Bakgrunn
Beredskapsutfordringene
Norge står overfor, er mangfoldige og sammensatte og har både sivil
og militær karakter. Det sikkerhetspolitiske bildet er preget av
sterkere internasjonale spenninger. Klimaendringene skaper også
utfordringer for samfunnstryggheten. Stabil og langsiktig mat- og
vanntilførsel kan rammes av klimaendringer og mer usikre internasjonale
forhold. Avhengighet av teknologi og elektronisk kommunikasjon gjør
oss sårbare, og utviklingen på dette feltet går svært raskt. Det
nasjonale forsvaret er ikke robust og utholdende nok til å takle
de sikkerhetsutfordringene som i økende grad preger nordområdene.
Nødetatene og Sivilforsvaret har gjennomført store strukturelle
omorganiseringer. Fylkesmannen er øverste beredskapsansvarlige i
det enkelte fylket. Nye strukturer innenfor forsvar, nødetater og
øvrig offentlig organisering påvirker det samlede beredskapsarbeidet og
-ansvaret. Samtidig er bosetningsmønstre i endring. Dette er bare
noen av de utfordringene Norge står overfor når det gjelder beredskap
i dag og for framtida.
Bevisstheten rundt
sårbarhet er stor i mange deler av samfunnet, og koronakrisen har
synliggjort svakheter i den nasjonale beredskapen ytterligere. På
samme måte som terrorangrepet 22. juli 2011 har gjort oss mer bevisste
på sårbarhet for terror, har covid-19 gjort oss bevisste på sårbarhet
i møte med en global pandemi. Fellesnevneren for hendelsene er at
den totale beredskapen er langt under tilfredsstillende nivå.
Samfunnssikkerheten
i Norge er basert på de fire prinsippene ansvar, likhet, nærhet
og samvirke. Bedrifter, offentlige institusjoner og andre aktører
har ansvaret for å ha oversikt over og beredskap for sårbarheten
i sin egen organisasjon. Sårbarheten i samfunnet sett under ett
er imidlertid et nasjonalt ansvar som kan være omfattende selv om
enkeltaktører og -sektorer har god beredskap. Derfor mener forslagsstillerne
at en totalberedskapskommisjon er nødvendig til tross for at mange deler
av samfunnet allerede i dag har god oversikt over egen sårbarhet
og beredskap for dette.
Det er gått lang
tid siden Norge sist hadde en grundig gjennomgang av alle deler
av landets beredskap. Willochutvalget la fram sin utredning i 2000:
NOU 2000:24 Et sårbart samfunn. Tradisjonelt har forsvarskommisjonene
fungert som beredskapskommisjoner. Norges forrige forsvarskommisjon
avga sin rapport i 1992. Den ble nedsatt i forbindelse med slutten
på den kalde krigen. Før dette har store hendelser som unionsoppløsningen
i 1905 og første og andre verdenskrig samt Vietnamkrigen vært bakteppe
for forsvarskommisjoner. Det norske og det internasjonale samfunnet
har forandret seg betraktelig på de nesten tjue årene som har gått
siden siste helhetlige gjennomgang av beredskapen.
Samfunnsorganiseringen
og trusselbildet er i endring. Koronakrisen har demonstrert store
svakheter i beredskapen. Forslagsstillerne mener derfor at tiden
er inne for at myndighetene igjen nedsetter en totalberedskapskommisjon
som skal gjennomgå Norges nasjonale og lokale beredskap og være
tydelig framtidsrettet i sin form. Kommisjonens overordnede oppgave
skal være å vise hvordan man kan bruke samfunnets totale ressurser
best mulig for å skape god beredskap for ulike krisesituasjoner.
En ny totalberedskapskommisjon må ta for seg et bredt spekter av
trusler og beredskapsutfordringer som omfatter fagfeltene nedenfor,
men også andre felt som kommisjonen mener er av avgjørende betydning
for innbyggernes trygghet.