Kompetansetiltak
Komiteen viser til at ansvaret
for kompetansetiltak som BIO ble overført fra Nav til fylkeskommunen 1. januar
2020. Komiteen får
varierende tilbakemeldinger fra fylkeskommunene om velfungerende
samarbeid med Nav er etablert, og om tilsvarende støtteordningen
for bedriftsintern opplæring er på plass i alle fylker, slik at
dette raskt vil komme ut til bedrifter og arbeidstakere. Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for at fylkeskommunene kan nyttiggjøre
seg BIO-midlene og sørge for at de raskest mulig kommer arbeidstakerne
til gode.»
Komiteen viser
til at landet står i en ekstraordinær situasjon som følge av koronaviruset.
Vi vet ikke hvor lenge perioden vil vare, men vi vet at den er her
nå. Mange arbeidstakere står i fare for å bli permittert eller oppsagt.
En nasjonal dugnad for å gi folk mer kompetanse er et tiltak som
gjør at vi kan komme styrket ut av denne perioden. Arbeidsgivere
kan vurdere utdanning, opplæring og utvikling som et alternativ
til permittering og oppsigelser, og arbeidstakere kan heve sin kompetanse.
Det krever ekstraordinær innsats, kreativitet og en evne til å finne
ubyråkratiske løsninger.
Norge er på sitt
beste når vi løser oppgaver i fellesskap. Derfor ber komiteen regjeringen ta initiativ til et
trepartssamarbeid som inkluderer fylkeskommunene og utdanningsinstitusjonene,
samt arbeidslivets parter, om å gi mennesker som står i fare for
å bli permittert eller er permittert, tilgang på relevant utdanning
og opplæring. Arbeidsløse og andre som står utenfor arbeidslivet
bør også vurderes som målgruppe. Fylkeskommunene er tett på det
lokale arbeidslivet og kan spille en viktig rolle i dette.
Utdanningssystemet
må mobiliseres til å bidra med sine fagmiljøer. Man bør også hente
inspirasjon fra modellen med bransjeprogrammer.
Komiteen viser til at det
i dette samarbeidet kan vurderes følgende:
-
Tilgjengeliggjøring
av nettundervisning fra voksenopplæring/VGO, universiteter, høgskoler
og fagskoler.
-
Ekstraordinær finansiering
av både tilbydere av utdanning og opplæring, samt bedrifter, kanalisert via
fylkeskommunene, og universitets- og høyskolesektoren, for eksempel
gjennom Diku.
-
Utvikling og styrking
av bransjeprogrammene for flere bransjer.
-
Lempelser på krav
og regelverk som kan avlaste Nav og åpne for kombinasjon av dagpenger
og utdanning.
-
Lempelser på krav
og regelverk for å gi fylkeskommunene større muligheter for å støtte
opplæringstiltak i bedriftene.
Komiteen viser
videre til at mange studenter som arbeider ved siden av studiene,
står i fare for å bli permittert, syke eller satt i karantene på
lik linje med andre grupper i samfunnet. Studenter har etter dagens
regelverk derimot verken rett på dagpenger eller sykepenger, noe
som gjør at de risikerer å miste all inntekt under den pågående
krisen.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Miljøpartiet De Grønne og Rødt følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gi studenter rett på dagpenger, eller på annen måte
sikre studenter en tilsvarende kompensasjon som dagpengeutbetaling,
slik dagpenger beregnes for andre arbeidstakere. Dette er en midlertidig
ordning inntil videre. Endringen trer i kraft umiddelbart og utbetalingene
skjer så raskt en har på plass en teknisk løsning.»
Komiteens medlem
fra Rødt vil understreke at vi står i en svært alvorlig situasjon,
som krever en ekstra innsats av oss alle i fellesskap, hvor viktige
yrkesgrupper på tvers av ulike samfunnssektorer gjør en uvurderlig
jobb, og hvor mange rammes hardt. For noen er det et spørsmål om
liv og død, for mange handler det om å ha en jobb å gå til eller
ikke.
Dette medlem viser til «Politisk
enighet mellom Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Kristelig Folkeparti, Miljøpartiet
de Grønne og Rødt om første fase av økonomiske tiltak for å håndtere
koronapandemiens konsekvenser for Norge» og stortingsbehandlingen 16. mars
2020, hvor det ble gjort mange viktige forbedringer av de opprinnelige
forslagene fra regjeringen i Prop. 52 S (2019–2020) og Prop. 53
LS (2019–2020), i tillegg til en rekke ytterligere krisetiltak. Dette medlem er
fornøyd med at det opprinnelige forsøket på å velte regninga for
de første permitteringsdagene over på arbeidstakerne ble rettet
opp – og vel så det – av Stortinget, og at det i tillegg ble vedtatt
sårt tiltrengte tillegg i ytelsene for mange personer med lave inntekter
og løsere tilknytning til arbeidslivet.
