6.2 Reformer og rammebetingelser
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at det
siden 2013 er gjennomført flere reformer i alle deler av samferdselssektoren.
Reformene, sammen med regionreformen, som har endret arbeidsdelingen
mellom stat og fylkeskommuner, og de teknologiske endringene sektoren
går gjennom, gir større behov for samordning mellom de ulike delene
av sektoren. Flertallet mener
derfor at vi må tenke mer helhetlig om hvordan vi løser transportbehovet
framover, uavhengig av transportform. Disse endringene kan også
endre sektorens kompetansebehov.
Flertallet vil vise til at
de fire partiene Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig
Folkeparti fra 2013 har stått sammen om en historisk satsing på
samferdsel. Samferdselsbudsjettet er mer en doblet, ny teknologi
er tatt i bruk, og store reformer er gjennomført. Ny teknologi går
både på autonomi og omstilling til mer miljøvennlige transportmidler.
Etableringen av Nye Veier AS har gitt oss erfaringer om hvordan
vi kan bygge veier bedre, raskere og billigere. Jernbanereformen
er et viktig grep for å få en mer strømlinjeformet organisasjon,
blant annet med en klar avgrensing mellom Jernbanedirektoratet og
Bane NOR.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre vil påpeke at det fortsatt gjenstår en
del før Bane NOR SF har fått det tiltenkte handlingsrommet. Allikevel
tar regjeringen et nytt grep ved å tildele Nye Veier AS et jernbaneprosjekt.
Det vil være riktig å trekke erfaringer av disse grepene før en
lanserer nye grep når det gjelder Bane NOR SF.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
at de rød-grønne partiene fortsetter sin kritikk av viktige reformer
i samferdselssektoren, til tross for at disse reformene har gitt
gode resultater. Nye Veier har vist at det er mulig å tenke nytt
og planlegge og gjennomføre prosjektene til en lavere kostnad og
med høyere nytte. Flertallet registrerer
at Nye Veier har redusert kostnadene på de prosjektene de har gjennomført,
med 19 pst. sammenlignet med opprinnelig kostnadsanslag. Flertallet vil
påpeke at regjeringen ønsker å legge til rette for at de gode erfaringene
fra Nye Veier også kan overføres til Statens vegvesen og Bane NOR.
Tilrettelegging for tidlig involvering og porteføljestyring er eksempler
på det.
Flertallet vil videreføre
konkurranseutsettingen av persontogtransporten. De tre første trafikkpakkene legger
til grunn et forbedret tilbud til kundene og en betydelig lavere
kostnad for staten. Flertallet viser
til at disse trafikkpakkene er iverksatt i en tid der reiseaktiviteten
har vært svært lav på grunn av koronapandemien, og at forventede
tilbudsforbedringer og muligheten til å øke kundegrunnlaget ikke
har vært til stede. Flertallet forventer
en positiv utvikling når samfunnet begynner å normalisere seg og
folk igjen øker reiseaktiviteten.
Flertallet mener det er feil
når de rød-grønne partiene hevder at det er de ansattes lønns-,
arbeids- og pensjonsforhold som utgjør konkurransefaktoren i regjeringens
jernbanepolitikk. Det er lagt til grunn virksomhetsoverdragelse
for togpersonellet i anbudene, og alle selskapene må forholde seg
til norske lover og regler. Flertallet vil påpeke at
hovedforskjellen i de tre trafikkpakkene som er gjennomført, i første
rekke handlet om forskjellig tilnærming til inntektsgrunnlaget og
prognosene for kundegrunnlaget de neste ti årene. Flertallet mener det er en
positiv konkurranse som vil bidra positivt til at alle selskapene
strekker seg litt lenger for at enda flere skal ta toget. Det er
derfor ikke noen grunn til å hevde at det er et «kunstig og oppkonstruert
konkurransemarked», men heller være fornøyd med at selskapene har
tro på at toget vil være en attraktiv transportform i tiden som
kommer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
imot konkurranseutsetting, oppsplitting og privatisering av jernbanen. Disse medlemmer mener
norsk jernbane egner seg dårlig for dogmatisk markedstenkning, men
konstaterer at det borgerlige flertallet likevel har tvunget fram
ideologisk motivert konkurranseutsetting og privatisering uten å
ha troverdig eller faglig dokumentasjon på at dette fører til et bedre
togtilbud eller en positiv utvikling for jernbanen. Disse medlemmer viser
til at denne politikken frem til nå ikke har ført til annet enn
økt usikkerhet blant jernbaneansatte, personalmangel i selskapene, forsinkelser
og kanselleringer av togavganger, dårligere regularitet, mer byråkrati
samt at store utbyggingsprosjekt stadig skyves frem i tid. Disse medlemmer viser
til at veksten i passasjerantall på jernbanen begynte lenge før
den såkalte jernbanereformen trådte i kraft. Disse medlemmer kan ikke
se at den politiske høyresiden kan godtgjøre at en videre passasjertallvekst blir
møtt med en tilsvarende og nødvendig kapasitetsvekst på jernbanen. Disse medlemmer mener
den såkalte jernbanereformen i hovedsak handler om å bygge ned en
felles eid jernbane gjennom å skape et kunstig og oppkonstruert
konkurransemarked. Disse medlemmer konstaterer
at det i virkeligheten er de jernbaneansattes lønns-, arbeids- og
pensjonsforhold som utgjør konkurransefaktoren i regjeringens jernbanepolitikk.
