3.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til at regjeringen
på bakgrunn av Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) sin gjennomgang
av det statlige forbrukerapparatet i 2015 har igangsatt en omorganisering
av forbrukerapparatet. Komiteen merker
seg at regjeringen har besluttet at forbrukerklager skal håndteres
av Forbrukertilsynet, mens Forbrukerrådet framover skal rendyrkes
som en interesseorganisasjon for forbrukerne. Forbrukertilsynet
skal også få et særlig ansvar for kunnskapsgrunnlaget innenfor forbrukersektoren. Komiteen viser
videre til at Forbrukertilsynet skal lokaliseres utenfor Oslo, og
tilsynet er i gang med flytteprosessen til Grenland i Telemark og
Vestfold fylke.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til at regjeringen
har vedtatt betydelige endringer i forbrukerapparatet ved å samle
den statlige håndteringen av forbrukerklager hos Forbrukertilsynet.
Forbrukerrådet skal etter regjeringens beslutning ha en friere og
tydeligere rolle som interesseorganisasjon og være en sterk forbrukerpolitisk
pådriver. Selve omorganiseringsprosessen, som innebærer flytting
av det nye, utvidete Forbrukertilsynets hovedkontor til Grenland,
skal ferdigstilles i 2020. Forbrukerrådets avdeling for tvisteløsning,
inkludert Forbruker Europa, blir en integrert del av det nye tilsynet.
Komiteen er
opptatt av at omorganiseringen av forbrukerapparatet må føre til
et styrket forbrukervern. Begrunnelsen for omorganiseringen var
å rendyrke og styrke Forbrukerrådet som interessepolitisk aktør.
I tillegg forventes Forbrukerrådet også i fremtiden å ivareta viktig
rådgivnings- og dyktiggjøringsarbeid ut mot forbrukerne. Forbrukerrådet
ivaretar også sentrale forbrukerinteresser gjennom deltakelse i
flere klagenemnder. Komiteen mener
at Forbrukerrådet må sikres som en sterk og uavhengig organisasjon
for forbrukerpolitiske interesser og kvalitetssikret informasjon
og rådgivning til forbruker.
Komiteen er opptatt av at
Forbrukerrådet sikres de nødvendige rammevilkår for å utføre sine
oppgaver.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet registrerer at regjeringspartiene i budsjettforliket
på Stortinget for 2020 valgte å redusere bevilgningene til Forbrukerrådet
med 5 mill. kroner, i tillegg til å fjerne 4 mill. kroner fra forbrukerpolitiske
tiltak, forskning og utvikling. Disse medlemmer viser til
at Arbeiderpartiet i sitt alternative budsjett for 2020 opprettholdt
bevilgningene og reagerte på at kuttene ble gjennomført kort tid
før forbrukermeldingen kom til behandling.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
opptatt av at omorganiseringen i forbrukerapparatet ikke svekker
forbrukervernet, og viser til at kuttet i bevilgningene kommer kun
to år etter forrige omorganisering, og at Forbrukerrådet nå gjennomgår
en omfattende omorganiseringsprosess uten tilførsel av midler for
å håndtere utgifter til denne. Disse medlemmer er bekymret
for situasjonen der bevilgningene reduseres midt i en stor omorganisering,
og frykter dette vil kunne ramme mennesker i krevende situasjoner
som trenger hjelp for å få vurdert sine rettigheter.
Disse medlemmer viser til
at det i mange saker (markedsføring rettet mot barn og unge, reklame
for ulovlige spill, kosmetiske behandlinger m.m.) er pekt på utfordringer
med et fragmentert og uoversiktlig tilsynsapparat. Skal man utvikle
en framtidsrettet politikk, vil disse medlemmer understreke
behovet for et tydelig plassert ansvar. I tillegg må det sikres
et tettere samarbeid, slik at ressursene utnyttes på en god måte.
Arbeidslivskriminaliteten foregår i dag også på digitale plattformer,
og et tettere samarbeid med arbeidslivsentrene bør derfor vurderes.