Innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om endringer i statsbudsjettet for 2008 under Kunnskapsdepartementet
Dette dokument
- Innst. S. nr. 98 (2008–2009)
- Kildedok: St.prp. nr. 23 (2008–2009) unntatt kap. 231
- Dato: 05.12.2008
- Utgiver: kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
- Sidetall: 8
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- Sammendrag
- Kap. 220 Utdanningsdirektoratet
- Kap. 225 og 3225 Tiltak i grunnopplæringen
- Kap. 226 Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen
- Kap. 227 Tilskudd til særskilte skoler
- Kap. 228 Tilskudd til private skoler mv.
- Kap. 252 EUs handlingsprogram for livslang læring
- Kap. 271 Universiteter
- Kap. 275 Høyskoler
- Kap. 281 Fellesutgifter for universiteter og høyskoler
- Kap. 283 Meteorologiformål
- Kap. 288 og 3288 Internasjonale samarbeidstiltak
- Kap. 2410, kap. 5310 og kap. 5617 Statens lånekasse for utdanning
- Parallelle endringer av inntekts- og utgiftsbevilgninger
- Andre saker
- Studentboliger
- Trøndelag Vekst AS
- Avvikling av Protevs AS
- Komiteens merknader
- Forslag fra mindretall
- Komiteens tilråding
Til Stortinget
Proposisjonen inneholder forslag til endringer i en del bevilgninger for 2008. Departementet omtaler også endringer vedrørende Fjellheimen leirskole, studentboliger, Trøndelag Vekst AS og Protevs AS.
Departementet mener det er nødvendig å øke produksjonen av nynorske læremidler for å dekke etterspørselen i markedet. For å sikre at elevene ved skolestart skal få lærebøkene i begge målformer, foreslår departementet å øke bevilgningen over post 70 med 6 mill. kroner.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen på post 63 med ca. 1 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes overførte midler fra 2007, fordi færre lærere har tatt utdanningspermisjon.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen på post 64 med om lag 54,5 mill. kroner. Departementet viser til at det i Revidert nasjonalbudsjett 2008 og i St.prp. nr. 80 (2007–2008) fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet ble lagt til grunn økt belegg av asylsøkere i mottak og omsorgssentre fra høsten 2008. Ny informasjon viser at det tar lengre tid før opplæringen kommer i gang etter ankomst til landet enn tidligere antatt.
Av samme grunn foreslår departementet å redusere refusjonen av inntekter over kap. 3225 post 4 med ca. 18,5 mill. kroner.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen over post 66 med 2,5 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes at færre elever deltar på leirskole enn det tidligere var lagt til grunn i prognoser utarbeidet av kommunene.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen over post 67 med ca. 3,2 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes en reduksjon i antall elever som velger opplæring i finsk.
Departementet foreslår å øke bevilgningen over post 76 med 4 mill. kroner som følge av stor søknadspågang i 2008.
Departementet foreslår å redusere de særskilte driftsutgiftene over post 21 med 6 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes lavere aktivitet enn tidligere antatt, i hovedsak med hensyn til utvikling av læreplaner og tiltak for å følge opp ulike nasjonale strategier.
I Revidert nasjonalbudsjett 2008 ble bevilgningen på post 70 økt på bakgrunn av at en ny avtale med den tyske skolen var fremforhandlet. Stortingets behandling av avtalen og eventuell påfølgende signering vil ikke skje før utgangen av 2008. Departementet foreslår derfor å redusere bevilgningen med 2,6 mill. kroner.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen på post 73 med ca. 2,8 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes lavere aktivitet ved skolene enn tidligere forutsatt.
Departementet viser til at det basert på elevtelling pr. 1. oktober 2008 anslås å være et mindrebehov under overslagsbevilgningen på post 70. Dette skyldes lavere elevtall. Departementet foreslår på denne bakgrunn å redusere bevilgningen med ca. 36,7 mill. kroner.
Utdanningstilbudet "Unge talenter" ved Barratt Due musikkinstitutt kvalifiserer ikke lenger til støtte etter privatskoleloven. Departementet foreslår derfor å redusere bevilgningen på post 70 med om lag 2,7 mill. kroner mot en tilsvarende økning på kap. 281 post 1, jf. nedenfor.
