Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Nils-Ole Foshaug, Eva Kristin Hansen og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Hårek Elvenes, Ingjerd Schou, Erna Solberg og lederen
Ine Eriksen Søreide, fra Senterpartiet, Marit Arnstad og Bengt Fasteraune,
fra Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug og Christian Tybring-Gjedde,
fra Sosialistisk Venstreparti, Ingrid Fiskaa, fra Rødt, Bjørnar
Moxnes, fra Venstre, Guri Melby, og fra Kristelig Folkeparti, Dag-Inge
Ulstein, fordømmer på det sterkeste Russlands angrepskrig
mot Ukraina og gir sin uforbeholdne støtte til Ukrainas helt legitime frihetskamp.
For komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Rødt, innebærer
dette politisk, militær, humanitær og økonomisk støtte. Siden Russlands
fullskala invasjon 24. februar 2022 har Norge sammen med våre allierte
og nærmeste samarbeidsland iverksatt sanksjoner mot Russland og
bidratt med militær og humanitær støtte til Ukraina. Komiteen understreker at
den foreliggende proposisjonen markerer Norges vilje til langsiktig
og forpliktende hjelp til Ukraina.
Komiteen viser til at krigen
i Ukraina har medført irreversible endringer for Norges og Europas
sikkerhetspolitiske virkelighet. I tillegg til de enorme humanitære lidelsene
krigen medfører, er invasjonen et klart brudd på folkeretten. Russlands
angrep på Ukraina angår derfor alle land. Det er avgjørende at Russland
ikke vinner frem med sine strategiske mål med krigen, og Norge må bidra
til å opprettholde det vestlige og europeiske samholdet krigen har
utløst. Komiteen vil
understreke at den russiske annekteringen og okkupasjonen av ukrainske
regioner og områder er klart i strid med folkeretten. Den ukrainske
kampviljen og motstanden er svært sterk, og den må også framover
understøttes av vestlige militære og økonomiske bidrag.
Komiteen vil anerkjenne regjeringens
dialog med partiene på Stortinget de siste månedene for å samle
enighet om en støttepakke for Ukraina. Komiteen viser til at proposisjonen
følger opp den politiske avtalen av 16. februar 2023 mellom Arbeiderpartiet,
Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre, Miljøpartiet De Grønne, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus
om å etablere et femårig støtteprogram for Ukraina for perioden
2023–2027 samt en ettårig ekstrabevilgning i 2023 til utviklingsland
som er særlig rammet av krigens globale ringvirkninger.
Komiteen støtter regjeringens
forslag om å bevilge 75 mrd. kroner gjennom det såkalte Nansen-programmet
over fem år og viser til at ekstrabevilgningen til utviklingsland
vil være 5 mrd. kroner i 2023. Det er etter komiteens oppfatning helt
avgjørende at programmet er flerårig, bredt politisk forankret og
vil stå seg gjennom valg og ulike parlamentariske sammensetninger.
Dette gir en klar og tydelig norsk forpliktelse til Ukraina de nærmeste
årene.
Komiteen viser til at Nansen-programmet
skal ha som formål å bidra til at Ukraina kan beskytte sitt territorium
og sin befolkning fra russiske angrep, opprettholde samfunnskritiske
funksjoner i Ukraina og redusere de menneskelige lidelsene. I tillegg
skal programmet bidra til å gjenoppbygge et trygt og fritt Ukraina. Komiteen viser
til at Nansen-programmet i 2023 vil deles likt mellom militær og
sivil humanitær støtte, og at det i de kommende årene vil foretas
en vurdering av de faktiske behovene i Ukraina for å beslutte fordelingen. Komiteen imøteser
regjeringens varslede informasjon om disse vurderingene i de årlige
budsjettene som bakgrunn for fordelingen det enkelte år, slik det
opplyses om i proposisjonen. Komiteen vil understreke viktigheten
av at Stortinget på denne måten og andre måter involveres i arbeidet
med støtten de kommende årene. For å sikre tilstrekkelig fleksibilitet
i støtten er det viktig at det i programmet også kan gis støtte
som ikke er ODA-godkjent som bistand.
