Komiteen viser til at regjeringens
forslag til Nasjonal transportplan 2022–2033 har en økonomisk ramme
på om lag 1 200 mrd. kroner i planperioden, hvorav 1 076 mrd. kroner
i statlige midler og 123 mrd. kroner i bompenger. Den økonomiske
rammen tar utgangspunkt i nivået i Nasjonal transportplan 2018–2029,
med en økning på 1,2 pst. i sammenlignbare størrelser. Den statlige
rammen er fordelt med 510 mrd. kroner til riksveier, 52 mrd. kroner
til tilskudd til fylkesveier, 393 mrd. kroner til jernbaneformål,
33 mrd. kroner til kystforvaltning, 80 mrd. kroner til tiltak i byområdene,
5 mrd. kroner til lufthavner og 3 mrd. kroner til satsinger på tvers
av transportsektorene.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre interessene til veterankjøretøy ved utforming
av kjøretøyteknisk regelverk og annen regulering av kjøretøyparken.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets opplegg for NTP,
der følgende satsinger og prioriteringer foretas:
Nye tiltak,
veg (mill. kroner)
Korridor
|
Prosjekt
|
2022–2027
|
2028–2032
|
2
|
Rv.
350 kryss med avkjøring til fv. 287
|
|
200
|
2
|
E16
Nymoen–Eggemoen
|
|
700
|
6
|
Rv.
4 Hagantunnelen
|
|
700
|
4
|
E16
Fagernes Sør–Hande
|
1 000
|
1 200
|
5
|
Rv.15
Strynefjellet
|
1 000
|
3 400
|
4
|
Rv.
13 Vikafjellstunnelen
|
500
|
2 600
|
4
|
E39
Strekningsvise utbedringer Byrkjelo–Sandane
|
500
|
487
|
4
|
E39
Ringveg Øst (Vågsbotn–Klauvaneset)
|
500
|
1 000
|
5
|
E134
Bakka–Solheim
|
500
|
1 544
|
4
|
E
39 Astad–Bjerkeset
|
500
|
|
7
|
E14
Stjørdal–Meråker
|
800
|
4 200
|
7
|
E6
Helgeland Sør (de to parsellene lengst sør i Grane)
|
460
|
|
8
|
E6
Ulvsvågskaret
|
300
|
1 000
|
8
|
E10
Lofoten
|
100
|
1 500
|
8
|
Åpne
vinterveger E6 Sennalandet/E6 Saltfjellet/E10 Bjørnfjell
|
500
|
|
8
|
E6
Brandvollbakken
|
100
|
|
8
|
E6
Ny kryssløsning Olsborg
|
100
|
|
8
|
E8
Lavangsdalen
|
500
|
|
8
|
Rv.
282 Holmenbrua
|
500
|
|
Sum, nye tiltak
veg
|
7 860
|
18 531
|
Disse medlemmer viser til
Senterpartiets opplegg for NTP, der følgende satsinger og prioriteringer
foretas:
Endringer, veg
(mill. kroner)
Korridor
|
Prosjekt
|
2022–2027
|
2028–2032
|
4
|
E39
Ådland–Svegatjørn (Hordfast)
|
|
-7 000
|
4
|
Rv.
13 Lovraeidet–Rødsliane
|
696
|
-696
|
1
|
Rv.
