3.2.15.2.5 Merknader fra Venstre
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre i sitt alternative statsbudsjett for 2017 foreslår
at ramme 15 settes til 181 955 913 000 kroner, som er en reduksjon
i forhold til regjeringens forslag på 1 312 906 000 kroner.
Dette medlem viser til at
Venstres helhetlige forslag til statsbudsjett for 2017 tar utgangspunkt
i budsjettforslaget fra regjeringen Solberg, jf. Prop. 1 S (2016–2017),
samt tilleggsproposisjoner 1–5. Konkrete endringer på rammeområde
15 i forhold til dette dokumentet følger av tabellen under.
Dette medlem mener den eneste
måten å få en bærekraftig helsetjeneste på, er å fremme god helse
hos flest mulig så tidlig i livsløpet som mulig og aktivt arbeide
forebyggende i kommunen. God helse skapes først og fremst andre
steder enn i helsetjenesten, og det mest helsefremmende er gode
relasjoner og trygg tilknytning, barnehager og skoler av høy kvalitet,
et inkluderende arbeidsliv, fravær av mobbing og utenforskap, fravær
av vold, overgrep og omsorgssvikt, og tilgang til rent vann, natur
og fritidsaktiviteter. Dette medlem har stor tro
på å angripe helseutfordringene systematisk og offensivt også utenfor
helsetjenestene, noe også Venstres alternative budsjett for 2017
reflekterer. Dette
medlem er veldig glad for at det innføres et folkehelseprogram slik
at vi får en mer systematisk satsing på det helsefremmende arbeidet
både i og utenfor helsetjenesten. Dette medlem mener det er
helt nødvendig å finne nye måter å jobbe på, og at vi i løpet av
få år vil ha en langt mer effektiv og hensiktsmessig helsetjeneste som
identifiserer og angriper helseutfordringene tidligere enn i dag. Dette medlem ser
positivt på den teknologiske utviklingen som skaper uante muligheter
i helsetjenestene for effektivisering, men ser at den samme utviklingen
også fører til økt etterspørsel av helsetjenester som gjør at vi
må være mye tydeligere på hvordan vi prioriterer begrensede ressurser.
Dette medlem mener det er
viktig å sikre gode, offentlig finansierte helsetjenester, men mener god
kvalitet på tjenestene er viktigere enn hvem som utfører dem. Venstre
vil arbeide for at offentlige, ideelle og private helsetjenestemiljøer
skal utfylle hverandre. Dette medlem er opptatt av
at primærhelsetjenesten rustes opp i kommunen slik at helseutfordringer
blir løst på laveste effektive omsorgsnivå, til beste for både individ
og samfunn. For å nå målene om en bærekraftig helsetjeneste, mener dette medlem det
må satses offensivt på forskning og innovasjon, og at arbeidet med
digitalisering av helsesektoren, med de mulighetene for store besparelser
og bedre og trygge helsetjenester som ligger i dette, må prioriteres.
Dette medlem er særlig opptatt
av folkehelse og forebygging, og mener forebyggende helsearbeid er
viktig for å utjevne sosiale forskjeller i Norge. Dette medlem mener forebyggingen
er særlig viktig i barns oppvekst, men mener det også er mye å hente
på å forebygge sykdom og andre helseutfordringer ved at
myndighetene spiller aktivt på lag med arbeidslivet gjennom bedriftshelsetjenestene
og andre insentiver som fremmer folkehelsen på arbeidsplassen. Dette medlem ønsker
derfor å utvide ordningen med tilskudd til bedriftshelsetjeneste
til å gjelde alle bedrifter, mot at arbeidsgivere får et finansieringsansvar
med flere insentiver for å bidra til å redusere sykefraværet, og
viser til ramme 7 for en nærmere beskrivelse. Særlig gjelder dette
i bransjer som sysselsetter mange unge, og særlig unge kvinner.
Et tilbud om bedriftshelsetjeneste hvor psykolog, helsesøster og
jordmor i større grad enn i dag inngår, vil gi et viktig bidrag
til både unge arbeidstakere og virksomheter som i dag står uten
både IA-avtale og bedriftshelsetjeneste.
Dette medlem mener at helsestasjonene
er den delen av helsetjenesten som er best egnet til å jobbe med
forebygging og tidlig innsats for barn og unge. Forebygging er viktig
i alle livets faser, men særlig den tidlige innsatsen er viktig
for å fremme folkehelsen også i senere livsfaser. Helsestasjonene og
skolehelsetjenestene har en unik mulighet til å kunne gripe inn
tidlig og forhindre negativ utvikling i kosthold, mosjon eller psykososiale
forhold. Dette medlem foreslår
en betydelig satsing på helsestasjonene og skolehelsetjenesten med
til sammen 400 nye stillinger til en samlet kostnad på 280 mill.
kroner i økte bevilgninger til kommunesektoren, under ramme 18. Dette medlem ønsker
et klart skifte mot forebygging, som både er lønnsomt i et samfunnsperspektiv
og som fører til økt livskvalitet for den enkelte og deres familie
og pårørende. Dette medlem mener
dette fordrer at vi må tørre å stå i noen tøffe prioriteringer da
det er begrensede ressurser i helsesektoren, selv om dette er utfordrende
når effektene av forebygging sjelden lar seg direkte måle og først
viser seg etter lang tid. Dette medlem mener at en
bedre tilgjengelig og utbygget helsestasjons- og skolehelsetjeneste
med flere fagprofesjoner, vil spille en grunnleggende viktig rolle
i det forebyggende arbeidet i kommunene.
