1.2 Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Hege Haukeland Liadal, Tuva Moflag
og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Erlend Larsen, Mari Holm Lønseth,
Sveinung Stensland og Camilla Strandskog, fra Fremskrittspartiet,
Åshild Bruun-Gundersen og Kjell-Børge Freiberg, fra Senterpartiet,
Kjersti Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson,
og fra Kristelig Folkeparti, lederen Geir Jørgen Bekkevold,
viser til Meld. St. 39 (2016–2017) Evaluering av bioteknologiloven,
og til Stortingets behandling av den, jf. Innst. 273 S (2017–2018).
I meldingen la regjeringen frem sitt syn på hvordan bioteknologifeltet
bør reguleres fremover, men unnlot å konkludere på flere områder.
Som grunnlag for meldingen hadde regjeringen innhentet evalueringer og
råd fra Helsedirektoratet og Bioteknologirådet. Stortingets behandling
av saken våren 2018 er bakgrunnen for Prop. 34 L (2019–2020) Endringer
i bioteknologiloven mv.
Komiteen avholdt høring i saken
6. februar 2020, der Elisabeth Gråbøl-Undersrud, fungerende direktør
i Bioteknologirådet, innledet. Videre deltok Human-Etisk Forbund,
Ønskebarn – Norsk forening for fertilitet og barnløshet, Kreftforeningen,
Oslo Cancer Cluster, Legemiddelindustrien, Forbrukerrådet, Den norske
legeforening og Den norske jordmorforening.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til at Bioteknologirådet
i år har gitt uttalelser som anbefaler å tillate eggdonasjon, embryodonasjon
og at friske kvinner kan fryse egg på ikke-medisinsk grunnlag.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet merker seg at Bioteknologirådet behandlet
forslaget om eggdonasjon og assistert befruktning for enslige henholdsvis
7. mai 2020 og 10. mars 2020, altså etter at lovproposisjonen var
fremmet og parallelt med at helse- og omsorgskomiteen behandlet
proposisjonen. Dette medlem merker
seg videre at det var et knapt flertall på 8 av 15 rådsmedlemmer
som anbefalte å innføre eggdonasjon og assistert befruktning for
enslige. Et samlet utvalg pekte i sin uttalelse på at eggdonasjon
dreier seg om til dels viktige og kompliserte problemstillinger som
ikke ble diskutert i forbindelse med den offentlige høringen sommeren
2019. Dersom eggdonasjon blir tillatt, er det etter rådets mening
viktig å involvere både fagmiljøer og den bredere offentligheten
i en debatt om vilkårene for eggdonasjon i Norge.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til at siste endring
i bioteknologiloven ble gjort i 2003, og at det derfor er på høy
tid å endre loven, da den ikke lenger er tilpasset den teknologiske
utviklingen. Flertallet mener
det er viktig at Norge har en bioteknologilov som er oppdatert,
og som tilrettelegger for innovasjon og forskning.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til Stortingets behandling av Prop.
95 L (2012–2013) Endringer i bioteknologiloven (straffebestemmelsen
og assistert befruktning til personer med seksuelt overførbare sykdommer). Dette medlem viser
også til at bioteknologiloven ble endret i 2009 i forbindelse med innføring
av felles ekteskapslov, og innføring av tilbud om assistert befruktning
til lesbiske par. Det vises også til at Stortinget endret bioteknologiloven
i 2007, angående preimplantasjonsdiagnostikk og forskning på overtallige
befruktede egg på bestemte vilkår.
Komiteen viser
til at bioteknologi gir mange muligheter til beste for mennesket.
Teknologien gir blant annet ny kunnskap om årsaker til sykdom, mer
spesifikk diagnostikk og behandling, bedre framstilling av legemidler
og flere muligheter innen assistert befruktning. Den medisinskfaglige
og teknologiske utviklingen åpner for muligheter som krever nye
etiske diskusjoner. Bioteknologi muliggjør tilgang til informasjon
og kunnskap om menneskers genetiske egenskaper, både nåværende helsetilstand
og risiko for framtidig sykdom og andre genetiske egenskaper. Kunnskapen
gir muligheter for forskning, behandling og forebygging.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til brevutveksling med Helse- og omsorgsdepartementet
om lovteknisk bistand, der det første brevet (fra Arbeiderpartiet)
ble sendt 20. februar 2020, med svarfrist 16. mars. Etter gjentatte
spørsmål fra flertallets side,
mottok partigruppene brev fra departementet med lovteknisk bistand
først 22. april 2020. Flertallet har
etterstrebet å få god lovteknisk bistand fra Helse- og omsorgsdepartementet,
men viser til at dette har vært tidkrevende og således har lagt
rammer for arbeidet med proposisjonen. Flertallet forstår at regjeringen
har måttet prioritere håndtering av koronautbruddet de siste to månedene,
men vil påpeke at første henvendelse fra flertallet kom allerede 20.
februar 2020.