Samlet foreslår departementet å redusere bevilgningen med ca. 39,4 mill. kroner.
På grunn av økning i valutakursen er kontingenten til EUs handlingsprogram høyere enn tidligere antatt. Samtidig er det et mindrebehov knyttet til de nasjonale ekspertene, blant annet som følge av ubesatte stillinger i løpet av året. Samlet foreslår departementet å øke bevilgningen over post 70 med ca. 1,3 mill. kroner.
Ved en feil ble kap. 271 post 50 Basisfinansiering av statlige universiteter forhøyet med 5 mill. kroner for mye i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett 2008, jf. Innst. S. nr. 270 (2007–2008) fra finanskomiteen. Post 50 foreslås på denne bakgrunn redusert med 5 mill. kroner.
Oppbyggingen av odontologiutdanningen ved Universitetet i Tromsø følger en finansieringsplan som ble fastsatt ved utdanningens oppstart i 2004 og løper til den er ferdig utbygd i 2012. Etter 2012 vil utdanningen inngå i basisfinansieringen og den resultatbaserte undervisningskomponenten i finansieringssystemet.
Universitetet i Tromsø har fått uttelling i den resultatbaserte undervisningskomponenten for studiepoeng avlagt ved odontologiutdanningen som følge av feilrapportering. Dette er en utdanning som er i en sårbar oppbyggingsfase. Departementet mener det derfor ikke er ønskelig å trekke tilbake disse midlene.
Departementet foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen for 2008 til Universitetet i Tromsø over post 50 med 5,8 mill. kroner, og nedjustere den resultatbaserte undervisningsfinansieringen over post 51 tilsvarende.
Samlet foreslås post 50 etter dette økt med 0,8 mill. kroner.
Høgskolen i Nesna står overfor omstillingsutfordringer blant annet som følge av studieplassreduksjon og sviktende rekruttering. Departementet har satt i verk tiltak for å følge opp høyskolen, og vil i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009 komme tilbake til situasjonen for Høgskolen i Nesna.
Høgskolen i Nesna har fått for høy uttelling i den resultatbaserte undervisningskomponenten i 2008 som følge av feilrapportering av antall studiepoeng. På bakgrunn av den situasjonen høyskolen er i og de tiltak som er satt i verk, mener departementet det vil være lite hensiktsmessig å trekke tilbake disse midlene nå. Dette vil være et av de elementene departementet vil se på i den pågående gjennomgangen av høyskolen.
Departementet foreslår på denne bakgrunn en økning av bevilgningen til basisfinansiering i 2008 til Høgskolen i Nesna over post 50 med ca. 4,3 mill. kroner og en tilsvarende reduksjon av post 51 Resultatbasert undervisningsfinansiering statlige høyskoler.
Departementet viser også til omtale i St.prp. nr. 1 (2008–2009).
Barratt Due musikkinstitutt mottar i dag statsstøtte til utdanningstilbudet "Unge talenter" over kap. 228 Tilskudd til private skoler o.a. For 2008 er Barratt Due musikkinstitutt bevilget om lag 2,7 mill. kroner til dette formålet. Utdanningstilbudet "Unge talenter" kvalifiserer ikke lenger til støtte etter privatskoleloven.
Departementet foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen på kap. 281 post 1 med om lag 2,7 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon av kap. 228 post 70.
Kontingenten til Erasmus Mundus er for 2008 satt til ca. 16,9 mill. kroner. Det er et mindrebehov på post 73 på kr 138 000 på grunn av endret valutakurs.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen over post 72 Internasjonale samarbeidsprosjekter med om lag 5,5 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes i hovedsak lavere kontingent til EUMETSAT, samt lavere valutakurs enn tidligere forutsatt.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen over post 72 Internasjonale grunnforskningsorganisasjoner med om lag 1,2 mill. kroner. Mindrebehovet er i hovedsak knyttet til lavere utbetalinger til CERN som følge av valutakursutviklingen.