Dette medlem viser til ungdomshelsestrategien
og at den må følges opp med konkrete tiltak utover det regjeringen
legger opp til, for å bedre ungdoms fysiske og psykiske helse. Dette medlem viser
til at det er mange ungdommer som får hjelp på helsestasjonene gjennom
tilrettelagte tilbud for ungdom, og at det i byer og tettsteder
med studentmiljøer også vil være naturlig å legge til rette for
samarbeid mellom helsestasjoner, studentsamskipnader eller andre
som driver viktig opplysnings- og helsearbeid rettet mot ungdom. Dette medlem foreslår
at det igangsettes et forsøksprosjekt for å styrke helsetilbudet
for unge i Haugesund og nærliggende kommuner. Prosjektet skal administreres
av Sex og samfunn, og være et samarbeid mellom Sex og samfunn, Haugesund
kommune, Høgskolen Stord/Haugesund og Studentsamskipnaden Stord/Haugesund
(SSH). Dette
medlem mener det også er nødvendig å videreføre støtten til
piloten i Oppland fylke. Særlig gjelder dette den delen av piloten
som pågår i Nord-Gudbrandsdal. Sex og samfunn-sentre er spesialisert innenfor
seksuell og reproduktiv helse og jobber for å forebygge seksuelt
overførbare infeksjoner, uplanlagte graviditeter og abort. Sex og
samfunn gjennomfører fagutvikling og kunnskapsspredning gjennom en
hospiteringsordning for helsepersonell, blant annet for jordmødre,
helsesøstre og leger, som jobber med unges seksualitet, og de arbeider
for å heve kompetansen på seksuell orientering og kjønnsidentitet. Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn at det bevilges 7 mill. kroner til dette arbeidet
organisert gjennom Fylkesmannen i hhv. Rogaland og Oppland i samarbeid
med Sex og Samfunn.
I tillegg til overnevnte bevilgning
ønsker dette medlem flere
tiltak for å bedre det psykiske helsetilbudet til studenter. Dette medlem synes
det er alvorlig at så mange som én av fem har alvorlige symptomer
på psykiske helseplager. Dette medlem mener derfor
vi må få på plass et større lavterskeltilbud for studenter og bedre
oppfølging av studentene når de begynner på studiene. Dette medlem vil
bevilge 15 mill. kroner som blant flere tiltak for studenter også
skal gå til Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (Shot). Dette medlem foreslår
videre at det bevilges 10 mill. kroner i tilskuddsmidler som skal
forvaltes av ExtraStiftelsen som etablerer ExtraUng for å følge
opp Ungdomshelsestrategien. Denne tilskuddsordningen skal være åpen
for alle godkjente søkerorganisasjoner og vil kunne gi flere hundre
lavterskeltilbud i hele landet. Videre mener dette medlem at det er helt
nødvendig å opprettholde støtten til Nordland fylkeskommune for fortsatt
drift av Klara Klok, som er en nettbasert tjeneste hvor ungdom anonymt
kan stille spørsmål som angår kropp, helse, følelser og rus. Klara
Klok er den mest brukte digitale helsestasjonen for ungdom i Norge. Dette medlem vil
derfor bevilge 2 mill. kroner til drift av Klara Klok inntil tilbudet
er inkludert i ung.no som en samleportal rettet mot ungdom. Dette medlem forstår
ikke hvorfor helsenorge.no skal anskaffe en ny portal og bygge opp
ny kompetanse når det allerede eksisterer verifiserte tilbud som Klara
Klok.
Dette medlem mener en viktig
kanal å nå ungdom på er gjennom nye og digitale medier og teknologiske
løsninger. Dette
medlem mener man ved hjelp av digitalt tilrettelagt informasjon
og oppfølging med bruk av Internett, apper, chat, sosiale medier,
film, animasjon, dataspillteknologi og utprøving av helsedroner
m.m. kan bidra til å nå ungdom bedre og derigjennom fremme deres
helse, både på kort og lang sikt. Dette medlem vil derfor bevilge
5 mill. kroner til DigiLab for utarbeidelse av en eHelseplan for
ungdom til prosjekt «Mestring og muligheter – tidlig innsats og
bedre egenbehandling».
Dette medlem viser til at
det siden 2004 har vært etablert en populær tilskuddsordning for
frivillige organisasjoner som arbeider for å fremme god psykisk
helse i skolen. Det er mange godt etablerte tilbud ved mange av
landets skoler. Dette
medlem mener arbeidet er svært viktig og bør opprettholdes. Dette medlem mener
psykisk helse i skolen må styrkes og integreres langt bedre i norsk
skole på alle alderstrinn, helst allerede i barnehagen, og at denne
satsingen haster. Dette
medlem viser til en programserie om psykisk helse for ungdom
til bruk ved videregående skoler, «Mindre tankevirus – mer hverdagsglede!»,
som bør være et tilbud til elever i alle fylker. Dette medlem ønsker på den
bakgrunn å beholde og styrke tilskuddsordningen for fremme av god
psykisk helse i skolen og foreslår derfor 40 mill. kroner i økt
støtte til dette arbeidet. Dette medlem viser til at
særlig Voksne for Barn og Rådet for psykisk helse, men også mange
andre organisasjoner, har gjort og skal videre gjøre et viktig arbeid
for å fremme psykisk helse i skolen.
