4.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til at lagring
av ubefruktede egg og eggstokkvev i dag kun er tillatt for kvinner
som oppfyller kravene for assistert befruktning, noe som innebærer
at hun må søke sammen med ektefelle eller samboer. Bioteknologiloven
åpner imidlertid også for at kvinner som «skal gjennomgå behandling
som kan skade befruktningsdyktigheten», kan lagre ubefruktede egg eller
eggstokkvev. Dette gjelder uavhengig av sivilstatus.
Komiteen viser til at unge
kvinners befruktningsdyktighet også kan bli skadet på grunn av sykdom
som gjør at de kommer i tidlig overgangsalder. Dagens bioteknologilov
åpner imidlertid ikke for lagring ved slike tilstander. Regjeringen
foreslår å innføre rett til lagring av ubefruktede egg eller eggstokkvev
på medisinsk grunnlag også for medisinske tilstander som kan føre
til tidlig befruktningsudyktighet. Komiteen merker seg at forslaget
har fått støtte av samtlige høringsinstanser som har kommentert
forslaget.
Komiteen mener det ikke er
gode grunner til å skille mellom kvinner som står i fare for å miste
fruktbarhet på grunn av medisinsk behandling, og kvinner som står
i fare for å miste fruktbarhet på grunn av sykdom. Komiteen stiller seg bak forslaget
om at bioteknologiloven endres, slik at lagring av ubefruktede egg
eller eggstokkvev på medisinsk grunnlag også omfatter medisinske
tilstander som kan føre til tidlig befruktningsudyktighet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at Bioteknologirådet i mai 2020 gikk
inn for å anbefale at alle friske kvinner kan fryse ned egg, som
en brukerfinansiert tjeneste. Bioteknologirådet peker på at dette
kan styrke kvinners selvbestemmelse og ytterligere kontroll over
egen reproduksjon.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser til
at et flertall på 10 medlemmer i Bioteknologirådet mener at alle
kvinner bør kunne få lagre egne egg som en brukerfinansiert tjeneste.
Dette flertallet setter som forutsetning at kvinnen får grundig
og nøytral informasjon om tjenesten, inkludert medisinsk risiko
og muligheten til å bli gravid ved hjelp av assistert befruktning.
I tillegg understreker flertallet at tilbudet må være godt regulert
for å unngå for eksempel kjøp og salg av kjønnsceller. Disse medlemmer viser
til at et mindretall på fem medlemmer i Bioteknologirådet stemte
nei til dette, begrunnet med mulige uheldige konsekvenser ved å
ytterligere å kommersialisere reproduksjon og en uønsket teknologisering
av reproduksjon. Mindretallet fremhevet også faren for at unge kvinner
kan bli utsatt for press, for eksempel fra arbeidsgiver, til å utsette
graviditet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at regjeringen i 2019, da Fremskrittspartiet var en del
av regjeringen, fikk fjernet kvinnenes egenandel på 17 500 kroner
dersom de av medisinske grunner velger å hente ut egg i forkant
av nødvendig helsebehandling. Når unge kvinner rammes av alvorlig sykdom,
skal ikke den økonomiske situasjonen være til hinder for å kunne
hente ut egg som kan hentes frem senere i livet når de ønsker å
bli mødre. Å fjerne egenandelen var derfor viktig for å sikre unge
kvinner i en vanskelig medisinsk situasjon en reell mulighet til
å hente ut og lagre egg, i forkant av medisinsk behandling som kan
gi varig skade på eggene.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at Kreftforeningen har ytret bekymring
om at mange kvinner som i dag både mister eggene sine og samtidig
opererer bort livmoren, i mange tilfeller ikke får tilbud om å lagre
ubefruktede egg og eggstokkvev, fordi det anses som usannsynlig
at de vil kunne bære frem barn. I fremtiden vil nye behandlingsmetoder
(livmortransplantasjon, kunstig livmor) kunne bidra til at de likevel
vil kunne få barn med egne egg. Dette flertallet mener derfor
at det bør understrekes i lovverket at vurderinger av hvem som skal
få tilbudet, skal ta høyde for fremtidige behandlingsmuligheter,
slik at retten til å lagre ubefruktede egg og eggstokkvev også gjelder
kvinner som opererer bort livmoren.
Dette flertallet viser til
at kvinner og menn som av medisinske grunner ønsker å lagre sæd
og egg, vil ha rett til å lagre dette i den offentlige helsetjenesten. Dette
reguleres av pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1 b andre ledd.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser til
at livmortransplantasjon kan være en mulig infertilitetsbehandling
for kvinner født uten funksjonell livmor, eller som har fått den
fjernet på grunn av sykdom. For både donor og mottaker medfører
livmortransplantasjon risiko for komplikasjoner, men også for barnet. Metoden
utføres ikke i Norge, men dagens bioteknologilov er ikke til hinder
for behandling med livmortransplantasjon i Norge. Disse medlemmer er enig i
at det i vurderingen av medisinsk lagring av egg og eggstokkvev
må tas høyde for fremtidige behandlingsmetoder, og at retten til
å lagre ubefruktet egg og eggstokkvev også kan gjelde kvinner som
opererer bort livmoren. Disse medlemmer vil understreke
at Høyre, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti ikke ønsker å åpne
for surrogati i Norge. Disse
medlemmer vil ikke stemme for en lovendring nå, men er positiv
til at et slikt forslag blir vurdert og rammet inn, og eventuelt sendt
på høring.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til ordlyden
per i dag i bioteknologiloven § 2-17, som knytter det å «gjennomgå
behandling som kan skade befruktningsdyktigheten» til begrepet kvinne.
