Sammendrag fra Prop. 1 LS Tillegg
1 (2021–2022)
Regjeringspartiene
har i Hurdalsplattformen slått fast at «regjeringen vil redusere
avgifter som rammer folk flest, som for eksempel (…) drivstoffavgifter»
og at «avgiftsnivået på biodrivstoff skal reduseres». Regjeringen
foreslår derfor å redusere satsene i veibruksavgiften slik at om
lag 65 pst. av virkningen av økt CO2-avgift
på pumpeprisen blir motvirket, men slik at satsreduksjonen er større
for biodrivstoff enn for fossile drivstoff.
Veibruksavgiften
skal prise eksterne kostnader ved veitrafikken. Dette er kostnader
i form av ulykker, kø, støy, veislitasje samt helse- og miljøskadelige
utslipp. Ved å prise disse eksterne kostnadene skal veibruksavgiften
gi brukerne av kjøretøy et økonomisk insentiv til å ta hensyn til
de ulempene kjøringen påfører andre. Utslipp av CO2 prises ikke gjennom veibruksavgiften,
men gjennom CO2-avgiften
på mineralske produkter.
De eksterne marginale
kostnadene ved bruk av personbil, målt i kroner per kjøretøykilometer,
er tilnærmet like for alle drivstoff. Siden det kreves like mye
energi for å flytte en personbil én kilometer, uavhengig av hvilket
drivstoff motoren går på, vil en veibruksavgift som reflekterer
energiinnholdet i drivstoffet, bidra til lik prising av eksterne
kostnader på tvers av ulike drivstoff.
Veibruksavgiften på biodiesel
er i dag høyere enn veibruksavgiften på mineralolje, målt i kroner
per liter. Regjeringen Solberg foreslo å jevne ut satsene i veibruksavgiftene
på biodiesel og mineralolje, målt i kroner per liter, ved å redusere
veibruksavgiften på biodiesel med 6 øre per liter etter prisjustering
og øke veibruksavgiften på mineralolje med 2 øre per liter etter prisjustering,
jf. Prop. 1 LS (2021–2022) Skatter, avgifter og toll 2022 punkt
9.5.2 og 9.5.3.
Regjeringen foreslår
å gå lenger enn regjeringen Solberg, ved å redusere veibruksavgiften
på biodiesel ned til samme nivå som veibruksavgiften på mineralolje,
når det tas hensyn til at energiinnholdet i biodiesel er lavere enn
i mineralolje. Dette er i tråd med formålet med veibruksavgiften.
Veibruksavgiften på bioetanol foreslås også satt ned til samme nivå,
slik at det reelle avgiftsnivået på mineralolje, biodiesel og bioetanol
er likt, når det tas hensyn til forskjeller i energiinnholdet. Regjeringen
foreslår i tillegg å redusere veibruksavgiften på mineralolje og
bensin.
I 2022 foreslås
veibruksavgiften på biodiesel redusert med 0,62 kroner per liter,
veibruksavgiften på bioetanol med 0,46 kroner per liter, veibruksavgiften
på mineralolje med 0,18 kroner per liter og veibruksavgiften på
bensin med 0,18 kroner per liter, sammenliknet med prisjusterte
2021-satser. Sammenlignet med regjeringen Solbergs forslag i Prop.
1 LS (2021–2022) foreslås veibruksavgiften på biodiesel redusert
med 0,56 kroner per liter, veibruksavgiften på bioetanol med 0,46
kroner per liter, veibruksavgiften på mineralolje med 0,20 kroner
per liter og veibruksavgiften på bensin med 0,18 kroner per liter.
Tabell 6.1 i proposisjonen viser forslag til avgiftssatser for 2022,
både i kroner per liter og i kroner per MJ.
Tabell 6.2 og 6.3
i proposisjonen viser den samlede virkningen av økt CO2-avgift og redusert veibruksavgift. Forslaget
innebærer at avgiftene på ren biodiesel til veibruk reduseres med
0,62 kroner per liter mens avgiftene på ren bioetanol reduseres
med 0,46 kroner per liter, sammenliknet med prisjusterte 2021-satser.
Forslaget innebærer videre at avgiftene på ren fossil diesel til
veibruk øker med 0,27 kroner per liter mens avgiftene på ren fossil
bensin øker med 0,21 kroner per liter, sammenliknet med prisjusterte
2021-satser.
Både diesel og
bensin som omsettes i Norge, er blandinger av fossilt drivstoff
og biodrivstoff. Blandingsforholdet varierer, men i gjennomsnitt
er om lag 85 pst. av drivstoffet fossilt og om lag 15 pst. biodrivstoff.
Tabell 6.2 og 6.3 i proposisjonen viser at for henholdsvis en gjennomsnittlig
dieselblanding og bensinblanding vil forslaget øke de samlede avgiftene
på diesel til veibruk med 0,13 kroner per liter, mens de samlede
avgiftene på bensin vil øke med om lag 0,12 kroner per liter. Sammenlignet
med regjeringen Solbergs forslag betyr dette 0,31 kroner per liter
lavere pumpepris på diesel og 0,28 kroner per liter lavere pumpepris
på bensin, gitt full overvelting av avgiftene.
For en bil med
en årlig kjørelengde på 12 000 km og et gjennomsnittlig drivstofforbruk
på 0,065 liter per km vil dette gi en økning i de årlige drivstoffkostnadene
på om lag 125 kroner. Bilistene vil imidlertid også få redusert
trafikkforsikringsavgift med 95 kroner, se Prop. 1 LS (2021–2022)
punkt 9.4.3. Pendlere vil dessuten få økt reisefradrag, se punkt
3.7.
Forslaget om redusert veibruksavgift
på biodiesel og mineralolje gir et provenytap på 610 mill. kroner
påløpt og 560 mill. kroner bokført, sammenlignet med Prop. 1 LS
(2021–2022).
Forslaget om redusert
veibruksavgift på bioetanol og bensin gir et provenytap på 140 mill.
kroner påløpt og 130 mill. kroner bokført, sammenlignet med Prop.
1 LS (2021–2022).