8.2 Komiteens merknader
Komiteen merker seg at regjeringen
foreslår å ikke regulere tilgangen til eller forby genetiske selvtester.
Komiteen viser til at dagens
bioteknologilov § 5-8 inneholder et generelt forbud mot å «be om,
motta, besitte, eller bruke opplysninger om en annen person» som
er fremkommet ved prediktive genetiske undersøkelser eller ved systematisk
kartlegging av arvelig sykdom i en familie. Forbudet gjelder både
for profesjonelle aktører og privatpersoner, med enkelte unntak. Komiteen merker
seg at regjeringen foreslår å presisere dagens regel om at det er
straffbart å teste andre. I lovproposisjonen foreslås det at generelle
forbudet i § 5-8 mot å teste andre ikke skal gjelde foreldre som
opptrer på vegne av barn under 16 år. Komiteen mener at det ikke
skal reguleres et slikt unntak. Komiteen vektlegger retten
til ikke å vite, samt at selvtesting av barn kan avdekke risikobilder
som ikke gir potensial for forebygging. Komiteen viser til at Frankrike
og Tyskland i dag har reguleringer mot selvtesting av barn. Dette
kan virke normerende på foreldre, selv om det i praksis er vanskelig
å regulere globale markeder.
Komiteen registrerer at markedsføringen
via internett av genetiske selvtester direkte overfor forbrukere
har økt i omfang – både for å avdekke etnisitet og slektskap og
for å avdekke risikoen for fremtidig sykdom. Komiteen viser til Forbrukerrådets
høringsinnspill:
«Flere av disse
produktene selges over internett og har varierende kvalitet, og
det er ofte liten veiledning knyttet til hvordan resultatene skal
tolkes. Markedsføringen er villedende, testresultatene unøyaktige,
vilkårene uklare og lange, det gis tilganger for selskap til å kommersialisere
på kundens gendata og det kan åpnes for forskning i land med annen
regulering. Forbrukerrådet mener det er behov for å se nærmere på
omfanget og problemene knyttet til salg av genetiske selvtester
til norske forbrukere. Derfor etterspør vi en utredning som tar
for seg bl.a. omfanget av genetisk selvtesting, testing av barn,
erfaring fra andre land, personvernrettslige problemstillinger,
helsemessige konsekvenser og forslag til hvordan dette evt. kan
reguleres.»
Komiteen merker
seg at proposisjonen klargjør forbudet mot å utføre og bestille
gentesting av andre, men at det ikke foreslås et eksplisitt forbud
mot gentesting av barn. Komiteen viser til Bioteknologirådets høringsuttalelse,
som påpeker at proposisjonen skaper en skarp kontrast mellom den
sterke beskyttelsen barn har når det gjelder gentesting i helsevesenet,
og fraværet av beskyttelse når det gjelder genetiske tester som
bestilles på nettet. Bioteknologirådet påpeker at muligheten til
å bestille genetiske selvtester for barn åpner for alvorlige inngrep
i barnets integritet. Komiteen registrerer
at Bioteknologirådet anser at det aktuelle EU-regelverket ikke står
i veien for å innføre et nasjonalt forbud mot å bestille gentesting
av barn. Komiteen deler
disse vurderingene og mener det er behov for et eksplisitt lovforbud
mot å utføre gentesting av barn utenfor helsetjenesten.
Komiteen konstaterer at resultatene
fra genetiske helsetester er egnet til å villede. Et positivt svar
kan skape unødvendig helseangst, ettersom det å være genetisk disponert
for en sykdom ikke nødvendigvis betyr at man har høy risiko for
å få sykdommen. Et negativt svar kan skape falsk trygghet, ettersom
testene ikke tester for alle relevante risikofaktorer for å få en
gitt sykdom. Komiteen konstaterer
at genetisk selvtesting skiller seg vesentlig fra gentesting i helsevesenet,
ettersom man i sistnevnte tilfelle er omgitt av kompetent helsepersonell
som kan tolke resultatene.
Komiteen er sterkt bekymret
for muligheten til å kommersialisere og forske på biologisk materiale
som er hentet inn gjennom genetiske selvtester. Komiteen påpeker dessuten
at det, til tross for forbudet, finnes få mekanismer som rent praktisk
kan hindre at en person sender inn andres DNA-materiale for å få
dette testet.
Komiteen viser til Forbrukerrådets
høringsinnspill om genetiske selvtester. Komiteen er enig i bekymringen
for utviklingen og bruken av genetiske selvtester over nettet. Selvtestene
representerer store utfordringer når det gjelder personvern, retten
til egne helsedata og kvaliteten på testen. Komiteen mener dette er en
bransje det er krevende å regulere, og at et generelt forbud ikke
vil være hensiktsmessig. Dette stiller seg noe annerledes når det
gjelder barn og deres rett til personvern. Komiteen mener at genetiske
selvtester av barn må reguleres strengere enn i dag. Komiteen ber
regjeringen komme tilbake med en innramming for dette i relevant
lovverk.
Komiteen erkjenner at selskapene
som tilbyr genetisk selvtesting, ofte er basert i andre land, og
at det derfor er utfordrende å regulere bransjen. Komiteen mener likevel praksisen
reiser svært store utfordringer når det gjelder personvern og retten
til egne helsedata, og helsekonsekvensene ved villedende testresultater. Komiteen viser
til Bioteknologirådets høringsuttalelse om at det finnes enkelte
land i Europa som har en effektiv lovregulering av genetiske selvtester.
Bioteknologirådet påpeker at fransk lovgivning ikke tillater genetisk
selvtesting – og at mange selskaper dermed ikke markedsfører slike
produkter for det franske markedet – mens Tyskland krever legerekvisisjon,
noe som i praksis innebærer et forbud.
På denne bakgrunnen
fremmer komiteen følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en utredning av
markedet for genetisk selvtesting, som skal danne grunnlag for lovregulering
av dette markedet. Utredningen må blant annet ivareta hensynet til
personvern, retten til egne helsedata og helsekonsekvenser ved villedende
testresultater.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme lovforslag som sikrer at genetisk testing
av barn utenfor helsetjenesten blir forbudt.»