12.2.3.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til
Dokument 1 (2023–2024) kapittel 12.3.
Komiteen viser til
Riksrevisjonens konklusjoner:
«DSB fører tilsyn med maritime elektriske
anlegg i henhold til avtale med Sjøfartsdirektoratet.
-
DSBs valg av landbaserte
tilsynsobjekter er ikke basert på risikovurderinger.
-
DSB mangler oversikt over elsikkerheten
på flere av de landbaserte tilsynsområdene direktoratet har ansvar
for å føre tilsyn med.
-
DSB ivaretar ikke sitt ansvar om å føre
tilsyn med elektromedisinsk utstyr.
-
DSB kan ikke dokumentere at tilsynsgebyrene
ikke er overpriset.
-
Urealistisk budsjettering vrir tilsynsaktivitetene mot
de mest betalingsdyktige aktørene.
-
Justis- og beredskapsdepartementet har
ikke sørget for at DSB etterlever bestemmelser om statlig gebyr- og
avgiftsfinansiering, og gjennomfører risikobaserte tilsyn på elsikkerhetsområdet.»
Komiteen stiller
seg bak Riksrevisjonens konklusjoner.
Komiteen viser til
Riksrevisjonens kritikk:
«Riksrevisjonen mener det er kritikkverdig
at Justis- og beredskapsdepartementet ikke har sørget for at DSB fullt
ut ivaretar sitt ansvar for sikkerheten ved elektriske anlegg og
for elektromedisinsk utstyr, og at finansiering av tilsyn ikke er
i tråd med bestemmelser om statlig gebyr- og avgiftsfinansiering.»
Komiteen stiller
seg bak denne kritikken.
Komiteen viser videre
til Riksrevisjonens anbefalinger:
«Riksrevisjonen anbefaler at Justis-
og beredskapsdepartementet
-
sørger for at DSB
gjennomfører risikobaserte tilsyn som ivaretar elsikkerheten på
alle områder som direktoratet har ansvar for å føre tilsyn med
-
følge opp at gebyrfinansieringen er i tråd
med forutsetningene i rundskriv R-112/15 om at tilsynsgebyrene ikke
skal settes høyere enn kostnadene ved å gjennomføre tilsynet.»
Komiteen stiller
seg bak Riksrevisjonens anbefalinger.
Komiteen viser til
omtalen av Stortingets forutsetninger for gebyrfinansiering av offentlige
tjenester i kapittel 1.5 om tverrgående saker i denne innstillingen.
Komiteen viser til
Justis- og beredskapsdepartementets pressemelding 8. desember 2023
om at Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) har inngått en ulovlig låneavtale
på 200 mill. kroner, og at saken vil bli gjenstand for en ekstern
gjennomgang, samt Riksrevisjonens pressemelding 12. desember 2023,
der det fremgår at Riksrevisjonen skal vurdere revisjonsberetningen
på nytt når resultatet av den eksterne gjennomgangen er klar. Komiteen tar på denne bakgrunn forbehold
om regnskapet til NSM og vil komme tilbake til saken i forbindelse
med behandlingen av Redegjørelse av justis- og beredskapsministeren
om NSM-saken, som ble holdt og tildelt kontroll- og konstitusjonskomiteen
for behandling den 16. januar 2024.