Komiteen viser til at ukrainske
myndigheter har bedt det internasjonale samfunnet om donasjoner
av militært materiell for å forsvare Ukrainas frihet og selvstendighet
mot den brutale og folkerettsstridige russiske krigføringen. Komiteen viser
til at vestlige land, som svar på denne oppfordringen, har donert
store mengder våpen og annet militært materiell. Ukrainas forsvar
av landet er fullt ut lovlig og legitimt, og den militære støtten
er helt avgjørende for å kunne utøve dette forsvaret.
Komiteen viser til at Norge
etter den russiske invasjonen 24. februar 2022, har donert betydelige
mengder våpen og militært utstyr til Ukraina, blant annet selvdrevet
artilleri, store mengder artillerigranater, panservernvåpen, luftvern,
pansrede kjøretøy, ulike former for beskyttelsesutstyr samt personlig
bekledning og utrustning. Norge har også donert betydelige midler
til det britisk-ledede internasjonale Ukraina-fondet, som primært
skal anskaffe militært materiell til Ukraina direkte fra industrien. Komiteen merker
seg at den samlede militære støtten fra Norge til Ukraina i 2022
ifølge regjeringen beløp seg til om lag 4,4 mrd. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, understreker at donasjoner av militært
materiell til Ukraina må fortsette så lenge det er nødvendig. Denne
støtten er også svært viktig for at Ukraina skal få legge premissene
for en fremtidig løsning.
Komiteen understreker
at det må være opp til Ukraina å definere hva en slik tilstand skal
innebære. Komiteen viser
her til proposisjonen, som blant annet slår fast:
«Den militære støtten
skal bidra til at Ukraina styrker evnen til å forsvare seg mot den
russiske aggresjonen og blir i stand til å bestemme egen fremtid.
Militær støtte til Ukrainas forsvarskamp er nødvendig for Europas
og Norges sikkerhet.»
Komiteen merker seg at regjeringen
for 2023 foreslår at 7,5 mrd. kroner av Nansen-programmets midler
fordeles til militær støtte under Forsvarsdepartementet.
Komiteens
flertall, alle unntatt medlemmet fra Rødt, støtter dette.
Komiteens medlem
fra Rødt fordømmer Russlands krigføring i Ukraina og stiller
seg bak at Ukraina skal få en storstilt hjelpepakke, og er en del
av det brede flertallet som vil øke bistanden til utviklingsland
for å avhjelpe krigens ringvirkninger. Rødt støtter ikke avtalens
punkter som angår militær støtte ut over militært B-materiell, men
støtter avtalens økonomiske rammer, varighet og øvrige innhold. Dette medlem stiller
seg bak formålet for støtteprogrammet for Ukraina, slik det beskrives
i proposisjonen:
«Programmet vil
[...] ha som formål å bidra til at Ukraina kan beskytte sitt territorium
og sin befolkning fra russiske angrep, opprettholde samfunnskritiske funksjoner
i Ukraina og redusere de menneskelige lidelsene. Programmet har
videre som mål å bidra til å gjenoppbygge et trygt og fritt Ukraina.»
Dette medlem viser til at
Rødt ønsker en støtte til Ukraina av samme økonomiske omfang som
avtalen legger opp til. Rødts syn er at Norge bør gi politisk, humanitær
og økonomisk støtte samt militært B-materiell til Ukraina, og at
pengene som foreslås bevilget til militær støtte til Ukraina over
kap. 1700 post 79, i stedet bør bevilges som frie midler slik den
ukrainske staten finner det hensiktsmessig og nødvendig å prioritere
disse, og i tråd med avtalens prinsipper for antikorrupsjon, og
viser for øvrig til merknader fra medlemmet fra Rødt i Innst. 34
S (2022–2023).
Dette medlem viser til at
Rødt, i tråd med behandlingen av tidligere støttepakker til Ukraina,
støtter bevilgningene til Forsvaret og Forsvarsmateriell over henholdsvis
kap. 1720 og kap. 1760, fordi partiet støtter forsendelsen av militært
B-materiell til Ukraina og å finansiere gjenanskaffelse av materiell
som besluttes donert, for å sikre at donasjoner ikke svekker Norges
forsvarsevne mer enn nødvendig. Fordi bevilgningene over kapitlene
ikke er nærmere presisert i forslaget eller i proposisjonens omtale,
gir det ikke grunnlag for nærmere inndeling i denne behandlingen.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2023 gjøres følgende endringer:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
119
|
|
Økonomisk
støtte til Ukraina
|
|
|
70
|
(Ny)
Økonomisk støtte til Ukraina i form av frie midler, kan overføres,
bevilges med
|
4 373 000 000»
|
Dette medlem viser videre
til Rødts innspill til Nansen-programmet om at bistandsbevilgningene
bør økes ytterligere for å sikre at Norge i 2023 yter én prosent
av vår brutto nasjonalinntekt til bistand i tillegg til støtten
til Ukraina, og viser videre til Rødts alternative statsbudsjett,
hvor dette foreslås.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, understreker at norsk donasjon
av militært materiell til Ukraina skjer i overensstemmelse med og ikke
tilsidesetter eller undergraver Stortingets 1959-vedtak.
