Investeringer
Komiteen vil peke på at togtransport
er viktig for mange. Titusenvis av mennesker pendler hver dag inn
og ut av byene våre for å arbeide og studere. Bedrifter og transportører
sender varer med toget, varer som skal til markeder eller til videre
foredling. Når folk og gods fraktes med tog, blir det færre biler og
mindre forurensning. Toget er effektiv transport og gir oss renere
og triveligere byer og mer trafikksikre veger. Toget har et viktig
samfunnsoppdrag.
Det blir flere nordmenn i årene
som kommer, og folketallet vokser mest i og rundt de store byene. Transportsektoren
står for 1/3 av klimagassutslippene, og befolknings- og trafikkvekst
forsterker klimautfordringen. Trengsel i transportsystemet er også en
utfordring. Bortkastet tid i kø og utbygging av vegkapasitet i byområdene
representerer enorme kostnader for samfunnet. For komiteen er toget en del
av løsningen på disse problemene. En vet at satsing på og utbygging
av kollektivtrafikk er billigere og mer framtidsrettet enn vegutbygging
i de store byene. Komiteens mål
er at hele trafikkveksten i tiårene som kommer skal tas med kollektivtrafikk, sykkel
og gange – og toget må gis en viktig rolle i arbeidet med å nå målet.
Det er utgangspunktet for komiteens jernbanepolitikk.
Etter komiteens mening må jernbanepolitikken
derfor utformes slik at det skapes et attraktivt og moderne togtilbud
for passasjerer og gods. Målet er at toget skal være det foretrukne
alternativet på de strekningene som betjenes. Det vil stille store
krav til de ansvarlige for sporet og til de ansvarlige for togtrafikken,
og det vil kreve en god samordning mellom de to. Komiteen vil stille jernbanesektoren
overfor klar politisk styring med tydelige krav.
Komiteen vil påpeke at når
de reisende opplever forsinkelser og innstillinger, skyldes det
som oftest feil på sporet. Stor grad av enkeltspor og gamle tekniske
anlegg vanskeliggjør et attraktivt togtilbud. Komiteen mener derfor at
det aller viktigste jernbanepolitiske grepet er å øke investeringene
i bygging av nye spor og samtidig styrke vedlikeholdet av eksisterende
spor. Slik skal driftsstabiliteten sikres, samtidig som det bygges
nye dobbeltspor.
Komiteen mener utbygging
og opprusting av jernbanens infrastruktur er svært viktig for å
nå målene om at mer av transportarbeidet skal tas på jernbane. I
tillegg mener komiteen at
en nøye bør følge den internasjonale utviklingen av jernbanemateriell. Komiteen viser
til at flere togprodusenter nå utvikler tog med krengeteknologi,
noe som gjør at en kan kjøre raskere enn med konvensjonelle tog
uten å foreta store investeringer i infrastruktur. Komiteen viser videre til
at det skjer banebrytende fremskritt i utviklingen av hydrogentog
og batteritog. Komiteen mener
Norge bør spille en aktiv rolle i å legge til rette for ny teknologi
innenfor jernbanesektoren.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, merker seg at Arbeiderpartiet legger til grunn at
InterCity skal fullføres innen 2030, uten at det tilkommer tilstrekkelig
finansiering for å gjennomføre dette. I regjeringens NTP er det
et overheng for ytre IC på om lag 27,8 mrd. kroner som skal finansieres
etter 2029, i tråd med ferdigstillelse i 2032/34. Dersom IC skal
ferdigstilles innen 2030, slik Arbeiderpartiet foreslår, må det
bevilges 27,8 mrd. kroner ut over regjeringens forslag innen 2030,
hvorav mesteparten innenfor planperioden, inkludert større beløp
til planlegging i første planperiode. Arbeiderpartiet foreslår å
skyve på godspakken for å finansiere ytre IC innen 2030. Flertallet understreker
at Arbeiderpartiet vil måtte skyve hele godspakken til etter 2029,
noe som overhodet ikke samsvarer med partiets øvrige merknader om
godspakken for jernbanen. Dette vil heller ikke gi tilstrekkelig
økt handlingsrom. Flertallet merker seg
videre at Arbeiderpartiet presenterer en lang ønskeliste for prosjekter
de har ambisjoner for, men hvor det er flere tiltak som ikke tilføres
noen midler i planperioden. Flertallet vil derfor understreke
at velgerne ikke kan feste lit til noen av prosjektene Arbeiderpartiet
går inn for, ettersom det er uklart hvilke av løftene partiet ender
opp med å finansiere hvis de får regjeringsmakt. Flertallet mener Arbeiderpartiets
tilnærming til Nasjonal transportplan bidrar til å undergrave velgernes
tillit til Nasjonal transportplan som transportpolitisk verktøy.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til den såkalte jernbanereformen
som ble vedtatt i rekordfart av stortingsflertallet i 2015. Disse medlemmer advarte
mot følgene av reformen, blant annet en storstilt oppsplitting og
privatisering av norsk jernbane.
