2.3.2.7 Rødts hovedmerknad
Komiteens medlem fra Rødt ønsker
et samfunn med flere og bedre fellesskapsløsninger. Etter dette medlems syn
har offentlige velferdstjenester i lang tid vært underfinansiert
og utsatt for svekkelser og nedskjæringer, samtidig som de økonomiske
forskjellene har økt. Dette
medlem påpeker at for å snu denne utviklingen trengs en kraftig
satsing på fellesskapsløsningene, og viser til Rødts alternative
budsjett for 2022, hvor det er foreslått tiltak som styrker og forbedrer dagens
velferdstjenester, og samtidig utvider dem slik at flere samfunnsoppgaver
kan løses i fellesskap.
Dette medlem understreker
at en slik utvidelse av fellesskapet også krever en plan for bedre
finansiering av fellesskapet, som kan motvirke utviklingen hvor privat
rikdom og offentlig fattigdom vokser parallelt. Dette medlem viser til at
resultatet av regjeringen Solbergs regjeringsperiode er et skattenivå
som ligger snaut 38 mrd. kroner lavere enn i 2013, og at skattenivået
siden år 2000 er redusert med om lag 66 mrd. kroner. Disse kuttene
har følgelig over tid gitt et vesentlig mindre handlingsrom for
å finansiere offentlig velferd over offentlige budsjetter.
Dette medlem viser til Rødts
alternative budsjett hvor det er foreslått å reversere denne utviklingen, med
en progressiv omlegging av skattesystemet som gir en netto økning
av skatter og avgifter på om lag 29 mrd. kroner, relativt til forslaget
i Prop. 1 LS Tillegg 1 (2021–2022), som langt på vei utligner skattekuttene
som er gjennomført under perioden 2013–2021. Hovedelementene i dette
skatteopplegget er:
Selskapsskatt
Dette medlem viser til skattereformen
i 2016, der høyresida, Senterpartiet og Arbeiderpartiet gikk sammen
om å kutte skatten på overskudd i selskaper gradvis fra 27 til 23
pst., og at regjeringen Solberg senere kuttet selskapskatten med
ytterligere ett prosentpoeng.
Dette medlem viser til at
det meste av selskapsskatten betales av selskap med store overskudd,
og mener det er feil å videreføre de store kuttene som har blitt gjennomført
de senere årene. Dette
medlem viser til Rødts alternative budsjett, der Rødt starter
reverseringen av dette skattekuttet ved å øke skattesatsen fra 22
til 23 pst., samt skattesatsen for finansielle virksomheters overskudd
fra 25 til 26 pst, noe som anslås å gi 4,4 mrd. kroner i økte skatteinntekter
i 2023.
Dette medlem mener at skatteforliket
er en selvpåført tvangstrøye, og viser til at dersom man heller startet
en forutsigbar opptrappingsplan for skatten på selskapsoverskudd
i årene framover – opp mot der den lå da de rødgrønne sist satt
med makten – vil man kunne finansiere store nye velferdsreformer
som gratis tannhelse med god margin allerede i løpet av inneværende stortingsperiode.
Dette medlem viser videre
til den nye SSB-rapporten «Økonomisk ulikhet i Norge i det 21. århundre», som
konkluderer med at ulikheten i Norge i realiteten er svært mye større
enn offisiell statistikk antyder, og at hovedgrunnen til dette er
at de 1 pst. rikeste både har hatt en betydelig høyere inntektsvekst
enn alle andre inntektsgrupper, og at denne lille gruppa betaler
en betydelig mindre andel av samlede skatter og avgifter sammenlignet
med hvor stor andel av samlet inntekt de rår over. Rapporten viser
at det norske skattesystemet i realiteten ikke er progressivt, men
at den samlede skatte- og avgiftsprosenten faller brått for de aller
rikeste, noe som i stor grad skyldes reduksjonen i selskapsbeskatningen. Dette medlem mener
dette vitner om en fundamental svakhet ved det norske skattesystemet,
og mener det snarest mulig må gjennomføres progressive omlegginger
for å sikre at den rikeste 1 pst. betaler betraktelig mer i skatt
enn de gjør i dag.