Dette medlem mener frivillige
og ideelle organisasjoner bidrar med både effektivt og målrettet folkehelsearbeid,
og det er derfor viktig å støtte folkehelsefremmende aktiviteter
i regi av frivilligheten. Dette medlem er også glad
for at psykisk helse løftes i folkehelsearbeidet av regjeringen,
noe som også var et uttalt ønske fra Venstre ved behandlingen av
Folkehelsemeldingen. Kommunene etterspør i økende grad aktivitetstilbud
i regi av frivillige organisasjoner. Dette medlem foreslår derfor
at det tilføres ytterligere midler til frivillige organisasjoner som
driver forebyggende psykisk helsearbeid i kommunene, og at det bevilges
25 mill. kroner til dette formålet. Bevilgningen skal sørge for
at frivillige organisasjoner som driver fritids- og sosiale aktiviteter, aktivitetstilbud,
hjelpetelefoner, nettverksbygging, oppsøkende arbeid, møteplasser
og kafeer, arbeidstrening og likemannsarbeid osv., skal ha gode rammevilkår
for tjenestene. Dette
medlem er kjent med at mange frivillige organisasjoner har
søkt midler og fått avslag på grunn av en svært populær ordning,
og derfor er det riktig å tilføre flere ressurser til dette viktige
frivillige arbeidet.
Dette medlem mener det er
tett sammenheng mellom vår psykiske og fysiske helse og at begge
deler bør vies større plass i hele utdanningsløpet fra barnehagen
til ferdig utdannet på høgskoler og universiteter. Dette medlem støtter regjeringens
forsøk med fysisk aktivitet i ungdomsskolen, men mener det er viktig
å se hvilke effekter et slikt forsøk vil ha også for yngre elever
og ønsker tilsvarende forsøk i grunnskolen. Dette medlem foreslår at
det bevilges 10 mill. kroner til dette formålet.
Dette medlem mener det ikke
finnes ulovlige mennesker og at også de «papirløse» asylsøkere bør sikres
nødvendig helsehjelp. Dette
medlem viser til at de fleste «papirløse» har helt vanlige
milde eller moderate psykiske eller fysiske plager, men som kan utvikle
seg til mer alvorlige diagnoser på grunn av manglende oppfølging
og forebyggende behandling. Dette medlem er derfor glad
for den helsehjelpen som tilbys «papirløse», og mener det er behov
for flere tilbud flere steder i landet. Til organisasjoner som tilbyr
helsehjelp til «papirløse» ønsker dette medlem å bevilge 2
mill. kroner.
Dette medlem mener det er
særlig viktig å styrke innsatsen knyttet til de store folkehelseutfordringene.
En stor andel er uføretrygdet på grunn av en psykisk lidelse eller
en muskel- og skjelettsykdom. Dette medlem mener at det
er behov for økt kunnskap og tverrfaglig kompetanse innenfor muskel-
og skjelettlidelser og psykiske lidelser. Dette medlem vil derfor foreslå
at det bevilges 15 mill. kroner til tverrfaglig forskning. Muskel-
og skjelettlidelser beslaglegger sammen med psykiske lidelser flest
sengeplasser, og er en hovedårsak til et stort sykefravær og uførhet.
Samlet utgjør disse lidelsene en stor samfunnsøkonomisk utfordring. Dette medlem mener
at økt kunnskap om årsaksforhold er nødvendig for å sette inn riktige
og effektive forebyggende tiltak. Dette medlem viser også til
at dagens livsstil har gjort diabetes til en folkesykdom som vi
er nødt til å forebygge aktivt, og at det i fjorårets statsbudsjett
ble satt av 2 mill. kroner til arbeidet med en diabetesplan. Dette medlem er
glad for at dette arbeidet er godt i gang, og har registrert at det
er flere tiltak i planen som allerede nå er klare til å rulles ut. Dette medlem mener
det haster å starte det forebyggende arbeidet for å redusere følgesykdommer
til diabetes og forebygge at sykdommen oppstår. Dette medlem mener det er
svært viktig å arbeide med å standardisere og strukturere diabetesbehandlingen
bedre, både i primær- og spesialisthelsetjenesten, og mener det
vil være svært kostnadsbesparende om vi lykkes med arbeidet. Dette medlem foreslår
at det bevilges 8 mill. kroner for å fortsette arbeidet med å videreutvikle
planen og implementere tiltak i 2017.
Dette medlem er godt kjent
med Fontenehusene som er et arbeidsfellesskap for personer som har eller
har hatt psykiske lidelser, der det legges vekt på mestring og tilhørighet
og det gis mulighet for å prøve seg i ordinært arbeidsliv. Dette medlem mener at
Fontenehusene er et viktig lavterskeltilbud som utfyller det offentlige
tilbudet, og at det både er behov for å styrke økonomien i eksisterende
Fontenehus og etablere flere nye. Dette medlem foreslår på
denne bakgrunn at det bevilges 20 mill. kroner som benyttes til
å fortsette arbeidet med å få etablert Fontenehus i alle fylker.
Dette medlem foreslår videre
at det bevilges 5 mill. kroner til opprettelse av en tilskuddsordning til
utvikling av ny teknologi i folkehelsearbeidet for å motivere til
lavterskel friluftsliv, slik man for eksempel har gjort i Stolpejakten.
Eksempelvis kan ideelle aktører søke om tilskudd til utvikling av
apper, digitale kart, spillteknologi og film m.m., i samarbeid med
FoU-aktører og høgskoler med profesjonsutdanning.