22 Glommakryssing
|
55
|
|
5
|
Vossebanen
(K5)
|
250
|
|
Sum, endringer
veg
|
1 001
|
-7 696
|
Fylkesvei, tillegg
(mill. kroner)
Korridor
|
Prosjekt
|
2022–2027
|
2028–2032
|
Alle
|
Tilskudd
til fylkesvei
|
2 000
|
2 000
|
Nye tiltak,
bane (mill. kroner)
Korridor
|
Prosjekt
|
2022–2027
|
2028–2032
|
3
|
Grenlandsbanen
|
50
|
|
1
|
Planlegging/Oppstart
Haug–Seut
|
500
|
8 000
|
1
|
Planlegging
dobbeltsporparsell Fredrikstad Halden
|
|
500
|
0
(2 og 8)
|
Godspakke
Innlandet (Elektrifisering Kongsvinger–Elverum–Hamar)
|
700
|
1 650
|
|
Tilsving
Kongsvinger, Elverum, terminaltiltak
|
|
|
6
|
Dobbeltspor
Åkersvika–Hamar
|
500
|
1 500
|
6
|
Dobbeltsporstrekning
Brumundal–Moelv, Moelv–Lillehammer
|
1 000
|
8 000
|
6
|
Elektrifisering
Rørosbanen
|
|
1 000
|
3
|
Vestfoldbanen
Tønsberg–Stokke
|
300
|
8 000
|
|
Elektrifisering
Trønderbanen, Stjørdal–Steinkjer
|
|
1 000
|
|
Oppgradering
Tinnosbanen
|
|
300
|
|
Godsanalyse
Trøndelag
|
20
|
|
Sum, nye tiltak
bane
|
3 070
|
29 950
|
Endringer, bane
(mill. kroner)
Korridor
|
Prosjekt
|
2022–2027
|
2028–2032
|
0
|
Effektpakke
Ny rutemodell Østlandet togparkering Ski
|
-2 450
|
2 450
|
1
|
Hensetting
Gon (Rygge) Østfoldbanen
|
-940
|
940
|
|
Styrking
av effektpakke kombitransort
|
|
2 000
|
Sum, omfordeling
og kutt bane
|
-3 390
|
5 390
|
Nye tiltak,
kyst (mill. kroner)
|
Prosjekt
|
2022–2027
|
2028–2032
|
|
Ballstad
havn
|
200
|
|
Sum nye tiltak
kyst
|
200
|
|
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser
til de innspill som er gitt i høringene og tilbakemeldinger etter
fremleggelsen av Nasjonal transportplan 2022–2033, og ønsker primært
å styrke satsingen på prosjekter som er viktige for godstransporten
og bedrer trafikksikkerheten. Disse medlemmer vil be regjeringen
øke den samlede rammen for Nasjonal transportplan med 5 mrd. kroner
og prioritere oppstart av følgende prosjekter i første seksårsperiode:
Prosjekt
|
Sum statlige midler
|
2022–2027
|
2028–2033
|
Rv.
282 Holmenbrua, fullfinansiering
|
500
|
500
|
|
Rv.
15 Strynefjellet
|
4 400
|
500
|
3 900
|
E134
Bakka–Solheim
|
2 044
|
500
|
1 000
|
E39
Vågsbotn–Klauvaneset
|
1 500
|
1 000
|
500
|
E8
Lavangsdalen (utbedring/trafikksikkerhetstiltak)
|
500
|
500
|
|
E14
Stjørdal–Storlien
|
5 000
|
500
|
4 500
|
Tiltak
på jernbane
|
2 500
|
1 500
|
1 000
|
Disse medlemmer viser til
at dersom oppstart av prosjekter i første periode som vist i tabellen,
gir en binding i andre periode, kan dette løses innenfor det handlingsrommet
som ligger i andre periode av Nasjonal transportplan. Videre ber disse medlemmer regjeringen
vurdere om E14 bør legges inn i porteføljen til Nye Veier AS, dersom
det er rom for det innenfor de økonomiske rammene til selskapet.
Disse medlemmer viser til
at rv. 252 Holmenbrua er i dårlig forfatning, og at den er moden
for utskifting. Holmenbrua er tilkomsten til et viktig havneområde,
og disse medlemmer legger
inn statlig fullfinansiering av dette prosjektet for å sikre god
fremdrift. Disse
medlemmer vil samtidig presisere at dersom Buskerudbyen ønsker
etablert en byvekstavtale, må kravene til nullvekstmålet oppfylles.
Disse medlemmer viser til
at det er satt av 2,5 mrd. kroner ekstra til jernbanetiltak, hvorav
1,5 mrd. kroner i første seksårsperiode. Det prioriteres tiltak
som kan styrke godsfremføringen på jernbanen, deriblant midler til
tømmerterminal i Kongsvinger og godsterminal på Heggstadmoen. For
å sikre fremdrift i planleggingen og legge til rette for god byutvikling
settes det av midler til planlegging av IC-strekningene i Larvik
og Fredrikstad.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet registrerer at regjeringspartiene nå foretar endringer
i regjeringens NTP ved at det legges inn midler til oppstart av
flere prosjekter. Disse
medlemmer viser til Arbeiderpartiets NTP-opplegg, der det legges
opp til å starte opp en del viktige vegprosjekter som regjeringen
ikke har funnet rom for. Disse medlemmer viser til
at regjeringen ikke har lagt inn prosjekter med oppstart i andre
planperiode, noe som betyr at handlingsrommet her er større. Disse medlemmer mener
det bør settes av midler til videre planlegging og oppstart av flere
viktige vegprosjekter, jf. Arbeiderpartiets generelle merknader
i kapittel 3.3. I tillegg til de prosjektene som regjeringspartiene
nå ønsker oppstart av ut over det som var foreslått av regjeringen, (rv.