En mer progressiv inntektsskatt
Dette medlem viser til forslag
i Rødts alternative budsjett om en mer progressiv innretning på
trinnskatten og økt skatt på utbytte, med en samlet provenyeffekt på
15,9 mrd. kroner i 2022, sammenlignet med regjeringens budsjettforslag. Dette medlem viser
videre til at den økte skatteinntekten utgjør en viktig finansiering for
styrket velferd i Rødts alternative budsjett. Forslaget justerer
fradrag, satser og innslagspunkter som reduserer eller holder skatten
uendret for personer med inntekt under om lag 700 000 kroner, øker
progressiviteten gjennom å innføre et nytt trinn 5 for inntekter
over 1,2 mill. kroner, og øker oppjusteringsfaktoren for utbytte.
Dette medlem viser til at
med Rødt sitt forslag vil personer med inntekter under 700 000 kroner,
om lag tre fjerdedeler av befolkningen, få lavere inntektsskatt
enn med regjeringen Støres budsjettforslag, mens Rødts modell innebærer
en særlig skatteskjerpelse for den rikeste 1 pst. av befolkningen,
personer med over 2 mill. kroner i brutto årsinntekt.
Tabell 1: Fordelingseffekt av Rødts
forslag til inntektsskatt, relativt til forslaget i Prop. 1 LS Tillegg
1 (2021–2022)
Inntektsintervall
|
Antall personer
|
Andel personer
|
Rødts endring inntektsskatt kroner
|
Herav endring utbytteskatt kroner
|
0–200
000 kr
|
655 900
|
15
%
|
-200
|
0
|
200 000–400 000
kr
|
1 224 100
|
28
%
|
-1 700
|
0
|
400 000–600 000
kr
|
1 181 800
|
27
%
|
-2 600
|
100
|
600 000–700 000
kr
|
437 900
|
10
%
|
-1 800
|
100
|
700 000–800 000
kr
|
286 600
|
6
%
|
1 900
|
200
|
800 000–1
mill. kr
|
301 300
|
7
%
|
7
900
|
600
|
1–2
mill. kr
|
305 700
|
7
%
|
35 100
|
3 500
|
Over
2 mill. kr
|
49 100
|
1
%
|
253 100
|
94 200
|
I alt
|
4 442 400
|
100 %
|
4 500
|
1 400
|
Rødt foreslår dynastiskatt
Dette medlem understreker
at formue er mye mer skjevfordelt i Norge enn inntekt, og ulikheten
har økt betydelig de siste tiårene, viser tall fra SSB. Tilgjengelig
statistikk for de første seks årene med borgerlig regjering viste
at andelen av all formue som eies av de rikeste 1 pst. av husholdningene,
økte fra 18 pst. i 2013 til 23 pst. i 2019.
Dette medlem viser til Kapitals
oversikt over Norges rikeste, som viser at Norge nå har passert
400 milliardærer, og at formuene til de 400 rikeste i gjennomsnitt
doblet seg under årene 2013–2021, tilsvarende en årlig vekst på
9 pst. Når formuesveksten på toppen over tid også har ligget milevis
over lønnsveksten, mener dette medlem at det viser
hvordan den økonomiske eliten øker sin makt over norsk økonomi i
et raskt tempo. En liten gruppe mennesker kontrollerer store verdier,
selskaper med tusenvis av arbeidsplasser, som påvirker lokalsamfunnene
våre og miljøet – men de er aldri på valg, og stemmeseddelen vår
kan ikke måle seg med den makta de har over samfunnet.
Rødts progressive
inntektsskatt innebærer økt beskatning av de fleste av landets aller
rikeste, særlig de som tar ut store aksjeutbytter. Men ser man på
de årlige skattelistene, ser man at mange står oppført med null
i skattbar inntekt, mens de samtidig sitter på enorme formuer. I
2017 gjaldt dette hele 16 av landets 100 rikeste. Dette medlem viser til SSB-rapport
2020/46 – Formue blant lavinntektsgrupper, der dette poenget understrekes
ved at det blant annet framkommer at den offisielle inntektsstatistikken
for 2018 inkluderer 3 400 husholdninger med en gjennomsnittlig nettoformue
på 114 mill. kroner i kategorien «lavinntektshusholdninger».
