3.3 Generelle merknader fra Arbeiderpartiet
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
målene om økt fremkommelighet, bedre sikkerhet og miljøhensyn skal
ligge til grunn for Norges samferdselspolitikk, slik at folk og
varer kommer raskt og trygt frem, ansattes lønns- og arbeidsvilkår ivaretas
og klimagassutslippene reduseres. Disse medlemmer mener det
offentlige må sørge for god infrastruktur som skaper levende lokalmiljøer
og legger grunnlaget for lønnsomme arbeidsplasser.
Disse medlemmer legger følgende
mål til grunn for arbeidet med Nasjonal transportplan 2022–2033:
-
Utslippene fra transportsektoren
skal ned, slik at vi når våre internasjonale klimaforpliktelser
-
Vi skal bygge sterkere
bo- og arbeidsregioner og styrke rammebetingelsene for norsk næringsliv
-
Vi skal nå målene
i visjonen om null drepte og hardt skadde i trafikken.
-
Vi skal bekjempe
sosial dumping i transportsektoren, et seriøst arbeidsliv er et
av Norges viktigste konkurransefortrinn.
-
Samferdselsinvesteringer
skal styrke norske bedrifter med norske lønns- og arbeidsvilkår.
Disse medlemmer ønsker
en offensiv jernbanepolitikk for fremtiden, men konstaterer at de
fire borgerlige partiene har splittet opp jernbanesektoren i mange
selskaper, og på flere strekninger er persontrafikken satt ut på
anbud. Disse medlemmer mener en
slik utvikling gjør det vanskeligere for det offentlige å sikre
et helhetlig jernbanetilbud, og for mange reisende er det blitt
mer komplisert og dyrere å reise med tog. Disse medlemmer vil stanse
konkurranseutsettingen og oppsplittingen samt gjennomgå selskapsstrukturen
i jernbanen med sikte på en mer helhetlig og oversiktlig organisering. Disse medlemmer vil
ikke konkurranseutsette drift, vedlikehold og beredskap. Disse medlemmer mener
det skal gjennomføres en konseptvalgutredning for Nord-Norgebanen
i løpet av planperioden, slik at jernbaneutbygginger i nord kan vurderes
ved neste rullering av Nasjonal transportplan. Disse medlemmer mener det
må utarbeides en langsiktig plan for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet
på jernbanen, og at allerede vedtatte jernbaneutbygginger skal ferdigstilles.
Disse medlemmer peker på at
veger, jernbane, havner og flyplasser binder Norge sammen og er
helt avgjørende for bosetting og arbeidsplasser, og mener det offentlige
må ha hovedansvaret for at denne infrastrukturen fungerer godt.
I dette perspektivet er det etter disse medlemmers oppfatning
nødvendig med en nasjonal gjennomføringsplan for skredsikring av
alle strekninger med høy og middels skredfaktor på riks- og fylkesveinettet.
Disse medlemmer mener det
er behov for et kraftig vedlikeholdsløft på fylkesveiene, og mener
Nasjonal transportplan må bidra til at fylkeskommuner er i stand
til å ruste opp fylkesveinettet.
Disse medlemmer mener staten,
i samarbeid med fylkeskommunene, skal utarbeide en helhetlig og forpliktende
plan for å redusere vedlikeholdsetterslepet på fylkesveier. Disse medlemmer ønsker
i tillegg å gjennomgå garantiinstituttet for bygging av veg for
å sikre en rimelig fordeling av ansvar og risiko mellom nasjonale
og regionale myndigheter.
Disse medlemmer viser til
at ansvaret for fiskerihavnene ble flyttet fra staten ved Kystverket
til fylkeskommunene, fra 1. januar 2020. Disse medlemmer var imot denne
overføringen og fryktet at det ville føre til flere års forsinkelse
i planlegging og utbygging av fiskerihavnene. Fylkeskommunene Møre
og Romsdal, Trøndelag, Nordland og Troms og Finnmark har helt opptil
behandling ny Nasjonal transportplan ikke skrevet under på at de
overtar dette ansvaret, fordi regjeringen ikke har avsatt tilstrekkelige
midler til dette formålet.
