Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om endringar av løyvingar på statsbudsjettet for 2006 under Arbeids- og inkluderingsdepartementet

Innhold

Til Stortinget

Arbeids- og inkluderingsdepartementet legg i proposisjonen fram forslag om endringar av løyvingane under enkelte kapittel under programområde 09 Sosiale formål på statsbudsjettet, endringar av løyvingane under programområde 29 Sosiale formål, folketrygda, programområde 33 Arbeidsliv, folketrygda og inntektene under folketrygda for 2006.

Følgjande områder i proposisjonen blir ikkje handsama av arbeids- og sosialkomiteen, men av kommunal- og regionalkomiteen: I kap. 651, 690, 3651 og 3690, II kap. 691 og 3691 og IV punkt 3, 4 og 5 og er difor ikkje omtalt i denne innstillinga.

Den nye Arbeids- og velferdsetaten er starta frå 1. juli 2006. Arbeids- og inkluderingsdepartementet gjer framlegg om at løyvingane som ikkje er nytta under kap. 630 Arbeidsmarknadsetaten og kap. 2600 Trygdeetaten per 1. juli 2006 blir ført opp under nytt kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til komiteens behandling av St.prp. nr. 1 (2005-2006) og de respektive partiers merknader i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2005-2006), samt Stortingets behandling av Revidert nasjonalbudsjett 2006, jf. Innst. S. nr. 205 (2005-2006).

Når det gjelder kapitler og poster som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader og slutter seg til de fremlagte forslagene i proposisjonen.

Post 1 Driftsutgifter blir foreslått auka med 3,2 mill. kroner. Forslaget fremmast mot inndekning på kap. 620 post 21 Spesielle driftsutgifter.

Post 21 Spesielle driftsutgifter blir foreslått auka med 12,1 mill. kroner. Løyvinga blir sett tilsvarande ned under kap. 2600 post 1 Driftsutgifter.

Post 45 Større nyskaffingar og vedlikehald blir foreslått auka med 93 mill. kroner.

Post 1 Driftsutgifter blir foreslått løyva med 3 248,935 mill. kroner.

Post 21 Spesielle driftsutgifter blir foreslått løyva med 9,28 mill. kroner.

Post 45 Større nyskaffingar og vedlikehald blir foreslått løyva med 94,255 mill. kroner.

Post 21 Spesielle driftsutgifter blir foreslått redusert med 3,2 mill. kroner, jf. omtalen i proposisjonen under kap. 600 Arbeids- og inkluderingsdepartementet.

Post 1 Driftsutgifter blir foreslått redusert med 1 046,239 mill. kroner. Restbeløpet på 1 046,239 mill. kroner foreslås ført opp under kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten for 2006.

Post 21 Spesielle driftsutgifter blir foreslått auka med 1,444 mill. kroner.

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehald blir foreslått redusert med 4,845 mill. kroner. Restbeløpet på 4,845 mill. kroner foreslås ført opp under kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehald.

Post 80 Innfordra misbruk av dagpengar blir foreslått auka med 40,4 mill. kroner.

Post 81 Innfordra feilutbetalte attføringsytingar blir foreslått auka med 10,9 mill. kroner.

Post 21 Evaluering, utviklingstiltak mv. blir foreslått redusert med 3,7 mill. kroner.

Post 71 Spesielle arbeidsmarknadstiltak blir foreslått redusert med 215 mill. kroner.

Post 74 Lønssubsidium ved reaktivisering, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 70 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at 3,7 mill. kroner står ubrukt som følge av forsinkelse i prosjekter og mang­lende kapasitet i forskningsinstituttene til å ta nye oppdrag og slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere posten tilsvarende.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at alt for mange med et fysisk handikap ikke kommer seg inn i arbeidsmarkedet. Det vises også til at flere bedrifter, blant annet Telenor har gjennom gode tiltak, og tilpassing på arbeidsplassen ansatt mange med et handikap. Disse medlemmer mener Regjeringen her har hatt en for lite offensiv holdning, og at en med de rette tiltak kunne oppnådd mer. Etter disse medlemmers syn er det ofte enkle tiltak på arbeidsplassen som kan gi de gode resultater gjennom at flere med et handikap får seg arbeid. Ofte er det mang­lende kunnskap om hva det offentlige kan bidra med for å tilrettelegge arbeidsforholdene hos de som tilsetter nye medarbeidere, som er grunnen til et en ikke når de mål en har satt for å få et mer inkluderende arbeidsliv.

Disse medlemmer mener at en i langt større grad bør informere næringslivet om hvordan staten gjennom forskjellige tiltak kan legge til rette på arbeidsplassen for at personer med et handikap skal kunne delta med sine kunnskaper på en arbeidsplass.

Disse medlemmer viser videre til sin merknad under post 74 under dette kapitel og fremmer følgende forslag:

"Kap.

Post

Formål

Kroner

634

Arbeidsmarkedstiltak

21

Evaluering, utviklingstiltak mv. økes med

38 800 000"

Disse medlemmer viser til at tilsvarende beløp må overføres fra Statens petroleumsfond og viser til sine merknader i Innst. S. nr. 85 (2006-2007).

