Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om endringer i statsbudsjettet 2015 under Kunnskapsdepartementet

Innhold

Til Stortinget

Regjeringen v/Kunnskapsdepartementet legger i kapittel 2 i denne proposisjonen frem forslag til endringer i enkelte bevilgninger i statsbudsjettet 2015. Departementet foreslår å øke utgiftene med til sammen 759,4 mill. kroner, inkludert lånetransaksjoner. Inntektene foreslås økt med til sammen 454,7 mill. kroner, inkludert lånetransaksjoner.

Bevilgningsendringer på 90-poster behandles i Stortinget av finanskomiteen og er derfor ikke kommentert i den foreliggende faginnstillingen.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 5,1 mill. kroner mot en tilsvarende økning under kap. 3222 post 2, jf. omtale under denne posten.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 5,1 mill. kroner som følge av høyere salgsinntekter fra fjernundervisning ved Sameskolen for Midt-Norge.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 6,4 mill. kroner på grunn av lavere elevtall og aktivitet enn forutsatt i Saldert budsjett 2015.

Bevilgningen for 2015 gjelder opplæring høsten 2014 og våren 2015. Elevtallet er lavere enn tidligere lagt til grunn. Departementet foreslår derfor å redusere bevilgningen med 32,3 mill. kroner.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 31,6 mill. kroner på grunn av høyere renteanslag enn tidligere lagt til grunn.

Prognoser fra Husbanken tilsier at ikke hele investeringsrammen for 2015 på 3 mrd. kroner vil bli benyttet. Departementet foreslår derfor å redusere investeringsrammen som det kan gis nye tilsagn om rentekompensasjon for i 2015 fra 3 mrd. kroner til 2,5 mrd. kroner, jf. forslag til vedtak II, punkt 1. Dette ble varslet i Prop. 1 S (2015–2016) for Kunnskapsdepartementet. I budsjettforslaget for 2016 er investeringsrammen foreslått økt med 1,5 mrd. kroner for at den totalt skal utgjøre 15 mrd. kroner, gitt reduksjonen som departementet nå foreslår i 2015.

Prognoser fra fylkesmennene tilsier et mindre- behov i 2015. Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 2 mill. kroner.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 674 000 kroner på grunn av mindrebehov til studiehjemler.

Det har kommet inn rundt 35 pst. flere søknader til ordningen enn det som ble lagt til grunn i vår, jf. Prop. 119 S (2014–2015). Departementet foreslår å øke bevilgningen med 23,3 mill. kroner for å unngå redusert sats.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 130 000 kroner som følge av endringer i kontingentkrav og eurokursen.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 5,9 mill. kroner som følge av redusert bevilgningsbehov til opplæring av barn og unge som søker opphold i Norge, jf. kap. 225 post 64.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 63 mill. kroner som følge av frafall innenfor videreutdanningen for lærere og lavere gjennomsnittskostnader per deltaker enn tidligere anslått.

Elevtallet våren 2015 var lavere enn lagt til grunn i Saldert budsjett 2015. Departementet foreslår derfor å redusere bevilgningen med 329 000 kroner.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 173,4 mill. kroner som følge av høyere elevtall enn lagt til grunn i Saldert budsjett 2015.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 29 mill. kroner som følge av høyere elevtall enn lagt til grunn i Saldert budsjett 2015.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 4,4 mill. kroner som følge av høyere elevtall enn lagt til grunn i Saldert budsjett 2015.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 4,9 mill. kroner som følge av høyere elevtall enn lagt til grunn i Saldert budsjett 2015.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 7,3 mill. kroner som følge av lavere elevtall enn lagt til grunn i Saldert budsjett 2015.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 15,2 mill. kroner som følge av høyere elevtall enn lagt til grunn i Saldert budsjett 2015.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 95 000 kroner som følge av lavere elevtall enn lagt til grunn i Saldert budsjett 2015.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 1,8 mill. kroner som følge av høyere elevtall enn lagt til grunn i Saldert budsjett 2015.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 16,6 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon på kap. 3230 post 1, jf. omtale under denne posten.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 16,6 mill. kroner som følge av lavere omfang av oppdragsvirksomhet enn tidligere anslått.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 46,7 mill. kroner, hovedsakelig som en følge av høyere eurokurs som gir høyere kontingent.