Dette medlem ønsker å bidra
til å utvikle god design for fremme av folkehelse. Dette medlem har tro på at
attraktivt design vil øke de gode opplevelsene i nærmiljøer og motivasjonen
for økt fysisk aktivitet. Det kan være lyssetting langs turleder
rundt rehabiliteringsinstitusjoner, barnehager, skoler, i nærmiljøer
rundt vann og langs elver osv. Dette medlem ønsker å etablere
en pilot, Design for livet i regi av DOGA, og med en bevilgning
på 2 mill. kroner. Dette
medlem foreslår også å bevilge 1 mill. kroner til å få utformet
en designhåndbok for demens. En designklynge på Gjøvik og Toten
har i samarbeid med NTNU Campus Gjøviks lab for universell utforming
utviklet både en fysisk og digital «demensdrakt» som gjør det mulig
for produktutviklere, arkitekter, landskapsarkitekter
og byggherrer å ta hensyn til dementes sanseopplevelser. En håndbok
og veileder vil være en nøkkel for å bringe kunnskap ut til aktørene.
Dette medlem viser videre
til at Nasjonalforeningen har etablerert tilbudet Aktivitetsvenn
der målet er at personer med demens skal få flere aktiviteter og
gode opplevelser i hverdagen. Dette er et viktig tilbud til mennesker
med demens som vil fremme både helse og trivsel. Dette medlem mener dette er
viktig både for å fremme god folkehelse og livskvalitet for alle.
Videre viser dette
medlem til alder.no som har som mål å skape en ny og mer meningsfull
hverdag for eldre der de jobber mot å frigjøre varme hender i helse-
og omsorgstjenestene. Dette skal gjøres gjennom å utvikle ny teknologi
som binder mennesker sammen på nye og helsefremmende måter, og som
derigjennom øker livskvaliteten, og er med på å skape en mer meningsfull
hverdag for mennesker med demens. Dette medlem ønsker å bevilge
5 mill. kroner til Aktivitetsvenn og alder.no til dette arbeidet.
Dette medlem er glad for
regjeringens tiårige folkehelseprogram som styrker det helsefremmende arbeidet
i kommunene, der et viktig mål er å fremme barn og unges psykiske
helse og livskvalitet. Dette medlem støtter at regjeringen
inkluderer psykisk helse som en likeverdig del av folkehelsearbeidet. Det
haster med å igangsette folkehelsearbeidet i alle sektorer og på
alle nivåer, slik at vi forhåpentligvis i løpet av få år vil redusere
kostnadene til dyr behandling og frigjøre midler som kan brukes
til andre gode formål. Dette medlem viser i den
sammenheng til Vedtak nr. 840 (2015–2016), 9. juni 2016, som kom
som et forslag fra Venstre og Kristelig Folkeparti i forbindelse
med behandlingen av Dokument 8:43 S (2015–2016), jf. Innst. 346
S (2015–2016):
«Stortinget ber regjeringen innen
juni 2017 legge frem en helhetlig tverrsektoriell strategi for barn
og unges psykiske helse som omfatter individ og samfunn, og som
inneholder både helsefremmende, sykdomsforebyggende og kurative
initiativ. I utformingen av strategien skal barn og unges erfaringer
og råd inkluderes».
Dette medlem er ikke tilfreds
med at regjeringen nå legger opp til at denne strategien skal komme
som en del av en samlet strategi for befolkningens psykiske helse
i 2017. Hele poenget med en tverrsektoriell strategiplan for barn
og unges psykiske helse er at dette skal vies særlig oppmerksomhet og
løftes særskilt i en påfølgende økonomisk forpliktende opptrappingsplan.
På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innen juni 2017 legge frem en egen, helhetlig tverrsektoriell
strategi for barn og unges psykiske helse, som et forarbeid til
en økonomisk forpliktende opptrappingsplan for barn og unges psykiske
helse, i tråd med enstemmig stortingsvedtak i forbindelse med Innst.
346 S (2015–2016).»
Dette medlem ser
frem til at strategien kommer til Stortinget, og har en forventning
om at den vil føre til mer sømløse og helhetlige tjenester rettet
mot barn. I dag er tjenester rettet mot barn altfor sektoriserte
og fragmenterte, og dette er en utfordring vi i for liten grad har
tatt på alvor.
For dette medlem er det ikke
et spørsmål om vi har råd til å prioritere mer forebygging i kommunene,
men at vi ikke har råd til å la det være. Nye teknologiløsninger
har uante muligheter også innen folkehelsearbeidet. Dette medlem vil
sette av 5 mill. kroner til en tilskuddsordning der ideelle aktører
kan søke i samarbeid med FoU-aktører og høgskoler med profesjonsutdanning
for å utvikle hverdagsteknologi.
Dette medlem mener at det,
som en del av arbeidet med å fremme folkehelse, er nødvendig å få flere
til å velge sykkel som transportmiddel fremfor bil. Dette medlem mener
det i forbindelse med sykkel-VM er nødvendig å bevilge ytterligere
1 mill. kroner for å promotere hverdagssykling.
Dette medlem viser til at
rehabiliteringssektoren er inne i store endringer som en følge av
Samhandlingsreformen og endringer i spesialisert behandling i sykehusene. Dette medlem er
derfor glad for at regjeringen fremmer en opptrappingsplan for rehabiliteringsfeltet,
og at de vil hindre nedbygging av rehabilitering i spesialisthelsetjenesten
før tilsvarende kapasitet og kompetanse er bygget opp i kommunene.