Komiteen viser til at Regjeringens begrunnelse for å foreslå posten redusert med 215 mill. kroner blant annet skyldes at Arbeids- og velferdsetaten ikke vil klare å realisere måltallet for spesielle arbeidsmarkedstiltak i annet halvår 2006. Det ventes en gjennomføring på om lag 26 100 plasser, som er 1 200 færre plasser enn forutsatt i annet halvår 2006. Komiteen viser i den forbindelse til Budsjett-innst. S. nr. 15 (2005-2006), der Regjeringen ble bedt om å følge utviklingen gjennom året og vurdere om det ville bli behov for flere plasser enn opprinnelig vedtatt.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser videre til at Regjeringen i tråd med dette i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2006 fremmet forslag om å styrke innsatsen for yrkeshemmede med ytterligere 1 000 plasser i annet halvår 2006, til et nivå på 27 300 plasser, jf. St.meld. nr. 2 (2005-2006). Begrunnelsen var at enkelte grupper av arbeidssøkere, herunder yrkeshemmede, fortsatt har vanskeligheter med å komme inn på arbeidsmarkedet, til tross for økt sysselsetting og redusert ledighet generelt. For å gi målrettet oppfølging av flere yrkeshemmede tiltaksdeltakere ble også bevilgningen til personellressurser i etaten styrket med om lag 20 årsverk.

Komiteen ser i likhet med Regjeringen alvorlig på situasjonen. Komiteen viser til statsrådens redegjørelse i svarbrev til Kristelig Folkepartis stortingsgruppe av 4. desember 2006 (vedlagt) for iverksatte tiltak på kort sikt, som skal gi et tiltaksnivå ved utgangen av året som gjør det mulig å nå det planlagte måltallet for 2007 på 28 000 plasser. Komiteen viser videre til at Regjeringen i samråd med etaten vil gjennomgå rammevilkårene rundt arbeidsmarkedstiltakene, for å sikre at planlagt nivå blir oppfylt framover.

På denne bakgrunn slutter komiteen seg til Regjeringens forslag om å redusere posten med 215 mill. kroner for 2006.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett for 2006 foreslo og fikk vedtatt et kutt i bevilgningene til spesielle arbeidsmarkedstiltak på hele 172 mill. kroner. Når dette sammenholdes med forslaget i St.prp. nr. 14 (2006-2007) om å kutte ytterligere 215 mill. kroner til samme formål, jf. kap. 634 post 71, blir resultatet et vesentlig svekket tilbud til yrkeshemmede i 2006. Disse medlemmer vil på det sterkeste beklage den oppståtte situasjon.

Disse medlemmer viser til svarbrev fra Arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen til Kristelig Folkepartis stortingsgruppe av 4. desember 2006 som gir en nærmere redegjørelse for bakgrunnen til at det nå foreslås å kutte 215 mill. kroner til spesielle arbeidsmarkedstiltak. Brevet følger vedlagt denne innstillingen. Disse medlemmer har merket seg at statsråden ser alvorlig på at det planlagte nivået for arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede i 2. halvår ikke nås, og at dette er drøftet med Arbeids- og velferdsdirektoratet som har lovet at det vil iverksette flere tiltak for å forhindre at tilsvarende situasjon oppstår i fremtiden. Det er svært viktig å ha stort fokus på god ivaretakelse av brukerne i NAV i perioden hvor NAV-reformen implementeres, og disse medlemmer ber departementet ivareta dette. Disse medlemmer ber også om at måleverktøyene innrettes slik at det tas høyde for at flere yrkeshemmede trenger lengre attføringsløp.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til Regjeringens forslag om å redusere posten med 70 mill. kroner av en bevilgning på 90 mill. kroner. Flertallet slutter seg til Regjeringens forslag og viser til St.meld. nr. 9 (2006-2007) om arbeid, velferd og inkludering der Regjeringen foreslår tiltak som kan gjøre ordningen mer attraktiv for uførepensjonister som ønsker å komme tilbake i arbeid og for potensielle arbeidsgivere.

Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at en ikke har lykkes med å få flere av de som i dag mottar uføretrygd over i ordinært arbeid. Med de rette tiltak vil en etter disse medlemmers syn kunne få langt flere av de som i dag mottar uføretrygd over i ordinært arbeid, enten i form av fulltidsstilling eller deltidsstilling. Disse medlemmer er skuffet over at Regjeringen ikke har lykkes med dette arbeidet på en bedre måte. Disse medlemmer mener at Regjeringen har hatt en alt for lite offensiv holdning til disse viktige tiltakene. Hvis en i større grad hadde lyktes med å få flere uføre tilbake i arbeid, ville en også lyktes med å gi disse personene et bedre og mer inkluderende liv. Arbeid er etter disse medlemmers syn den viktigste innfallsport til sosial omgang med andre, og derved en mer inkluderende livssituasjon.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår derfor at Regjeringen starter en kampanje for å få flere som i dag mottar uføretrygd, over i et mer inkluderende liv som en arbeidsplass er. En slik kampanje bør gå mot den enkelte trygdemottager for å informere om hvilke muligheter som finnes. I tillegg må det aktivt informeres om hvilken trygghet som kan gis mot at den enkelte mister retten til uføretrygd i fremtiden hvis det viser seg at personen ikke er sterk nok til å arbeide. Det må i en slik kampanje også utøves et aktivt informasjonsarbeid overfor arbeidsgivere eller de som ansetter i næringslivet, slik at de også føler den tryggheten som det er behov for ved ansettelser.

