Komiteen viser til at Norge
har påtatt seg en betinget forpliktelse om minst 40 pst. reduksjon
i klimagassutslippene i 2030 sammenlignet med 1990. Komiteen viser
videre til at transportsektoren står for om lag en tredjedel av
klimagassutslippene i Norge, og at den ikke er omfattet av EUs kvotesystem. Komiteen viser
til at mange av tiltakene for å redusere klimagassutslipp i transportsektoren
faller utenom Nasjonal transportplan, slik som avgiftssystemet og
virkemiddelapparatet i Enova. Komiteen mener likevel det
er viktig å planlegge infrastrukturutbyggingen ut fra et overordnet
mål om reduserte klimagassutslipp, og merker seg at de beregnede
infrastrukturprosjektene gir et samlet kutt i utslipp på 56 600
tonn CO2 i året fra 2030.
I tillegg kommer effekten av godspakken på jernbanen og nullvekstmålet
for personbiltransport i byområdene med en anslått årlig effekt
på hhv. 120 000 og 180 000 tonn per år. Komiteen viser til at det
viktigste tiltaket for å redusere utslippene fra transportsektoren
er en rask innfasing av null- og lavutslippsteknologi i kjøretøy, fartøy
og fly. Komiteen viser
videre til at det er vanskelig å forutsi hastigheten på innfasing
av ny teknologi, og at innfasingen av nullutslippsbiler i den norske
bilparken har gått langt raskere enn antatt. Komiteen merker seg at det
endelige klimagassregnskapet er svært følsomt for hastigheten i
innføring av slike løsninger, og viser til den store forskjellen
på de ulike scenarioene som presenteres i NTP. Komiteen merker seg at regjeringen
presiserer at beregningene av reduserte utslipp i vegsektoren ikke tar
hensyn til økende andel lav- og nullutslippskjøretøy eller ferjer,
og at regjeringen venter at utslippene fra vegtrafikken vil reduseres
vesentlig i perioden.
Komiteen viser til at Norge
er i dialog med EU om en felles oppfyllelse av klimaforpliktelsen
for 2030. Komiteen peker
på at en stor andel av utslippskuttene i Norge må tas i transportsektoren,
og viser til at regjeringen kommer tilbake til Stortinget i den
varslede Klimameldingen med en beskrivelse av hvordan de vedtatte
målene skal oppnås.
Komiteen er fornøyde med
at NTP legger opp til at det skal utarbeides en handlingsplan for
fossilfrie anleggsplasser. Komiteen mener det er viktig at
handlingsplanen utarbeides så raskt som mulig, slik at entreprenørene
har forutsigbarhet i omstillingen til utslippsfrie anleggsplasser. Komiteen mener
det er viktig at det legges til rette for teknologiutvikling som
gjør det mulig å nå utslippsreduksjoner raskt, for eksempel gjennom
pilotprosjekter som kan gi verdifull bransjeerfaring og bidra til
at ny teknologi utvikles og tas i bruk.
Komiteen viser til at utslippsmålene
i transportsektoren forutsetter rask innfasing av null- og lavutslippsteknologi
i alle deler av sektoren, og økt omsetning av biodrivstoff. Komiteen mener
det er avgjørende at alt biodrivstoff som omsettes i Norge, tilfredsstiller
EUs bærekraftkriterier, og at andelen avansert biodrivstoff øker
i takt med markedstilgangen og teknologiutviklingen. Komiteen vil
også fremheve viktigheten av at kravet om sikringskvalitet (E0)
ivaretas i bensinstasjonsnettet over hele landet.
Komiteen viser til at Stortinget
har bedt regjeringen legge måltall for kjøretøyparken til grunn
i NTP, og at følgende måltall er foreslått:
-
I
2025 skal alle nye personbiler og lette varebiler være nullutslippskjøretøy.
-
I
2025 skal alle nye bybusser være nullutslippskjøretøy, eller bruke
biogass.
-
Innen
2030 skal nye tyngre varebiler, 75 pst. av nye langdistansebusser
og 50 pst. av nye lastebiler være nullutslippskjøretøy
-
Innen
2030 skal varedistribusjonen i de største bysentra tilnærmet være
nullutslipp.
Komiteen viser
til at dette er ambisiøse mål, som hvis de nås vil føre til kraftig
reduserte klimagassutslipp fra transportsektoren, samt renere luft
og lokalmiljø.