Det er viktig at vi ikke begår den samme feilen som vi dessverre
har sett innen rus og psykiatri, der kapasiteten ikke er bygget
opp i kommunen, samtidig som spesialisttjenesten over flere år har
bygget ned tjenesten. Dette
medlem mener det er riktig at rehabilitering skal endres for
å se det hele i et livsløpsperspektiv. Mange mennesker med funksjonsnedsettelser
og kroniske sykdommer har behov for rehabilitering hele livet. At
brukerperspektivet skal styrkes er også bra, likevel vil dette medlem understreke
at det kom mange innspill til rehabiliteringsplanen under budsjetthøringen
på Stortinget, der mange høringsinstanser ikke mener at planen er
offensiv nok, og heller ikke tilføres friske midler. Det er dette medlem enig
i og mener det må flere tiltak inn i planen både på kort og lang
sikt. Dette medlem foreslår
en opptrapping av selve rehabiliteringsplanen med 25 mill. kroner
ekstra. Dette
medlem vil prioritere dette arbeidet med rehabilitering rettet
mot barn og unge som ikke har fått plass i opptrappingsplanen. De
er tross alt den gruppen som skal leve lengst med et større eller
mindre behov for rehabilitering. Det er viktig at tilbudet styrkes
både i sykehusene, blant de ideelle aktørene og i kommunene. Dette medlem viser
til at Venstre i tillegg til dette prioriterer 40 mill. kroner til
satsing på hverdagsrehabilitering og rekrutteringstilskudd for å
øke andelen ergoterapeuter i kommunene med 200 nye stillinger. Dette medlem understreker
at det er stort behov for ergoterapeuter for å ta ut effektene vi
får av hverdagsrehabilitering i kommunene, samt for å sikre kapasitet
og kompetanse til innovasjon og omstilling i kommunal pleie- og
omsorgssektor. I tillegg blir det et lovfestet krav om at alle kommuner
skal ha denne ergoterapikompetanse innen 2020. For å få til dette
mener dette medlem at
det bør gis insentiver til kommunen for å få fortgang i arbeidet.
Dette kan gjøres gjennom et flatt tilskudd på 200 000 kroner per
kommune til økt rekruttering av ergoterapeuter etter søknad.
Dette medlem mener vi inntil
videre må reversere forslaget om fjerning av sykdomslista og innføring
av egenandel for alle når det gjelder fysioterapitjenester, og viser
til forslag til bevilgningsendringer til hhv. egenandelstak II og
refusjon til fysioterapitjenester i kommunene. Dette medlem foreslår derfor
at kommunesektoren kompenseres med 175 mill. kroner som er trukket
tilbake fra rammen i regjeringens forslag pga. høyere egenandelsinnbetalinger
til kommunene. Dette
medlem viser til at mange som er under ordningen, er kronikere med
høye sykdomsutgifter, og mange er uføretrygdet med anstrengt økonomi. Dette medlem mener det
ikke alltid er sammenheng mellom diagnose og behov for fysioterapi,
og ønsker at regjeringen i løpet av 2017 kommer tilbake til Stortinget
med et helhetlig forslag til harmonisering av egenandeler i helsetjenesten
og hvor kommunesektorens andel av innkreving blir hensyntatt.
På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for
2017 fremme forslag om å slå sammen egenandelstak I og egenandelstak
II til et felles egenandelstak med en øvre ramme på 3 000 kroner.»
For
å finansiere noen av kostnadene ved fjerning av sykdomslista og
oppheving av fritak for egenandel foreslår dette medlem å prisjustere
egenandelstak 1 med 25 kroner utover regjeringens forslag. Dette
vil gi en innsparing på 25 mill. kroner.
Dette medlem viser til at
Østfold fylke peker seg ut på flere områder som en svært interessant
region for systematisk arbeid med å utvikle framtidas rehabilitering
i kommunal regi. Det nye sykehuset i Østfold har ikke rehabilitering
i sitt tilbud. Befolkningen i Østfold er sykere enn gjennomsnittet,
men bruker samtidig klart mindre rehabiliteringstjenester enn andre
fylker. Samtidig er Indre Østfold medisinske kompetansesenter
(IØMK)/Helsehuset i Askim et felleseie mellom syv kommuner som har
bedre forutsetninger enn de fleste kommuner for å kunne utvikle
et regionalt tilbud i takt med framtidas nye kommuner og endringer
i sykehusene. De har allerede gjort en utredning om å etablere en
rehabiliteringsavdeling, de vil ha nærhet til det medisinske tilbudet
med fire leger, og de har allerede sengeplasser for avklaring (Øhjelp
døgn/KAD), legevakt og dialyse. I tillegg er Eidsberg kommune med
utprøving av virtuell avdeling blant eierne, og IØDK har allerede en
samarbeidsavtale med Sunnaas sykehus . Hverdagsrehabilitering og
bruk av velferdsteknologi samt følgeforskning er en del av prosjektet. Dette medlem er
derfor glad for at regjeringen viderefører støtten til nasjonalt
forsøk med kommunal rehabilitering i regi av Helsehuset i Askim
som Venstre fikk gjennomslag for i statsbudsjettet for 2016. Dette medlem viser
til Gevinstrealiseringsrapport nr. 1 som viser besparelser ved bruk
av velferdsteknologi, og er spent på de neste oppfølgingsrapportene
av den satsingen som er gjort på feltet. I regi av nasjonalt prosjekt
for velferdsteknologi ønsker dette medlem å etablere en
helse-pilot i Østfold med oppfølging på avstand i bedriftshelsetjenesten. Dette medlem foreslår
8 mill. kroner til formålet. Venstre foreslår i vårt alternative
budsjett at tilskudd til bedriftshelsetjeneste skal utvides til
å gjelde alle bedrifter og arbeidstakere og ikke bare halvparten,
som i dag. Vi ser at særlig unge arbeidstakere som er sysselsatt
i bransjer uten hverken IA-avtale eller har bedriftshelsetjeneste,
sliter med å redusere sykefravær. Psykisk uhelse, muskel- og skjelettlidelser
og graviditet er årsak til det største sykefraværet. Rettet mot unge
arbeidstakere, som allerede er storforbrukere av sosiale medier
og digitale plattformer, er oppfølging på avstand særlig interessant
å prøve ut. Mobile team i bedriftshelsetjeneste er også aktuelt
å prøve ut, samt at det er behov for å gjøre flere erfaringer med
helsesøster og jordmor, samt psykolog tilknyttet bedriftshelsetjeneste.