Flertallet viser til at svarbrevene
fra departementet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til Granavolden-plattformen,
hvor det fremgår at regjeringen vil at medisinsk bruk av bioteknologi
skal utnyttes til det beste for mennesker, i et samfunn der det
er plass til alle. Dette skal skje med respekt for menneskeverd,
menneskerettigheter og personlig integritet, og uten diskriminering
på grunnlag av arveanlegg, basert på etiske normer nedfelt i vår
vestlige kulturarv.
Disse medlemmer mener genetisk
og bioteknologisk kunnskap, og praktisk bruk av denne innenfor helsetjenesten,
har vært en viktig del av nyvinningene innen moderne medisin til
beste for menneskene. Disse
medlemmer viser til at det er viktig for regjeringen at Norge
ivaretar de konkurransefortrinnene vi allerede har, og legger til
rette for spesialiserte kompetansemiljøer på dette feltet. Innenfor
disse grensene vil regjeringen legge til rette for persontilpasset
medisin.
Disse medlemmer viser til at
enigheten mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig
Folkeparti om følgende endringer var utgangspunktet for denne revideringen
av bioteknologiloven:
-
Åpne for å fjerne
nedre aldersgrense for assistert befruktning
-
Utvide lagringstiden
for befruktede egg
-
Endre ordningen slik
at det blir enklere for en familie å få samme donor til alle barna
-
Vurdere grensen for
antall barn per donor
-
Inseminasjon (assistert
overføring av sæd) skal ikke regnes inn i det statlige tilbudet
om tre forsøk med assistert befruktning
-
Opprettholde ikke-anonym
sæddonasjon og innføre en plikt for foreldre til å informere barnet
dersom det er unnfanget gjennom assistert befruktning, for å ivareta
barnets rett til å kjenne sitt biologiske opphav
-
Formålet med genetiske
undersøkelser skal avgjøre om de skal defineres som prediktive eller
diagnostiske. Noen diagnostiserende undersøkelser reguleres i dag
svært strengt
-
Forenkle reglene
for bioteknologisk forskning
-
Forenkle og rydde
opp i reglene om genterapi
-
Vaksiner som brukes
innenfor det nasjonale vaksinasjonsprogrammet, skal unntas fra reguleringen av
genterapi i bioteknologiloven
-
Sette ned aldersgrensen
for når barnet har rett på å få vite sæddonors identitet, fra 18
år til 15 år
-
Presisere at det
er straffbart å teste andre, unntatt privatpersoner som gjør dette
på vegne av og etter samtykke fra den opplysningene gjelder
-
Oppheve vilkåret
om at genterapi bare kan brukes til behandling av sykdommer som
anses alvorlige
-
Klarlegge regelverket
om bruk av lagrede befruktede egg sammen med ny partner. Det forutsettes
at egget er befruktet med donorsæd
-
Kravet til genetisk
veiledning ved prediktive genetiske undersøkelser bør justeres slik
at det kreves tilpasset genetisk veiledning. I dag kreves veiledning før,
under og etter testen. Kravet til veiledning bør kunne tilpasses
behovet i det enkelte tilfelle
-
Dagens krav om godkjenning
av sykdommer som friske mennesker kan gentestes for, oppheves, da det
er tilstrekkelig at virksomhetene som skal bruke testene, må godkjennes
-
Klargjøre at loven
bare gjelder for prosjekter der deltakerne får helsehjelp eller
skal få individuell tilbakemelding om resultatene av prediktive
genetiske undersøkelser
-
Videreføre vilkåret
om skriftlig samtykke og at genterapi på barn under 16 år ikke kan
gjøres uten skriftlig samtykke fra barnets foreldre eller andre med
foreldreansvar
-
Innføre krav om politiattest
og barneomsorgsattest for å godkjennes for assistert befruktning.