Departementet foreslår å øke bevilgningen på posten med 1,3 mill. kroner mot en tilsvarende økning på kap. 3256 post 1, jf. omtale under denne posten.

Departementet foreslår å øke bevilgningen på posten med 1,3 mill. kroner som en følge av økt oppdragsvirksomhet.

Departementet foreslår å øke bevilgningen på posten med 1,7 mill. kroner som en følge av økte inntekter.

I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2015 vedtok Stortinget å opprette om lag 500 nye studieplasser ved statlige og private universiteter og høyskoler, jf. Innst. 360 S (2014–2015). Summen som lå til grunn for Stortingets vedtak var basert på en beregning med bruk av en gjennomsnittskategori for tildeling av studieplasser, kategori D. Den endelige fordelingen av studieplasser innebar et lite avvik fra denne beregningen både for kap. 260 post 50 og post 70. Departementet foreslår på denne bakgrunn at kap. 260 post 50 økes med 255 000 kroner, mens kap. 260 post 70 reduseres med 195 000 kroner.

I statsbudsjettet for 2015 er det bevilget 75 mill. kroner til samarbeid, arbeidsdeling, konsentrasjon og sammenslåinger i universitets- og høyskolesektoren (SAKS). Midlene er budsjettert på kap. 260 post 50 Statlige universiteter og høyskoler, men ikke alle SAKS-midlene i 2015 går til statlige universiteter og høyskoler. Kunnskapsdepartementet har utbetalt midler til slike prosesser i sektoren til andre aktører som UNINETT AS og Database for statistikk om høgre utdanning (DBH) under Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste (NSD). Departementet foreslår på denne bakgrunn å redusere kap. 260 post 50 med 1,5 mill. kroner mot en tilsvarende økning på kap. 281 post 70.

Samlet foreslås det å redusere bevilgningen med 1,2 mill. kroner.

Kunnskapsdepartementet vedtok 15. juni 2015 å avvikle statstilskuddet til Den norske Eurytmihøyskole (DNE) fra og med andre halvår 2015, da det etter departementets vurdering ikke lenger er grunnlag for at høyskolen vil kunne bruke tilskuddet i tråd med forutsetningene angitt i tilskuddsbrevet. Styret ved DNE har etter dette vedtatt å nedlegge utdanningen ved institusjonen. På denne bakgrunn foreslår departementet at posten reduseres med 1,8 mill. kroner.

Videre foreslår departementet å redusere bevilgningen på posten med 195 000 kroner, jf. omtale under kap. 260 post 50.

Samlet foreslås det å redusere bevilgningen med 2 mill. kroner.

I statsbudsjettet for 2015 ble budsjetteringsmodellen for tilskudd til studentboligbygging lagt om, slik at posten på en bedre måte følger kontantprinsippet og kravet om realistisk budsjettering, jf. Prop. 1 S (2014–2015) for Kunnskapsdepartementet. Prognoser fra Husbanken for utbetaling på posten for 2015 tilsier en økning i bevilgningen på 110 mill. kroner i 2015 for å dekke opp for tidligere forpliktelser samt å legge til rette for snarlig oppføring av studentboliger. På denne bakgrunn foreslår departementet å øke bevilgningen på posten med 110 mill. kroner, jf. forslag til vedtak II, punkt 2.

Departementet foreslår å overføre 51 000 kroner fra kap. 540 post 22 til kap. 280 post 51 for betaling av elektronisk ID og digital post til private leverandører. Rammeoverføringen skyldes at kostnaden for bruk av eID på høyt sikkerhetsnivå til innlogging i Felles studieadministrativt tjenestesenter (FSAT) i 2015 er lavere enn forventet. Departementet foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen på posten med 51 000 kroner.