I dag ser vi at det er opprettet
en rekke nye selskaper og enheter, og organisasjonskartet for jernbanen
i Norge får stadig nye firkanter. Et annet resultat er at NSB nå
står vingeklippet tilbake.
Etter disse medlemmers oppfatning
bør en i stedet for å splitte opp Jernbane-Norge enda mer, ha en
mer samordnet jernbane. Disse medlemmer ønsker å
knytte tog og skinner nærmere sammen.
Disse medlemmer ville i stedet
for å vingeklippe NSB ha satset på NSB og utviklet det til et enda
bedre og mer moderne transportselskap. NSB har de siste årene hatt
en kraftig økning i passasjertallet, og kundetilfredsheten har økt.
Selskapet har gått svært godt og har levert et betydelig utbytte
til staten som eier. Dessverre demonteres nå NSB som selskap som
en følge av konkurranseutsettingen av all jernbanetrafikk, noe disse medlemmer er imot.
Disse medlemmer viser videre
til at Flytoget er blant bedriftene i Norge med best omdømme, og
NSBs omdømme har økt i takt med at tilbudet er blitt forbedret og
nye tog er tatt i bruk. Det er ingen fornuftige grunner til å stykke
opp et nasjonalt togselskap som fungerer stadig bedre eller å selge
en suksess som Flytoget. Disse medlemmer ønsker å
beholde både NSB og Flytoget i statens eie.
Disse medlemmer vil understreke
at jernbanesatsingen de siste ti–tolv årene har gitt resultater.
I de siste årene har togtilbudet blitt vesentlig bedre, punktligheten
har økt, færre tog er innstilt, mange flere reiser med toget, og
kundetilfredsheten har gått opp. Disse medlemmer vil ytterligere
øke bevilgningene til jernbanens infrastruktur. Midler til drift
og vedlikehold av jernbanens infrastruktur skal holdes på et så
høyt nivå at vedlikeholdsetterslepet skal tas igjen og bli eliminert.
Jernbanen må bygges ut og ta større deler av transportvolumet for
dem som bruker toget til daglige arbeidsreiser. Her kan toget spesielt
spille en rolle på Østlandet og langs Jærbanen, Vossebanen, Trønderbanen
og Saltenpendelen. Jernbanetilbudet må bygges ut slik at tog kan
være et reelt alternativ på strekningene Oslo–Trondheim, Oslo–Bergen,
Oslo–Stockholm, Oslo–Göteborg og Oslo–Kristiansand, og på sikt også
Oslo–Stavanger.
Etter flere år med vekst i godstrafikken
på jernbane på begynnelsen av 2000-tallet har utviklingen de siste
årene ikke vært tilfredsstillende. Disse medlemmer mener det
er behov for en satsing for å få mer gods fra veg til bane.
Disse medlemmer er tilhengere
av den skisserte godspakken i Nasjonal transportplan. Dette vil gi
tiltrengte investeringer på Alnabru godsterminal, på Vestfold- og
Sørlandsbanen, Bergensbanen, Rørosbanen, Dovrebanen, Gjøvikbanen,
Hovedbanen, Solørbanen, Kongsvingerbanen, Nordlandsbanen og Østfoldbanen,
og til oppgradering av Narvikterminalen. Disse medlemmer vil understreke
at flere av tiltakene i godspakken også vil virke positivt for persontrafikken
på jernbanen.