Disse medlemmer viser til sitt forslag under post 21 i dette kapitel.

Post 2 Opplæringstenester blir foreslått auka med 18,050 mill. kroner.

Post 1 Driftsutgifter, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 38 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere driftsutgiftene med 38 mill. kroner til 382 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine forslag og merknader under kap. 635 i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2005-2006) hvor en blant annet hevdet at utviklingen i arbeidsmarkedet ville svekke behovet for en ventelønnsordning. Disse medlemmer konstaterer at dette var rett.

Post 1 Refusjon statleg verksemd blir foreslått redusert med 10 mill. kroner.

Post 21 Spesielle driftsutgifter blir foreslått auka med 5,2 mill. kroner. Desse utgiftene refunderast av operatørselskapa, jf. forslag til auking under kap. 3642 post 3 Refusjon av tilsynsutgifter.

Post 3 Refusjon av tilsynsutgifter blir foreslått auka med 11 mill. kroner.

Post 50 Statstilskott blir foreslått auka med 0,6 mill. kroner.

Post 70 Tilskott til pionerdykkarane, overslagsløyving, blir foreslått auka med 67,6 mill. kroner, mens løyvinga for 2006 var 12,4 mill. kroner. Årsaken er at det har kome langt fleire søknadar om kompensasjon og oppreising enn venta i 2006.

Post 70 Tilskott, militære, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 6 mill. kroner.

Post 71 Tilskott, sivile, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 16 mill. kroner.

Post 70 Tilskott blir foreslått redusert med 16 mill. kroner.

Post 70 Tilskott blir foreslått auka med 41 mill. kroner.

Post 70 Tilskott, overslagsløyving, blir foreslått auka med 58 mill. kroner. Ordning med supplerande stønad var ny frå 2006 og dei økonomiske konsekvensane var vanskelege å anslå.

Post 70 Dagpengar, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 1 400 mill. kroner. På grunn av utviklinga i arbeidsløysa dei siste månadane, utbetalingane hittil i år og utsiktene på arbeidsmarknaden framover vil utbetalingane til dagpengar bli lågare enn det som blei lagt til grunn i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett.

Komiteenregistrerer med tilfredshet at utgiftene til dagpenger viser en meget sterk reduksjon fra 9,6 mrd. kroner i 2005 til forventet 6,3 mrd. kroner i 2006. Dette viser med all mulig tydelighet at arbeidsmarkedet på mange områder er stramt og at arbeidsledigheten er sterkt fallende.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2005-2006) hvor disse medlemmer foreslo en reduksjon i dette kapittel og post på 1 055 mill. kroner. Disse medlemmer viser til at dette anslaget var betydelig mer treffsikkert enn de anslag som Regjeringen selv gjorde, og støtter på denne bakgrunn Regjeringens forslag om en nedjustering nærmere disse medlemmers budsjettforslag for 2006.

Post 70 Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv., overslagsløyving, blir foreslått redusert med 52 mill. kroner.

Post 2 Dividende blir foreslått auka med 42 mill. kroner.

Post 70 Attføringspengar, overslagsløyving,blir foreslått redusert med 365,1 mill. kroner. Årsaka er at utviklinga så langt i år viser høgare avgang frå ordninga enn venta. Det har òg samla vorte færre mottakarar av attføringspengar.

Post 71 Attføringsstønader, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 81 mill. kroner.

Post 1 Driftsutgifter blir foreslått redusert med 2 333,796 mill. kroner. Departementet gjer framlegg om å redusere løyvinga på kap. 2600 post 1 tilsvarande. Merutgifter foreslås dekket inn ved reduksjon av bevilgningen under kap. 634 post 21 Evaluering, utvik­lingstiltak mv.

Post 21 Spesielle driftsutgifter blir foreslått redusert med 9,280 mill. kroner. Departementet gjer framlegg om at restløyvinga blir ført opp under kap. 605 post 21 Spesielle driftsutgifter, og at løyvinga på kap. 2600 post 21 Spesielle driftsutgifter blir redusert tilsvarande.

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehald, kan overførast, blir foreslått redusert med 89,410 mill. kroner. Departementet gjer framlegg om at restløyvinga blir ført opp under kap. 605 post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehald, og at løyvinga på kap. 2600 post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehald blir redusert tilsvarande.

Post 1 Driftsutgifter blir foreslått auka med kr 650 000. Merutgifter foreslås dekket inn ved reduksjon av bevilgningen under kap. 634 post 21 Evaluering, utviklingstiltak mv.

Post 70 Sjukepengar for arbeidstakarar, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 300 mill. kroner.

Post 71 Sjukepengar for sjølvstendige arbeidstakarar, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 40 mill. kroner.

Post 72 Omsorgs- og pleiepengar ved sjukdom hos barn mv., overslagsløyving, blir foreslått auka med 7 mill. kroner.