Disse medlemmer peker på havnenes
betydning for verdiskaping og bosetting langs kysten, og viser til
at etterslepet på investeringer i havnene er stort og at det er
behov for en økt satsing. Disse medlemmer vil ruste
opp havner og farleder slik at vi kan få mer gods fra vei til sjø
og sikre videre utvikling av fiskeriavhengige kystsamfunn. For disse medlemmer er
det en viktig oppgave å sørge for et godt ferjetilbud og sikre at
overføringene til fylkeskommunal ferjedrift samsvarer bedre med
behovet de reisende og næringslivet har. Disse medlemmer vil halvere
fergetakstene i samarbeid med fylkeskommunene, og dessuten senke
inngangskostnaden for å kunne benytte Autopass på ferge.
Norge er avhengig
av det desentraliserte rutetilbudet for flytrafikk, noe Avinor-modellen
er med på å sikre. Disse
medlemmer går inn for å beholde Avinor-modellen for å drifte
og videreutvikle flyplasser i hele landet. Disse medlemmer er opptatt
av å opprettholde et godt, desentralisert nett med kortbaneflyplasser
og sørge for at disse brukes i arbeidet med elektrifisering av luftfarten. Disse medlemmer vil
jobbe for et regelverk som sikrer ansatte hele og faste stillinger
direkte hos flyselskapet, tydeliggjøre at hjemmebasereglene
klart definerer arbeidsgiveransvaret, og hindre at norske og europeiske
ansatte på norskregistrerte fly i interkontinental trafikk byttes
ut. Disse medlemmer mener
det er viktig at Luftfartstilsynet har tilstrekkelig med ressurser
til å kunne ivareta et høyt sikkerhetsnivå i luftfarten, og at Luftfartstilsynet
og Arbeidstilsynet gjennomfører tilsyn med alle selskaper som opererer
i Norge.
Disse medlemmer viser til
at transportsektoren står for en betydelig del av de norske utslippene
av klimagasser. Skal vi nå Norges mål om utslippskutt, er disse medlemmer opptatt
av at utslippene fra sektoren skal ned. Disse medlemmer viser til
den vellykkede satsingen på elbiler og elferger i Norge, som viser
at endringer er mulig. Disse
medlemmer vil øke bruken av klimavennlig teknologi i næringstransporten,
som står for to tredjedeler av utslippene fra transportsektoren.
Disse medlemmer går inn for
at staten i større grad skal bidra til utbygging av kollektive transportløsninger
i og rundt de store byene for å oppnå lavere klimautslipp, mindre
kø og bedre byluft. Disse
medlemmer mener det må stilles utslippskrav i forbindelse
med store samferdselsutbygginger, slik at bygg og anlegg reduserer
klimagassutslipp og bidrar til Norges klimamål. Disse medlemmer vil stille
krav om at all bynær busstrafikk skal gå på nullutslippsløsninger
eller biogass innen 2028. Disse medlemmer mener staten
skal stimulere til at klimavennlige energibærere som hydrogen og
ammoniakk utvikles for tungtransport og store skip. Disse medlemmermener
en viktig oppgave i samferdselspolitikken er å bygge ut ladestasjoner
for elbil i hele landet.
Disse medlemmer mener staten
skal bidra til å styrke kollektivtilbudet i flere byområder, og
at nullvekstmålet legges til grunn i disse byområdene.
Disse medlemmer konstaterer
at mange som jobber i samferdselssektoren, opplever press på lønns- og
arbeidsvilkår, enten det gjelder yrkessjåfører på norske veier,
norske sjøfolk eller ansatte i luftfarten. Disse medlemmer mener dette
skaper dårlig sikkerhet og fører til tilstander i arbeidslivet vi
ikke ønsker i Norge. Disse
medlemmer mener arbeidet mot sosial dumping og dårlige lønns-
og arbeidsforhold i transportsektoren må intensiveres. Målet er
å sikre et arbeidsliv med gode standarder og sunn rekruttering til
sjåfør- og speditøryrkene. Disse medlemmer mener forslag
til tiltak bør utformes i samarbeid med næringsaktørene og de ansattes
organisasjoner i transportbransjen.
