7.2 Komiteens merknader
Komiteen mener at Norge er
et foregangsland i internasjonal sammenheng når det gjelder tilgang
til internett, bruken av det og tilgang til IKT-utstyr. Tall fra 2017
viser at 90 pst. av innbyggerne i aldersgruppen 9–79 år brukte internett
daglig. Det er oppløftende tall.
Komiteen er enig med regjeringen
i at det er viktig å styrke den digitale kompetansen til innbyggerne
og deltakelsen for å hindre digital utenforskap. I så henseende
er universell utforming viktig, og komiteen registrerer at alle
offentlige og private nettsteder skal være universelt utformet fra
2021.
Komiteen viser til at helse-
og velferdsteknologi er i rask utvikling. Helseverktøy, slik som
mobilapper, er for mange viktige verktøy som gir informasjon og
motivasjon ved livsstilsendring eller sykdomsoppfølging. Vi har
apper for trening, kosthold, prevensjon og diabetesoppfølging. Produkter
innen treningsteknologi måler blant annet hjerterytme, puls og kroppstemperatur
og gir avanserte tilbakemeldinger om søvnkvalitet, løpeteknikk,
dietter m.m. Slike apper generer store mengder sensitive brukerdata,
og det finnes per i dag ingen overordnet kvalitetssjekk av disse
verktøyene. Komiteen mener
vi trenger gode kvalitetskontroller av slike digitale helseverktøy.
Det kan bidra til å sikre at sensitive brukerdata ikke kommer på
avveie eller havner hos uvedkommende.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
mener at morgendagens omsorgstjeneste må legge til rette for at
brukerne i større grad blir en ressurs i eget liv. Flertallet peker på regjeringsplattformen
for perioden 2017–2021, hvor det står at regjeringen vil legge til
rette for at flere kommuner tar i bruk velferdsteknologi. Flertallet viser
til at det i dag blir utviklet mange nye digitale produkter og tjenester som
er spesielt rettet mot forbrukere i sårbare livssituasjoner. Velferdsteknologi
gir eldre mulighet til å bevare livskvalitet, mestring og selvstendighet
lenger. Det gir også eldre mulighet til å bo hjemme lenger. Økt
bruk av velferdsteknologi er en av flere faktorer som kan bidra til
en bærekraftig omsorgstjeneste i framtiden. Flertallet viser til at Nasjonalt
velferdsteknologiprogram har som mål at velferdsteknologi skal være
en integrert del av tjenestetilbudet i omsorgstjenestene innen 2020. Videre
viser flertallet til
tilskuddsordningen Omsorgsplan 2020 – Implementering av velferdsteknologi. Fylkesmennene
forvalter tilskuddsordningen i samarbeid med Helsedirektoratet,
og kommunene kan søke på ordningen. Flertallet understreker at
kommunene har et viktig ansvar i å ta i bruk velferdsteknologi i sine
tjenester for å sikre sine innbyggere gode og bærekraftige omsorgstjenester
i fremtiden.
Videre vil flertallet peke
på at teknologi vil være en viktig faktor for å motvirke ensomhet. Flertallet viser
til at regjeringen følger opp Folkehelsemeldingen (Meld. St. 15
(2017–2018) Leve hele livet – En kvalitetsreform for eldre) ved
at det er opprettet en tilskuddsordning for å utvikle og prøve ut
teknologisk verktøy for å mobilisere eldre og pårørende på måter
som kan motvirke ensomhet og styrke det sosiale nettverket. Tiltaket skal
legge til rette for møteplasser og samhandling mellom generasjoner
for eksempel gjennom tilbud om datahjelp fra unge til eldre mennesker.
Resultatene så langt viser at eldre kan bli mindre ensomme ved å
få opplæring i informasjonsteknologi. En positiv effekt er at de
føler seg mer inkludert i samfunnet når de mestrer digitaliserte
ordninger som banktjenester og selvangivelse.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at digitaliseringen har store konsekvenser for deltakelse i
markedet, i demokratiet og i samfunnet generelt. Tilgang og deltakelse
blir i større grad basert på hvor god digital kompetanse man har. Disse medlemmer mener
det derfor er kritisk å forebygge digitalt utenforskap for å hindre
utenforskap og sikre alle like muligheter.
Disse medlemmer vil påpeke
at noen grupper er særlig sårbare for digitalt utenforskap. Dette
gjelder eldre personer spesielt, men også andre grupper som fengselsinnsatte
med lange dommer og i noen tilfeller innvandrere. Andre grupper,
som personer med nedsatt funksjonsevne, er sårbare ikke på grunn
av kompetanse, men på grunn av strukturelle hindringer for tilgangen til
digitale flater. Disse
medlemmer mener derfor at det finnes to problemstillinger
som må løses. Den ene er å sørge for at alle har den nødvendige
digitale kompetansen for å kunne ha mulighet til å delta på digitale
flater. Den andre er å sørge for at de digitale flatene er utformet
på en slik måte at alle har reell tilgang.
Disse medlemmer viser til
at digitalt utenforskap ikke bare er et sosialt problem. Når digitaliseringen
av velferdsstaten i økende grad beror på at man er avhengig av digital
kompetanse, kan digitalt utenforskap i ytterste konsekvens føre
til at man ikke får hentet ut sine rettigheter.
Disse medlemmer savner tiltak
for å sikre personer som er sårbare for digital inkompetanse.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen identifisere grupper som er spesielt sårbare for
digitalt utenforskap og digital inkompetanse, og foreslå tiltak
som sørger for at alle har den digitale kompetansen som trengs for
å sikre dem muligheter og tilgang til digitale flater.»
Disse medlemmer registrerer
at ifølge regjeringen skal alle offentlige og private nettsteder
være universelt utformet fra 2021. Disse medlemmer mener at dette
er en god ambisjon, og er glad for at regjeringen fastslår dette. Disse medlemmer vil
imidlertid påpeke at tilsynsmyndighetene for universell utforming av
IKT i Difi for kun 14 måneder siden fant at mange norske nettsteder
– både offentlige og private – bryter loven om universell utforming.
Samlet sett oppnår virksomhetene kun 60 pst. av totalt oppnåelig
resultat i målingen. Målingen gjelder offentlige nettsteder som forvalter
grunnleggende rettigheter, som Nav, politiet, Skatteetaten, Statens
vegvesen, Stortinget og flere kommuner. Målingen gjelder også store
private institusjoner som de største bankene, samferdselsforetakene, mediehusene
og varehandelkjedene i Norge.
Disse medlemmer viser til
at tilsynsmyndighetene i dag kan gi pålegg om retting, og hvis rettingen ikke
skjer innen fristen, kan tilsynsmyndighetene gi bøter. Disse medlemmer er
bekymret for at dagens virkemidler ikke er sterke nok til at alle
offentlige og private nettsteder skal være universelt utformet fra
2021.
På denne bakgrunn
vil disse medlemmer fremme
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere hvorvidt tilsynsmyndighetene for universell
utforming burde få sterkere virkemidler, og komme tilbake til Stortinget med
sak på egnet vis.»