Post 75 Feriepengar av sjukepengar, overslagsløyving, blir foreslått auka med 60 mill. kroner.

Post 70 Rehabiliteringspengar, overslagsløyving, blir foreslått auka med 196,4 mill. kroner.

Post 70 Grunnpensjon, overslagsløyving, blir foreslått auka med 97 mill. kroner

Post 71 Tilleggspensjon, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 140 mill. kroner.

Post 72 Særtillegg, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 23 mill. kroner.

Post 73 Førebels uførepensjon, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 70 mill. kroner.

Post 74 Tidsavgrensa uførestønad, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 28,1 mill. kroner.

Post 76 Yrkesskade gml. lovgiving, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 7 mill. kroner.

Post 70 Grunnstønad, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 10 mill. kroner.

Post 73 Hjelpemiddel mv. til arbeid og utdanning blir foreslått redusert med 68,4 mill. kroner.

Post 74 Tilskott til bil blir foreslått redusert med 120 mill. kroner.

Post 75 Betring av funksjonsevna, hjelpemiddel blir foreslått redusert med 73,5 mill. kroner.

Post 76 Betring av funksjonsevna, andre formål blir foreslått redusert med 6,5 mill. kroner.

Post 77 Ortopediske hjelpemiddel blir foreslått redusert med 65 mill. kroner.

Post 78 Høyreapparat blir foreslått redusert med 55 mill. kroner.

Post 74 Tilskott til bil blir foreslått redusert med 120 mill. kroner.

Post 74 Tilskott til bil blir foreslått redusert med 120 mill. kroner.

Komiteens flertall,alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, har ingen merknader.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine forslag og merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2006-2007) hvor disse medlemmer fremmet følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert statsbudsjett 2007 fremme forslag om en nedtrappingsplan slik at funksjonshemmede som har biler gjennom bilordningen får skiftet til ny bil etter maksimalt 8 år."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at slik ordningen fungerer i dag, faller mange utenfor på grunn av strenge kriterier, noe som også omtales i St.prp. nr. 14 (2006-2007). Disse medlemmer er enige i at det skal være strenge vilkår for å få tildelt et kjøretøy, men det betyr ikke at dette skal ramme de som faktisk har slike behov. Slik dette er innrettet i dag rammer det etter disse medlemmenes syn nettopp de som har størst behov for slike kjøretøy. Det er derfor grunnlag for å forandre på disse kriteriene slik som omtalt.

Post 70 Grunnpensjon, overslagsløyving, blir foreslått auka med 89 mill. kroner.

Post 71 Tilleggspensjon, overslagsløyving, blir foreslått auka med 193 mill. kroner.

Post 72 Ventetillegg, overslagsløyving, blir foreslått auka med 2 mill. kroner.

Post 73 Særtillegg, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 10 mill. kroner.

Post 70 Grunnpensjon, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 29 mill. kroner.

Post 71 Tilleggspensjon, overslagsløyving, blir foreslått auka med 34 mill. kroner.

Post 72 Særtillegg, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 2 mill. kroner.

Post 70 Overgangsstønad, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 46 mill. kroner.

Post 72 Stønad til barnetilsyn, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 85 mill. kroner.

Post 73 Utdanningsstønad blir foreslått redusert med 0,5 mill. kroner.

Post 76 Forskottering av underhaldsbidrag blir foreslått redusert med 21 mill. kroner.

Post 70 Gravferdsstønad, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 3,5 mill. kroner.

Post 70 Sjukestønadsutgifter i utlandet blir foreslått auka med 16 mill. kroner.

Post 77 Pasientar frå avtaleland blir foreslått redusert med 2 mill. kroner.

Post 3 Hjelpemiddelsentralar mv. blir foreslått redusert med 8 mill. kroner.

Post 7 Administrasjonsvederlag frå regionale helseforetak blir foreslått redusert med 9,6 mill. kroner.

Post 71 Refusjon ved yrkesskade blir foreslått redusert med 102 mill. kroner.

Post 74 Refusjon medisinsk behandling blir foreslått auka med 0,6 mill. kroner.

Post 75 Refusjon overskytande bidrag blir foreslått redusert med 8,3 mill. kroner.

Post 80 Renter blir foreslått redusert med 20 mill. kroner.

Post 1 Refusjon av dagpengar, statsgaranti ved konkurs blir foreslått redusert med 19 mill. kroner.

Post 3 Refusjon av dagpengar frå EØS-land blir foreslått auka med 2,3 mill. kroner.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Kap.

Post

Formål

Kroner

634

Arbeidsmarkedstiltak

21

Evaluering, utviklingstiltak mv. økes med

38 800 000

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I

I statsbudsjettet for 2006 blir det gjort følgjande endringar:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

600

Arbeids- og inkluderingsdepartementet

1

Driftsutgifter, blir auka med

3 200 000

frå kr 188 632 000 til kr 191 832 000

604

NAV-reform og pensjonsreform

21

Spesielle driftsutgifter, kan overførast, kan nyttast under post 4,blir auka med

12 100 000

frå kr 306 500 000 til kr 318 600 000

45

Større utstyrsanskaffingar og vedlikehald, kan overførast, kan nyttast under post 2,blir auka med

93 000 000

frå kr 390 000 000 til kr 483 000 000

605

Arbeids- og velferdsetaten

1

Driftsutgifter, blir løyva med

3 248 935 000

21

Spesielle driftsutgifter, blir løyva med

9 280 000

45

Større utstyrsanskaffingar og vedlikehald, kan overførast,blir løyva med

94 255 000

620

Utredningsverksemd forsking m.m.

