Søk

Innhold

3. Revisjon av statsregnskapet

3.1 Statsregnskapet er i det vesentlige riktig avlagt og presentert

3.1.1 Konklusjoner

Konklusjon

Riksrevisjonen mener at statsregnskapet for 2022 i det vesentlige er riktig avlagt og presentert.

  • Bevilgningsregnskapet er i det vesentlige riktig avlagt.

  • Kapitalregnskapet er i det vesentlige riktig avlagt.

  • Statsregnskapets oversikter over fullmakter er i det vesentlige riktig presentert og etter gjeldende regelverk.

  • Svalbardregnskapet er i det vesentlige riktig avlagt.

3.1.2 Bevilgningsregnskapet for 2022 er i det vesentlige riktig avlagt

Revisjonen viser at bevilgningsregnskapet for 2022 i det vesentlige er riktig avlagt og presenterer årets bruk av utgiftsbevilgningene i statsbudsjettet og inntektene som er kommet inn, sammenlignet med bevilget beløp.

Alle utgifter og inntekter i bevilgningsregnskapet er hjemlet i et bevilgningsvedtak som beskriver hva midlene skal brukes til, og hvilke inntekter som er forventet å komme inn. Bevilgningsregnskapet er delt inn på samme måte som statsbudsjettet.

Revisjonen i 2022 har vist at det er feil i bevilgningsregnskapet under Nærings- og fiskeridepartementet på 113,6 mill. kroner. Feilen gjelder en feilpostering av tilbakebetalt koronastøtte i regnskapet til Brønnøysundregistrene. Feilposteringen påvirker ikke konklusjonen for statsregnskapet totalt. Saken er omtalt under Nærings- og fiskeridepartementet.

3.1.3 Kapitalregnskapet 2022 er i det vesentlige riktig avlagt

Revisjonen viser at kapitalregnskapet gir riktig oversikt over statens eiendeler og gjeld og viser sammenhengen med bevilgningsregnskapet. Kapitalregnskapet er statens balanse etter kontantprinsippet, hvor det er hovedvekt på finansielle eiendeler, gjeld og egenkapital.

For kapitalregnskapet kontrollerer Riksrevisjonen at alle eiendelskonti og alle gjeldskonti som departementene har ansvar for, er riktig rapportert og sammenstilt i statsregnskapet.

De beløpsmessig største eiendelene i statens balanse er Statens pensjonsfond utland med 12 413,5 mrd. kroner og Statens pensjonsfond Norge med 318,2 mrd. kroner. Ellers består statens eiendeler av utlån og fast kapital i statens forvaltningsbedrifter og verdipapirer. Den største gjeldsposten er statsgjelden, som per 31. desember 2022 er på 733,3 mrd. kroner. Statsgjelden består av langsiktige lån, kortsiktige markedspapirer og andre kortsiktige lån.

Statens eiendeler har økt med 71,1 mrd. kroner i 2022. Statens pensjonsfond utland har økt med 58,3 mrd. kroner, mens Statens pensjonsfond Norge er redusert med 14,7 mrd. kroner.

3.1.4 Statsregnskapets oversikter over fullmakter er i det vesentlige riktig presentert

Riksrevisjonen viser at statsregnskapets oversikter over fullmakter i det vesentlige er riktig presentert etter gjeldende regelverk. Oversiktene er rapportert etter kravene i bevilgningsreglementet § 13.

I statsregnskapet er det utarbeidet oversikter som viser

  • samtykker til å overskride budsjettet.

  • samtykker til å pådra staten forpliktelser og tilsagn om tilskudd, lån og garantier.

  • lånetransaksjoner og finansieringsbehov.

Fullmakter til låneopptak framgår av Prop. 1 S (2021–2022) Gul bok.

Samtykkene gir hjemmel for å gjøre unntak fra bevilgningsreglementets prinsipper, jf. omtale i Veileder for statlig budsjettarbeid. De fleste unntakene gjelder enten overskridelse av budsjett eller anledning til å forplikte staten i framtidige budsjettår. Riksrevisjonen har kontrollert departementenes fullmakter og hvordan disse er presentert i statsregnskapet.

Utvikling i bruk av tilsagns- og bestillingsfullmakter

Gjennom revisjonen i 2022 ser Riksrevisjonen at det har blitt gitt flere tilsagns- og bestillingsfullmakter enn tidligere år. Spesielt gjelder dette på Samferdselsdepartements ansvarsområde, hvor det som tidligere var investeringsfullmakter, nå er tatt med som tilsagns- eller bestillingsfullmakter og rapporteres i Meld. St. 3 (2022–2023).

Departementenes bruk av fullmakter

Riksrevisjonen orienterte i Dokument 1 (2022–2023) om at departementene har ulik praksis for bruk av tilsagns- og bestillingsfullmakter. Finansdepartementet opplyste at deres vurdering er at departementene i det vesentlige følger veilederen for statlig budsjettarbeid, men at det vil være ulikheter mellom departementene ut fra deres ansvarsområder og egenart.

Rapportering av overskridelse av fullmaktsramme

Ved revisjon av innrapporterte tilsagns- og bestillingsfullmakter fant Riksrevisjonen at forpliktelsene er høyere enn fullmakten for 16 kapitler/poster.

I 13 av tilfellene hvor det er gitt tilsagns- eller bestillingsfullmakt ut over fullmaktsbeløpet, framgår det at utbetalingsbehovet for forpliktelsene vil bli dekket av beløp overført fra 2022 til 2023. Finansdepartementet kommenterte i svarbrevet fra 2022 at det etter departementets vurdering ikke er direkte sammenheng mellom stikkordet «kan overføres» og bruk av tilsagnsfullmakt eller bestillingsfullmakt. Videre uttalte Finansdepartementet at de i Veileder for statlig budsjettarbeid har åpnet for bruk av stikkordet «kan overføres» dersom det er usikkerhet om utbetalingstidspunktet, men at det skal budsjetteres realistisk for budsjettåret. Departementet antar at usikkerhet om utbetalingstidspunktet vil ha et begrenset omfang, og sier at dersom det eksempelvis i stor utstrekning gis tilsagn i ett år og gjøres utbetaling i et senere år, så skal det brukes tilsagnsfullmakt.

Riksrevisjonen ser at departementenes særegenhet kan gi rom for noe ulik praksis ved bruk av fullmakter, men Riksrevisjonen mener likevel at rapporteringen fremdeles kan bli mer standardisert og ensartet. Dette vil kunne gi bedre informasjon om statens bruk av fullmakter for framtidige forpliktelser.

3.1.5 Svalbardregnskapet er i det vesentlige riktig avlagt

Riksrevisjonen mener at regnskapet for administrasjonen av Svalbard i det vesentlige er riktig avlagt og presentert i Meld. St. 3 (2022–2023).

Riksrevisjonen har kontrollert at Svalbardregnskapet er presentert i samsvar med inndelingen av Svalbardbudsjettet, og at tilskudd fra Justis- og beredskapsdepartementet til drift av statlige aktiviteter på Svalbard er riktig regnskapsført. Videre har Riksrevisjonen kontrollert at avsetninger i Svalbardregnskapet er riktig presentert i kapitalregnskapet.