4.2 Komiteens merknader
Komiteen registrerer at norske
forbrukere i mye større grad enn før kjøper varer og tjenester av
internasjonale tilbydere, samt at vi reiser mer og tar raskt i bruk nye
digitale tjenester. Komiteen er
enig med regjeringen i at Norge må ta del i internasjonalt samarbeid
på relevante arenaer for å utvikle forbrukerpolitikken og et velfungerende
regelverk som er til det beste for forbrukeren.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, mener at norske forbrukeres rettigheter
er avhengig av godt internasjonalt samarbeid, både i Norden, Europa
og globalt.
Flertallet viser til at forbruket
vårt er internasjonalisert gjennom handel over landegrenser, digitalisering,
reising og framveksten av flere store globale, digitale selskaper,
og vil understreke viktigheten av godt EØS-samarbeid for å ivareta
forbrukervernet i denne konteksten. Flertallet peker på at regjeringen
prioriterer arbeidet med å styrke forbrukervernet internasjonalt, også
ut over EØS’ grenser, og støtter dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at regjeringens ambisjoner likevel
ikke virker å være særlig høye. Disse medlemmer mener Norges
forbrukerpolitikk bør være ledende i å utvikle og få på plass nasjonale
og internasjonale regler og styrkede forbrukerrettigheter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at det er kritisk at man ser forbrukerpolitikken i et internasjonalt
perspektiv. I dagens globaliserte verden finnes det knapt produkter eller
tjenester som ikke har flyttet seg over landegrenser. Det finnes
både ulemper og fordeler knyttet til dette. Et problem som meldingen
ikke tar opp, er behovet for bedre informasjon om hvilke forhold
som har bidratt til å skape produktet eller tjenesten, og hvordan
vi kan sikre grunnleggende menneskerettigheter og miljøvern i produksjonen
av de produktene og tjenestene som er tilgjengelige for forbrukerne. Disse medlemmer viser
til at det er godt dokumentert at det finnes både store miljøødeleggelser,
brudd på grunnleggende menneskerettigheter, bruk av barnearbeid
og slaverilignende tilstander i store og viktige produksjonsledd
i dagens internasjonale verdikjeder.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti tror ikke norske forbrukere
ønsker å bidra til å opprettholde dette. Derfor trenger vi en menneskerettighetslov
for næringslivet. Dessverre er informasjonstilgangen og åpenheten hos
internasjonale produsenter og leverandører for dårlig. Aktørene
som opererer i disse verdikjedene, må i større grad holdes til ansvar
for å sikre informasjon til forbrukerne. I tillegg må vi sikre at
disse aktørene er forpliktet til å gjøre aktsomhetsvurderinger i
sine virksomheter, slik at de kan holdes til ansvar ved brudd på menneskerettighetene
eller ved miljøskader.
Komiteen viser
til at et samlet sivilsamfunn har ønsket seg tiltak på dette området
en god stund. Det har vært foreslått både etikkinformasjonslov,
antislaverilov og en såkalt aktsomhetslov. I juni 2018 ble det nedsatt et
offentlig utvalg – Etikkinformasjonsutvalget – etter anmodning fra
Stortinget. Utvalget leverte sin rapport i desember 2019, som foreslår
en lov om åpenhet om virksomheters forhold til grunnleggende menneskerettigheter
og anstendig arbeid i egen virksomhet og leverandørkjeder.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet forventer at regjeringen følger
opp Etikkinformasjonsutvalgets arbeid. Disse medlemmer viser også
til Representantforslag 41 S (2018–2019) fra Arbeiderpartiet om
å vurdere en lov mot moderne slaveri, samt forslag om å få på plass
et internasjonalt merkesystem for bærekraft på varer og tjenester.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at formålet med loven er å gi forbrukere, fagforeninger, organisasjoner
og andre rett til informasjon om virksomheters påvirkning på grunnleggende
menneskerettigheter og arbeidsforhold. Dette skal gi dem mulighet
til å treffe informerte valg og til å stille spørsmål om ansvarlighet
i næringslivet. For det andre er formålet å fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter
og anstendig arbeid i virksomheter og leverandørkjeder. Krav til
kunnskap, informasjon og aktsomhetsvurderinger skal bidra til å
nå dette målet. Loven tar utgangspunkt i FNs veiledende prinsipper for
næringsliv og menneskerettigheter (UNGP) og OECDs retningslinjer
for flernasjonale selskaper.
For alle virksomheter
er det foreslått en plikt til å svare på konkrete forespørsler om
informasjon, og kunnskapsplikt om vesentlig risiko for negativ påvirkning
på grunnleggende menneskerettigheter og anstendig arbeid. Plikten
gjelder i alle tilfeller der risiko for negativ påvirkning er høyest,
som risiko for tvangsarbeid og annet slaverilignende arbeid, barnearbeid,
diskriminering, manglende respekt for faglige rettigheter, og risiko
for helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen. Det kreves også
at større virksomheter skal gjennomføre aktsomhetsvurderinger for
å kartlegge, forhindre og begrense negativ påvirkning på grunnleggende
menneskerettigheter og anstendig arbeid, og gjøre rede for hvordan
dette håndteres.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at utvalgets
forslag er godt, og at det burde være brei politisk oppslutning
rundt det. Disse
medlemmer frykter imidlertid at uten tydelige sanksjoneringsmuligheter vil
en slik lov ikke være så effektiv som mulig. Når en aktør bryter
loven, så må det også finnes konkrete sanksjoner.
Derfor fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om en etikkinformasjonslov, inkludert
forslag til hvordan brudd på loven kan sanksjoneres.»