Sammendrag
Det er til enhver
tid mange norske arbeidstakere på arbeidsopphold i utlandet. Covid-19-pandemien
har medført at en del av disse arbeidstakerne utfører arbeid fra
hjemmekontor i Norge for en utenlandsk arbeidsgiver (foretak hjemmehørende
i utlandet), i stedet for fra sitt faste arbeidssted i utlandet.
Arbeid som utføres over en viss tid fra hjemmekontor i Norge for
et utenlandsk foretak, etablerer begrenset skatteplikt til Norge
for det utenlandske foretaket, jf. skatteloven § 2-3 første ledd bokstav
b.
Begrenset skatteplikt
til Norge medfører at det utenlandske foretaket får plikt til å
levere skattemelding, plikt til å registrere seg i Foretaksregisteret,
samt bokførings-, regnskaps- og revisjonsplikt etter gjeldende norske
regler.
Etter departementets
vurdering bør ikke utenlandske foretak få begrenset skatteplikt
til Norge alene av den grunn at ansatte har hjemmekontor i Norge
som følge av pandemien. Departementet viser til at pandemien har
skapt en ekstraordinær situasjon med stor usikkerhet. Ordningen
med hjemmekontor i Norge for utenlandsk arbeidsgiver er i disse
tilfellene midlertidig, og en konsekvens av forhold som ligger utenfor
arbeidsgiverens kontroll. Rapporteringsforpliktelsene som oppstår
ved etablering av begrenset skatteplikt, vil dessuten oppleves byrdefulle
for de utenlandske foretakene.
På denne bakgrunn
foreslår departementet at det gis et tidsavgrenset unntak fra reglene
om begrenset skatteplikt for slike tilfeller. Departementet foreslår
å regulere unntaket i en midlertidig lovbestemmelse, gjeldende for
inntektsåret 2020, med forskriftshjemmel som gir mulighet til å
forlenge unntaket til inntektsåret 2021, dersom det er behov for
det.
Departementet foreslår
videre å avgrense lovbestemmelsen slik at unntaket omfatter virksomhet
som utøves mv. i Norge som følge av covid-19-pandemien, og som under
ordinære omstendigheter ikke ville blitt utøvd i Norge. En slik
avgrensning innebærer at unntaket vil favne forholdsvis vidt ved
at både selvvalgt opphold i Norge (for eksempel av helsemessige
årsaker) og opphold som skyldes norske eller utenlandske myndigheters
reiserestriksjoner, krav om karantene/isolering mv., vil kvalifisere
for unntaket.
Begrensningen om
at virksomheten under «ordinære omstendigheter» ikke ville blitt
utøvd i Norge, innebærer at unntaket ikke får anvendelse hvis den
aktuelle virksomheten ville blitt utøvd i Norge uavhengig av pandemien.
Det vil for eksempel gjelde utenlandske foretak som har hatt arbeidstakere
arbeidende fra Norge over en viss tid også forut for pandemien.
Begrensningen er ikke ment å omfatte innvilgelse av kortvarig bruk
av hjemmekontor i Norge forut for pandemien, for eksempel i forbindelse
med norske ansattes ferieavvikling i Norge.
Forslaget anses
å ha ubetydelige administrative og økonomiske konsekvenser.
Departementet viser
til forslag til endring i skatteloven § 2-3 nytt femte ledd.
Departementet foreslår
at endringen trer i kraft straks med virkning for inntektsårene
2020 og 2021.