21

Spesielle driftsutgifter, blir redusert med

3 200 000

frå kr 77 979 000 til kr 74 779 000

630

Aetat

1

Driftsutgifter, blir redusert med

1 046 239 000

frå kr 2 242 554 000 til kr 1 196 315 000

21

Spesielle driftsutgifter, blir auka med

1 444 000

frå kr 2 000 000 til kr 3 444 000

45

Større utstyrsanskaffingar og vedlikehald, kan overførast, blir redusert med

4 845 000

frå kr 51 500 000 til kr 46 655 000

634

Arbeidsmarknadstiltak

21

Evaluering, utviklingstiltak mv. kan overførast, blir redusert med

3 700 000

frå kr 28 800 000 til kr 25 100 000

71

Spesielle arbeidsmarknadstiltak, kan overførast, blir redusert med

215 000 000

frå kr 3 505 000 000 til kr 3 290 000 000

74

Lønssubsidium ved reaktivisering, overslagsløyving, blir redusert med

70 000 000

frå kr 90 000 000 til kr 20 000 000

635

Ventelønn mv.

1

Driftsutgifter, overslagsløyving, blir redusert med

38 000 000

frå kr 428 000 000 til kr 390 000 000

642

Petroleumstilsynet

21

Spesielle driftsutgifter, blir auka med

5 200 000

frå kr 13 400 000 til kr 18 600 000

643

Statens arbeidsmiljøinstitutt

50

Statstilskott, blir auka med

600 000

frå kr 78 800 000 til kr 79 400 000

646

Pionerdykkere i Nordsjøen

70

Tilskott til pionerdykkere, overslagsløyving, blir auka med

67 600 000

frå kr 12 400 000 til kr 80 000 000

660

Krigspensjon

70

Tilskott, militære, overslagsløyving, blir redusert med

6 000 000

frå kr 246 000 000 til kr 240 000 000

71

Tilskott, sivile, overslagsløyving, blir redusert med

16 000 000

frå kr 596 000 000 til kr 580 000 000

664

Pensjonstrygda for sjømenn

70

Tilskott, blir redusert med

16 000 000

frå kr 691 000 000 til kr 675 000 000

666

Avtalefesta pensjon (AFP)

70

Tilskott, blir auka med

41 000 000

frå kr 819 000 000 til kr 860 000 000

667

Supplerande stønad til personar over 67 år

70

Tilskott, overslagsløyving, blir auka med

58 000 000

frå kr 157 000 000 til kr 215 000 000

2541

Dagpengar

70

Dagpengar, overslagsløyving, blir redusert med

1 400 000 000

frå kr 7 700 000 000 til kr 6 300 000 000

2542

Statsgaranti for lønskrav ved konkurs mv.,

70

Statsgaranti for lønskrav ved konkurs mv., overslagsløyving, blir redusert med

52 000 000

frå kr 440 000 000 til kr 388 000 000

2543

Ytingar til yrkesretta attføring

70

Attføringspengar, overslagløyving, blir redusert med

365 100 000

frå kr 11 268 100 000 til kr 10 903 000 000

71

Attføringsstønader, overslagsløyving, blir redusert med

81 000 000

frå kr 1 408 000 000 til kr 1 327 000 000

2600

Trygdeetaten

1

Driftsutgifter, blir redusert med

2 333 796 000

frå kr 5 060 545 000 til kr 2 726 749 000

21

Spesielle driftsutgifter, blir redusert med

9 280 000

frå kr 15 283 000 til kr 6 003 000

45

Større utstyrsanskaffingar og vedlikehald, kan overførast, blir redusert med

89 410 000

frå kr 150 389 000 til kr 60 979 000

2603

Trygderetten

1

Driftsutgifter blir auka med

650 000

frå kr 52 253 000 til kr 52 903 000

2650

Sjukepengar

70

Sjukepengar for arbeidstakarar mv., overslagsløyving,blir redusert med

300 000 000

frå kr 24 430 000 000 til kr 24 130 000 000

71

Sjukepengar for sjølvstendige mv., overslagsløyving,blir redusert med

40 000 000

frå kr 1 570 000 000 til kr 1 530 000 000

72

Omsorgs- og pleiepengar ved barns sjukdom, overslagsløyving,blir auka med

7 000 000

frå kr 308 000 000 til kr 315 000 000

75

Feriepengar av sjukepengar, overslagsløyving,blir auka med

60 000 000

frå kr 1 140 000 000 til kr 1 200 000 000

2652

Medisinsk rehabilitering mv.

