Sammendrag
OTP-loven, som trådte
i kraft i 2006, pålegger de fleste foretak å ha tjenestepensjonsordning
for sine ansatte. Arbeidsgivere med tjenestepensjonsordning rapporterer
i dag opplysninger om hver enkelt ansatt til den tjenestepensjonsinnretning
de har inngått avtale med, jf. forsikringsavtaleloven § 13-1 a.
I rapporteringen skjer det i dag feilrapporteringer som kan medføre
at det spares mindre til pensjon enn det arbeidsgiver er forpliktet
til etter OTP-loven. Inntektsopplysninger til det offentlige rapporteres
også gjennom a-meldingen. Det er blant annet gjennom Finans Norge
ytret ønske om å gjenbruke opplysninger fra a-ordningen til ajourhold
av tjenestepensjon.
På oppdrag fra Finansdepartementet
utredet Skatteetaten høsten 2019 løsninger for hvordan opplysninger
som er innrapportert gjennom a-meldingen, kan gjenbrukes av pensjonsinnretningene
til bruk for obligatorisk tjenestepensjon. I Skattedirektoratets
rapport fra november 2019 foreslås en løsning der arbeidsgivers allerede
innrapporterte opplysninger om inntekt og arbeidsforhold deles med
pensjonsinnretningene fra henholdsvis Skatteetaten og Nav.
Om tilsynsordningen
fattet Stortinget 10. april 2018, ved behandlingen av Dokument 8:101
S (2017–2018) og den tilhørende Innst. 197 S (2017–2018), følgende
anmodningsvedtak nr. 596:
«Stortinget ber
regjeringen vurdere å etablere en tilsynsordning med tilhørende
sanksjoner, som skal sikre at bedriftene følger opp den lovbestemte
plikten til å opprette og beholde obligatorisk tjenestepensjon for sine
ansatte.»
Tilsynsmyndigheten
etter OTP-loven er i dag lagt til Finanstilsynet. Etter OTP-loven
kan Finanstilsynet pålegge arbeidsgivere å etablere pensjonsordning,
men dagens tilsynsordning legger ikke opp til en aktiv kontroll
av om virksomhetene etablerer og opprettholder en tjenestepensjonsordning.
Dagens oppfølging er kun basert på konkrete tips og henvendelser.
Tipsene følges opp ved at Finanstilsynet henvender seg til foretaket med
krav om å få utdelt opplysninger, og eventuelt utsteder varsel om
pålegg. Saksgangen er basert på dokumentutveksling (i papirform).
Tilsynsmyndigheten mangler i dag direkte tilgang til opplysninger
om hvilke arbeidsgivere som til enhver tid har en avtale om tjenestepensjonsordning.
Manglende etablering
av pensjonsordning blir ofte avdekket som ledd i de kommunale skatteoppkrevernes arbeidsgiverkontroll.
Denne oppgaven vil bli overført til Skatteetaten fra 1. november
2020, og Finansdepartementet ba derfor Skatteetaten om å utrede
muligheten for å flytte tilsynet med arbeidsgiveres plikt til å
etablere og opprettholde pensjonsordning etter OTP-loven fra Finanstilsynet
til Skatteetaten. I Skattedirektoratets rapport fra februar 2020
anbefales det at tilsynet med arbeidsgivernes plikt til å opprette
pensjonsordning etter OTP-loven, flyttes fra Finanstilsynet til
Skatteetaten.
Finansdepartementet
foreslår lovendringer som åpner for at Skatteetaten kan dele inntektsopplysninger med
private pensjonsinnretninger til bruk i deres arbeid med ajourhold
og oppfølging av obligatorisk tjenestepensjon.
Formålet med forslaget
er å forenkle rapporteringspliktene for arbeidsgivere ved at de
ikke lenger vil ha behov for å rapportere de samme inntektsopplysningene til
pensjonsinnretningene de har avtale med. Det vil videre forenkle
innhentingen av opplysninger til pensjonsinnretningene og bedre
kvaliteten på opplysningene de benytter i beregningen av tjenestepensjon.
For å sikre at opplysningene
deles med de rette pensjonsinnretningene, foreslås det at arbeidsgivere
i a-meldingen skal rapportere hvilken pensjonsinnretning det er
inngått avtale med. Denne opplysningen vil også være nyttig i arbeidsgiveravgiftskontrollen
og i tilsynet med at arbeidsgiverne har opprettet pensjonsordning.
Det foreslås også
en harmonisering i bestemmelsen i skatteforvaltningsloven som regulerer
utlevering av opplysninger til private pensjonsinnretninger.
Det vises til forslag
til endring i skatteforvaltningsloven § 3-6 annet ledd og nytt tredje
ledd og lov om obligatorisk tjenestepensjon (OTP-loven) § 7.
Det foreslås at
lovendringene trer i kraft 1. januar 2021.
Departementet foreslår
videre at tilsynet med at arbeidsgivere oppretter pensjonsordning
i samsvar med OTP-loven flyttes fra Finanstilsynet til Skatteetaten,
og at Skatteetaten får adgang til å gi pålegg og ilegge tvangsmulkt
der arbeidsgiver ikke har oppfylt plikten til å opprette pensjonsordning.
Dette legger til rette for et mer aktivt tilsyn og at flere arbeidsgivere
vil opprette pensjonsordninger for sine ansatte. Det foreslås også
noen mindre endringer i andre bestemmelser som har naturlig sammenheng
med disse lovforslagene.
Det vises til forslag
til endringer i OTP-loven § 2 fjerde ledd og OTP-loven § 8 og forslag
om å oppheve folketrygdloven § 24-4 og gjeldende OTP-loven § 7.
Det foreslås at
endringene trer i kraft 1. juni 2021.
Forslagene vil innebære
forenklinger for arbeidsgivere og pensjonsinnretninger, og bedre
kvalitet på opplysninger som brukes for å beregne arbeidstakernes pensjon.
Ved gjennomføring av de foreslåtte regelverksendringene vil det
kreves systemtilpasninger og investeringer hos Skatteetaten, Nav
og de rapporteringspliktige. Forslagene innebærer etter departementets
vurdering ikke vesentlige personvernkonsekvenser.
Forslaget om deling
av inntektsopplysninger med pensjonsinnretningene må ses i sammenheng
med Arbeids- og sosialdepartementets høringsforslag om deling av
opplysninger om arbeidsforhold fra arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret
(Aa-registeret). For å oppnå de forenklingene som omtales i denne
proposisjonen, vil pensjonsinnretningene ha behov for opplysninger
både om arbeidsforhold fra Nav og inntektsopplysninger fra Skatteetaten.
Arbeids- og sosialdepartementets høringsforslag vil øke kvaliteten
på opplysningene i Aa-registeret, noe som igjen har stor betydning
for kvaliteten på opplysningene i a-ordningen, uten at dette omtales
nærmere i denne proposisjonen.