Russlands
angrepskrig mot Ukraina pågår med full styrke, og komiteen vil
derfor peke på at det foreløpig ikke er mulig å vite hva som vil
være det totale omfanget av de materielle ødeleggelsene. Likevel
må det legges til grunn at omfanget vil bli enormt. Komiteen viser
til at proposisjonen omtaler ulike risikoelementer knyttet til støtten
til Ukraina, og mener det er viktig å erkjenne at den norske og
internasjonale innsatsen i Ukraina ikke er risikofri.
Komiteen støtter prinsippene
som skal ligge til grunn for Nansen-programmet. En viktig føring
er at Ukrainas behov skal være styrende for den norske støtten,
og at støtten skal koordineres med ukrainske myndigheter og internasjonale
partnere. Komiteen vil sterkt
understreke betydningen av god og tidsriktig koordinering og at
det velges partnere som har dokumentert leveringsevne, god absorberingsevne
og gode kontrollsystemer. Komiteen mener det er viktig
at Norge stiller klare krav til kontroll og etterrettelighet i bruk
av norsk støtte og prioriterer korrupsjonsbekjempelse og reformarbeid
i Ukraina.
Komiteen viser videre til
at det gjennom programmet skal opprettholdes et tydelig skille mellom militær
og sivil støtte, og humanitære prinsipper skal ligge til grunn for
all humanitær innsats. Komiteen viser
til at den sivile støtten omfatter humanitær bistand, driftsstøtte
til den ukrainske staten og gjenoppbygging av Ukraina. Det er avgjørende
at støtten er godt koordinert internasjonalt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, trekker i den anledning spesielt frem koordineringsplattformen
som etableres av Ukraina selv sammen med EU, G7-landene og de viktigste
internasjonale finansieringsinstitusjonene. Koordineringsplattformen
vil ledes av Ukraina, EU og USA.
Russlands
krigføring har særlige konsekvenser for sårbare naboland, og komiteen støtter
derfor at bevilgningen i Nansen-programmet kan brukes til å dekke langsiktig
bistand til Moldova.
Komiteen viser til at krigen
i Ukraina har fått omfattende globale ringvirkninger som spesielt
har rammet flere utviklingsland. Konsekvensene av krigen har vært
dyrere energi og brutte forsyningskjeder for mat og kunstgjødsel.
Det har rammet den globale matsikkerheten. Komiteen er kjent med at FN
beregner at millioner av mennesker i 49 land er rammet av akutt
matkrise. Situasjonen forverres av at mange land omfordeler sin utviklingshjelp
til Ukraina i tillegg til å kutte sine bistandsbudsjetter som følge
av blant annet inflasjon og ettervirkningene av pandemien.
Komiteens
flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter
derfor at det norske bistandsbudsjettet i 2023 økes med 5 mrd. kroner
for å styrke bevilgningene til utviklingsland som er rammet av krigens ringvirkninger.
Det er viktig at støtten gis gjennom multilaterale organisasjoner,
finansieringsinstitusjoner og sivilt samfunn, for å øke effekten
og treffsikkerheten.
Komiteen imøteser
den varslede stortingsmeldingen fra regjeringen i løpet av 2023
om det norske engasjementet i Ukraina.
Komiteen viser til at ytterligere
diskusjoner om Nansens-programmets innhold og innretning vil skje
i forbindelse med den varslede stortingsmeldingen og gjennom de
årlige budsjettene. Komiteen viser
til at det her legges opp til at partiene som er tilsluttet den politiske
avtalen skal konsulteres om den overordnede utviklingen av programmet
og nærmere innretning for det enkelte budsjettår i forkant av utarbeidelsen
av Prop. 1.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet støtter regjeringens hjelpeprogram
for Ukraina. Disse
medlemmer mener Russlands angrep på Ukraina truer våre nasjonale
interesser, og at Norge må gjøre det vi kan for å bidra til at Ukraina
gjenerobrer eget territorium.