70

Rehabiliteringspengar, overslagsløyving,blir auka med

196 400 000

frå kr 7 568 600 000 til kr 7 765 000 000

2655

Uføre

70

Grunnpensjon, overslagsløyving, blir auka med

97 000 000

frå kr 16 953 000 000 til kr 17 050 000 000

71

Tilleggspensjon, overslagsløyving,blir redusert med

140 000 000

frå kr 25 640 000 000 til kr 25 500 000 000

72

Særtillegg, overslagsløyving,blir redusert med

23 000 000

frå kr 1 403 000 000 til kr 1 380 000 000

73

Førebels uførestønad, overslagsløyving,blir redusert med

70 000 000

frå kr 230 000 000 til kr 160 000 000

74

Tidsavgrensa uførestønad, overslagsløyving,blir redusert med

28 100 000

frå kr 4 218 100 000 til kr 4 190 000 000

76

Yrkesskadetrygd, gml. lovgiving, overslagsløyving , blir redusert med

7 000 000

frå kr 82 000 000 til kr 75 000 000

2661

Grunn- og hjelpestønad, hjelpemiddel mv.

70

Grunnstønad, overslagsløyving,blir redusert med

10 000 000

frå kr 1 510 000 000 til kr 1 500 000 000

73

Hjelpemiddel mv. under arbeid og utdanning, blir redusert med

68 400 000

frå kr 173 400 000 til kr 105 000 000

74

Tilskott til bilar, blir redusert med

120 000 000

frå kr 785 000 000 til kr 665 000 000

75

Betring av funksjonsevna, hjelpemiddel, blir redusert med

73 500 000

frå kr 2 508 500 000 til kr 2 435 000 000

76

Betring av funksjonsevna, andre føremål, blir redusert med

6 500 000

frå kr 91 500 000 til kr 85 000 000

77

Ortopediske hjelpemiddel, blir redusert med

65 000 000

frå kr 755 000 000 til kr 690 000 000

78

Høyreapparat, blir redusert med

55 000 000

frå kr 465 000 000 til kr 410 000 000

2670

Alderdom

70

Grunnpensjon, overslagsløyving,blir auka med

89 000 000

frå kr 35 351 000 000 til kr 35 440 000 000

71

Tilleggspensjon, overslagsløyving,blir auka med

193 000 000

frå kr 50 077 000 000 til kr 50 270 000 000

72

Ventetillegg, overslagsløyving,blir auka med

2 000 000

frå kr 84 000 000 til kr 86 000 000

73

Særtillegg, overslagsløyving,blir redusert med

10 000 000

frå kr 4 870 000 000 til kr 4 860 000 000

2680

Etterlatne

70

Grunnpensjon, overslagsløyving, blir redusert med

29 000 000

frå kr 1 234 000 000 til kr 1 205 000 000

71

Tilleggspensjon,overslagsløyving, blir auka med

34 000 000

frå kr 1 056 000 000 til kr 1 090 000 000

72

Særtillegg, overslagsløyving, blir redusert med

2 000 000

frå kr 64 000 000 til kr 62 000 000

2683

Stønad til einsleg mor eller far

70

Overgangsstønad, overslagsløyving,blir redusert med

46 000 000

frå kr 2 371 000 000 til kr 2 325 000 000

72

Stønad til barnetilsyn, overslagsløyving,blir redusert med

85 000 000

frå kr 595 000 000 til kr 510 000 000

73

Utdanningsstønad, blir redusert med

 500 000

frå kr 80 500 000 til kr 80 000 000

76

Forskottering av underhaldsbidrag, blir redusert med

21 000 000

frå kr 1 161 000 000 til kr 1 140 000 000

2686

Gravferdsstønad

70

Gravferdsstønad, overslagsløyving,blir redusert med

3 500 000

frå kr 113 500 000 til kr 110 000 000

2690

Ymse utgifter

70

Sjukestønadsutgifter i utlandet, blir auka med

16 000 000

frå kr 119 000 000 til kr 135 000 000

77

Pasientar frå land med innbyrdes avtale mv., blir redusert med

2 000 000

frå kr 82 000 000 til kr 80 000 000

Inntekter

3630

Aetat

80

Innfordra misbruk av dagpengar, blir auka med

40 400 000

frå kr 35 600 000 til kr 76 000 000

81

Innfordra misbruk av attføringsytingar, blir auka med

10 900 000

frå kr 11 100 000 til kr 22 000 000

3634

Arbeidsmarknadstiltak

2

Opplæringstenester, blir auka med

18 050 000

frå kr 1 950 000 til kr 20 000 000

3635

Venteløn mv.

1

Refusjon statleg verksemd, blir redusert med

10 000 000

frå kr 105 000 000 til kr 95 000 000

3642

Petroleumstilsynet

3

Refusjon av tilsynsutgifter, blir auka med

11 000 000

frå kr 55 700 000 til kr 66 700 000

5701

Ymse inntekter

3

Hjelpemiddelsentralar mv., blir redusert med

8 000 000

frå kr 56 000 000 til kr 48 000 000

7

Administrasjonsvederlag frå regionale helseforetak, blir redusert med

9 600 000

frå kr 91 100 000 til kr 81 500 000

71

Refusjon ved yrkesskade, blir redusert med

102 000 000

frå kr 977 000 000 til kr 875 000 000

74

Refusjon medisinsk behandling, blir auka med

600 000

frå kr 900 000 til kr 1 500 000

75

Refusjon overskytande bidrag, blir redusert med

8 300 000

frå kr 12 000 000 til kr 3 700 000

80

Renter, blir redusert med

20 000 000

frå kr 30 000 000 til kr 10 000 000

5704

Statsgaranti for lønskrav ved konkurs mv.

