2.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til at regjeringen
foreslår ny aldersgrense for barns rett til opplysninger om donor,
og at opplysningsplikten for foreldre settes ned fra 18 år til 15
år. Videre foreslår regjeringen en plikt for foreldre til å informere
barnet om at det er blitt til ved sæddonasjon, tilsvarende dagens
plikt til å informere barn om at de er adoptert. Regjeringen peker
på at kunnskap om sæddonor og genetisk opphav er viktig for barnets
identitetsutvikling, og at en aldersgrense på 15 år i større grad
vil kunne gi barnet slik kunnskap.
Komiteen viser til at forslaget
støttes av et stort flertall av høringsinstansene, samt at en lovendring
kun vil få virkning for barn som er blitt til ved hjelp av sæd som
er donert etter at lovendringen er satt i verk.
Komiteen viser til at FNs
barnekonvensjon understreker at barn har rett til å kjenne sine
foreldre og få omsorg fra dem. Komiteen vil understreke at
når lovverket åpner for donasjon av arveanlegg, er det avgjørende
at donor ikke er anonym, og at barnets rett til å kjenne sitt biologiske
opphav sikres.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at opplysningsplikten må gjelde både
ved eggdonasjon og sæddonasjon. Lovteksten må derfor oppdateres
i samsvar med at forbudet mot eggdonasjon oppheves.
Flertallet fremmer derfor
følgende forslag:
Ǥ 2-7 skal lyde:
§ 2-7 Foreldres opplysningsplikt
og barnets rett til opplysninger om donor
Foreldre som har fått barn ved hjelp
av donert ubefruktet egg eller donert sæd, skal så snart det er
tilrådelig informere barnet om dette.
Den som er født
etter assistert befruktning ved hjelp av donert ubefruktet egg eller donert
sæd har ved fylte 15 år
rett til å få opplysninger om donors identitet. Et donorregister
skal bistå barnet med dette. Legen skal informere kvinnen og
hennes eventuelle ektefelle eller samboer om fra hvilken alder barnet
vil kunne få opplysninger om donors identitet.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet i forbindelse
med Stortingets behandling av stortingsmeldingen om evaluering av
bioteknologiloven (Innst. 273 S (2017–2018, jf. Meld. St. 39 (2016–2017))
foreslo at opplysningsplikten skulle opprettholdes på 18 år, og
begrunnet dette med både barnets modenhet og hvordan en lavere alder
kan bidra til å gjøre det vanskeligere å rekruttere donorer. Disse medlemmer vil
støtte forslaget til lovendring slik det nå foreligger, blant annet
på bakgrunn av entydige høringsinnspill. Disse medlemmer vektlegger
også at barns styrkede rettsstilling og autonomi de siste 20–30
årene taler for en lavere alder. Disse medlemmer vil imidlertid
påpeke at aldersgrensene knyttet til helsetjenester dermed ikke
blir harmonisert, ettersom både 15 år og 16 år vil gjelde for ulike
deler av helsetjenesten. Disse medlemmer mener at det
bør foretas en gjennomgang av aldergrensene med sikte på harmonisering.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti vil også peke
på dagens lovbestemmelse om at donor skal være ukjent, altså at
donor ikke kan være en bekjent eller slektning, og støtter dette. Disse medlemmer slutter
seg til forslaget om ny aldersgrense for barns rett til opplysninger
om donor, og innføring av opplysningsplikt for foreldre. Disse medlemmer viser
til regjeringens forslag i adopsjonsloven (Prop. 88 L (2016–2017))
om å senke retten til innsyn i biologiske foreldres identitet ved
adopsjon fra 18 til 15 år, men at forslaget ikke fikk det nødvendige
flertall i Stortinget.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet mener at retten til å vite biologiske foreldres
identitet bør senkes til 15 år, også for barn som er adopterte.