Disse medlemmer viser til
behandlingen av den såkalte jernbanereformen i 2015, jf. Innst.
386 S (2014–2015), der Arbeiderpartiet og Senterpartiet blant annet
uttalte:
«Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet vil avslutningsvis lansere ti punkter for en bedre
jernbane:
-
1. Bygge
mer, moderne jernbane
-
2. Tilby
de reisende flere avganger
-
3. Kjøpe
flere nye tog
-
4. Styrke
NSB AS som et moderne transportselskap
-
5. Felles
ansvar for tog og skinner
-
6. Nei
til privatisering av jernbanen
-
7. Gi
Jernbaneverket større myndighet og gjennomføringskraft
-
8. Nei
til salg av Flytoget AS
-
9. Samle
eierskap til stasjoner i Jernbaneverket
-
10. Nei
til sosial dumping på jernbanen»
Disse medlemmer legger fortsatt
dette til grunn for sin jernbanepolitikk.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil i årene som kommer arbeide for følgende
jernbaneinvesteringer:
-
Dobbeltspor
på InterCity-strekningene til Lillehammer, Halden, Skien og Hønefoss
-
Ferdigstilling
av Follobanen
-
Ny
jernbanetunnel gjennom Oslo
-
Ny
dobbeltsporet jernbane Voss–Arna
-
Modernisering
og elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen
-
Sammenkobling
av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen
-
Gjøvikbanen
må rustes opp med målsetting om reisetid Gjøvik–Oslo på halvannen
time
-
Opprusting
av Kongsvingerbanen med målsetting om reisetid Kongsvinger–Oslo
på én time
-
Bygging
av dobbeltspor Sandnes–Egersund
For
blant annet å få mer godstrafikk på jernbanen vil disse medlemmer gå inn for
følgende:
-
Bygging
av nye godsterminaler
-
Utvikling
og modernisering av Alnabru godsterminal
-
Bygging
av flere kryssingsspor
-
Generell
opprusting av Dovrebanen, Bergensbanen, Sørlandsbanen, Nordlandsbanen
og Raumabanen
-
Elektrifisering
eller andre null- eller lavutslippsløsninger
-
Fortsette
planarbeidet for flere kryssingsspor på Ofotbanen med målsetting
om på sikt å få bygget dobbeltspor
-
Bygging
av jernbanespor til de viktigste havnene
Disse medlemmer viser
til behandlingen av Nasjonal transportplan 2014–2023 i 2013, der
Stortinget gikk inn for en målsetting om ferdig utbygd dobbeltspor
til Lillehammer (Dovrebanen), Halden (Østfoldbanen) og Skien (Vestfoldbanen)
innen 2030. Ringeriksbanen er senere definert som den fjerde InterCity-strekningen
og inngår som en del av øst–vest-forbindelsen for jernbanen i Norge. Disse medlemmer har
merket seg at regjeringen nå går bort fra denne målsettingen og
ønsker å utsette ferdigstillelsen av InterCity-utbyggingen, noe disse medlemmer ikke
er enige i. Utbygging av dobbeltspor på de fire InterCity-strekningene
bør etter disse
medlemmers syn følge målsettingen fra forrige NTP om ferdigstillelse
innen 2030. For å nå dette ønsker disse medlemmer å utsette
noen av prosjektene i godspakka, og tilsvarende fremskynde InterCity-utbyggingen
med 2 mrd. kroner. Disse medlemmer ønsker
også å fremskynde dobbeltsporutbyggingen på strekningen Arna–Stanghelle
på Bergensbanen jf. korridoromtale. Disse medlemmer ønsker å
bruke totalt 3 mrd. kroner mer til jernbane enn hva regjeringen
foreslår for planperioden 2018–2029.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
legger til grunn at de fire InterCity-strekningene skal være ferdig
utbygd med dobbeltspor innen 2030, og ber på denne bakgrunn regjeringen
komme tilbake med en samlet plan for utbygging av de fire strekningene
som ivaretar denne ambisjonen.»