Disse medlemmer vil fremme
en politikk for et godt drosjetilbud i hele landet og vil derfor
stoppe høyrepartienes liberalisering av drosjenæringen. Flere steder
ses nå de negative virkningene av denne liberaliseringen. Disse medlemmer mener
det bør være fylkeskommunal antallsregulering av drosjeløyver med kvalifikasjons-
og vandelskrav til løyvehaver. Drosjepolitikken bør være basert
på kontroll- og innrapporteringssystemer med samme funksjonalitet
som dagens taksameter-ordning, samt tilknytningsplikt til drosjesentral
og generell driveplikt. Disse medlemmer ønsker ikke
en utvikling der utenlandske app-selskaper skal styre drosjemarkedet.
Endringer i drosjepolitikken må gjøres i samarbeid med arbeidsgivere
og ansatte i drosjenæringen.
Disse medlemmer peker på at
flere norske bedrifter bør få oppdrag innenfor utbygging av samferdselsprosjekter. Disse medlemmer mener
det er avgjørende at den store offentlige satsingen på infrastruktur
bidrar til lokale og regionale arbeidsplasser. Disse medlemmer vil sørge
for at det i offentlige anbud stilles krav om faste ansettelser,
fagarbeidere, lærlinger, ryddige lønns- og arbeidsvilkår og at det
settes krav om maksimalt antall kontraktsledd. Disse medlemmer er opptatt
av at store samferdselsutbygginger organiseres på en slik måte at
nasjonalt, regionalt og lokalt næringsliv kan delta i konkurransen
om oppdrag.
Disse medlemmer peker på at
staten nå har flere aktører som står for vegbygging. I tillegg til
Statens vegvesen og Nye Veier er det også flere OPS-selskaper som
står for utbygging og drift av riksveger. Disse medlemmer mener det
bør gjennomføres en utreding av hvordan statlig vegbygging skal
organiseres og gjennomføres, slik at vi får en mest mulig effektiv
og hensiktsmessig organisering. Det bør også ses nærmere på drift
og vedlikehold av våre veger, i tillegg til forvaltningskompetanse,
kontrolltiltak for kjøretøyer og infrastruktur og ikke minst trafikksikkerheten.
Disse medlemmer vil øke innsatsen
for å skape trygge veger i hele Norge. Nullvisjonen for drepte og skadde
i trafikken må gis høyeste prioritet i samferdselspolitikken. Midtdelere
og autovern skal settes opp på ulykkeutsatte strekninger. Det skal
utarbeides en tidsbestemt plan for utbedring og sikkerhetsoppdatering
av særlig skredutsatte strekninger. Sykkel- og gangveger forutsettes
ved alle større samferdselsprosjekter.
Disse medlemmer ønsker en
markant satsing på godsoverføring fra veg til sjø, og mener dagens
tilskuddsordning for godsoverføring forvaltes halvhjertet og uten
entusiasme fra regjeringens side. Disse medlemmer er åpne for
flere løsninger som vil kunne bidra til å styrke sjøtransporten.
Disse medlemmer viser til
Arbeiderpartiets alternative NTP-opplegg, der det over 12-årsperioden foretas
omprioriteringer på 9 mrd. kroner. I tillegg til økt satsing på
fylkesveger på 2,4 mrd. kroner gjennom rammeoverføringene til fylkeskommunene
og økt NTP-ramme på 3,6 mrd. kroner frigjør dette til sammen 15 mrd.
kroner til nye satsinger.
Arbeiderpartiets
endringer:
Inntektsside
|
12 år (mrd. kroner) –
endringer i regjeringens forslag
|
Økt
ramme til fylkeskommunene – andel til fylkesveger
|
2,4
|
Enklere
organisering av jernbanen – færre selskaper
|
2,4
|
Lavere
innkrevingskostnader for bompenger ved bruk av ny teknologi – samme
nivå på innbetaling
|
3,0
|
Mer
bruk av 2-/3-felts veg i stedet for 4-felts veg
|
3,6
|
Økt
ramme
|
3,6
|
Til sammen
|
15,0
|
Utgiftsside
|
12 år (mrd. kroner) –
tillegg til regjeringens forslag
|
Fylkesveger
|
+2,4
|
Fiskerihavner
|
+1,8
|
Jernbane
|
+2,0
|
Byvekstavtaler/kollektivinvesteringer
|
+3,0
|
Rassikring
|
+3,0
|
Riksvegprosjekter
|
+2,8
|
Til sammen
|
+15,0
|
Disse medlemmer viser til
de fire høyrepartienes tidligere beslutning om at de statlige fiskerihavner skulle
overføres til fylkeskommunene, en overføring Arbeiderpartiet var
imot. Disse medlemmer registrerer
at regjeringen ikke i tilstrekkelig grad har finansiert fiskerihavnene,
og at fire fylkeskommuner ennå ikke har skrevet under avtale om
overtakelse av fiskerihavner (per mai 2021). Etter disse medlemmers syn bør det
etableres en ordning der fylkeskommunene kan søke om midler til
opprusting av fiskerihavner gjennom en «engangspott» på 1,8 mrd.