Dette understreker
etter dette medlems mening
behovet for å belyse inntekts- og formuesulikhet etter flere dimensjoner
enn det som normalt gjøres av regjeringen i et statsbudsjett, og
at all fordelingsstatistikk derfor også bør ha en mest mulig finmasket
oppdeling, slik dette
medlem har foreslått tidligere ved behandlingen av Meld. St.
13 (2018–2019) Muligheter for alle. Flere av Rødts forslag den gang
har nå blitt vedtatt ved behandling av Innst. 2 S (2021–2022), som
en del av budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet og
Sosialistisk Venstreparti.
Dette medlem viser til Rødts
alternative budsjett, der det foreslås en dynastiskatt bestående
av tre elementer som til sammen gir økte skatteinntekter i 2022
på om lag 16 mrd. kroner:
-
Progressiv formuesskatt
(11,5 mrd. kroner)
-
Økt skatt på utbytte
(5 mrd. kroner)
-
Progressiv arveskatt
med høyt bunnfradrag (ingen provenyanslag)
Reell verdsetting av formue – progressiv
beskatning
Dette medlem viser til at
regjeringen Solberg har kuttet nivået på formuesskatten med over
10 mrd. kroner. Regjeringen Solberg har de siste årene både redusert
satsen for formuesskatt fra 1,1 pst. til 0,85 pst. og økt verdsettelsesrabatten
for aksjer og driftsmidler med tilhørende gjeld opp til 45 pst. Dette medlem viser til
at Rødt i sitt alternative budsjett for 2022 foreslår å fjerne verdsettingsrabattene
for aksjer, driftsmidler og sekundærbolig, samt å fjerne rabatten
for delen av verdien av primærboliger som overstiger 10 mill. kroner. Slik
sikres det at personer med store formuer betaler formuesskatt på
hele markedsverdien av sine eiendeler. Dette medlem viser til at
bare det å fjerne aksjerabatten isolert sett anslås å gi 6,4 mrd.
kroner mer til fellesskapet i 2022, det aller meste fra svært rike
aksjeeiere.
Dette medlem viser til at
Rødt mener at de med de aller største formuene bør betale mer enn
de gjør i dag. Men det er for dette medlem ikke noe mål
i seg selv at flest mulig personer skal betale formuesskatt, og dette medlem viser til Rødts alternative
budsjett der det foreslås å vri beskatningen mer mot toppen av formuespyramiden
gjennom å øke bunnfradraget fra 1,65 mill. kroner til 1,8 mill.
kroner, slik at personer med mellom 1,65 og 1,8 mill. kroner i nettoformue
ikke lenger vil måtte betale formuesskatt med vår modell. Dette medlem viser
videre til forslag om å øke den ordinære skattesatsen for formue
til 1,1 pst. slik den var fram til 2013, og at Rødt foreslår en
tilleggssats på 0,15 prosentpoeng for nettoformuer over 10 mill.
kroner (rikeste 2 pst. av befolkningen) og ytterligere en tilleggssats
på 0,15 prosentpoeng for nettoformuer over 100 mill. kroner (rikeste
0,07 pst. av befolkningen). Endringene vil samlet innebære om lag
11,5 mrd. kroner i økte skatteinntekter fra formue i 2022.
Tabell 2: Fordelingseffekt av en
mer progressiv formuesskatt, relativt til forslaget i Prop. 1 LS
Tillegg 1 (2021–2022)
Intervall for
nettoformue
|
Antall personer
|
Andel personer
|
Rødts endring
kroner
|
Negativ
nettoformue
|
1 032 300
|
23,2
%
|
-
|
0–1
mill. kr
|
1 384 100
|
31,2
%
|
-
|
1
mill.–5 mill. kr
|
1 594 100
|
35,9
%
|
200
|
5
mill.–10 mill. kr
|
325 400
|
7,3
%
|
3 400
|
10
mill.–50 mill. kr
|
98 700
|
2,2
%
|
43 500
|
Over
50 mill. kr
|
7 600
|
0,2
%
|
1 159 800
|
I alt
|
4 442 200
|
100,0 %
|
3 100
|
Økt skatt på utbytte
De med store formuer,
for eksempel i form av aksjer, mottar hvert år normalt også store
utbytter. Dette medlem viser til at utbetalte utbytter har nådd
nye høyder de siste årene, og var i 2020 på over 450 mrd. kroner.