Fordi ikke alle som besitter egg og eggstokkvev, identifiserer seg
som kvinne, bør ordlyden endres for å sikre lik tilgang til rettigheten
og god sammenheng i lovverket. Kjønnsbekreftende behandling eller
behandling for diagnosen «kjønnsinkongruens» er nødvendig helsehjelp
som kan føre til redusert fertilitet eller tap av reproduktiv kapasitet,
og må derfor forstås som å gjennomgå behandling som kan skade befruktningsdyktigheten.
Det må komme tydelig fram i enten loven eller forskrift til loven.
Det er viktig at mennesker som skal starte opp et slikt behandlingsløp,
får tilbud om å fryse ned sæd eller egg, til senere bruk. I denne
forbindelse bemerkes det at det tidligere har vært vanlig å tenke
at tap av reproduktiv kapasitet er et iboende ønske hos personer
som gjennomgår kjønnsbekreftende behandling. Det er ikke tilfellet.
Disse medlemmer viser til
at inntil 2016 var kastrasjon, altså fjerning av gonader, et krav
for å kunne endre juridisk kjønn. Norge har et særskilt ansvar for
å verne om denne gruppas reproduktive rettigheter, etter å ha forsaket
disse i så mange år. Det bør også framgå tydelig i lovendringene
at rettighetene knyttes opp mot kroppens funksjoner, og ikke til
personens juridiske kjønn eller kjønnsidentitet. Derfor må også
muligheten for partnerdonasjon ta høyde for at partnerdonasjon kan
skje også der ikke begge parter er juridiske kvinner. Loven må tillate
at den ene partneren kan donere egg som bæres fram av den andre
partneren.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti, mener det er mange grunner til at kvinner ønsker
å lagre egne egg, også ikke-medisinske grunner. Flertallet viser til at eggkvaliteten
går ned med kvinnens økte alder, og samtidig går gjennomsnittsalderen
på fødende kvinner opp. Flertallet mener at det kan
være mer hensiktsmessig for en kvinne i 40-årene å få innsatt egne
yngre, tinte egg ved assistert befruktning, og at suksessraten da
vil kunne være høyere enn hvis hun bruker egne, ferske egg. Dette
kan også redusere behovet for eggdonasjon fra andre, siden man har
tilgang på egne, fruktbare egg. På denne bakgrunn mener flertallet at
lagring av egg og eggstokkvev bør tillates også uten medisinsk indikasjon,
også dersom denne behandlingen gjennomføres ved en offentlig klinikk,
men at dette er noe som bør være finansiert ved full egenbetaling.
Flertallet fremmer derfor
følgende forslag:
Ǥ 2-11 skal
lyde:
§ 2-11 Lagring og import
av ubefruktede egg, eggstokkvev og sæd mv.
Virksomheter
som er godkjent etter § 7-1, kan etter godkjenning importere og
lagre sæd og ubefruktede egg. Godkjenning kreves også for lagring
av eggstokkvev.
Lagring
som ikke er særskilt medisinsk begrunnet omfattes ikke av retten
til helsehjelp i pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 2 eller
den offentlige helsetjenestens ansvar for å sørge for helsetjenester.
Det kan kreves full egenbetaling for slik lagring.
Virksomheter som
lagrer ubefruktede egg eller sæd som er donert, skal
sørge for at opplysninger om eggdonors og sæddonors identitet
registreres og meldes til et donorregister.
Egg
eller sæd skal ikke utleveres for bruk til assistert befruktning
etter givers død med unntak av sæd og befruktede
egg i tilfeller omfattet av § 2-17.
Ved
kvinnens død skal lagrede ubefruktede egg og lagret eggstokkvev
destrueres.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti er uenige
i forslaget om lagring av ubefruktet egg og eggstokkvev på ikke-medisinsk
grunnlag som en brukerbetalt tjeneste. Disse medlemmer viser til
at 9 av 15 medlemmer i Bioteknologirådet i 2014 uttalte at slik
lagring ikke bør tillates i Norge. Nedfrysing av egg er ingen garanti
for å bære fram et barn, og i tillegg må kvinner som i fremtiden
ønsker å bruke sine fryste egg, innfri lovens krav til assistert
befruktning ved tidspunktet for innsetting av eggene. Disse medlemmer mener
at helsemyndighetene ikke bør oppfordre til lagring av egg uten medisinsk
indikasjon. Disse
medlemmer mener at et slikt tilbud er en ytterligere tingliggjøring
av reproduksjonsprosessen og kan bidra til et kommersielt marked
for uttak og lagring av ubefruktede egg og eggstokkvev. Mulighet
for lagring av egg og eggstokkvev kan også øke presset fra enkelte
i kvinners omgivelser, som for eksempel arbeidsgivere, om å utsette
graviditet til et mer egnet tidspunkt. Tilbudet kan også bidra til
at graviditet i større grad blir sett på som noe som kan tilpasses,
utsettes og nedprioriteres. Det er også et tiltak som kan bidra
til å øke gjennomsnittsalderen for fødende kvinner. Disse medlemmer viser
til at kostnadene er betydelige, og at ved full brukerfinansiering
vil det uansett bare bli et tilbud for økonomisk sterke grupper. Disse medlemmer vil
påpeke at selv med brukerfinansiering vil et tilbud om lagring av
ubefruktet egg og eggstokkvev uten medisinsk begrunnelse kreve samfunnets
ressurser i form av utdannede leger og annet helsepersonell.