Departementet foreslår å øke den overførbare bevilgningen over post 73 Kontingent til EUs rammeprogram for forskning med 6,7 mill. kroner. Årsaken til merbehovet er høyere Euro-kurs.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen over post 75 UNESCO med 0,8 mill. kroner som følge av endringer i valutakurs.
Videre foreslås inntektene over kap. 3288 post 4 Refusjon av ODA-godkjente utgifter satt ned med 0,2 mill. kroner, som en følge av den reduserte bevilgningen til UNESCO-kontingenten.
Departementet foreslår at midler avsatt i 2007 og 2008 til egenfinansiering av moderniseringsprosjektet i Lånekassen overføres fra post 1 Driftsutgifter, med stikkordet kan nyttes under post 45, til post 45. Post 1 foreslås redusert med ca. 20 mill. kroner mot at post 45 økes tilsvarende.
Departementet foreslår å redusere tilleggsbevilgningen for 2008 til moderniseringsprosjektet i Lånekassen for 2008 med 37,9 mill. kroner (post 45 Større utstyrsinnkjøp og vedlikehold, kan overføres). Endringen skyldes faseforskyvning av leverandørkostnader, og er ikke en endring av bevilgningsbehovet for moderniseringen totalt.
Samlet foreslås etter dette post 1 redusert med 20 mill. kroner og post 45 redusert med om lag 17,9 mill. kroner.
Departementet foreslår å redusere overslagsbevilgningen over post 50 Avsetning til utdanningsstipend med 32,4 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes at det er færre støttemottakere i høyere utdanning enn tidligere anslått. Videre foreslås post 72 Rentestøtte redusert med 26 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes at renten for fjerde kvartal er lavere enn tidligere anslått. Post 90 Lån til Statens lånekasse for utdanning foreslås redusert med 147,4 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes i hovedsak færre støttemottakere i høyere utdanning enn tidligere anslått.
Departementet foreslår å øke bevilgningen over over kap. 5310 post 72 Gebyr med 6 mill. kroner. Merbehovet skyldes at økningen i innbetalte gebyrer er høyere enn forutsatt. Videre foreslås post 90 Avdrag og renter redusert med 347 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes at innbetalte avdrag og renter er lavere enn forventet.
Departementet foreslår å redusere kap. 5617 post 80 Renter med 124 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes at den flytende renten for fjerde kvartal er lavere enn tidligere anslått.
Departementet viser til at enkelte utgiftsposter er tett knyttet til virksomhetenes inntektsposter. Anslag for regnskap på enkelte poster viser at inntektene kan komme til å avvike fra budsjetterte beløp. Det foreslås i proposisjonen å endre disse inntektsbevilgningene mot en tilsvarende endring av utgiftsbevilgningene.
Departementet viser til at tilskuddsreglene for Fjellheimen leirskole innebærer at tilskuddet til skolen utbetalt over kap. 227 post 62 blir avkortet dersom resultatkravet ikke ble oppfylt foregående år, jf. St.prp. nr. 1 (2005–2006). Skolen har en kapasitet på 1 000 deltakere per år, og resultatkravet har til nå vært 980 deltakere per år. I 2007 hadde skolen 931 deltakere.
Departementet har evaluert tilskuddsordningen. På bakgrunn av gjennomsnittlig belegg de siste ti årene og skolens samlede kapasitet vil departementet senke resultatkravet til 900 deltakere hvert år. Endringen gjøres gjeldende i budsjettåret 2008, slik at det utbetales fullt tilskudd til skolen i 2008.
Departementet viser til omtale av overdragelsen av Schultz gate 7 i St.prp. nr. 1 (2008–2009).
I brev av 22. september 2008 til Studentsamskipnaden i Oslo ga departementet tilsagn om de resterende 17,9 hybelenheter til rehabilitering av Schultz gate 7. Dette er innenfor rammen på kap. 270 post 75 tilskudd til studentboliger på 153,103 mill. kroner for 2008. Det totale antall hybelenheter det er gitt tilsagn til i 2008 er derfor 629,4 hybelenheter. Det er da gitt tilsagn om tilskudd til studentboliger for den samlede bevilgningen for 2008.
