1.2 Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Siv Henriette Jacobsen, Ingvild Kjerkol, Tuva Moflag
og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Torill Eidsheim, Astrid Nøklebye
Heiberg, Erlend Larsen og Sveinung Stensland, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud og Sylvi Listhaug, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, fra
Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson, fra Venstre, Carl-Erik
Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Olaug V. Bollestad,
viser til at Meld. St. 39 (2016–2017) Evaluering av bioteknologiloven
ble lagt frem av regjeringen 16. juni 2017. Komiteen avholdt høring i saken 29. januar
2018, der Kristin Halvorsen, leder av Bioteknologirådet, Professor
Jan Helge Solbakk, Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo,
samt Biskop Helga Haugland Byfuglien, Den norske kirke, innledet.
Videre deltok Den norske legeforening, Norsk Forening for Assistert
Befruktning, Nasjonalt senter for fostermedisin, St. Olavs hospital,
Norsk forening for medisinsk genetikk samt Nasjonal kompetansetjeneste
for sjeldne diagnoser og flere medlemmer av Bioteknologirådet på høringen.
Komiteen avholdt også høring
i saken 8. februar 2018. I denne høringen deltok organisasjonen
Menneskeverd, Den norske kirke v/Kirkerådet, Kvinnefronten, organisasjonen
Ønskebarn, samt Norsk Interessegruppe for Genetiske Veiledere.
Komiteen viser til at bioteknologi
gir mange muligheter til beste for mennesket. Teknologien gir blant annet
ny kunnskap om årsaker til sykdom, mer spesifikk diagnostikk og
behandling, bedre framstilling av legemidler og flere muligheter
innen assistert befruktning. Den medisinskfaglige og teknologiske
utviklingen åpner for muligheter som krever nye etiske diskusjoner. Bioteknologi
muliggjør tilgang til informasjon og kunnskap om menneskers genetiske
egenskaper, både nåværende helsetilstand og risiko for framtidig
sykdom og andre genetiske egenskaper. Kunnskapen gir muligheter
for forskning, behandling og forebygging, men den kan også føre
til valg som resulterer i et samfunn hvor det ikke er plass for
alle.
Komiteen vil understreke at
reguleringen av medisinsk bruk av bioteknologi og bruk av genetisk
informasjon må bygge på sentrale etiske verdier i vårt samfunn. Komiteen vil
i denne sammenheng peke på lovens formål:
«Bioteknologiloven
§ 1-1 fastslår at lovens formål er å sikre at medisinsk bruk av
bioteknologi utnyttes til beste for mennesker i et samfunn der det
er plass til alle. Dette skal skje med respekt for menneskeverd, menneskelige
rettigheter og personlig integritet og uten diskriminering på grunnlag
av arveanlegg, basert på etiske normer nedfelt i vår vestlige kulturarv.»
Komiteen vil at lovens formål
som her sitert, skal ligge fast, og at lovens formål er en overordnet
rettesnor for komiteen,
også ved evalueringen av gjeldende lov.
Komiteen viser til at den medisinske
bruken av bioteknologi har sin viktigste etiske begrunnelse i de verdier
og normer som ligger til grunn for medisinsk virksomhet generelt:
respekt for og vern om menneskeverdet og menneskelivet, ivaretakelse
av personlig integritet og råderett og vern om det sårbare i menneskelivet,
samt et faglig forsvarlig grunnlag for tjenesteytingen. Disse hensynene
må også legges til grunn for bioteknologisk virksomhet i medisinen
i form av forskning, diagnostisering av sykdommer, framstilling
av legemidler, utvikling av nye behandlingsmetoder mv.
Komiteen viser til at genetisk
og bioteknologisk kunnskap, og praktisk bruk av denne innenfor helsetjenesten,
har vært en viktig del av nyvinningene innenfor moderne medisin
til beste for menneskene. For å oppnå og vedlikeholde en åpen og
konstruktiv drøfting av etiske aspekter er det etter komiteens syn
nødvendig å gå nærmere inn i ulike sider ved grunnleggende prinsipper og
normer, verdigrunnlag og menneskesyn, slik det er gjort i tidligere
meldinger, proposisjoner og innstillinger om bioteknologiloven.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til tidligere praksis ved behandling av stortingsmeldinger om
bioteknologi, der Stortingets syn er uttrykt gjennom komitémerknader. Disse medlemmer forholder
seg til dette på samme måte nå, og går derfor ikke inn i enkeltforslag
fremmet i innstillingen. Høyres syn fremkommer i form av merknader
i denne innstillingen. Disse
medlemmer stiller seg forøvrig bak regjeringens vurderinger
og ber den komme tilbake til Stortinget med forslag til lovendringer
på egnet vis.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at ved behandlingen av forrige evaluering av bioteknologiloven
(St.meld. nr. 14 (2001–2002), jf. Innst. S. nr. 238 (2001–2002)),
ble det fremmet og votert over flere forslag. Disse medlemmer mener det er
spesielt at Høyre signaliserer at de ikke vil ta stilling til fremsatte
forslag i Stortinget. Disse
medlemmer viser til at regjeringen har valgt å fremme en melding
til Stortinget uten selv å konkludere på viktige punkt. Dette gjør
forslag nødvendige, og disse
medlemmer viser til at det av Stortingets forretningsorden fremgår
at forslag som fremsettes, skal voteres over, og at stortingsrepresentanter
må ta stilling ved votering.