Norges andel av kontingenten til NORDUnet AS fastsettes av Nordisk råd og er basert på relativ størrelse på brutto nasjonalprodukt (BNP) mellom de nordiske landene. Det gjenstår en forpliktelse i siste kvartal på om lag 8,3 mill. kroner i 2015. Departementet foreslår derfor at tilskuddet på posten økes med 1,5 mill. kroner i 2015, for å dekke Norges andel av forpliktelsene.

I statsbudsjettet for 2015 er det bevilget en total ramme på 167,1 mill. kroner over kap. 281 Felles tiltak for universiteter og høyskoler postene 1 og 70. I Prop. 1 S (2014–2015) er det anslått fordeling mellom 1- og 70-post på bakgrunn av om mottaker er en statlig eller privat aktør. Departementet foreslår å øke bevilgningen på post 1 med 1,2 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon på kap. 281 post 70.

Departementet foreslår å øke bevilgningen på posten med 1,5 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon på kap. 260 post 50 grunnet tildeling av tilskudd til prosesser for samarbeid, arbeidsdeling, konsentrasjon og sammenslåinger i universitets- og høyskolesektoren (SAKS) i statsbudsjettet for 2015. Se omtale under kap. 260 post 50.

Departementet foreslår også å øke bevilgningen til Komité for kjønnsbalanse og mangfold i forskning (Kif) med 600 000 kroner, grunnet behov for oppgradering av nettside og gjennomføring av mangfoldsundersøkelse.

Videre foreslår departementet å redusere bevilgningen på posten med 1,2 mill. kroner, jf. omtale under kap. 281 post 1.

Samlet foreslås det å øke bevilgningen med 0,9 mill. kroner.

Departementet foreslår å øke bevilgningen på posten med 1,6 mill. kroner. Merbehovet skyldes høyere valutakurser på betalingstidspunktet enn det som ble lagt til grunn i gjeldende budsjett.

De nasjonale forskningsetiske komiteene (FEK) har nylig blitt godtatt i medlemskategori ordinært forvaltningsorgan i Statens pensjonskasse. FEK skal dermed fra og med 2015 ikke betale inn premie til Statens pensjonskasse for pensjon og forsikring. Departementet foreslår derfor å redusere bevilgningen på posten med 2,1 mill. kroner.

Departementet foreslår å øke bevilgningen på posten med 1,5 mill. kroner. Midlene skal brukes til å styrke virkemidlet Toppfinansiering av Marie Curie-kandidater. Siktemålet med programmet er å finansiere den delen av stipendiaters tarifflønn som ikke dekkes av Marie Curie-ordningen. Ordningen støtter både inngående og utgående mobilitet.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 11,6 mill. kroner grunnet endrede valutakurser. Store deler av det økte bevilgningsbehovet skyldes Norges kontingent til CERN, hvor den norske kronen har svekket seg mot sveitsiske franc.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 279,7 mill. kroner. Merbehovet skyldes styrket eurokurs sammenlignet med revidert budsjett.

Departementet foreslår å overføre 353 000 kroner til post 1 fra kap. 540 Direktoratet for forvaltning og IKT, post 22 Betaling av elektronisk ID og digital post til private leverandører. Rammeoverføringen skyldes at kostnaden for bruk av eID på høyt sikkerhetsnivå til innlogging i Lånekassen i 2015 er lavere enn forventet.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 16,9 mill. kroner. Merbehovet skyldes i hovedsak at færre studenter enn tidligere forutsatt får omgjort stipend til lån i forbindelse med den årlige bokontrollen som ble innført i 2015.