kroner. Disse midlene må kunne stilles til disposisjon både for
fylkeskommuner som har overtatt fiskerihavner, og de fylkeskommunene som
foreløpig ikke har overtatt fiskerihavner. For Arbeiderpartiet er
det viktig å styrke satsingen på kyst og sjø, og i en slik sammenheng
er fiskerihavnene svært viktige.
Disse medlemmer registrerer
at regjeringen i sin NTP i totalrammen på 1 200 mrd. kroner regner
med deler av bevilgningene som er fordelt til fylkesveger gjennom
rammetilskuddet til fylkeskommunene. Disse medlemmer viser i så
måte til Arbeiderpartiets alternative opplegg for kommunesektoren
der det hvert år prioriteres mer midler til kommunesektoren, både
til kommuner og fylkeskommuner. Disse medlemmer legger til
grunn at av økningen i bevilgningene til fylkeskommunene vil anslagsvis
200 mill. kroner hvert år kunne stilles til disposisjon før økt
satsing på fylkesveger, til sammen 2,4 mrd. kroner over 12-årsperioden.
Disse medlemmer er kritiske
til at regjeringen går bort fra ambisjonen om InterCity-utbyggingen
på Østlandet. Etter disse
medlemmers syn må ambisjonen om InterCity-satsingen på Dovrebanen,
Østfoldbanen, Vestfoldbanen og Ringeriksbanen stå ved lag. Disse medlemmer ønsker
derfor å styrke jernbanesatsingen fremover ved at det legges inn
mer midler til videre planlegging av InterCity-utbyggingen. I tillegg mener disse medlemmer det
er behov for en større satsing på tiltak for godstransport på jernbane.
Arbeiderpartiet ønsker å styrke jernbanebudsjettet med 2 mrd. kroner
over 12-årsperioden.
Disse medlemmer mener regjeringens
satsing på byvekstavtaler og kollektivtiltak er positiv, men mener
satsingen ikke er tilstrekkelig. Disse medlemmer mener staten
bør bidra med inntil 70 pst. av investeringskostnadene i store kollektivprosjekter
i storbyområdene. Arbeiderpartiet vil øke satsingen på byvekstavtaler,
kollektivprosjekter og andre kollektivsatsinger på til sammen 3
mrd. kroner over 12-årsperioden.
Disse medlemmer viser til
det store behovet for rassikring av vegnettet vårt. Arbeiderpartiet
mener det i samarbeid med fylkeskommunene må utarbeides en nasjonal
rassikringsplan for både fylkesveger og riksveger, og vil øke satsingen
på rassikring med 3 mrd. kroner i 12-årsperioden.
Disse medlemmer registrerer
at det er mange vegprosjekter som regjeringen ikke har funnet rom
for å starte opp i første planperiode i NTP (2022–2027). Det er
flere prosjekter både fra regjeringen Stoltenbergs NTP i 2013 og
regjeringen Solbergs NTP i 2017 som ennå ikke er startet opp. Disse medlemmer mener en
del viktige vegprosjekter som regjeringen ikke har funnet rom for,
derfor bør planlegges videre og startes opp i første planperiode
(2022–2027), med fullføring i andre planperiode (2028–2033). Disse medlemmer viser
til at regjeringen ikke har lagt inn prosjekter med oppstart i andre
planperiode, noe som betyr at handlingsrommet her er større. Disse medlemmer mener
det bør settes av 2,8 mrd. kroner til videre planlegging og oppstart
av viktige vegprosjekter. Disse prosjektene kommer i tillegg til
prosjektene som ligger i regjeringens NTP.
Etter Arbeiderpartiets
mening bør følgende vegprosjekter planlegges videre og startes opp
i første planperiode (2022–2027) med fullføring i andre planperiode (2028–2033):