4.2 Komiteens generelle merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kari Henriksen, Frode Jacobsen og Kirsti Leirtrø,
fra Høyre, lederen Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet, Nils
T. Bjørke, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, fra Venstre,
Grunde Almeland, og fra Miljøpartiet De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg,
vil uttrykke tilfredshet med at Dokument 1 har blitt utarbeidet
med en egen omtale av hvert enkelt departement og tidligere rapporterte
forhold i tråd med komiteens merknader i forbindelse med behandlingen av
Dokument 1 (2022–2023), jf. Innst. 163 (2022–2023).
Komiteen merker
seg at statens regnskaper i all hovedsak er riktige og i samsvar
med lover og regler. Komiteen viser
videre til at Riksrevisjonen har revidert statsregnskapet for 2022
og 236 årsregnskaper for departementer, statlige virksomheter og
fond for 2022. Komiteen registrerer
at Riksrevisjonen har funnet vesentlige feil og mangler i fem av
årsregnskapene.
Komiteen viser videre
til at Riksrevisjonen har kontrollert både inntektene og utgiftene
i statsregnskapet. Komiteen merker seg
at skatter og avgifter utgjorde 1 241 mrd. kroner i 2022. Komiteen registrerer at petroleumsinntektene
utgjør en viktig del av norsk økonomi. I 2022 var inntektene på
1 314 mrd. kroner, mens tilsvarende inntekter i 2021 var på 312
mrd. kroner.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen også har gjennomført kontroll av budsjettgjennomføringen
ut fra en risiko- og vesentlighetsvurdering. I år rapporterer Riksrevisjonen
tre nye saker. Komiteen viser til at Riksrevisjonen
blant annet har kontrollert om departementer følger opp budsjettvedtak
og lover og regler, slik Stortinget har vedtatt og forutsatt. Komiteen viser til at en slik kontroll
er fundamental for Stortingets mulighet for kontroll og oppfølging.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen følger opp saker som tidligere er rapportert til
Stortinget. Komiteen registrerer at
Riksrevisjonen i år har fulgt opp ni slike saker. Riksrevisjonen
er tilfreds med departementenes oppfølging i syv av disse sakene
og avslutter derfor oppfølgingen av disse sakene. Saken om Stortingets
forutsetninger for gebyrfinansiering av offentlige tjenester følges
opp for andre gang. Komiteen merker
seg at Riksrevisjonen ikke er tilfreds med forvaltningens oppfølging,
og at Riksrevisjonen gir kritikk til fem departementer. Komiteen registrerer at Riksrevisjonen
mener saken om ny registerplattform og informasjonssikkerheten ved
Brønnøysundregistrene må følges videre.
Komiteen viser til
Dokument 1 (2023–2024) kapittel 3 og Riksrevisjonens konklusjoner
til statsregnskapet:
«Riksrevisjonen mener at statsregnskapet
for 2022 i det vesentlige er riktig avlagt og presentert.
-
Bevilgningsregnskapet
er i det vesentlige riktig avlagt.
-
Kapitalregnskapet er i det vesentlige riktig
avlagt.
-
Statsregnskapets oversikter over fullmakter
er i det vesentlige riktig presentert og etter gjeldende regelverk.
-
Svalbardregnskapet er i det vesentlige
riktig avlagt.»
Komiteen merker
seg Riksrevisjonens konklusjoner og slutter seg til disse. For kommentarer
som vedrører det enkelte departementet, viser komiteen til kommentarer
til det enkelte departement.
Komiteen viser til
Dokument 1 (2023–2024) kapittel 4 og Riksrevisjonens konklusjoner
til årsregnskapene:
«Riksrevisjonen mener at med unntak av
fem er alle årsregnskapene for departementene og underliggende virksomheter
riktige.
-
231 av 236 årsregnskap
er uten vesentlige feil og mangler.
-
Folkehelseinstituttet, Statens kartverk,
Norsk kulturfond, Sikt – Kunnskapssektorens tjenesteleverandør og
Registerenheten i Brønnøysund har årsregnskap som inneholder vesentlige
feil og mangler.
-
Det er avdekket brudd på administrativt
regelverk i to virksomheter.»
Komiteen stiller
seg bak Riksrevisjonens vurdering. For kommentarer som vedrører
det enkelte departementet og underliggende virksomheter, viser komiteen til kommentarene til det enkelte
departement.