Departementet viser til at Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet (NTNU) hadde eierinteresser i selskapet Trøndelag Vekst AS. NTNUs eierandel i selskapet var bokført til 14 100 kroner, noe som tilsvarte en eierandel på 0,05 pst. Eierinteressene i Trøndelag Vekst AS var bokført i kapitalregnskapet, jf. St.meld. nr. 3 (2007–2008) Statsrekneskapen for 2007. Disse aksjene ble avhendet i 2007 uten at NTNU hadde innhentet nødvendig godkjenning. Inntektene fra aksjesalget tilbakeføres til statskassen.
Departementet har i 2008 trukket tilbake NTNUs fullmakt til å erverve aksjer.
Departementet viser til at Protevs AS skal avvikles, jf. omtale av saken i St.prp. nr. 17 (2008–2009) fra Fiskeri- og kystdepartementet, der det er foreslått bevilget 1 mill. kroner under kap. 1020 post 70 for å dekke nedskriving av aksjekapital i Protevs AS.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Gerd Janne Kristoffersen, Anna Ljunggren og Torfinn Opheim, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen, Jon Jæger Gåsvatn og Åse M. Schmidt, fra Høyre, Gunnar Gundersen og lederen Ine Marie Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Lena Jensen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen, fra Senterpartiet, Inger S. Enger, og fra Venstre, Odd Einar Dørum, viser til proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, mener at redusering av bevilgningen på kap. 228 i St.prp. nr. 1 (2008–2009) på 36,7 mill. kroner er en ren konsekvensjustering som må gjennomføres i tråd med de gjeldende prinsipper for tilskudd til private skoler. Flertallet bemerker at det nevnte kuttet på 29 mill. kroner i budsjettet for 2009 ikke er et reelt kutt. 29 mill. kroner tilsvarer det de private skolene får for mye i tilskudd i 2008. Flertallet understreker at departementet ikke foreslår å trekke tilbake for mye utbetalt tilskudd. Departementet foreslår derimot at feilen ikke skal videreføres i 2009. Beregningene av tilskudd i 2009 er derfor gjort med riktige trekk fra tilskuddsgrunnlaget, i tråd med privatskoleloven som sier at gjennomsnittlige driftsutgifter i den offentlige skolen skal ligge til grunn for tilskuddsgrunnlaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at St.prp. nr. 1 (2008–2009) under kap. 228 omtaler et avvik i utregningen av tilskuddsatser fra Utdanningsdirektoratet, som har medført at private videregående skoler over år har fått utbetalt til sammen 29 mill. kroner for mye i støtte. Departementet foreslår å trekke disse pengene tilbake i budsjettet for 2009, slik at kap. 228 kuttes med 29 mill. kroner.
Disse medlemmer mener det er urimelig at disse skolene, som allerede har en presset økonomi, blant annet fordi regjeringen Stoltenberg II fjernet kapitaltilskuddet til dekning av husleiekostnader, nå straffes for et avvik i utregningen som Utdanningsdirektoratet står for.
Samtidig foreslår departementet i den foreliggende proposisjonen å kutte kap. 228 med ytterligere 36,7 mill. kroner på inneværende års budsjett på grunn av lavere elevtall. I stedet for å ta ut hele mindrebehovet som følge av lavere elevtall, mener disse medlemmer at departementet bare bør redusere kap. 228 med 10,4 mill. kroner. Det tilsvarer differansen mellom mindrebehovet i 2008 samt omposteringen for "Unge talenter" ved Barratt Due musikkinstitutt, og det foreslåtte kuttet for 2009. Dermed kan man unngå at skolene som har fått for mye utbetalt i støtte på grunn av Utdanningsdirektoratets avvik i utregningen, blir skadelidende.
Disse medlemmer foreslår derfor at kap. 228 post 70 reduseres med 10,4 mill. kroner og ikke kr 39 374 000 som foreslått i proposisjonen.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Kap. 228 post 70 Private skoler med rett til statstilskudd, overslagsbevilgning, nedsettes med kr 10 400 000."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Kap. 228 post 70 Private skoler med rett til statstilskudd, overslagsbevilgning, nedsettes med kr 10 400 000.