Videre ønsker dette
medlem å igangsette et takstprosjekt og få fortgang i arbeidet for
å øke bruken av videokonferanse og telemedisin i pasientkonsultasjoner
hos fastleger og i poliklinisk behandling. Dette medlem vil sette av
5 mill. kroner til et prosjekt som skal administreres av Direktoratet
for e-helse. Det er også aktuelt å gjøre forsøk i bedriftshelsetjenesten
for å få mer erfaring, ettersom det går tregt i andre deler av helsetjenesten
– især i kommunene, men også i sykehusenes poliklinikker.
Dette medlem ser behovet
for utredning av og forsøk med hhv. utlånsordning for medisinskteknisk
utstyr for sykehus etter modell fra Sverige og utprøving av driftsavtaler
for medisinskteknisk utsyr i sykehus etter modell fra Nederland. Dette medlem mener
slike forsøk vil kunne føre til bedre utnyttelse av dyrt utstyr,
sikrere drift, bedre vedlikehold, og at nytt utsyr kan tas i bruk
raskere. Til dette formål vil dette medlem at det bevilges
10 mill. kroner til modellutvikling og utprøving.
Dette medlem viser til at
Venstre vil arbeide for at offentlige, ideelle og private helsetjenestemiljøer
skal utfylle hverandre. Særlig etter helseforetaksreformen i 2002
– hvor sykehusene ble overført fra fylkene og til staten – har vi
sett en utvikling med sentralisering av høyspesialiserte helsetjenester,
nedbygging av kapasitet i sykehus eid og drevet av ideelle aktører
samtidig som kommunene i for liten grad har vært i stand til å etablere
samarbeid på tvers for å bygge opp en regional primærhelsetjeneste
i takt med endringer i sykehusene, i demografi og teknologiske endringer. Dette medlem er
bekymret over at vi utvikler en helsesektor hvor spesialisthelsetjenesten blir
mer og mer spesialisert og sentralisert, mens vi har en primærhelsetjeneste
som blir mer og mer fragmentert og kommer inn altfor sent til å
drive reell forebygging og tidlig, smart innsats. Dette medlem vil derfor bevilge
50 mill. kroner til å prøve ut forpliktende samarbeidsavtaler (OPS)
mellom staten og ideelle/private aktører særlig rettet mot regioner utenfor
de største byene og universitetssykehusene. Dette medlem ønsker seg flere
modellforsøk for bedre samarbeid mellom offentlige og private sykehus/avtalespesialister
for bl.a. fedme og overvekt, spiseforstyrrelser, revmatiske lidelser
og gastro (mer bruk av laparoskopi). F.eks. kan dette være en «Gastro-pilot
Innlandet» for å redusere ventetider og ta i bruk nye operasjonsmetoder
i offentlige sykehus. Andre piloter kan legges til Revmatismesykehusene
i Haugesund og Lillehammer, Modum Bad, Ibsensykehuset på Rjukan
og Medi3 i Ålesund og Ulsteinvik.
Dette medlem er kjent med
at Stiftelsen Norsk Luftambulanse og flere aktører oppgir Telemark
og Innlandet som de «sorte hullene» på dekningskartet for luftambulansetjenesten
i Norge, og at det er behov for en egen luftambulansebase for Innlandet.
Det er anslått at etablering av en base i Innlandet vil koste om
lag 40 mill. kroner, og dette medlem vil sette av
10 mill. kroner til prosjektering og grunnerverv for luftambulansebase
i Innlandet.
Dette medlem er glad for
at det er satt av midler til å starte et forprosjekt for etablering
av nytt protonsenter i statsbudsjettet for 2017 som skal stå ferdig
i 2022, men dette
medlem mener det er nødvendig å komme i gang med to slike
sentre, ett under Helse Sør-Øst og ett under Helse Vest.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarest etablere to protonsentre, hvor nødvendig
utredningsarbeid blir fordelt mellom Helse Sør-Øst og Helse Vest,
basert på størrelsene på utbyggingene anbefalt i utredningene fra
de regionale helseforetakene.»
Dette medlem mener
at vi tar for lett på utfordringer knyttet til mulige kriser i drikkevannsforsyningen.
Klimaendringer og endringer i nedbørsmønsteret skaper økt press
både på drikkevannskildene, på rørledningsnettet som er milevis
og av svært varierende kvalitet, og på vannverkene som også er av
varierende kvalitet og med ulike barrierer. Varslingsrutiner og
krisekapasitet i kommunene er svært varierende.
For å løse utfordringene med fornyelse
av vann- og avløpsinfrastrukturen og håndtering av ekstremnedbør
på en bærekraftig og kostnadseffektiv måte, mener dette medlem at det er et
stort behov for teknologiutvikling og kompetanseoverføring. Dette medlem mener
et nasjonalt kompetansesenter for undervisning og uttesting av ledningsteknologi for
vann og avløp ved NMBU i Ås er nødvendig for å nå de nasjonale målene
på vann- og avløpsområdet, som ble fastsatt av regjeringen i 2014
under «Protokoll om vann og helse». Tilknytningen til fagmiljøet ved
NMBU, med et bredt spekter av kompetanse og nettverk, mener dette medlem vil
være en suksessfaktor for å skape den faglige integriteten et slikt nasjonalt
kompetansesenter behøver. Til formålet foreslår dette medlem å sette av 5
mill. kroner til prosjektering og grunnerverv til et nasjonalt kompetansesenter.
