7.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til at genetiske
undersøkelser bare skal anvendes til medisinske formål med diagnostiske
eller behandlingsmessige siktemål, jf. bioteknologiloven § 5-2. Komiteen viser
til departementets uttalelse om behovet for mekanismer for å kontrollere
og styre utviklingen av tilbud om genetiske undersøkelser, samtidig
som det uttales at reglene kan forenkles og presiseres.
Komiteen merker seg at regjeringen
foreslår at formålet med den genetiske undersøkelsen skal avgjøre om
den skal anses som prediktiv eller diagnostisk, samt at forslaget
støttes av de fleste høringsinstansene som uttaler seg om forslaget. Komiteen viser
til at regjeringen også foreslår å oppheve dagens krav om godkjenning
av sykdommer som friske mennesker kan gentestes for, jf. § 5-3,
samt at forslaget i all hovedsak støttes av høringsinstansene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til Bioteknologirådets
uttalelse:
«Ved økt bruk av
genomiske undersøkelser i helsevesenet vil en oftere komme i en
situasjon der en får utilsiktet prediktiv informasjon som følge
av en diagnostisk test. En konsekvens av departementets forslag er
at pasienter som i en diagnostisk setting får informasjon om utilsiktet
prediktivt funn, må oppgi slik informasjon til et forsikringsselskap
hvis han eller hun ønsker å tegne en helseforsikring, jf. § 5-8,
ledd b.»
Flertallet vil
presisere at lovgivers intensjon er at pasienter som i en diagnostisk
setting får informasjon om utilsiktede prediktive funn, ikke må
oppgi slik informasjon til et forsikringsselskap hvis vedkommende ønsker
å tegne en helseforsikring. Flertallet viser til at departementet
i brev om lovteknisk bistand 18. mai 2020 bekrefter at dette hensynet
er ivaretatt med departementets forslag til lovendring.