Disse medlemmer peker på
det store taktskiftet for samferdselsutbygging i Norge som startet
med den rød-grønne regjeringens samferdselspolitikk fra 2005.
Disse medlemmer viser til
at det borgerlige regjeringsflertallet har opprettet et nytt statlig
vegselskap uten å gjøre rede for konsekvensene det får for Statens
vegvesen. Disse
medlemmer er kritiske til hvordan regjeringen har håndtert
viktige fagmiljø og kompetansemiljø i den opprinnelige etaten, og
er kritiske til de store kuttene som regjeringen har påført Statens
vegvesen. Disse
medlemmer går imot regjeringspartienes og Fremskrittspartiets
forslag om nedleggelse av trafikkstasjoner over hele landet. Disse medlemmer vil
heller ta vare på de ansatte i etaten, styrke deres kompetanse,
handlingsrom og arbeidsmiljø, og dessuten gå inn for å redusere
den storstilte bruken av eksterne konsulenter som regjeringen har
sørget for å gjøre nødvendig for opprettholde etatens funksjonsnivå. Disse medlemmer vil
gå inn for en samfunnsmessig evaluering av fullførte samferdselsprosjekt for
å høste kunnskap som styrker fremtidig organisering og gjennomføring
av nye prosjekt. Disse
medlemmer mener kritisk infrastruktur må underlegges politisk
styring og offentlig eierskap.
Disse medlemmer stiller seg
kritisk til de udokumenterte, men ofte framsatte påstandene fra
høyresiden om at et nyopprettet vegselskap har spart staten og norske
skattebetalere for store milliardbeløp. Disse medlemmer viser til
Nye Veiers mål om å redusere utbyggingskostnadene med 20 pst. for
oppstartporteføljen og mener selskapet skal måles på dette. Disse medlemmer viser
til statsråd Hareides svar på skriftlig spørsmål om hvorvidt det
er riktig at Nye Veier har spart samfunnet for 59 mrd. kroner, jf.
Dokument 15:1191 (2020–2021):
«Det er riktig
som spørsmålsstilleren antyder at dette er mål og således ikke er
besparelser som fullt ut er realisert.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet konstaterer at regjeringspartiene
stadig utvider porteføljen til Nye Veier, men ser med bekymring
på at det fra de samme partier ikke følger midler med som tilsvarer
økningen i prosjektporteføljen. Disse medlemmer påpeker at
dette er en uansvarlig forvaltningspraksis som i fremtiden kan skape
konflikter, overskridelser og misforståelser for å oppnå en kortsiktig
populistisk gevinst her og nå.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, mener det
er naturlig å utvide porteføljen til Nye Veier i takt med at selskapet
fullfører viktige veiprosjekter. Når selskapet i tillegg reduserer
kostnadene på prosjektene i porteføljen, betyr det at eksisterende
portefølje blir gjennomført raskere enn forutsatt. Flertallet mener at en utvidelse
av porteføljen til Nye Veier er en nødvendig og naturlig utvikling
av selskapet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at dersom regjeringen ikke
hadde lagt til rette for en utvidelse, ville det i praksis bety
en nedbygging av selskapet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Venstre, mener at både Statens vegvesen og Nye Veier AS
vil spille en viktig rolle i bygging av vei de neste årene. De to
aktørene må i større grad behandles likt og få like vilkår.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at Statens
vegvesen og fylkeskommunene må sikres mer langsiktig finansiering
for å kunne bygge effektivt og sammenhengende. Nye Veiers styringsmodell
og mandat må revideres for å sikre en bedre prioritering og samfunnsmessig
styring.