Komiteen har ikke andre merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
Utgifter | |||
200 | Kunnskapsdepartementet | ||
1 | Driftsutgifter, nedsettes med | 1 500 000 | |
fra kr 210 025 000 til kr 208 525 000 | |||
220 | 70 | Tilskudd til læremidler mv., kan overføres, kan nyttes under post 21,forhøyes med | 6 000 000 |
fra kr 40 483 000 til kr 46 483 000 | |||
222 | Statlige grunn- og videregående skoler og grunnskoleinternat | ||
1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 967 000 | |
fra kr 116 880 000 til kr 117 847 000 | |||
225 | Tiltak i grunnopplæringen | ||
63 | Tilskudd til samisk i grunnopplæringen, kan overføres,nedsettes med | 982 000 | |
fra kr 45 503 000 til kr 44 521 000 | |||
64 | Tilskudd til opplæring av barn og unge i statlige asylmottak, nedsettes med | 54 499 000 | |
fra kr 115 236 000 til kr 60 737 000 | |||
66 | Tilskudd til leirskoleopplæring, nedsettes med | 2 500 000 | |
fra kr 37 285 000 til kr 34 785 000 | |||
67 | Tilskudd til opplæring i finsk, nedsettes med | 3 236 000 | |
fra kr 10 566 000 til kr 7 330 000 | |||
70 | Tilskudd til bedrifter som tar inn lærlinger med spesielle behov, forhøyes med | 4 000 000 | |
fra kr 8 331 000 til kr 12 331 000 | |||
226 | Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen | ||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70,nedsettes med | 6 000 000 | |
fra kr 972 358 000 til kr 966 358 000 | |||
227 | Tilskudd til særskilte skoler | ||
70 | Tilskudd til den franske og den tyske skolen i Oslo, nedsettes med | 2 600 000 | |
fra kr 9 467 000 til kr 6 867 000 | |||
73 | Tilskudd til opplæring i Kenya og Etiopia, nedsettes med | 2 786 000 | |
fra kr 3 356 000 til kr 570 000 | |||
228 | Tilskudd til private skoler m.v. | ||
70 | Private skoler med rett til statstilskudd, overslagsbevilgning,nedsettes med | 39 374 000 | |
fra kr 2 518 962 000 til kr 2 479 588 000 | |||
230 | Kompetansesenter for spesialundervisning | ||
21 | Spesielle driftsutgifter, forhøyes med | 2 920 000 | |
fra kr 47 703 000 til kr 50 623 000 | |||
231 | Barnehager | ||
60 | Driftstilskudd til barnehager, overslagsbevilgning,nedsettes med | 266 000 000 | |
fra kr 16 139 180 000 til kr 15 873 180 000 | |||
61 | Investeringstilskudd, overslagsbevilgning,forhøyes med | 31 000 000 | |
fra kr 261 500 000 til kr 292 500 000 | |||
65 | Skjønnsmidler til barnehager, nedsettes med | 115 000 000 | |
fra kr 4 127 528 000 til kr 4 012 528 000 | |||
252 | EUs handlingsprogram for livslang læring | ||
70 | Tilskudd, forhøyes med | 1 303 000 | |
fra kr 175 448 000 til kr 176 751 000 | |||
256 | Vox - Nasjonalt senter for læring i arbeidslivet | ||
21 | Spesielle driftsutgifter, nedsettes med | 3 750 000 | |
fra kr 13 491 000 til kr 9 741 000 | |||
271 | Universiteter | ||
50 | Basisfinansiering statlige universiteter, forhøyes med | 800 000 | |
fra kr 6 791 805 000 til kr 6 792 605 000 | |||
51 | Resultatbasert undervisningsfinansiering statlige universiteter, nedsettes med | 5 800 000 | |
fra kr 2 593 711 000 til kr 2 587 911 000 | |||
275 | Høyskoler | ||
50 | Basisfinansiering statlige høyskoler, forhøyes med | 4 278 000 | |
