Søk

Innhold

8. Merverdiavgift

8.1 Stortingsvedtak

Sammendrag fra Prop. 1 LS (2021–2022)

Merverdiavgiften er en generell avgift på innenlandsk forbruk av varer og tjenester. Det beregnes merverdiavgift ved innenlandsk omsetning, ved innførsel og ved uttak av varer og tjenester fra avgiftspliktig virksomhet. Merverdiavgiften er fiskalt begrunnet og anslås å gi inntekter på om lag 327 mrd. kroner i 2021.

Den alminnelige merverdiavgiftssatsen er 25 pst. Det er en redusert sats på 15 pst. for næringsmidler og en lav sats på 12 pst. for enkelte tjenester som persontransport, overnatting, allmennkringkasting samt adgang til kino, museer, fornøyelsesparker og store idrettsarrangement. Den lave merverdiavgiftssatsen på 12 pst. var som et koronatiltak midlertidig satt ned til 6 pst. fra 1. april 2020 til og med 30. september 2021.

Merverdiavgiften vedtas av Stortinget for ett år av gangen, jf. Grunnloven § 75 bokstav a. Nærmere regler om registrering, beregningsgrunnlag, fradragsrett mv. er fastsatt i lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven) og forskrift 15. desember 2009 nr. 1540 til merverdiavgiftsloven (merverdiavgiftsforskriften).

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens forslag til stortingsvedtak om merverdiavgift for 2022.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative budsjettforslag, der det foreslås at merverdiavgiften på strømforbruk skal avvikles. Disse medlemmer mener dette vil være et viktig bidrag til å hjelpe folk som nå opplever veldig høye strømutgifter, noe som i særlig grad rammer folk med vanlige og lave inntekter.

Komiteens medlem fra Rødt viser til at den lave mva.-satsen gjelder for bl.a. kollektivtransport, kino og museer, og at den under regjeringen Solberg har blitt økt fra 8 pst. til 12 pst. Dette medlem viser til at Rødt er kritisk til flate avgifter som merverdiavgiften, som rammer usosialt siden de utgjør en relativt større del av inntektene for folk med lave inntekter. Den lave satsen er i tillegg knyttet til aktiviteter som kan sies å være miljøvennlige, slik som kulturopplevelser og kollektivtransport, og regjeringas økning de siste årene har etter dette medlems mening både vært dårlig fordelings- og miljøpolitikk. Dette medlem viser til at satsen har vært redusert til 6 pst. under koronakrisen, men at den fra 1. januar 2022 er foreslått økt tilbake til 12 pst. Rødt foreslår å redusere satsen til 8 pst.

Dette medlem mener at i møte med miljø- og klimaproblemer er det viktig å redusere unødvendig forbruk, og for mange typer varer vil det være mer miljøvennlig å reparere enn å kjøpe nytt. Dette medlem viser til Rødts alternative budsjett, som inneholder forslag om å fjerne merverdiavgift på reparasjoner av tekstiler, husholdningsvarer og elektronikk for på den måten å legge til rette for økt bruk av reparasjoner og samtidig begrense forbruksveksten.

Dette medlem viser videre til forslag om å fjerne merverdiavgiften for norskproduserte frukt og grønnsaker, et tiltak som kan bidra både til å styrke den norske selvforsyningsgraden og til økt inntak av frukt og grønnsaker.

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til eget alternative budsjett, hvor det foreslås en rekke endringer i mva., og hvor det fremmes forslag om å fjerne merverdiavgift på

  • frukt og grønt

  • økologisk mat

  • gjenbruk og reparasjoner av klær og sko, husholdnings- og fritidsvarer

  • persontransport med unntak av flyreiser

  • reparasjon av elektronikk

  • elsykler og elsparkesykler

Dette medlem fremmer videre i Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett forslag om fritak for merverdiavgift på elektriske motorbåter, elektriske båtbatterier og elektriske småfly.

Dette medlem fremmer videre i Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett forslag om å redusere lav merverdiavgiftsats fra 12 til 8 pst.

Videre foreslår dette medlem i Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett å redusere merverdiavgift på matservering og alkoholservering fra 25 til 20 pst. Neste år reduseres dette med ytterligere 5 pst., slik at merverdiavgift på takeaway og merverdiavgift på mat servert i restaurant er den samme.

8.2 Naprapater og osteopater

Unntaket fra merverdiavgift for naprapater og osteopater behandles i Innst. 4 L (2021–2022).