Store deler av
dette utbyttet betales ikke direkte ut til eierne, men sendes videre
til eiernes holdingselskaper, som på grunn av den såkalte fritaksmetoden
medfører at det ikke utløses utbytteskatt. Disse utbyttene regnes
heller ikke som løpende inntekt for eierne, og det er etter dette medlems mening
med på å tilsløre hvor enormt rike Norges aller rikeste faktisk
er. Forskere fra Statistisk sentralbyrå viste i en rapport fra 2020
at dersom disse tilbakeholdte inntektene hadde blitt regnet med,
ville inntektsulikheten vært mellom 26 og 65 pst. høyere. Inntektsandelen
til de 1 pst. rikeste er beregnet å være omtrent dobbelt så høy,
og inntektsandelen til de rikeste 0,1 pst. er beregnet å være om
lag seks ganger så høy dersom man tar hensyn til disse store «pengebingene».
Dette medlem viser til Rødts
alternative budsjett, der Rødt foreslår å øke den såkalte oppjusteringsfaktoren
for utbytte til 1,89. I praksis vil det bety at mens man med regjeringen
Støres forslag betaler 35 pst. skatt på utbytte, vil man i Rødts
forslag betale 43 pst. Dette øker skatteinntektene med om lag 5
mrd. kroner i 2021. Dette er etter dette medlems mening en svært
treffsikker måte å skattlegge de aller rikeste på, og dette medlem viser til at den rikeste
1 pst. mottar en ekstremt stor andel av alt utbytte.
I tillegg foreslår
Rødt å fjerne skjermingsfradraget, som fungerer som et slags bunnfradrag
som aksjeeierne trekker fra før de må betale utbytteskatt. Hvert
år deles det på grunn av dette fradraget ut flere milliarder kroner i
skattefritt utbytte, og dette medlem viser
til svar på Rødts budsjettspørsmål 207, som viser at de med størst formuer
i snitt mottar over en kvart million kroner i skattefritt utbytte
årlig.
Dette medlem mener denne
skatterabatten til Norges aller rikeste bør fjernes, og fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fjerne muligheten for å ta ut skattefritt utbytte
ved å fjerne skjermingsfradraget for aksjeutbytte, og komme tilbake
til Stortinget med nødvendige forslag om dette i statsbudsjettet
for 2023.»
Rettferdig arveskatt
Dette medlem viser til at
en stor andel av landets aller rikeste har arvet formuene sine,
og mener at Norge trenger en ny og mer rettferdig modell for arveskatt
som bidrar til at hvem foreldrene dine er, ikke blir bestemmende
for hvilke muligheter du har i livet. En mulig modell, med høyere
bunnfradrag og mer progressiv stigning enn den som ble fjernet av
regjeringen med virkning fra 2014, kan se slik ut:
-
Bunnfradrag: 5
mill. kroner
-
Sats for beløp
5–10 mill. kroner: 10 pst.
-
Sats for beløp
10–100 mill. kroner: 15 pst.
-
Sats for beløp
over 100 mill. kroner: 25 pst.
Dette medlem viser
til at Finansdepartementet beregner det årlige skattetapet av at
skatt på arv ble fjernet, til om lag 2,4 mrd. kroner hvert år. Men
målet med en slik skatt er ikke først og fremst å øke inntektene
til fellesskapet, det er å hindre dynastitendenser og at makt går
i arv. Dette
medlem vil understreke at med Rødts modell vil ikke arveskatt
bli aktuelt for de aller fleste. I 2020 var det bare om lag 1 000
personer, eller 2 pst. av alle som mottok arv eller gave det året,
som mottok over 5 mill. kroner, og denne lille gruppen mottok til sammen
om lag 26 mrd. kroner. Dette viser etter dette medlems mening at en
slik dynastiversjon av arveskatten ikke handler om å beskatte ordinær
arv, men er et verktøy for å bryte opp de store dynastiformuene som
bygger seg opp i toppen av det norske samfunnet.