Departementet foreslår å øke bevilgningen på posten med 7,7 mill. kroner. Merbehovet skyldes i all hovedsak en økning i antall mottakere av flyktningstipend, sykestipend og ekstrastipend til personer med nedsatt funksjonsevne, som til sammen gir et økt bevilgningsbehov på 37 mill. kroner. Videre har utbetaling av foreldrestipend økt med 21,9 mill. kroner som følge av høyere gjennomsnittlig stipend. På den annen side reduseres bevilgningsbehovet med 51,2 mill. kroner som følge av færre mottakere av grunnstipend enn det som lå til grunn for revidert nasjonalbudsjett for 2015.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 27,8 mill. kroner. Endringen skyldes flere mottakere av tilleggsstipend samt en økning i stipendbeløpet, både for skolepengestipend og tilleggsstipend, som trolig skyldes valutasvingninger.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 60,5 mill. kroner. Endringen skyldes en økning av renter til ikke-rentebærende lån, samtidig som anslagene for tilbakeførte renter for kunder som ikke fortsetter studiene er høyere enn tidligere anslått.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen på posten med 17,2 mill. kroner. Reduksjonen skyldes i all hovedsak lavere anslag for lån etter gjeldsordningsloven og lån som blir overført permanent til SI.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 52,4 mill. kroner. Merbehovet skyldes i hovedsak endret rente. Redusert rentegjeld for denne perioden er redusert med 23,6 mill. kroner, mens påløpte renter, renter ved overgang til tilbakebetaling og forsinkelsesrenter har økt med til sammen 42,5 mill. kroner. Anslagene for rentes rente er redusert med 17 mill. kroner.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 50,5 mill. kroner. Reduksjonen skyldes at antall purregebyr har gått gradvis ned etter overgangen fra kvartalsvis til månedlig forfall i juli 2014.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 430,4 mill. kroner. Økningen skyldes en økning i tilbakebetaling av lån fra kundene, som kan være et resultat av den lave renten.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 3,1 mill. kroner. Endringen skyldes nye anslag for omgjøring av lån til stipend som følge av innføring av fast bokontroll, som har økt med 10,4 mill. kroner, jf. omtalen under kap. 2410 post 50.

I anslag for kostnadene ved de nye studieplassene som ble vedtatt i revidert nasjonalbudsjett for 2015, ble det ved en feil beregnet budsjetteffekt på kap. 5310 post 93 i 2015, mens det ikke skal være effekt på posten før i 2016. Bevilgningen på posten ble dermed feilaktig økt med 7,3 mill. kroner som følge av dette. Det foreslås derfor å nedjustere bevilgningen med 7,3 mill. kroner.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 86 mill. kroner. Endringen skyldes endringer i rentenivået og størrelsen på den rentefrie støtten, jf. omtale under kap. 2410 post 72.

Holocaust-senteret fikk i revidert nasjonalbudsjett for 2013 20 mill. kroner til vedlikehold, modernisering og bedre utnyttelse av Villa Grande. Senteret har benyttet deler av bevilgningen til rehabilitering av en bunker og planlegging av videre modernisering, men har til nå ikke kunnet realisere hele prosjektet. Villa Grandes status som et fredet bygg og regulering i området gir særskilte utfordringer. Departementet foreslår derfor at bevilgningen i statsbudsjettet for 2015 tilføyes stikkordet «kan overføres», jf. forslag til vedtak III.

Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU) forvalter midler til internasjonalisering av høyere utdanning og internasjonalt høyere utdanningssamarbeid. I 2015 er det et underforbruk av stipendordningen for studenter ved College of Europe på om lag 700 000 kroner. Departementet vil be SIU om å vurdere tiltak for økt utnyttelse av stipendordningen, men samtidig gi SIU anledning til at ubenyttede midler kan benyttes til andre tiltak.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Christian Tynning Bjørnø, lederen Trond Giske, Martin Henriksen, Tone Merete Sønsterud og Marianne Aasen, fra Høyre, Henrik Asheim, Norunn Tveiten Benestad, Kent Gudmundsen og Kristin Vinje, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad og Bente Thorsen, fra Kristelig Folkeparti, Anders Tyvand, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Venstre, Iselin Nybø, og fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, viser til proposisjonen og har ingen merknader.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og råder Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