15 Strynefjellet, E134 Bakka–Solheim, E39 Vågsbotn–Klauvaneset og
E14 Stjørdal–Storlien), mener Arbeiderpartiet at prosjektene E134
Vågsli–Røldal, rv. 13 Ullensvang, rv. 13 Vikafjellet, rv. 4 Gjøvik–Oslo,
E16 Fagernes sør–Hande, E6 Klettkrysset, E10 Fiskebøl–Nappstraumen
og E6 Sennalandet, bør startes opp.
Disse medlemmer registrerer
at regjeringspartiene nå mener staten skal ta ansvar for fullfinansiering av
rv. 252 Holmenbrua i Drammen, noe disse medlemmer er enige
i. Videre registrerer disse
medlemmer at regjeringspartiene nå også legger inn midler
til trafikksikkerhetstiltak på E8 i Lavangsdalen i Troms. Disse medlemmer mener
det er påkrevet å få bygd midtdelere på gjenværende strekning i
Lavangsdalen, og forutsetter at regjeringen følger opp dette i statsbudsjettet
for 2022. For øvrig viser disse medlemmer til sine
merknader om dette forhold under korridor 8, jf. kapittel 13.10.
Disse medlemmer viser også
til at Arbeiderpartiet i sitt NTP-opplegg har foreslått å styrke
jernbanesatsingen fremover ved at det legges inn mer midler til
videre planlegging av InterCity-utbyggingen. I tillegg mener disse medlemmer det
er behov for en større satsing på tiltak for økt godstransport på
jernbane. Dette er tiltak som nye kryssingsspor, nye tilsvinger,
nye terminaler, elektrifisering og andre tiltak som er nødvendige for
å styrke godstransport på bane.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet registrerer at regjeringspartiene,
etter at Fremskrittspartiet har presentert sin nasjonale transportplan og
fått positive tilbakemeldinger fra bilister og folk, legger inn
noen nye prosjekter. Disse
medlemmer er svært tilfreds med at regjeringspartiene kommer
etter Fremskrittspartiet og dermed sikrer flertall for en håndfull
prosjekter ut over regjeringens opprinnelige forslag.
Disse medlemmer viser til
at regjeringspartiene i tabellen foreslår å sette av statlige midler
til å fullfinansiere prosjektene som er nevnt. Det er positivt å
registrere at regjeringspartiene har kommet Fremskrittspartiet i
møte og erkjent at veiutbygginger som dette kan fullfinansieres
med statlige midler uten å belaste bilistene for kostnaden gjennom
bruk av bompenger.
Disse medlemmer viser videre
til at en styrking på 5 mrd. kroner ikke vil rokke ved det faktum
at riksveiene blir forfordelt sammenliknet med forrige nasjonale transportplan
som ble lagt frem med Fremskrittspartiet i Samferdselsdepartementet.
Med Fremskrittspartiet i regjering var den årlige veksten i midlene
til vei- og jernbaneformål på 7,1 pst. i årene 2013–2020, mens fra
2020 til 2021 var dette snudd til et kutt på 2,5 pst.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Venstre, viser til
at regjeringen har lagt fram en NTP med en økonomisk ramme på 1 200
mrd. kroner for perioden 2022–2033. Flertallet mener dette er
et høyt nivå og støtter at det fortsatt skal satses på samferdsel.
Flertallet viser til Perspektivmeldingen
2021 (Meld. St. 14 (2020–2021)), der regjeringen beskriver utfordringene
i norsk økonomi framover, og der det tydelig framkommer at handlingsrommet
i norsk økonomi framover blir begrenset. Etter flertallets syn er det nå ekstra
viktig at NTP blir en realistisk plan som kan gjennomføres, og at
planen ikke «blåses opp» med urealistiske ambisjoner.
Videre viser flertallet til
at det ved tidligere NTP-behandlinger har vært enighet om at det
ikke skal legges opp til å fremme forslag om konkrete utbyggingsprosjekter.
Det har vært enighet om at partiene legger inn sine prioriteringer
i merknader, og at dette da er å betrakte som de ulike partienes
forslag. Flertallet registrerer
at enkelte partier nå fremmer forslag om en rekke konkrete utbyggingsprosjekter,
og at det da skal stemmes over disse enkeltprosjektene i Stortinget.
En kan da komme i en situasjon der vekslende stortingsflertall vedtar
ulike utbyggingsprosjekter uten at det er enighet om finansiering
og inndekning. Etter flertallets syn vil
det kunne medføre at NTP blir en urealistisk plan som ikke blir
gjennomført fordi det ikke er samsvar mellom antall prosjekter og
finansiering. Selv om flertallet støtter
en rekke av de enkeltprosjektene som andre partier har fremmet forslag
om, vil flertallet ikke stemme
for disse forslagene, ettersom ulike partier har helt ulike inndekninger.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre,
viser til Fremskrittspartiets alternative NTP-opplegg, der det foreslås
å bruke 400 mrd. kroner ut over regjeringens forslag. Dette flertallet mener dette
er urealistisk og ikke lar seg gjennomføre innenfor det økonomiske
handlingsrommet vi kan forvente i årene som kommer, og Fremskrittspartiet
bidrar med dette til å undergrave NTP som et viktig plandokument. Med
Fremskrittspartiets opplegg blir NTP et luftslott som ikke lar seg
gjennomføre.