Dette medlem mener det er
behov for en utredning av en felles IKT-struktur for å gjøre anonymiserte,
biologiske data fra både animalske (fisk og husdyr) og humane kilder
(f.eks. HUNT-undersøkelsen) tilgjengelig for internasjonale forskningsmiljøer.
Dette vil også kunne legge til rette for en videre etablering av
Genomics Norway, og dette
medlem foreslår 2 mill. kroner til Folkehelseinstituttet og
BioBank AS på Hamar.
Dette medlem mener det er
behov for å tenke nytt og etablere flere tiltak for mennesker med
rusavhengighet, både til de som ikke klarer å bli rusfrie og de
som ønsker behandling. Dette medlem er glad for
opptrappingsplanen på rusfeltet og mener det er viktig at denne
planen følges tett opp både faglig, økonomisk og på alle omsorgsnivå. Dette medlem viser
til at Venstre har foreslått å åpne for heroinassistert behandling
for de aller tyngste brukerne. Dette medlem ønsker at det
etableres forsøk med heroinassistert behandling og foreslår 5 mill.
kroner til Avdeling for rusmedisin, Helse Bergen. Dette medlem mener videre
at grønn omsorg er en god og effektiv behandlingsmåte og er kjent
med «Inn på tunet» og andre som tilbyr behandling i nærhet til natur
og dyr. Dette
medlem ser de positive helseeffektene denne behandlingen har
på en rekke pasientgrupper, særlig de som sliter med rus og psykiske
utfordringer. Dette
medlem viser til at studier fra Høgskolen i Hedmark, Norden
og Nederland er samstemte om at grønn omsorg gir bedre helse og
høyere livskvalitet. Dette
medlem ønsker å støtte opp om økt bruk av denne typen behandlingstiltak
og vil sette av 5 mill. kroner til grønn omsorg.
Dette medlem viser til at
regjeringen ønsker å videreføre støtten til rusfeltets samarbeidsorgan Actis
med 14,3 mill. kroner. Dette medlem viser til at
det er mange ulike organisasjoner som arbeider for en kunnskapsbasert
ruspolitikk som også bør motta støtte. På den bakgrunn ønsker dette medlem å
bevilge 5 mill. kroner til Frivillighet Norges arbeid med rusproblematikk
og reduserer tilskuddet til Actis tilsvarende.
Dette medlem viser til Helseundersøkelsene i
Nord-Trøndelag (HUNT) som samler inn opplysninger og biologisk materiale
for å forske på folkehelse i regi av NTNU. Dette medlem ønsker å legge
til rette for at også hørselshemmede skal inkluderes i HUNT-undersøkelsen
og foreslår 2 mill. kroner til dette.
Dette medlem viser til at
regjeringen har bevilget 1 mill. kroner til Valdres lokalmedisinske
senter, men at dette ikke vil være tilstrekkelige midler til å gjennomføre
det planlagte forsøket. Dette medlem viser til at
piloten som skal gjennomføres for å utvikle en nasjonal modell rundt
lokalmedisinske sentre, skal gjøre forsøk med akuttmedisinsk vaktordning
med anestesilege og akuttlege, og med samtrening med lokal legevakt.
Til denne piloten foreslår dette medlem 7 mill. kroner.
Videre vil dette medlem øke bevilgningene med
1 mill. kroner til regionalt senter for helseinnovasjon og samhandling
i Kristiansund, med vekt på innovasjon og teknologi knyttet til
Kristiansund Næringspark.
Dette medlem viser bl.a.
til Venstres representantforslag om utredning av tvangsbruk i helse- og
omsorgssektoren, Dokument 8:90 S (2015–2016). Dette medlem tror at å øke
brukermedvirkning vil redusere bruk av tvang både i og utenfor institusjon,
og mener det er behov for mer forskning på brukermedvirkning i Tvungent
psykisk helsevern uten døgnopphold i institusjon (TUD), som brukes
i økende grad. Dette
medlem mener kunnskapen om hvordan denne ordningen brukes
og oppleves, er mangelfull. Dette medlem vil bevilge
10 mill. kroner i tilskudd til Rådet for psykisk helse til å fortsette
sin satsing på forskning på dette feltet.
Dette medlem mener det er
behov for å styrke forsyningssikkerheten av legemidler og ønsker
å iverksette et forsøk med ny teknologi i regi av Folkehelseinstituttet
og to kommuner. Teknologien vil kunne gjøre det mulig med temperatursporing
i distribusjon og oppbevaring av vaksiner fram til vaksinering.
Til formålet foreslår dette
medlem 2 mill. kroner.
Dette medlem viser til at
tannhelse er et luksusgode for mange, og at det er riktig at en
rekke grupper får gratis tannbehandling. Likevel mener dette medlem at
det er mange foreldre eller unge, utenfor ordningene, som har vanskelig
for å betale for tannbehandling. Dette medlem mener at vi gjennom
å innføre et egenandelstak på 5 000 kroner knyttet til tannregulering
vil sikre at de fleste unge under 20 år, som trenger det, vil få
et tilbud om tannjustering. Dette medlem vil sette av
45 mill. kroner til dette.