I

I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

222

Statlige grunn- og videregående skoler og grunnskoleinternat

1

Driftsutgifter, forhøyes med

5 113 000

fra kr 91 834 000 til kr 96 947 000

225

Tiltak i grunnopplæringen

63

Tilskudd til samisk i grunnopplæringen, kan overføres, nedsettes med

6 406 000

fra kr 58 551 000 til kr 52 145 000

64

Tilskudd til opplæring til barn og unge som søker opphold i Norge, nedsettes med

32 320 000

fra kr 157 320 000 til kr 125 000 000

65

Rentekompensasjon for skole- og svømmeanlegg, kan overføres, forhøyes med

31 608 000

fra kr 442 753 000 til kr 474 361 000

66

Tilskudd til leirskoleopplæring, nedsettes med

2 000 000

fra kr 46 887 000 til kr 44 887 000

67

Tilskudd til opplæring i finsk, nedsettes med

674 000

fra kr 8 306 000 til kr 7 632 000

70

Tilskudd til opplæring av lærlinger og lærekandidater med spesielle behov, forhøyes med

23 276 000

fra kr 56 408 000 til kr 79 684 000

72

Tilskudd til internasjonale utdanningsprogram og organisasjoner, forhøyes med

130 000

fra kr 6 290 000 til kr 6 420 000

226

Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen

22

Videreutdanning for lærere og skoleledere, nedsettes med

63 000 000

fra kr 1 083 944 000 til kr 1 020 944 000

227

Tilskudd til særskilte skoler

73

Tilskudd til opplæring i Kenya, nedsettes med

329 000

fra kr 676 000 til kr 347 000

228

Tilskudd til private skoler mv.

70

Private grunnskoler, overslagsbevilgning, forhøyes med

173 403 000

fra kr 1 701 414 000 til kr 1 874 817 000

71

Private videregående skoler, overslagsbevilgning, forhøyes med

28 992 000

fra kr 1 470 254 000 til kr 1 499 246 000

72

Private skoler godkjent etter kap. 4 i voksenopplæringsloven, overslagsbevilgning, forhøyes med