-
Dersom det er forhold
ved søker av assistert befruktning som gjør at legen er i tvil om
søkerparets omsorgsevne, skal legen kunne innhente råd fra en annen
instans
-
Behandlende lege
skal få innsyn i relevant taushetsbelagt informasjon om par som
søker assistert befruktning
-
Gi sentrale føringer
i forskrift eller nasjonale retningslinjer for vurdering av egnethet
hos par som søker assistert befruktning.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet i Stortinget
fortsatt står bak disse endringene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti understreker at dette vil
være den første store endringen av loven siden 2005. Stillstanden
under den rød-grønne regjeringen medførte forsinkelser i lovarbeidet
som det ikke-sosialistiske stortingsflertallet har tatt tak i. Denne
moderniseringen åpner opp for mer forskning, bedre pasientbehandling og
mer effektiv persontilpasset medisin. Pasientene vil nå få bedre
tilgang på moderne behandling, og disse medlemmer vil forenkle
ved å fjerne unødvendige byråkratiske hindre. Disse medlemmer viser til
at ikke alle punktene over krever endringer i bioteknologiloven.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti vil vise
til bioteknologilovens formål, jf. § 1-1:
«Formålet med denne
loven er å sikre at medisinsk bruk av bioteknologi utnyttes til
beste for mennesker i et samfunn der det er plass til alle. Dette
skal skje i samsvar med prinsipper om respekt for menneskeverd, menneskelige
rettigheter og personlig integritet og uten diskriminering på grunnlag
av arveanlegg basert på de etiske normer nedfelt i vår vestlige
kulturarv.»
Disse medlemmer merker
at seg lovens formål som her er sitert, skal ligge fast og er ikke
foreslått endret, noe disse
medlemmer mener er rett og viktig.
Disse medlemmer mener at medisinsk
bruk av bioteknologi må bygge på sentrale etiske verdier som respekt
for og vern om menneskeverdet og menneskelige rettigheter. Disse medlemmer mener
det er viktig med et lovverk som vil motvirke et sorteringssamfunn
der man kan velge bort kvaliteter hos barnet som man ikke ønsker,
og vil advare mot at barns menneskeverd slik kan bli korrelert til
bestemte kvaliteter, evner eller egenskaper, slik som kroppslig
utvikling, rasjonell evne osv.
Komiteen viser
til at helsehjelp som er regulert i bioteknologiloven, i hovedsak
ytes i spesialisthelsetjenesten. Bioteknologiloven regulerer kun
hva som er tillatt eller ikke, mens pasient- og brukerrettighetsloven regulerer
om pasienten har rett til denne typen helsehjelp fra den offentlige
helsetjenesten.
Komiteen understreker at menneskerettighetene
er fundert på prinsippet om menneskets ukrenkelighet og kravet om
at den enkeltes iboende menneskeverd og personlige integritet respekteres.
Menneskerettighetene setter grenser for hvordan mennesker kan behandles.
Dette gjelder også innenfor bioteknologi og medisinsk behandling.
Komiteen viser til at Den
europeiske menneskerettskonvensjon (EMK), Konvensjonen om menneskerettigheter
og biomedisin (biomedisinkonvensjonen) og FNs konvensjon om barnets
rettigheter (Barnekonvensjonen) representerer relevante menneskerettskonvensjoner
på bioteknologiområdet som Norge er rettslig forpliktet av. Norge
er også forpliktet gjennom EØS-avtalen av ulike EU-direktiv og -forordninger
som er relevante på bioteknologiområdet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti, mener det likevel er viktig å understreke at
generelt sett gir menneskerettskonvensjonene landene stort handlingsrom
til å utforme egen politikk innenfor etisk utfordrende felt, som
for eksempel surrogati, eggdonasjon og rammer for forskning på befruktede
egg.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser til
at føre-var-prinsippet er en måte å behandle risikospørsmål på,
der en prøver å ta høyde for den vitenskapelige usikkerheten som
kan foreligge. Disse
medlemmer mener at føre-var-prinsippet må vektlegges i spørsmål der
medisinsk behandling kan ha uheldige og irreversible konsekvenser
for våre etterkommere. Særlig vil dette ha betydning for nødvendig
grensesetting for medisinsk forskning som kan få betydning for kommende
generasjoner. Metoder for assistert befruktning som berører menneskelivets
begynnelse, må derfor vurderes med aktsomhet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti, vil påpeke at loven regulerer bruken av bioteknologien
i Norge. Selve teknologien som omtales, utvikles i stor grad i andre
land, uavhengig av norsk lovverk. Denne utviklingen skjer raskt.