Komiteen mener
en langsiktig avtale som binder Stortinget over fem år, sikrer Ukraina
den forutsigbarheten landet trenger, for å drive både militær motstand, humanitær
bistand og gjenoppbygging av landet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er oppmerksom på at Ukrainas behov
for ulike former for hjelp nærmest er endeløst, og at det derfor er
viktig at Norge forplikter seg både til å støtte militært og til
å gjenoppbygge landet etter Russlands brutale angrep på landets
infrastruktur.
Disse medlemmer er skremt
over brutaliteten i Russlands krigføring, hvor angrep rammer både
militært personell og sivile samtidig som infrastruktur legges i
grus. Krigen er et eklatant brudd på folkeretten. Angrep på sivile
er av Den internasjonale domstolen (ICJ) definert som krigsforbrytelser,
og Russland vil på sikt måtte stilles til ansvar.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener
at det er naturlig at det opprettes et eget krigstribunal for landets
ledere.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at det er avgjørende viktig at
Norge har full kontroll på midlene som bevilges i hjelpeprogrammet,
og det er derfor viktig at Stortinget mottar en jevnlig orientering
om hvordan midlene blir brukt.
Komiteen er
enig i at midlene må bidra til å bygge demokratiske institusjoner,
rettsstaten og et sterkt sivilsamfunn, og mener det er viktig at
midlene er sporbare, og at hjelpen er transparent. Kampen mot korrupsjon må
også inngå som del av hjelpepakken.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet ser i likhet med regjeringen at hjelpepakken skal
sikre Ukrainas selvråderett over eget territorium og landets ønske
om europeisk integrasjon. Disse medlemmer vil samtidig
understreke at Ukraina gjennom historien har vært utsatt for store
overgrep fra Russland, og utsultingen av ukrainerne i årene 1932–1933
(holodomor) var et folkemord som i generasjoner har skapt et traume
i Ukrainas befolkning.
Disse medlemmer mener regjeringens
forslag om en ettårig bevilgning på 5 mrd. kroner «til land som er
særlig rammet av krigens ringvirkninger», er svakt begrunnet, og
det ville vært naturlig at en slik støtte var en del av det regulære
bistandsbudsjettet. Bistanden er allerede i dag særlig innrettet
mot de landene som regjeringen nå hevder er særlig rammet av krigen
i Ukraina. Disse
medlemmer mener derfor den foreslåtte bevilgningen i realiteten
er en utvidelse av det allerede vedtatte bistandsbudsjettet, og
at en slik bevilgning bør inngå i revidert budsjett. At den ekstra
støtten skal gis «gjennom noen utvalgte og anerkjente aktører med
dokumentert leverings- og absorberingsevne», viser at pengene kun
er en forlengelse av dagens bistand.
Disse medlemmer ser at regjeringen
med denne hjelpepakken har forlatt to prinsipper for budsjettføring.
Fremskrittspartiet har gjennom flere år fremmet forslag om langtidsbudsjettering
hvor finansiering over flere år vil sikre kontinuitet og en garantert
gjennomføring av prosesser og prosjekter. Langtidsbudsjettering av
Forsvaret gjennom et forsvarsfond eller gjennomføring av større
samferdselsprosjekter er slike eksempler. Videre er det nytt at
regjeringen er tydelig på at penger brukt i utlandet ikke skaper
press i norsk økonomi, inflasjon eller høyere rente. Det er politikk
som Fremskrittspartiet inntil nå har stått alene om.
Disse medlemmer er glad for
at alle partier bortsett fra ett støtter hjelpepakken tl Ukraina.
Det er avgjørende at alle land som tror på demokratiet, og som støtter
opp under grunnleggende individuelle frihetsverdier, står opp for
Ukraina i landets skjebnetid. Ukrainas kamp mot et autoritært Russland
er en kamp landet fører på vegne av oss alle.
Komiteen viser
til den politiske avtala om støtte til Ukraina og utviklingsland
ramma av krigens globale ringverknader inngått i Stortinget den
16. februar 2023 som slår fast at
«Partiene informeres
og konsulteres i DUUFK om de enkelte militære bidragene og vurderinger
knyttet til disse i tråd med etablert praksis.»