Dette medlem påpeker at Rødt
på flere punkter vil gå lenger enn det var mulig å oppnå enighet
om, men at avtalen og vedtakene utgjorde en viktig felles enighet. Det
er for dette medlem viktig
å understreke at det fremdeles finnes flere svakheter og hull i
inntektssikringsordningene våre, og at den pågående krisen understreker
viktigheten av å ha ordninger som dekker flest mulig ved brå inntektsbortfall.
Dette medlem viser til vedtak
nummer 388 om at
«Stortinget ber
regjeringen innføre en ordning som sikrer personer en inntekt på
minimum 80 pst. av dagpengegrunnlaget opp til 3 G og 62,4 pst. av
dagpengegrunnlaget over 3 G og opp til 6 G etter dag 20 i permitteringstiden.
Dette er en midlertidig ordning inntil videre. Endringen trer i
kraft umiddelbart og utbetalingene skjer så raskt Nav får på plass
en teknisk løsning.(…)»
Dette medlem mener vi ikke
kan godta om det blir et A- og B-lag av mennesker på dagpenger,
i form av et skille mellom de som permitteres, og de som er arbeidsledige.
Alle går på de samme dagpengene. Vi er alle avhengige av det samme
sikkerhetsnettet. Vi må møte denne krisa i fellesskap. Så langt
har vi fått en enighet om å øke dagpengene for den gruppa som permitteres. Vi
mener det samme må gjelde for de som mister jobben og er arbeidsledige.
Ordningen med dagpenger er den samme for begge gruppene, bare med
to forskjellige innganger. Stortingets vedtak om å senke inntektsgrensen
for rett til dagpenger til 0,75 G var viktig, men understreker også
behovet for å øke dagpengesatsene for de arbeidsledige på samme
måte som for de permitterte, hvor spesielt de med lavt inntektsgrunnlag
løftes. Hvis ikke dette rettes opp, vil de nederst sitte igjen med
en inntekt på under kr 3 900/mnd., altså kun litt over halvparten
av de veiledende statlige satsene for økonomisk stønad. Dette tiltaket
vil være spesielt viktig for mange av dem som har dårlig stillingsvern
og løs tilknytning til arbeidsplassen, slik tilfellet er i mange
av de bransjene som nå rammes hardest. Denne gruppa blir i langt
mindre grad permittert enn fast ansatte, og må ivaretas ved å heve
satsen for arbeidsledige. De som er arbeidsledige, vil ikke få det
noe enklere på arbeidsmarkedet i tida framover. Vi trenger felles
dagpengesatser. Det vil være den mest rettferdige, forståelige og
sannsynligvis også mest ubyråkratiske modellen, som det vil være
behov for i en situasjon med et ekstremt press på Nav.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre lik dekningsgrad for alle som mottar dagpenger,
enten de er permittert eller er arbeidsledig.e»
Dette medlem viser
til unntaksbestemmelsen i Folketrygdloven § 8-3, som sier at personer
over 70 år ikke har rett til sykepenger. Dette medlem viser til at begrunnelsen
for innføringen av dette unntaket i Prop. 16 L (2010–2011) var at
«faren for å bli sjuk er større i høgare alder». Spesielt i dagens
situasjon, der eldre er svært utsatt for å bli rammet av alvorlig
sykdom, og hvor det er avgjørende at syke mennesker holder seg borte
fra arbeid, er det problematisk at arbeidstakere over 70 år ikke
har rett til sykepenger.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre personer over 70 år rett til sykepenger.»
Dette medlem viser videre
til at korona-pandemien er spådd å vare i mange måneder. Selv om
det er uklart hvor omfattende tiltak det vil være behov for i tida
framover, er det etter dette
medlems mening svært viktig å sikre forutsigbare rammer for
næringslivet allerede nå. For å unngå usikkerhet og unødvendig tap
av verdifull kompetanse mener dette medlem at maksimal permitteringslengde
umiddelbart bør økes fra 26 til 52 uker. Dagens regelverk sier at
arbeidstakere kan være permittert i maksimalt 26 uker innenfor en periode
på 18 måneder. Det er derfor etter dette medlems mening viktig
at arbeidstakere som har vært permittert før koronakrisa, ikke får
svakere rettigheter til dagpenger enn dem som ikke har vært permittert
i løpet av de siste 18 månedene. Permitteringsdager og dagpenger
som er brukt før korona-krisa inntraff, må derfor ikke komme til
fratrekk fra de rettighetene arbeidstakerne skal ha under krisa. Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utvide maksimal permitteringslengde fra 26 til 52
uker. Permitteringsdager og dagpenger som er brukt før korona-krisa
inntraff, må ikke komme til fratrekk fra de rettighetene arbeidstaker skal
ha under krisa.»