Det innebærer at bestemmelsen fra 2003 om å foreta en femårig evaluering
er utdatert. Norske lovgivere må være beredt til å ta fortløpende
stilling til det som skjer innen human bioteknologi. Det er nesten
umulig å forutse hvor man vil være på dette feltet i verden bare
ett eller to år fra nå. For mange mennesker i både Norge og andre
land vil det kunne være snakk om en flyreise og tilstrekkelig betalingsvilje
for å få prøvd ut nær sagt hva man vil. Det i seg selv er ikke et
argument for å tillate mer enn hva den lovgivende forsamling mener
er etisk forsvarlig, men det er like fullt en realitet som utfordrer lovverket,
samt krever at myndighetene har oppdaterte råd som har betydning
for befolkningens liv og helse.
Flertallet fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at bioteknologiloven i framtiden kan evalueres
mer dynamisk og løpende for å holde tritt med den raske utviklingen
i bioteknologien.»
Flertallet viser
til at helsemyndighetene og fertilitetsklinikkene i Norge, helt
fra assistert befruktning ble tatt i bruk, har hatt et felles mål
om helhetlig og grundig oppfølging av mor, svangerskap og barn etter assistert
befruktning. Med økende andel barn som fødes etter assistert befruktning,
og med de endringer i bioteknologiloven som vil bli vedtatt i denne
saken, er det nå behov for bedre registrering av assistert befruktning
i Norge.
Flertallet viser til at den
gangen assistert befruktning ble tillatt i Norge, ble det rutinemessig
satt inn flere befruktede egg i kvinnens livmor for å øke sjansen
for graviditet. Da det viste seg at konsekvensene av å sette inn flere
befruktede egg var økt sykelighet og dødelighet forårsaket av høye
tvillingrater, ble rutinen endret. Dette ble fanget opp av rapporteringen
til myndighetene, som dermed bidro til å forbedre det helsemessige
utfallet av svangerskapene. Med de endringene i bioteknologien som
er og vil komme, er det behov for bedre registrering og kvalitetssikring
av dataene klinikkene melder om. Dagens todelte rapportering utelukker
behandlingene som ikke resulterer i graviditet, og det er ikke mulig
å få oversikt over svangerskap som blir avbrutt før uke 12. Langtidseffekten
av hormonbehandling og inngrep for kvinner som gjennomgår flere
behandlinger uten å bli gravid, har man derfor lite kunnskap om.
For å ivareta dette i Norge mener flertallet at Medisinsk fødselsregisterforskriften
må endres, og foreslår at § 1-2 utvides med et punkt 5 «kvinner
eller par som blir behandlet med assistert befruktning», og forutsetter
at behovet for mer utdypende opplysninger knyttet til behandlingen
er dekket av § 1-8 punkt 3 om «behandlingsmetode».
På denne bakgrunn
fremmer flertallet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre Medisinsk fødselsregisterforskriften med sikte
på å registrere alle behandlinger med assistert befruktning i Medisinsk fødselsregister,
uavhengig av utfall.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti merker seg at
flere av lovforslagene som stortingsflertallet fremmer i denne innstillingen,
ikke har vært på egen høring, siden det ikke var en del av regjeringens
forslag. Disse medlemmer mener
det er uheldig at rammene omkring nye lovbestemmelser, som tilbud
om eggdonasjon og assistert befruktning for enslige, blir til ved
en enighet blant et flertall på Stortinget uten at verken fagmiljø
eller andre får ta stilling til forslagene i åpenhet før loven blir
endret, og at lovutformingen skjer i lukkede prosesser. Disse medlemmer viser
til at det er flere spørsmål som er uavklarte, som for eksempel
hvordan nye tilbud skal finansieres – om det skal finansieres av høy
egenbetaling eller ikke, betaling av donorer, hvordan nye tilbud
skal kunne kombineres og hvilke aldersgrenser som skal gjelde m.m. Disse medlemmer mener
det hadde tjent saken å sende nye lovendringsforslag på høring.
Disse medlemmer mener at beslutninger
knyttet til etiske vurderinger rundt medisinsk bruk av bioteknologi
bør tas av Stortinget, og i liten grad delegeres til regjering og
underliggende etater. Disse
medlemmer vil fremholde at hvorvidt noe er tillatt i et annet land,
ikke må være avgjørende for om noe som ellers bryter med det som
nasjonalt anses som grunnleggende etiske hensyn, skal være mulig. Disse medlemmer mener
at Norges regulering av bioteknologi skal vurderes i lys av vårt
eget syn på etikk, verdier og hva som er hensiktsmessig og ønsket
nasjonal regulering.