2

Dividende, blir auka med

42 000 000

frå kr 100 000 000 til kr 142 000 000

5705

Refusjon av dagpengar

1

Refusjon dagpengar, statsgaranti ved konkurs, blir redusert med

19 000 000

frå kr 50 000 000 til kr 31 000 000

3

Refusjon dagpengar frå EØS-land, blir auka med

2 300 000

frå kr 2 500 000 til kr 4 800 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykkjer i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet i 2006 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekter under

kap. 605 post 1

kap. 5701 postene 1, 4, 5 og 6

kap. 605 post 1

kap. 3630 posten 4

kap. 605 post 21

kap. 3630 poste 2

III

Omdisponeringsfulllmakter

Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet i 2006 kan:

  • 1. omdisponere inntil 40 mill. kroner frå kap. 634 Arbeidsmarkedstiltak post 71 Spesielle arbeidsmarkedstiltak til kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten post 1 Driftsutgifter.

  • 2. omdisponere mellom bevilgningene under kap. 604 NAV-reform og pensjonsreform post 21 Spesielle driftsutgifter og kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten post 1 Driftsutgifter

  • 3. omdisponere mellom bevilgningene under kap. 604 NAV-reform og pensjonsreform post 45 Store nyskaffingar og vedlikehald og kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten post 45 Store nyskaffingar og vedlikehald.

  • 4. beløp som er overført frå 2005 til 2006 til kap. 630 Aetat og til kap. 2600 Trygdeetaten overføres til kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten.

  • 5. fullmaktene 2, 3 og 4 under III under Arbeids- og inkluderingsdepartementet, gitt ved behandlingen av St.prp. nr. 1 (20005-2006), erstattes med ovenstående fullmakter nr. 2, 3 og 4.

IV

Tilføying av stikkord

Stortinget samtykker i at stikkordet:

  • 1. "kan overførast" tilføyes løyvinga under kap. 604 Ny arbeids- og velferdsforvaltning post 21 Spesielle driftsutgifter i statsbudsjettet for 2006.

  • 2. "kan overførast" tilføyes løyvinga under kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten post 45 større nyanskaffingar og vedlikehald for 2006.

Jeg viser til følgende spørsmål fra Kristelig folkepartis stortingsgruppe mottatt 30. november 2006:

"Regjeringen foreslår i St.prp. nr. 14 (2006-2007) å redusere bevilgningene til arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede med 215 mill. kroner. Bakgrunnen for dette er at en ikke klarer å gjennomføre så mange tiltaksplasser i 2006 som planlagt og lavere bruk av tilsagnsfullmakter enn en regnet med i 2005, Samtidig vet vi at 30 000 yrkeshemmede venter på kvalifiseringstiltak som kan gjøre jobb og inntekt mulig, og at arbeidsmarkedsbedrifter melder om ledig kapasitet.

På bakgrunn av dette ber vi om svar på følgende spørsmål:

  • – Hva er bakgrunnen for at det planlagte antall tiltaksplasser for yrkeshemmede ikke blir gjennomført i år?

  • Når ble departementet klar over at det ikke ble mulig å nå måltallet og hvilke tiltak ble da iverksatt for å gi flere et tilbud slik Stortinget hadde forutsatt?

  • – Hvilke tiltak vil bli iverksatt for å sikre at Stortingets mål og antall tiltaksplasser for yrkeshemmede nås i 2007?

  • – Vil det bli iverksatt tiltak slik at ledig kapasitet i, arbeidsmarkedsbedriftene kan bli benyttet fullt ut?

  • – Hvilke tiltak vil bli iverksatt for å sikre god oppfølging av NAV, slik at en unngår en tilsvarende situasjon neste år?

  • – Hvordan vil statsråden sikre at brukerne av NAV ivaretas på en god måte i perioden hvor NAV-reformen implementeres?

Svar:

I 1.halvår 2006 ble det gjennomført om lag 600 flere tiltaksplasser enn det planlagte nivået på om lag 26 300 plasser. Det har så langt i 2. halvår vætt gjennomført betydelig færre arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede enn planlagt. Direktoratet informerte departementet om vanskelighetene med å nå det planlagte tiltaksnivået i forbindelse med arbeidet med tilleggs-bevilgninger og omprioriteringer for 2006 (omgrupperingen).

Det er svært viktig for regjeringen å øke yrkesdeltakelsen gjennom et aktivt attføringstilbud. Jeg ser derfor alvorlig på at det planlagte nivået for arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede i 2. halvår 2006 ikke nås. Situasjonen er tatt opp med Arbeids- og velferdsdirektoratet, og jeg har gitt uttrykk for at departementet ikke er fornøyd med den manglende måloppnåelsen.

Departementet mener at i gjennomføring av planlagt nivå for arbeidsmarkedstiltak er svært viktig. Som omtalt i St.prp. nr. 14 (2006-2007) vil derfor departementet i samråd med etaten se nærmere på rammevilkårene rundt dette.

