7.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til at Bioteknologirådet
mener bioteknologilovens virkeområde bør utvides slik at genterapi
for annet enn medisinske formål blir forbudt. Komiteen viser til at regjeringen
mener at genterapi på mennesker bare skal være tillatt å bruke til
medisinske formål. Forbudet mot annen bruk, som for eksempel gendoping
og genterapi for å endre eller forbedre menneskers egenskaper, videreføres.
Komiteen viser til at regjeringen
vil videreføre forbudet mot å skape genetiske endringer gjennom genterapi
som går i arv til kommende generasjoner. Komiteen er enig i dette.
Komiteen viser til at regjeringen
vil åpne for genterapi på fostre ved tilstander som manifesterer
seg tidlig i svangerskapet og som fører til uopprettelig skade allerede
før fødselen.
Komiteen viser til at regjeringen
vil harmonisere og forenkle reguleringen av genterapi, blant annet
oppheve kravet om godkjenning av genterapi i bioteknologiloven.
Komiteen viser til at regjeringen
vil oppheve kravet om at genterapi bare kan brukes til behandling
av sykdommer som må anses som alvorlige.
Komiteen viser til at regjeringen
vil unnta vaksiner som brukes innenfor det nasjonale vaksinasjonsprogrammet
fra reguleringen av genterapi i bioteknologiloven.
Komiteen er enig med departementet
i at genterapi bare skal brukes til medisinske formål. Annen bruk, som
gendoping eller genterapi for å forbedre menneskers egenskaper,
skal fortsatt forbys.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Kristelig Folkeparti, mener genterapi og genredigering
som kan gi bedre medisinsk behandling for en rekke ulike sykdommer
og tilstander, er positivt. Flertallet understreker at
dette forutsetter at det er pasientens egne celler som endres, uten
at dette går i arv. I slike tilfeller bør ordinær vurdering av medisinsk
nytte, kostnader og risiko for den enkelte legges til grunn.
Flertallet viser til Bioteknologirådets
uttalelse om at genterapi for annet enn medisinske formål bør være
forbudt, og stiller seg bak dette standpunktet. Mennesket har en
ukrenkelig egenverdi, og flertallet ønsker ikke et
samfunn hvor det er tillatt å benytte genterapi for å forbedre menneskers
egenskaper.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti mener
det er etisk problematisk å åpne for behandling som fører til at
barn får DNA fra mer enn to personer. Disse medlemmer viser til
at man heller ikke har oversikt over hvilke konsekvenser det vil
få dersom de donerte mitokondriene fungerer dårlig sammen med DNA
fra mors cellekjerne. I dag er ikke mitokondriedonasjon tillatt,
både fordi det kreves bruk av donoregg og fordi det kan medføre
genetiske endringer i kjønnsceller. Disse medlemmer mener at mitokondriedonasjon
ikke skal tillates uavhengig av regelverket knyttet til bruk av
donoregg.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen ikke legge til rette for at mitokondriedonasjon
tillates i Norge.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre,
mener like fullt at det er behov for å harmonisere og forenkle reguleringen
av genterapi.
Flertallet støtter forslaget
om å oppheve godkjenningsordningen etter bioteknologiloven og mener at
godkjenningen som gjøres av legemiddelmyndighetene og REK, er tilstrekkelig.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser til at Bioteknologirådet
mener det bør kreves godkjenning av alle som rekvirerer genetiske
undersøkelser, både prediktive og diagnostiske, og at det bør kreves
virksomhetsgodkjenning for alle som rekvirerer gentester, også virksomheter
utenfor helsevesenet. Godkjenning av virksomhet ved helseforetak
bør gis på helseforetaksnivå, men med en angivelse i vedtaket om
hvilken avdeling eller enhet innen helseforetaket godkjenningen
gjelder. Disse medlemmer støtter
dette.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen opprettholde kravet om godkjenning av behandlingsformer
for genterapi.»
Komiteen støtter
at vaksiner som brukes innenfor det nasjonale vaksinasjonsprogrammet,
skal unntas fra reguleringen av genterapi i bioteknologiloven.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, har merket seg at genterapi brukes
for å behandle eller forhindre alvorlig sykdom. Flertallet vil fremheve at
dette representerer store fremskritt og gir mulighet til å behandle alvorlig
sykdom hos mennesker. Flere anerkjente store vitenskapelige publikasjoner
om miljø, som National Academy of Sciences og European Society of
Human Genetics, støtter nå bruk og utvikling av slike metoder innenfor
et trygt rammeverk.