Selv
om komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Venstre,
er enige i mange av de utbyggingsprosjektene som Fremskrittspartiet
har fremmet forslag om, vil flertallet ikke stemme for
forslagene, ettersom finansieringen er fullstendig urealistisk. Flertallet vil
heller ikke stemme for enkeltprosjekter fremmet av andre partier.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
NTP-opplegg, der rammene økes med 6 mrd. kroner. I tillegg foretas
omdisponeringer på 9 mrd. kroner, noe som gir rom for nye satsinger
på til sammen 15 mrd. kroner.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet legger til grunn at det er veiformål
som skal prioriteres høyest, samtidig som disse medlemmer mener det
er riktig at Statens vegvesen prosjekt får samme rammevilkår som
Nye Veier. Disse
medlemmer vil innføre tilsvarende strukturendring for jernbanebygging
ved at Bane NOR-prosjekt også får samme rammebetingelser som Nye
Veier. Disse
medlemmer forventer at dette vil bidra til et stort løft,
raskere, bedre og billigere vei- og jernbaneutbygging i Norge. Disse medlemmer foreslår
å øke den økonomiske rammen med 400 mrd. kroner mer enn i regjeringens
forslag. Disse
medlemmer vil også ta tak i vedlikeholdsetterslepet og fjerne
dette både på riksveiene og jernbanen. I tillegg til dette vil disse medlemmer tilbakeføre
viktige fylkesveier til riksveier.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen øke den økonomiske rammen for transportplanen med
400 mrd. kroner med følgende fordeling:
Nye prioriteringer
sammenliknet med regjeringens forslag
|
Fordeling av økt
budsjettramme
|
Investeringer
|
|
Riksveiinvesteringer,
avvikling av bompengeordningen samt investeringsordning for mindre
utbedringsprosjekter
|
320
mrd. kroner
|
Jernbaneinvesteringer
|
40
mrd. kroner
|
Godspakka
|
20
mrd. kroner
|
Kystinvesteringer
|
1
mrd. kroner
|
Vedlikehold
|
|
Veivedlikehold
riksvei, fjerne vedlikeholdsetterslepet i løpet av planperioden.
Det legges til grunn effektivisering gjennom bruk av konkurranse
|
15
mrd. kroner ut over regjeringens forslag
|
Vedlikehold
jernbaneinfrastruktur, fjerne vedlikeholdsetterslepet i løpet av
planperioden. Det legges til grunn effektivisering gjennom bruk av
konkurranse
|
10
mrd. kroner ut over regjeringens forslag
|
Vedlikeholdsetterslep
kystinfrastruktur, fjerne vedlikeholdsetterslepet i løpet av planperioden
|
1.mrd.
kroner ut over regjeringens forslag
|
Styrke
bevilgningen til rassikring på riks- og fylkesveier
|
15
mrd. kroner ut over regjeringens forslag
|
Kompensere
for reduksjon av Infrastrukturfondet for å avvikle opparbeidet bompengegjeld,
jf. Representantforslag 275 S (2020–2021) om å slette opparbeidet
bompengegjeld
|
12
mrd. kroner
|
Tilbakeføre
veier som ble omklassifisert fra riksvei til fylkesvei i forbindelse
med Forvaltningsreformen i 2010
|
20
mrd. kroner prioriteres til opprustning av tidligere fylkesveier
|
Midler
til forsterking av bruer, spesielt relevant for fylkesveinettet,
Bruprogrammet
|
1
mrd. kroner
|
Kuttforslag sammenliknet
med regjeringens opplegg
|
|
Avvikle
ordningen med byvekstavtaler og bypakker, men samtidig etablere
nye ordninger for investeringer i store kollektivprosjekter og til drift
av kollektivtrafikk i de store byene
|
-30
mrd. kroner
|
Avvikle
tilskuddsordning for byvekstavtaler for mindre byområder
|
-600
mill. kroner
|
Forventet
effektivisering ved å bygge med forutsigbare rammebetingelser i
portefølje
|
-25
mrd. kroner
|
Fremskrittspartiet
mener at det fortsatt er et potensial for innsparinger på veiutbygging
i regi av Nye Veier AS»
|
|