Disse medlemmer viser til
statsbudsjettet for 2020, der vi kan lese at:
«Driftskontraktene
som ble inngått i 2019, hadde en prisøkning på om lag 42 pst. sammenlignet
med de kontraktene de avløste. For nye driftskontrakter inngått
i 2020, var tilsvarende prisøkning på om lag 73 pst. Hovedårsaker
til dette kan være avviklingen av sams veiadministrasjon med oppsplitting
av felleskontrakter for riks- og fylkesvei.»
På grunn av oppsplitting
av felleskontrakter for riks- og fylkesvei har det vært en stor
kostnadsøkning på driftskontraktene på riksvei de siste årene. I
årene framover får en tredje aktør, Nye Veier, stadig større ansvar for
drift av riksveinettet, når de skal drifte og vedlikeholde veiene
de har bygd. Disse
medlemmer er bekymret for at regjeringen har splittet opp
ansvaret i veisektoren uten at det samtidig blir tatt grep som hindrer store
kostnadsøkninger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
alvorlig bekymret for hva den samtidige gjennomføringen av flere
såkalte reformer innen samferdselssektoren har ført til. Ikke minst
gjelder dette for veisektoren.
Disse medlemmer vil særlig
framheve ett poeng som har blitt en følge av oppsplittingen av fagmiljøet
innen veisektoren, nemlig kampen om de dyktige fagfolkene. De må
nå deles mellom fylkeskommunene, Statens vegvesen, Nye Veier AS
og de voksende konsulentselskapene.
Disse medlemmer vil minne
om at ca. 1 500 årsverk ble overført fra Statens vegvesen
til fylkeskommunene pr. 1. januar 2020. Deretter var det ca. 1 600
ansatte i SVV som valgte å slutte, dels grunnet uro, dels ødelagte
fagmiljø og selvsagt at konsulentbransjen lokket med høye lønninger.
Mye av den opparbeidede
etatskompetansen som Statens Vegvesen har hatt, går nå tapt når
egne ansatte blir byttet ut med innleide. Innleide representerer
en flyktig kompetanse som forsvinner ut av etaten den dagen konsulentfirmaet
har fått oppgjøret sitt. En ansatt tar kompetansen med seg fra prosjekt
til prosjekt og overfører kompetanse til kollegaer og ikke minst
til nyansatte i etaten.
Disse medlemmer vil trekke
fram at Statens vegvesen brukte ca. 4 mrd. kroner på lønn og ca.
3,7 mrd. kroner på konsulenter i 2019. En innleid koster ofte tre ganger
mer enn det en egen ansatt koster.
Det blir flere
og flere eksempler på at SVV og fylkeskommuner overbyr hverandre
i lønn for å sikre seg kompetente medarbeidere. Slike konkurranser
om ettertraktet arbeidskraft tapper både SVV og fylkeskommunene
for store midler.
Disse medlemmer vil peke
på at konkurranseutsetting av samfunnskritiske oppgaver og viktig
infrastruktur truer både kvalitet og sikkerhet. Samfunnssikkerhet
og beredskap må være et offentlig ansvar.
Dette har også
LO blitt alvorlig bekymret for. I sin uttalelse fra representantskapsmøtet
6. mai 2021 siteres dette utdraget:
«ABE-kutt, sentralisering,
privatisering og konkurranseutsetting har svekket staten og virksomheter
med offentlig tilknytning sin evne til å beskytte innbyggerne ved
alvorlige hendelser.
Samfunnssikkerhet
og beredskap må være det offentlige sitt ansvar. Dette ansvaret
må styrkes, samt samordningen og samarbeidet mellom offentlige etater og
andre virksomheter.
Et sterkt offentlig
eierskap med politisk styring og kontroll over naturressurser, infrastruktur
og viktige selskaper må opprettholdes.»
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen umiddelbart ta initiativ til en uavhengig gjennomgang
og evaluering av de ulike reformene og omorganiseringenes innvirkning
på de faglige miljøene innenfor veisektoren.»
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre en utreding av hvordan vegbygging skal
organiseres og gjennomføres, slik at den får en mest mulig effektiv
og hensiktsmessig organisering.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det er bra at det er flere arbeidsgivere som
konkurrerer om ettertraktet arbeidskraft i veisektoren, og at det
at medarbeidere får en god lønn, ikke kan karakteriseres som at
fylkeskommunene eller Statens vegvesen tappes for midler.