Det første barnet
som ble født etter såkalt mitokondriedonasjon – en samlebetegnelse
for metoder som hindrer at barn får overført mitokondrier med sykdomsfremkallende
genfeil – ble født i Mexico i april 2016. Storbritannia åpnet lovverket
for slike metoder i oktober 2015, og flere land er forventet å følge
etter. Metoden er omdiskutert fordi den krever at det «lånes» mitokondrier
fra celleveggen til et friskt egg, og det fordrer en eggdonor. Flertallet har
merket seg at fagmiljøene tilbakeviser påstanden om dette blir «barn
med tre foreldre». Det er den genetiske moren som er mor, det er henne
barnet vil bli genetisk likt, men man bytter ut syke celler med
friske og hindrer at barnet fødes med alvorlig sykdom.
Flertallet har merket seg
at Helsedirektoratet og et flertall i Bioteknologirådet mener det
ikke bør åpnes for mitokondriedonasjon på dette tidspunktet, men
at det kan vurderes å åpne loven for at Helsedirektoratet kan tillate
mitokondriedonasjon dersom det på et senere tidspunkt kommer ny
kunnskap som tilsier at dette er trygt. Regjeringen har ikke endelig
konkludert.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti, mener meldingens drøftinger og faglige innspill
i forbindelse med komiteens behandling gir en sterk nok begrunnelse
til å gå inn for å støtte mindretallet i Bioteknologirådet, som
ønsker å tillate mitokondriedonasjon med den begrunnelsen at den ikke
skiller seg vesentlig fra risiko som er forbundet med annen medisinsk
behandling av tilsvarende art. Dette flertallet mener at
Norge som kunnskapsnasjon bør bidra til utviklingen sammen med andre,
til beste for menneskers helse innenfor etisk forsvarlige grenser.
Dette flertallet peker på
at dette fordrer at forbudet mot eggdonasjon må oppheves.
Dette flertallet støtter
Bioteknologirådet i at kravet om at genterapi bare kan benyttes
til behandling av «alvorlig» sykdom, bør erstattes av et krav om
samme risiko- og nyttevurdering som ved annen medisinsk behandling.
Dette flertallet vil presisere
at en lovliggjøring i bioteknologiloven ikke betyr at det er medisinsk
forsvarlig å starte slik behandling i Norge nå. Flertallet mener det bør
åpnes for mitokondriedonasjon i bioteknologiloven, men at det medisinske
fagmiljøet må vurdere når det eventuelt skal gjennomføres i praksis.
Det er mulig at Norge bør samarbeide med andre land, for eksempel
Storbritannia, om behandlingstilbudet fordi pasientgruppen vil være
svært liten. Større pasientgrunnlag vil gi mer profesjonalitet i
behandlingstilbudet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre anerkjenner de fantastiske mulighetene
som ligger i ny medisinsk forskning, likevel mener disse medlemmer at tiden
ikke er moden for å tillate mitokondriedonasjon nå. Disse medlemmer mener bioteknologiloven
må revideres ofte og i takt med ny kunnskap, samtidig som lovverket
må være innenfor etisk forsvarlige grenser.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser
til at regjeringen foreslår å støtte mindretallet (2 av 15) i Bioteknologirådet,
som mener alle genterapier med markedsføringstillatelse fra EMA (European
Medicines Agency) bør anses som godkjent i Norge, uten godkjenning
etter bioteknologiloven. Disse medlemmer mener det
fortsatt bør være krav om godkjenning etter den norske bioteknologiloven
i tillegg til markedsføringstillatelse etter sentral prosedyre etter
reglene i EUs forordning om avansert terapi. Disse medlemmer mener norske
myndigheter bør ha mulighet til å gjøre en nasjonal vurdering dersom
spesielle hensyn tilsier det.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen opprettholde kravet om godkjenning av genterapi
i bioteknologiloven fremfor å godkjenne alle terapier med markedsføringstillatelse fra
European Medicines Agency (EMA).»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti mener gendoping
og genterapi som har som formål å endre eller forbedre menneskers
egenskaper, ikke er til beste for menneskene. Disse medlemmer mener det
er riktig å videreføre et generelt forbud mot å skape genetiske endringer
som går i arv til kommende generasjoner. Disse medlemmer mener forbudet
mot behandling med genterapi på befruktede egg og behandling som
kan medføre genetiske endringer i kjønnsceller, må opprettholdes.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti vil derfor ikke
tillate CRISPR/Cas9 på befruktede egg og kjønnsceller. Disse medlemmer viser
til at regjeringen vil åpne for genterapi på fostre. Disse medlemmer viser
til at Helsedirektoratet mener at genterapi på fostre foreløpig
er forbundet med så mye usikkerhet og etiske problemstillinger at
kliniske studier inntil videre ikke er aktuelt i Norge. Departementet
viser til at når det etter hvert kommer trygge og effektive behandlingsmetoder,
bør det ikke være forbudt å ta dem i bruk. Disse medlemmer vil ut fra
dette ikke åpne for genterapi på fostre nå.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti mener at når
genterapi brukes til sykdomsbehandling, er det et gode og bør tillates. Disse medlemmer vil
understreke at forutsetningen er at risikoen er fraværende for at
de genetiske endringene som behandlingen medfører, vil føres videre
til nye generasjoner.