Dette medlem vil innenfor
helsepolitikken prioritere tiltak innenfor forebygging og folkehelse, samt
opptrapping og utvikling av gode og helhetlige behandlingskjeder
innen rus og psykisk helse. Dette medlem vil understreke
at det er først og fremst utenfor helsetjenestene at helse eller
uhelse skapes. Folkehelse handler om å forebygge sykdom og skade,
forlenge liv og fremme helse gjennom systematisk og kunnskapsbasert
innsats fra enkeltmennesker, frivillige organisasjoner, samt lokale
og sentrale myndigheter. Dette medlem mener det er behov
for omfattende satsing på forebygging og folkehelse og mener vi
ikke kan ha en utvikling der behandling tar mer og mer ressurser. Dette medlem mener
det haster å satse på forebygging, og at det vil redusere behovet
for behandling av en rekke sykdommer som i dag legger beslag på
store resurser. Dette
medlem foreslår derfor en reduksjon i overføringene til de
regionale helseforetakene med 600 mill. kroner, som omprioriteres
til forebygging og folkehelse.
Dette medlem har hele tiden
vært skeptisk til det statlige forsøket i eldreomsorgen, noe det
også viser at de aller fleste kommuner i Norge er. Antallet kommuner
som deltar i forsøket er for lavt, bare seks kommuner, og overføringsverdien
blir knapp. Dette
medlem mener derfor det ikke er formålstjenlig å
bruke så mye penger på et så lite forsøk, og avslutter forsøket
og reduserer bevilgningen med 1 232,9 mill. kroner.
Samlet foreslår dette medlem følgende konkrete
endringer under rammeområde 15, Helse:
Tekst
|
Bokført (mill.
kr.)
|
Takstprosjekt for
økt bruk av videokonferanse og telemedisin i pasientkonsultasjoner hos
fastleger og i poliklinisk behandling
|
5,0
|
Biobank Norge og
ARENA Heidner/Geno
|
2,0
|
Forsyningssikkerhet
av legemidler
|
2,0
|
Utvide forsøket med
økt fysisk aktivitet og kroppsøving
|
10,0
|
Klara Klok (Nordland)
|
2,0
|
Tilskudd til Actis
kuttes med 5 mill. kroner mot at tilskuddet til Frivillighet Norges arbeid
med rusproblematikk økes tilsvarende
|
0,0
|
Grønn omsorg
|
5,0
|
Folkehelsetiltak,
Sykkel-VM
|
1,0
|
Folkehelseteknologi
|
5,0
|
Psykisk helse i skolen
|
40,0
|
Folkehelse/Aktivitetsvenn
|
5,0
|
Nasjonalt kompetansesenter
for vann- og avløpsinfrastruktur ved NMBU
|
5,0
|
OPS-prosjekter i
sykehus og spesialisthelsetjenesten
|
50,0
|
Prosjektering Luftambulansebase
ved Mjøsbrua
|
10,0
|
Styrke forskning
på muskel- og skjelelettlidelser, psykiske lidelser
|
15,0
|
Styrke HUNT-undersøkelsen
ved å inkludere hørselshemmede
|
2,0
|
Designhåndbok/veileder
for demens
|
1,0
|
Regionalt senter
for helseinnovasjon og samhandling, Kristiansund
|
1,0
|
Diabetesplan
|
8,0
|
Opptrappingsplan
habilitering og rehabilitering
|
25,0
|
Design for livet
|
2,0
|
Pilotprosjekt Valdres
lokalmedisinske senter
|
7,0
|
Sex og samfunn
|
7,0
|
Helsetilbud for papirløse
flyktninger/asylsøkere
|
2,0
|
Tilskudd til frivillige
organisasjoner som driver forebyggende psykisk helsearbeid i kommunene
|
25,0
|
Fontenehus: Styrking
av økonomien i eksisterende og etablering av nye
|
20,0
|
Tiltak for å bedre
psykisk helse for studenter
|
15,0
|
Innovasjon i omsorg,
økt bruk av velferdsteknologi og styrking av hverdagsrehabilitering
|
40,0
|
mHelse-pilot i bedriftshelsetjenesten
|
8,0
|
Extra Ung: Tilskuddsmidler
for å følge opp Ungdomshelsestrategien.
|
10,0
|
DigiLab og eHelseplan
for ungdom
|
5,0
|
Utredning av og forsøk
med hhv. utlånsordning for medisinskteknisk utstyr for
sykehus (nasjonal pool) etter modell fra Sverige og utprøving av
driftsavtaler for
medisinskteknisk utstyr i sykehus etter modell fra Nederland
|
10,0
|
Forsøk med heroinassistert
behandling
|
5,0
|
Tilskudd til Rådet
for psykisk helse
|
10,0
|
Innføre tak i egenandeler
knyttet til tannregulering for personer under 20 år på 5 000 kroner
per år
|
45,0
|
Reversere regjeringens
forslag om endringer i egenandelstak 2/oppheving av fritak for egenandeler
(diagnoselista)
|
685,0
|
Veksten i pasientbehandlingen
ved de regionale helseforetakene settes til 1,5 pst. Samlet innsparing
= 600 mill.
|
-600,0
|
Gå mot forsøket om
statlig finansiering av eldreomsorgen
|
-1232,9
|
Prisjustere egenandelstak
1
|
-25,0
|
Reversere regjeringens
forslag om endringer i egenandelstak 2/oppheving av fritak for egenandeler
(diagnoselista)
|
-545,0
|
Sum ramme 15: helse
|
-1 312,9
|