Ifølge Arbeids- og velferdsdirektoratet er den viktigste årsaken til underproduksjonen, i 2. halvår, krevende organisatoriske endringer i forbindelse med etableringen av NAV fra 1. juli 2006. Konkret gjelder dette særlig endringer i organisasjonsstruktur på fylkesnivå som har ført til manglende fokus på og oppfølging av tiltaksgjennomføringen, særlig i 3. kvartal,

Direktoratet har forsikret meg om at de tar dette alvorlig. Det er satt i gang et arbeid i etaten for å øke antallet yrkeshemmede i tiltak, og dette skal gi et godt utgangspunkt for korrekt måloppnåelse i 2007. Direktoratet har varslet at de har iverksatt følgende tiltak:

  • – Økt lederfokus og ansvarsfesting

  • – Ukentlig oppfølging av tiltaksgjennomføringen av alle fylker

  • – Fortsatt individuell oppfølging av enkeltfylker

  • – Fagsamlinger med mellomledere og saksbehandlere på fylkesnivå

  • – Innføring av nye rutiner og nytt verktøy for budsjettering som bedre ivaretar styring, planlegging, oppfølging, avviksanalyse og rapportering

  • – Økte ressurser til tiltaksarbeidet (raskere saksbehandling mot tiltak og flere controllere)

  • – Økte krav til lederne

Ifølge direktoratet har tiltakene hatt god effekt. Opptrappingen av tiltaksnivået går nå raskt med det siktemålet å nå et nivå som sikrer måloppnåelsen i 2007. Ved utgangen av november 2006 var det i alt om lag 62 000 yrkeshemmede som deltok på ulike arbeidsmarkedstiltak, både i regi av kap 634.71 og kap. 2543.71. Dette tilsvarte 71,3 pst av alle registrerte yrkeshemmede.

For 2007 har Regjeringen foreslått et tiltaksnivå på 28 000 plasser. Målet er å utnytte de gode forholdene på arbeidsmarkedet for å få flest mulig over i jobb og unngå varig utstøting fra arbeidslivet. Valg av attføringsløp og tiltak skal ta utgangspunkt i den enkeltes muligheter og forutsetninger for å ta del i arbeidslivet, samt reflektere situasjonen på arbeidsmarkedet. I lys av situasjonen på arbeidsmarkedet legges det i 2007 opp til at tiltaksinnsatsen skal innrettes mot oppfølgings- og formidlingsrettede tiltak i ordinært arbeidsliv, Samtidig skal yrkeshemmede med særlig store og sammensatte bistandsbehov sikres tilpassede tiltak som innebærer mer tilrettelagt og omfattende oppfølging og arbeidstrening, for eksempel i attføringsbedrifter.

Departementet vil dessuten følge etaten tett, både gjennom den formelle etatsstyringsdialogen og ved egne rapporteringer om gjennomføringen av arbeidsmarkedstiltakene.

En av målsettingene med NAV-reformen er å forenkle for brukerne og å tilpasse til brukernes behov. Dette skal bla. oppnås gjennom brukermedvirkning både på systemnivå og på individnivå. Arbeids- og velferdsetaten arbeider med å etablere brukerutvalg på direktorat og fylkesnivå. For det enkelte NAV-kontor skal brukermedvirkning reguleres gjennom samarbeidsavtalene mellom Arbeids- og velferdsetaten og kommunene. I tillegg skal forvaltningens ansatte få tilført ny kompetanse og det skal utvikles nye arbeidsprosesser, noe som skal skje i nært samarbeid med blant annet Sosial- og helsedirektoratet.

I gjennomføringen av en stor organisatorisk reform vil det kunne være en fare for forstyrrelser i løpende produksjon og service. Dette er jeg oppmerksom på. I St.prp. nr. l (2006-2007) under Kap.605 står det at Arbeids-og velferdsetaten skal være en brukerrettet etat og det vil i tildelingsbrevet for 2007 bli stat krav til etatens brukerretting. I departementets oppfølging av Arbeids- og velferdsetaten vil det også bli fulgt opp nøye hvordan tjenesteproduksjonen i etaten utvikler seg i reformperioden.

Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 7. desember 2006

Karin Andersen

leder og ordf. for kap. 642 og 3642

Lise Christoffersen

ordf. for kap. 620, 634, 635, 3634 og 3635

Åse Gunhild Woie Duesund

ordf. for kap. 2650

Martin Engeset

ordf. for kap. 666, 2541 og 5705

Robert Eriksson

ordf. for kap. 664, 2600, 2603, 2670 og 2686

Eva Kristin Hansen

ordf. for kap. 604 og 605

Per Rune Henriksen

ordf. for kap. 646, 2542, 2543 og 5704

Kari Kjønaas Kjos

ordf. for kap. 2652

Sverre Myrli

ordf. for kap. 660, 2680, 2683, 2690 og 5701

André N. Skjelstad

ordf. for kap. 643, 2655 og 3643

Dagfinn Sundsbø

ordf. for kap. 630, 667, 2661 og 3630

Kenneth Svendsen

ordf. for kap. 600