4 411 000

fra kr 139 306 000 til kr 143 717 000

73

Private grunnskoler i utlandet, overslagsbevilgning, forhøyes med

4 943 000

fra kr 109 555 000 til kr 114 498 000

74

Private videregående skoler i utlandet, overslagsbevilgning, nedsettes med

7 309 000

fra kr 27 166 000 til kr 19 857 000

75

Private skoler for funksjonshemmede elever, overslagsbevilgning, forhøyes med

15 215 000

fra kr 240 682 000 til kr 255 897 000

76

Andre private skoler, overslagsbevilgning, nedsettes med

95 000

fra kr 46 533 000 til kr 46 438 000

77

Den tyske skolen i Oslo, overslagsbevilgning, forhøyes med

1 778 000

fra kr 13 780 000 til kr 15 558 000

230

Statlig spesialpedagogisk støttesystem

21

Spesielle driftsutgifter, nedsettes med

16 601 000

fra kr 59 978 000 til kr 43 377 000

252

EUs utdannings- og ungdomsprogram

70

Tilskudd, forhøyes med

46 720 000

fra kr 390 629 000 til kr 437 349 000

256

Vox, nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk

21

Spesielle driftsutgifter, forhøyes med

1 300 000

fra kr 14 880 000 til kr 16 180 000

260

Universiteter og høyskoler

50

Statlige universiteter og høyskoler, nedsettes med

1 245 000

fra kr 29 844 250 000 til kr 29 843 005 000

70

Private høyskoler, nedsettes med

1 951 000

fra kr 1 238 097 000 til kr 1 236 146 000

270

Internasjonal mobilitet og sosiale formål for studenter

75

Tilskudd til bygging av studentboliger, kan overføres, forhøyes med

110 000 000

fra kr 419 900 000 til kr 529 900 000

280

Felles enheter

51

Drift av nasjonale fellesoppgaver, forhøyes med

51 000

fra kr 171 018 000 til kr 171 069 000

73

Tilskudd til NORDUnet, kan overføres, forhøyes med

1 500 000

fra kr 30 094 000 til kr 31 594 000

281

Felles tiltak for universiteter og høyskoler

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 70, forhøyes med

1 180 000

fra kr 116 967 000 til kr 118 147 000

70

Andre overføringer, kan nyttes under post 1, forhøyes med

920 000

fra kr 50 510 000 til kr 51 430 000

283

Meteorologiformål

72

Internasjonale samarbeidsprosjekter, forhøyes med

1 571 000

fra kr 96 964 000 til kr 98 535 000

284

De nasjonale forskningsetiske komiteene

1

Driftsutgifter, nedsettes med

2 100 000

fra kr 18 212 000 til kr 16 112 000

285

Norges forskningsråd

52

Langsiktig, grunnleggende forskning, forhøyes med

1 500 000

fra kr 1 523 564 000 til kr 1 525 064 000

288

Internasjonale samarbeidstiltak

72

Internasjonale grunnforskningsorganisasjoner, forhøyes med

11 636 000

fra kr 291 623 000 til kr 303 259 000

73

EUs rammeprogram for forskning, kan overføres, forhøyes med

279 699 000

fra kr 2 397 942 000 til kr 2 677 641 000

2410

Statens lånekasse for utdanning

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 45, forhøyes med

353 000

fra kr 376 631 000 til kr 376 984 000

50

Avsetning til utdanningsstipend, overslagsbevilgning, forhøyes med

16 900 000

fra kr 5 903 516 000 til kr 5 920 416 000

70

Utdanningsstipend, overslagsbevilgning, forhøyes med

7 727 000

fra kr 2 780 269 000 til kr 2 787 996 000

71

Andre stipend, overslagsbevilgning, forhøyes med

27 818 000

fra kr 798 003 000 til kr 825 821 000

72

Rentestøtte, overslagsbevilgning, forhøyes med

60 505 000

fra kr 967 380 000 til kr 1 027 885 000

74

Tap på utlån, nedsettes med

17 200 000

fra kr 317 200 000 til kr 300 000 000

90

Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning, forhøyes med

52 360 000

fra kr 23 209 704 000 til kr 23 262 064 000

Inntekter

3222

Statlige grunn- og videregående skoler og grunnskoleinternat

2

Salgsinntekter mv., forhøyes med

5 113 000

fra kr 5 030 000 til kr 10 143 000

3225

Tiltak i grunnopplæringen

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter, nedsettes med

5 873 000

fra kr 73 248 000 til kr 67 375 000

3230

Statlig spesialpedagogisk støttesystem

1

Inntekter ved oppdrag, nedsettes med

16 601 000

fra kr 59 978 000 til kr 43 377 000

3256

Vox, nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk

1

Inntekter ved oppdrag, forhøyes med

1 300 000

fra kr 10 985 000 til kr 12 285 000

2

Salgsinntekter mv., forhøyes med

1 712 000

fra kr 338 000 til kr 2 050 000

5310

Statens lånekasse for utdanning

89

Purregebyrer, nedsettes med

50 503 000

fra kr 186 103 000 til kr 135 600 000

90

Redusert lån og rentegjeld, forhøyes med

430 367 000

fra kr 8 560 726 000 til kr 8 991 093 000

93

Omgjøring av utdanningslån til stipend, forhøyes med

3 138 000

fra kr 5 569 654 000 til kr 5 572 792 000

5617

Renter fra Statens lånekasse for utdanning

80

Renter, forhøyes med

86 038 000

fra kr 3 949 988 000 til kr 4 036 026 000

II

Tilsagnsfullmakter

  • 1. Stortinget samtykker i at Kunnskapsdepartementet i 2015 kan gi nye tilsagn om rentekompensasjon tilsvarende en investeringsramme på 2,5 mrd. kroner under kap. 225 Tiltak i grunnopplæringen, post 65 Rentekompensasjon for skole- og svømmeanlegg.

  • 2. Stortinget samtykker i at Kunnskapsdepartementet i 2015 kan gi tilsagn om tilskudd ut over gitt bevilging på kap. 270 Internasjonal mobilitet og sosiale formål for studenter, post 75 Tilskudd til bygging av studentboliger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger 502,2 mill. kroner.

III

Tilføying av stikkord

Stortinget samtykker i at bevilgningen i statsbudsjettet for 2015 under kap. 255 Tilskudd til freds- og menneskerettssentre, post 70 Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter, tilføyes stikkordet «kan overføres».

Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 1. desember 2015

Trond Giske

leder og ordfører