Rødt mener at en
bedre og mer rettferdig modell for skatt på arv enn den som ble
fjernet i 2014, bør innføres så snart som mulig, og fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede innføringen av en rettferdig og progressiv
skatt for luksusarv, for å hindre dynastidannelser hvor makt og
enorme formuer skattefritt går i arv.»
Begrense usosiale skattefradrag
Dette medlem viser til det
høye boligprisnivået og gjeldsveksten for norske husholdninger,
og foreslår å innføre begrensninger både på maksimalt sparebeløp
i BSU-ordningen og å sette et tak på hvor stor gjeld som gir rett
på fradrag for renteutgifter på 50 G (om lag 5 mill. kroner). I
tillegg fjernes skattefordelen ved individuell sparing til pensjon
(IPS) helt.
Lavere skatt for folk flest
I tillegg til økte
skatter for de med høye inntekter viser dette medlem til Rødts alternative
budsjett, der det foreslås skattereduksjoner for vanlige familier. Rødts
oppjusterer fradraget for enslige forsørgere med prisveksten siste
seks år, noe som vil innebære om lag 1 000 kroner lavere skatt for
enslige forsørgere, i tillegg til å øke minstefradraget for pensjonsinntekt
med 3 000 kroner, noe som isolert sett gir 350 mill. kroner lavere skatt
for pensjonister i 2022.
Dette medlem viser til at
en viktig bærebjelke i den norske modellen er sterke fagforeninger.
De siste årene har imidlertid antall organiserte arbeidstakere gått
ned, noe som svekker fagbevegelsens styrke. Dette medlem viser til Rødts
alternative budsjett hvor det foreslås å øke fagforeningsfradraget
fra 3 850 kroner til 7 700 kroner som et ledd i kampen mot arbeidslivskriminalitet
og sosial dumping, noe som innebærer totalt drøyt 550 mill. kroner
lavere skatt for fagorganiserte i 2022.
Avgifter
Dette medlem viser til Rødts
alternative budsjett hvor det framgår at Rødts politikk består i
å finansiere fellesskapet i hovedsak med progressive skatter og ikke
med avgifter. Årsaken til det er at skatter kan skille mellom fattig
og rik, enten det er basert på løpende inntekter som lønn og utbytte,
eller akkumulerte verdier som formue og arv. Avgifter differensieres
ikke ut fra inntekt eller formue, og kan derfor ramme usosialt fordi en
flat avgift utgjør en større andel av det økonomiske handlingsrommet
for en som har lite, enn en som har mye. Dette medlem viser til SSB-rapport
2019/30, som beregner at de 40 pst. lavest lønte i befolkningen betalte
mer i avgifter etter seks år med borgerlig regjering enn de gjorde
i 2013. I motsatt ende av inntektsskalaen har de rikeste prosentene
fått store avgiftslettelser ved sine kjøp av dyre elbiler.
Dette medlem viser videre
til at avgifter kan brukes som en del av en helhetlig miljøpolitikk,
for å sørge for at det er billig å velge miljøvennlig i hverdagen.
I Rødts alternative budsjett foreslås det økninger i en del slike
miljøavgifter, som økt flypassasjeravgift og CO2-avgift, samt oppheving
av fritak for grunnavgift på mineralolje for petroleumsindustrien.
Men dette medlem er
samtidig opptatt av å forhindre at økte miljøavgifter gir et for
høyt avgiftsnivå totalt, og foreslår samtidig avgiftskutt som en
del av miljøpolitikken, blant annet å sette av 2,2 mrd. kroner til
å innføre en inntektsdifferensiert klimarabatt til alle med inntekt under
600 000 kroner.
Dette medlem viser videre
til forslag om å kutte om lag 3 mrd. kroner i merverdiavgifta, ved
å fjerne all merverdiavgift på reparasjoner av tekstiler, husholdningsvarer
og elektronikk, i tillegg til å redusere laveste sats for merverdiavgift
som gjelder kollektiv transport, kino og overnatting, fra 12 til
8 pst. i hele 2021 og å fjerne merverdiavgiften helt på norskprodusert
frukt og grønt.
Dette medlem viser også til
nærmere omtale av Rødts alternative budsjett under punkt 3.1.2.5
i Innst. 2 S (2021–2022).