Disse medlemmer vil understreke
at det er positivt og ønskelig å bruke nye metoder til å redde liv
og behandle sykdom. Disse
medlemmer mener imidlertid at åpning for mitokondriedonasjon
gir for høy risiko. Disse
medlemmer viser til at ett av Bioteknologirådets medlemmer
mener det er forsvarlig å åpne for mitokondriedonasjon i Norge nå,
mens 13 medlemmer mener at kunnskapen om assistert befruktning med
mitokondriedonasjon er for liten til å tillate metodene nå.
Disse medlemmer viser til
at mitokondriedonasjon stiller oss overfor utfordringer vi som samfunn ikke
har vært borti før. Med denne teknikken er det for første gang i
historien åpnet opp for å lage genetiske forandringer i kjønnsceller
enten før eller rett etter befruktningen. Forandringene vil føres
videre til kommende generasjoner. Dette har, inntil 2015, ikke vært lov
tidligere i noe land. Disse
medlemmer viser videre til at det er diskusjon i fagmiljøene
om hvorvidt metoden er medisinsk trygg.
Disse medlemmer viser til
at det frem til Storbritannia i 2015 som første land i verden godkjente
mitokondriedonasjon, var internasjonal enighet om at genmodifisering
av kjønnsceller fra mennesker ikke var ønskelig. Disse medlemmer viser til
at over 40 land har egne lover som forbyr genmodifisering av kjønnsceller,
inkludert EUs regelverk. Disse medlemmer viser videre
til at det i UNESCOs erklæring om menneskets arveanlegg og menneskerettigheter
står at det å gjøre forandringer i kjønnsceller er «imot menneskeverdet»
(«contrary to human dignity»).
Disse medlemmer viser videre
til at Storbritannias Nuffield Council on Bioethics (NCB), som hadde ansvaret
for å utrede de etiske problemstillingene ved mitokondriedonasjon,
påpekte at de to metodene for mitokondriedonasjon som er aktuelle,
er nye metoder hvor langtidsvirkningene er ukjente. Hvis metodene skaper
uforutsette hendelser, kan det potensielt gjelde påfølgende generasjoner.
Andre mener at ved å innføre mitokondriedonasjon som medisinsk behandling
allerede nå vil barna som blir født, være en del av et eksperiment
hvor vi for første gang genmodifiserer mennesker, og at hvis noe
går feil, kan det få umiddelbare konsekvenser for barnet. Disse medlemmer vil
påpeke at det, uansett om det åpnes for mitokondriedonasjon for
alle, eller bare for gutter, altså er risiko for at genmodifiseringen
skader dette barnet.
Disse medlemmer viser videre
til at det britiske rådet også påpekte at ved begge behandlingene
vil barnet arve DNA i kjernen fra mor og far, mens mitokondriene
og resten av egget vil komme fra kvinnen som donerte egget. Disse medlemmer vil
vise til at dette er årsaken til at begge teknikkene har fått kallenavnet
«tre-foreldre-babyer». Selv om det blir lite arvestoff fra donoregget,
vil en person bli født med DNA fra tre personer. Disse medlemmer mener det
er relevant å spørre hva som da skjer med et barns mulighet til
å kjenne sitt biologiske opphav.
Disse medlemmer viser videre
til at det britiske rådet også påpekte at mitokondriedonasjon fører
til forandringer i kjønnsceller og tidlige embryo, og at dette kan
være et problem i seg selv, eller være første skritt på veien til
å godkjenne endringer i DNA i kjernen for å få barn med spesielle
egenskaper. Disse
medlemmer viser til at det de siste årene har blitt utviklet
teknikker som gjør det mulig å fjerne, endre eller tilføre gener
i menneskets arvestoff mer målrettet, inkludert i kjønnsceller. Disse medlemmer viser
til at sentrale forskere har advart mot utviklingen, og at mange
finner grunn til å advare mot at hvis mitokondriedonasjon blir akseptert,
er det enklere og mindre dramatisk å åpne opp for å gjøre forandringer
i kjernen i DNA.