fra kr 5 022 498 000 til kr 5 026 776 000 | |||
51 | Resultatbasert undervisningsfinansiering statlige høyskoler, nedsettes med | 4 278 000 | |
fra kr 2 005 983 000 til kr 2 001 705 000 | |||
281 | Fellesutgifter for universiteter og høyskoler | ||
1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 2 651 000 | |
fra kr 357 311 000 til kr 359 962 000 | |||
73 | Tilskudd til internasjonale programmer, nedsettes med | 138 000 | |
fra kr 18 793 000 til kr 18 655 000 | |||
283 | Meteorologiformål | ||
72 | Internasjonale samarbeidsprosjekter, nedsettes med | 5 514 000 | |
fra kr 41 155 000 til kr 35 641 000 | |||
288 | Internasjonale samarbeidstiltak | ||
72 | Internasjonale grunnforskingsorganisasjoner, nedsettes med | 1 169 000 | |
fra kr 172 477 000 til kr 171 308 000 | |||
73 | EUs rammeprogram for forsking, kan overføres,forhøyes med | 6 739 000 | |
fra kr 999 521 000 til kr 1 006 260 000 | |||
75 | UNESCO, nedsettes med | 801 000 | |
fra kr 16 171 000 til kr 15 370 000 | |||
2410 | Statens lånekasse for utdanning | ||
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 45,nedsettes med | 19 960 000 | |
fra kr 288 794 000 til kr 268 834 000 | |||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres,nedsettes med | 17 940 000 | |
fra kr 101 512 000 til kr 83 572 000 | |||
50 | Avsetning til utdanningsstipend, overslagsbevilgning,nedsettes med | 32 400 000 | |
fra kr 4 131 000 000 til kr 4 098 600 000 | |||
72 | Rentestønad, overslagsbevilgning,nedsettes med | 26 000 000 | |
fra kr 1 625 800 000 til kr 1 599 800 000 | |||
90 | Lån til Statens lånekasse for utdanning, overslagsbevilgning,nedsettes med | 147 400 000 | |
fra kr 18 929 400 000 til kr 18 782 000 000 | |||
Inntekter | |||
3200 | Kunnskapsdepartementet | ||
5 | Refusjon utdanningsbistand NORAD mv., nedsettes med | 1 500 000 | |
fra kr 3 110 000 til kr 1 610 000 | |||
3222 | Statlige grunn- og videregående skoler og grunnskoleinternat | ||
2 | Salgsinntekter mv., forhøyes med | 967 000 | |
fra kr 5 336 000 til kr 6 303 000 | |||
3225 | Tiltak i grunnopplæringen | ||
4 | Refusjon av ODA-godkjente utgifter, nedsettes med | 18 513 000 | |
fra kr 38 824 000 til kr 20 311 000 | |||
3230 | Kompetansesenter for spesialundervisning | ||
1 | Inntekter ved oppdrag, forhøyes med | 2 920 000 | |
fra kr 47 703 000 til kr 50 623 000 | |||
3256 | Vox - Nasjonalt senter for læring i arbeidslivet | ||
1 | Inntekter ved oppdrag, nedsettes med | 3 750 000 | |
fra kr 8 737 000 til kr 4 987 000 | |||
3288 | Internasjonale samarbeidstiltak | ||
4 | Refusjon av ODA-godkjente utgifter, nedsettes med | 200 000 | |
fra kr 4 043 000 til kr 3 843 000 | |||
5310 | Statens lånekasse for utdanning | ||
72 | Gebyr, forhøyes med | 6 000 000 | |
fra kr 127 000 000 til kr 133 000 000 | |||
90 | Avdrag og renter, nedsettes med | 347 000 000 | |
fra kr 9 860 000 000 til kr 9 513 000 000 | |||
5617 | Renter fra Statens lånekasse for utdanning | ||
80 | Renter, nedsettes med | 124 000 000 | |
fra kr 6 022 000 000 til kr 5 898 000 000 |
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 5. desember 2008
Ine Marie Eriksen Søreide |
leder og ordfører |