Komiteen legg
til grunn at proposisjonen og vidare handsaming vidarefører dette
prinsippet.
Komiteen viser til at ukrainske
sivilsamfunns- og menneskerettsorganisasjonar spelar ei heilt grunnleggande
rolle som pådrivarar for demokratisk utvikling. Dei lokale organisasjonane
står også i fyrste rekke i den humanitære innsatsen og når dei mest
sårbare gruppene og utsette områda. Komiteen meiner at sivilsamfunnsorganisasjonar
er avgjerande for å sikre at hjelpa kjem fram til dei som treng
ho mest, og for å dokumentere menneskerettsbrot.
Medlemene i komiteen
frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt merkar seg at den sivile støtta
under Nansen-programmet skal gå gjennom etablerte mekanismar. Desse medlemene meiner at
etablerte mekanismar bør oppmodast om å aktivt involvere, myndiggjere
og styrke lokale sivilsamfunns- og menneskerettsaktørar i dette
arbeidet.
På dette grunnlaget
fremmer desse
medlemene følgjande forslag:
«Stortinget
ber regjeringa legge til rette for samhandling mellom humanitær
innsats, langsiktig utviklingsinnsats og fredsarbeid i Nansen-programmet.»
Desse medlemene viser
til den politiske avtala som blei inngått den 16. februar 2023,
som slår fast at Noreg vil støtte opp om FNs koordinerande rolle
i Ukraina. FN er den internasjonale aktøren med mest erfaring når
det gjeld koordinering av langsiktig bistand, og er etter desse medlemene sitt
syn godt eigna til å ta på seg den koordinerande rolla også for
gjenreising av Ukraina.
Desse medlemene merkar seg
at det blir lagt stor vekt på instrument for risikoavlasting for
utanlandske investeringar når det gjeld den delen av Nansen-programmet
som skal gå til gjenoppbygging av Ukraina. Desse medlemene meiner proposisjonen
her ikkje er i tråd med den politiske avtala som blei inngått i
Stortinget den 16. februar 2023, der det blir slått fast at den sivile
støtta under Nansen-programmet i utgangspunktet skal gjevast som
tilskot og ikkje lån. Ukraina var allereie før krigen starta, eit
gjeldstyngt land. Desse
medlemene vil understreke at ytterlegare lån vil legge ekstra
byrde til børa. I staden for å bidra til auka utanlandsgjeld bør
Noreg gå i spissen for å slette Ukraina si eksisterande gjeld til
internasjonale finansinstitusjonar. Desse medlemene vil halde
fast ved intensjonen med den politiske avtala inngått med Stortinget
og gje den sivile støtta i Nansen-programmet som tilskot, ikkje lån.
Medlemene i komiteen
frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt og Kristeleg Folkeparti merkar
seg regjeringa si risikovurdering knytt til moglegheita for at donert
militært materiell kan kome på avvegar eller brukast til andre formål
enn forsvar mot Russlands invasjon. Desse medlemene legg til grunn
at regjeringa vil innføre tiltak som avgrensar denne risikoen i
størst mogleg grad, og viser til etablert praksis med sluttbrukarerklæring.
Desse medlemene merkar seg
at regjeringa vil prioritere lokalt produserte varer ved gåvebistand
for å redusere risikoen for at stor og vedvarande matvarehjelp fører
til utkonkurrering av ukrainsk matproduksjon.
Desse medlemene vil understreke
kor viktig det er at Noreg opprettheld eit høgt nivå av bistand
til utviklingsland i ei tid då mange andre donorar kuttar bistanden
sin for å dekkje auka utgifter på heimebane eller også omfordeler
bistand frå det globale sør til Ukraina. Desse medlemene viser til
proposisjonen, der regjeringa slår fast at ein slik situasjon svekkjer
tilliten internasjonalt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Venstre og
Kristelig Folkeparti, støtter fullt ut Nansen-programmet og
den ettårige ekstrabevilgningen til utviklingsland som er særlig
rammet av krigens ringvirkninger, og vil understreke betydningen
av strategisk utsyn i den internasjonale krisen vi nå befinner oss
i. Ukrainas kamp mot Russland er også Europas kamp for frihet og
mot undertrykkelse og diktatur. Hvordan denne krigen utspiller seg
og til slutt ender, vil skape en presedens for hvordan stater omgås
hverandre, for terskelen for bruk av militærmakt og for troverdigheten
til det internasjonale lovbaserte systemet for konfliktløsning.
