9.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til at det
i meldingen gis en statusrapport vedrørende tilgang på fast og mobilt
bredbånd og forbrukerutfordringer.
Komiteen viser videre til
at regjeringen vil fortsette med å legge til rette for konkurranse
og markedsbasert utbygging gjennom effektiv regulering av sektoren. Komiteen er
enig med regjeringen i at alle skal ha tilbud om høyhastighetsbredbånd.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti viser
til at Norge har svært god mobil- og bredbåndsdekning. Ifølge siste
dekningsundersøkelse (2019), gjennomført på oppdrag for Nasjonal
kommunikasjonsmyndighet (Nkom), har nær 100 prosent av husstandene
et grunnleggende bredbåndstilbud, enten i form av fast eller mobilt
bredbånd. 86 prosent av husstandene har tilbud om høyhastighets
bredbånd (100 Mbit/s eller mer), mot bare 63 prosent i 2013.
Disse medlemmer understreker
at gode bredbåndstjenester er viktig for å skape vekst og levende
lokalsamfunn i hele landet. Disse medlemmer viser til
at Norge har mobil- og bredbåndsnett i verdensklasse, men at det
fortsatt er områder i distriktene som er helt uten et tilfredsstillende
tilbud. Derfor er disse medlemmer tilfreds
med at regjeringen høsten 2019 sendte et forslag på høring om å
innføre lovhjemmel for leveringsplikt for bredbånd. Forslaget innebærer
at myndighetene kan pålegge én eller flere tilbydere leveringsplikt,
slik at alle husstander og bedrifter over hele landet får rett til
grunnleggende bredbåndstjenester.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at forbrukermeldingen understreker at tilgangen til bredbånd
med høy hastighet ikke er like god over hele landet, og at dette
får konsekvenser for forbrukere og næringsliv, spesielt i distriktene.
Disse medlemmer vil at folk
skal kunne bo og jobbe i hele landet. Derfor må bredbåndsutbygging
i distriktene prioriteres.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
budsjett for 2020, der det ble foreslått 243,9 mill. kroner til
bredbånd ut over regjeringens forslag. Dette vil utjevne ulikhet
og sikre lik tilgang til varer og tjenester på digitale plattformer
i hele Norge.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til partiets alternative budsjett
for 2020, hvor det foreslås en økning på 244 mill. kroner til bredbåndsutbygging
ut over regjeringens forslag.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener det er bra at Norge har
kommet langt i utbyggingen av bredbånd med høy hastighet til befolkningen. Dette medlem vil
imidlertid påpeke at dette bare skulle mangle, gitt at Norge er
et av de rikeste landene i verden per innbygger. Videre mener dette medlem at
det er problematisk at det fortsatt er områder hvor tilgangen på
bredbånd med høy hastighet ikke er god nok. Derfor er dette medlem glad
for at regjeringen vil arbeide for at alle husstander skal ha tilbud om
bredbånd med høy hastighet på sikt. Likevel savner dette medlem en konkret, tydelig
og forpliktende plan om hvordan dette skal sikres. Dette medlem er bekymret for
at den uforpliktende holdningen i meldingen legger opp til at det
vil ta altfor lang tid å sikre høyhastighetsbredbånd til hele befolkingen. Dette medlem mener
det er et offentlig ansvar å sørge for at alle har bredbånd med
tilstrekkelig høy hastighet for å delta i det moderne felleskapet.
På denne bakgrunn
vil dette medlem foreslå
følgende:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre en utredning om hvordan man kan sikre
at alle husstander skal ha tilbud om høyhastighets bredbånd gjennom
fibernettet innen fem år, og komme tilbake til Stortinget med sak
om dette.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
Telenor har varslet at de vil fase ut kobbernettet helt, noe som
vil gi enda dårligere tilgang på bredbånd for flere så lenge det
ikke er et alternativ på plass. Derfor viser disse medlemmer til Innst.
104 S (2019–2020), hvor representanter fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet fremmer forslag om å pålegge Telenor å opprettholde
og vedlikeholde kobbernettet inntil en konsekvensutredning er gjennomført.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at Norge er et
av to land i Europa med kun to landsdekkende mobilnett. Følgen av
svak konkurranse er unødvendig dårlige vilkår for forbrukerne. Ved
utgangen av første halvår 2019 sto de to etablerte aktørene for
hele 91 pst. av omsetningen i sluttbrukermarkedet. Mobilmarkedet
preges av svak konkurranse med høye priser og små datapakker. Hovedårsaken
til det er, ifølge de regulatoriske myndighetene, manglende infrastrukturkonkurranse. Flertallet viser
til tidligere vedtak i Stortinget om etablering av minst tre mobilnett
og oppfordrer regjeringen til å ta i bruk tilgjengelige regulatoriske
virkemidler for å nå målet raskest mulig. Myndighetene bør gjennom
reguleringen av mobilmarkedet redusere etableringshindre, sikre
samlokalisering av utstyr i mobilmaster og åpne for prismodeller
som gjør det mulig for en utbygger av et tredje mobilnett å delta
effektivt i konkurransen i utbyggingsperioden.