Barneomsorgsattest
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti,
støtter regjeringens forslag om at det i tillegg skal fremlegges barneomsorgsattest
som skal vektlegges i en egnethetsvurdering. Flertallet fremmer derfor
følgende tilleggsforslag til § 2-6 annet ledd:
Ǥ 2-6 annet
ledd skal lyde:
Den
som søker assistert befruktning skal legge frem en barneomsorgsattest
som nevnt i politiregisterloven § 39 første ledd.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet støtter ikke kravet om en
barneomsorgsattest ved søknad om assistert befruktning. Disse medlemmer forstår
intensjonen i forslaget, men mener likevel at det er feil at man
blir avkrevd politiattest for å få tilgang til helsehjelp. Disse medlemmer mener
at hensynet til barnets beste kan ivaretas ved at man får klarere
og felles retningslinjer for omsorgsevnevurderingen som allerede
skjer i dag.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet støtter at alle som søker om assistert befruktning,
vurderes både medisinsk og ut fra om paret har omsorgsevne. Dette medlem støtter
at det innføres klarere og felles retningslinjer for denne vurderingen,
der det presiseres hvilke opplysninger som skal innhentes, samt når
informasjon og vurdering fra andre instanser skal benyttes. Dette medlem støtter
imidlertid ikke at det innføres krav om å fremlegge omsorgsattest
for å søke om assistert befruktning.
Dette medlem viser til at
barneomsorgsattest ifølge proposisjonen er en politiattest som angir
om personen er siktet, tiltalt, har vedtatt forelegg eller er dømt
for overtredelse av flere straffebestemmelser, som for eksempel
seksualforbrytelser mot barn og voksne, drap, narkotikaforbrytelser
og grov volds- og ranskriminalitet. Dette betyr at en barneomsorgsattest
vil være relativt omfattende og ikke er tenkt som en attest som
kun skal avdekke seksualforbrytelser. Dette medlem mener grenseoppgangen
blir vanskelig ved innføring av en barneomsorgsattest slik regjeringen
foreslår, særlig beslutningen om hvem av tidligere domfelte som
ikke skal få rett til assistert befruktning ved barnløshet. Hvilke
typer kriminalitet som ikke er forenlige med det å være foreldre,
vil da bli et spørsmål som må besvares. Dette medlem mener at en barneomsorgsattest
også kan gi falsk trygghet.
Dette medlem viser til at
Senterpartiet som eneste parti ikke støttet krav til politiattest
ved assistert befruktning ved behandling av stortingsmeldingen om Evaluering
av bioteknologiloven, jf. Innst. 273 S (2017–2018).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser Human-Etisk Forbunds
høringsinnspill til komiteen, som støtter intensjonen om å ivareta
barnets behov, men mener kravet om omsorgsattest er å gå for langt.
Forbundet påpeker at ingen andre foreldre avkreves en slik attest
når det gjelder å få egne barn, og at det mangler kunnskapsmessig
belegg for at tiltaket er nødvendig og egnet. Disse medlemmer viser også
til høringsinnspillet fra Ønskebarn – Norsk forening for fertilitet
og barnløshet, som anser at krav om omsorgsattest verken er forholdsmessig
eller hensiktsmessig for å forhindre at barn blir utsatt for overgrep. Disse medlemmer viser
til høringsinnspillet fra Legeforeningen, som beskriver krav om
omsorgsattest som svært inngripende, og at departementet ikke i
tilstrekkelig grad har begrunnet behovet for tiltaket. Foreningen
påpeker dessuten at det ikke er uproblematisk å sammenligne assistert
befruktning med adopsjon, slik det gjøres i proposisjonen. Disse medlemmer deler
bekymringen til høringsinstansene.
Disse medlemmer viser til
at proposisjonen anfører at krav om omsorgsattest i dag hovedsakelig gjelder
personer som skal ha omsorg for andres barn. Departementet argumenterer
likevel ut fra at omsorgsattest kreves ved søknad om adopsjon. Disse medlemmer mener
sammenligningen med adopsjon er lite treffsikker, ettersom adopsjon
innebærer omsorgsovertakelse av andres barn, som i mange tilfeller
har et mer utfordrende utgangspunkt enn barn for øvrig. Disse medlemmer mener
dessuten at tiltaket fremstår uforholdsmessig inngripende, tatt
i betraktning at man ikke avkrever attest for par som skal ha egne
barn.
På denne
bakgrunnen fremmer komiteens medlem
fra Senterpartiet følgende forslag:
Ǥ 2-6 skal lyde:
§ 2-6 Avgjørelse
om behandling
Beslutning om å
foreta behandling med sikte på assistert befruktning treffes av
lege. Beslutningen skal
bygge på medisinske og psykososiale vurderinger av paret. Det skal
legges vekt på parets omsorgsevne og hensynet til barnets beste.
Hvis det er nødvendig for å supplere
de opplysningene som gis av paret selv, kan legen innhente relevant
informasjon fra offentlige instanser for å foreta vurderingen av parets
omsorgsevne og hensynet til barnet beste etter første ledd. Slik
informasjon kan blant annet være opplysninger om parets helse, økonomi,
bolig og hvor lenge paret har bodd sammen. Ved innhenting av opplysninger
som er underlagt lovbestemt taushetsplikt, kreves samtykke fra den
opplysningene gjelder.
Dersom legen er i tvil om parets
omsorgsevne, kan legen be om en vurdering av omsorgsevnen fra en
instans bestemt av departementet. Etter å ha mottatt vurderingen,
beslutter legen om paret skal få behandling med assistert befruktning.
Departementet kan gi nærmere forskrifter
om behandlingen av søknader om assistert befruktning.»