På denne bakgrunn mener også flertallet at Nansen-programmet
og ekstrabevilgningen i 2023 til humanitær hjelp hører naturlig
sammen. Det er viktig at det engasjementet som Norge og likesinnede land
viser for Ukraina, ikke fører til at man mister av syne de store
utfordringene knyttet til humanitære behov og global utvikling i
resten av verden. Det ville først og fremst være skadelig for verdens
fattige – vi er blant annet ifølge FN nå vitne til den største matkrisen
i moderne tid. Flertallet mener
det også ville vært et strategisk feiltrinn som vil kunne føre til
økt globalt konfliktnivå, større oppslutning om autoritære modeller
for internasjonal utvikling og svekket global innflytelse for land
som Norge.
Når det
gjelder Nansen-programmet, er komiteens medlem fra Venstre opptatt
av at det er Ukrainas behov for støtte som må være førende for bistand
til landet. Både verdenssituasjonen og situasjonen i Ukraina er
svært volatil, og det vil ikke være mulig å forskuttere Ukrainas
behov fem år fram i tid. Dette medlem mener derfor
at Nansen-programmet må være et gulv for norsk støtte til Ukraina,
og ikke et tak, og at fordelingen mellom militær støtte og sivil
bistand bør være fleksibel og styrt av reelle behov. Dette medlem vil
videre understreke at Norges støtte til Ukraina ikke utelukkende
er finansiell, og oppfordrer regjeringen til å ikke la Nansen-programmet
være en hvilepute for Norges engasjement for å hindre at Russland
vinner fram med krigen. Politisk støtte til tettere ukrainsk samarbeid
og/eller integrasjon med EU og NATO, reduksjon av tollbarrierer
for salg av ukrainske varer i Norge og strengere sanksjonspolitikk
mot Russland og relevante russiske aktører er eksempler på saker
hvor et regjeringsengasjement fortsatt er påkrevet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre,
viser også til at flere eksperter nå påpeker at forsvarsindustriell
produksjonskapasitet blir avgjørende for utfallet av krigen. For
å ivareta en helhetlig strategisk tilnærming til Norges militære
bidrag til Ukrainas forsvarskamp mener flertallet at det er essensielt
at regjeringen ser den militære støtten gjennom Nansen-programmet
i sammenheng med forvaltningen av samarbeidet mellom forsvarssektoren
og norsk forsvarsindustri for øvrig.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Kristelig Folkeparti legger
til grunn at forvaltning av den sivile delen av Nansen-programmet
krever dyp kunnskap og ekspertise om ukrainske forhold. I den forbindelse
oppfordrer disse
medlemmer regjeringen til å benytte seg av kompetansen som
finnes i norske akademiske og sivilsamfunnsmiljø med mangeårig erfaring
og etablerte nettverk i Ukraina.
Disse medlemmer mener også
at den humanitære innsatsen i Ukraina må ses i sammenheng med den mer
langsiktige innsatsen for demokratisering. I denne forbindelse vil disse medlemmer understreke
at frie og uavhengige redaktørstyrte medier er en forutsetning for
demokratiet og velfungerende sivilsamfunn, og mener at Nansen-programmet
også kan innrettes mot å støtte utviklingen av slike medier i Ukraina
– i tråd med strategien for ytringsfrihet i utenriks- og utviklingspolitikken.
Når det gjelder
både Nansen-programmet og den ettårige ekstrabevilgningen til utviklingsland,
viser disse medlemmer til
at regjeringen i stortingsproposisjonen skriver at
«[n]orsk sivil
støtte skal i hovedsak gå gjennom et begrenset antall avtaler, og
etablerte og internasjonalt anerkjente organisasjoner med dokumentert
leveringsevne, god kapasitet og gode kontrollsystemer»,
og at den humanitære støtten vil
«gis gjennom multilaterale organisasjoner,
finansieringsinstitusjoner og sivilt samfunn».
Disse medlemmeranerkjenner
at nevnte organisasjoner og hensyn er sentrale, men vil understreke
at det er viktig at også lokale aktører støttes og inkluderes i
koordineringen hvor det er mulig. I enhver krig og krise er det
lokale organisasjoner som er de første som reagerer på lokalsamfunnenes
behov, og lokale aktører er sentrale for at humanitær hjelp kommer
frem.