10.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til at målet
med finansieringen er å legge til rette for helhetlige pasientforløp,
bedre samhandling med kommunene og at ny teknologi tas i bruk i
tjenesten. Finansiering av sykehusene skal ikke oppleves som et
hinder for nye og effektive måter å tilby tjenester på. Finansieringen
må derfor tilpasses i tråd med utviklingen av tjenesten.
Komiteen viser til at det
er et offentlig ansvar å sikre gode helse- og omsorgstjenester til
alle. Komiteen mener
det er avgjørende at helsetjenesten er bærekraftig i årene fremover,
slik at vi fortsatt kan sikre gode tjenester til alle, uavhengig
av betalingsevne.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
finansiering gjerne må knyttes til innholdet i tjenesten for å legge
til rette for behandling nærmere pasienten, slik at man legger til
rette for nye arbeidsformer og økt bruk av teknologi. Disse medlemmer er
derimot svært skeptiske til stykkprisfinansiering av typen fritt
behandlingsvalg, som utgjør en fri etableringsrett for kommersielle
aktører i helsetjenesten.
Disse medlemmer viser til
at Helse Sør-Øst – landets største regionale helseforetak hvor det
store flertallet av fritt behandlingsvalg-leverandører befinner seg
– nylig advarte mot dagens praktisering av ordningen i et brev til
helseministeren. Helse Sør-Øst påpeker at leverandører som ikke
når opp i regionale anbudskonkurranser, likevel får opprette tilbud
innenfor fritt behandlingsvalg. Disse medlemmer registrerer
at enkelte leverandører som har avtale med RHF-et, har problemer
med å fylle plassene sine og dermed får økonomiske vansker. Disse medlemmer deler
denne bekymringen.
Disse medlemmer viser også
til at mange frykter en todelt helsetjeneste, der de med god råd
kan betale seg til et bedre tilbud enn andre. Disse medlemmer vil på det
sterkeste advare mot at formuleringer som «oppnå økt bærekraft»
innebærer en økt bruk av egenandeler i vår felles helsetjeneste,
ut over det som er den generelle prisstigningen i samfunnet.
Disse medlemmer viser til
at Stortinget i 2018 vedtok følgende (vedtak nr. 471 og vedtak nr.
473, 13. februar 2018):
«Stortinget ber
regjeringen følge opp Prioriteringsutvalget (NOU 2014:12) og evaluere
hvordan innsatsstyrt finansiering påvirker prioriteringsbeslutningene
i sykehusene.»
«Stortinget ber
regjeringen i forslag til statsbudsjett for 2019 redusere andelen
innsatsstyrt finansiering i somatikken til å utgjøre maksimalt 40
prosent.»
Disse medlemmer synes det
er forstemmende at regjeringen har valgt å ignorere disse vedtakene,
med den begrunnelse at man ønsker ytterligere å trappe opp bruken
av innsatsstyrt finansiering. Disse medlemmer mener det
er nødvendig å få gjennomført en evaluering av ISF-systemet, fordi
fagfolk varsler om at innsatsstyrt finansiering bidrar til dårligere
prioriteringer, særlig innenfor fødetilbudet, i rusomsorgen og i
psykiatrien.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre en evaluering av ISF-systemet.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet peker på at måten vi i dag organiserer
sykehusene på, ble vedtatt i 2002. Siden den gang har modellen vært
justert og endret en rekke ganger. Disse medlemmer ser per i
dag ikke at en ny stor omorganisering vil gi et bedre sykehustilbud
til befolkningen, men at det er behov for en demokratisering av
helseforetakene og en tillitsreform i sykehusene, som reduserer
målstyring og rapporteringskrav.
Disse medlemmer vil påpeke
at når det kuttes i psykiatri, i rehabilitering, i akuttmedisin
og i fødetilbud, er det ikke helseforetaksmodellen som er årsaken
til det, men en kronisk underfinansiering fra regjeringen. Disse medlemmer mener
fortsatt at statlig eierskap av sykehusene, basert på sterk regional
styring, er en god modell, men at helseforetaksmodellen må videreutvikles
i retning av tydeligere politisk styring og økt samarbeid med kommunene.
Den faglige og teknologiske utviklingen går raskt. Samtidig som
sykehusene kan behandle stadig flere pasienter som før ikke kunne
behandles, vil stadig flere få behandling i sin hjemkommune eller
hjemme. Det krever at kommunene og deres helsetjeneste settes i
stand til å håndtere disse oppgavene, og at kommunene får større
innflytelse på helseforetakenes prioriteringer.
Disse medlemmer mener det
er et handlingsrom i sykehusmodellen som må brukes for å følge med
i den faglige utviklingen og sikre den politiske styringen. Disse medlemmer understreker
behovet for fortløpende å gjennomføre forbedringer i ledelse og
organisering av norske sykehus og sikre en styringsmodell som ivaretar
behovet for regional forankring, pasientnær kunnskap og folkevalgt
kompetanse på alle nivå. Det er en utfordring å styre ressursene
slik at mest mulig brukes til direkte pasientbehandling, med geografisk
rettferdig fordeling og god tilgjengelighet for alle. Disse medlemmer vil
bruke handlingsrommet innenfor dagens organisering og vil derfor
foreslå å utrede en deling av Helse Sør-Øst. Disse medlemmer mener det rommet
dagens modell gir, bør benyttes, fremfor å gå videre med store omorganiseringer
som alltid vil måtte belaste pasienter og ansatte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede alternative modeller for organisering av
Helse Sør-Øst, med sikte på en deling av det regionale helseforetaket.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti konstaterer
at styring gjennom mål og økonomiske insentiver – samt at folkevalgte
skal holdes på armlengdes avstand fra viktige beslutninger om sykehustilbudet
– er helt grunnleggende elementer ved helseforetaksmodellen. Disse medlemmer mener
derfor at Arbeiderpartiets ønske om en tillitsreform og demokratisering
av sykehussektoren er lite forenlig med partiets støtte til helseforetaksmodellen. Disse medlemmer mener det
er en selvmotsigelse å ønske en tillitsreform samtidig som man støtter
en modell der sykehusene styres ut fra økonomiske resultater og
rapportering av ventetider, fristbrudd osv. Disse medlemmer mener også det
er en selvmotsigelse at Arbeiderpartiet ønsker en demokratisering
av helseforetakene samtidig som partiet støtter en modell der makten
er plassert hos styrer som ikke må holdes ansvarlig ved valg.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet ønsker at organiseringen av sykehustjenestene skal
endres ved å avskaffe de regionale helseforetakene og fordele oppgavene
mellom en nasjonal styringsenhet og de enkelte helseforetakene. Disse medlemmer ser
behovet for en nasjonal enhetlig styring fremfor pulverisering av
oppgaver og ansvar som man ser tendenser til med dagens modell.
Disse medlemmer mener det
er på høy tid å fjerne det fordyrende og byråkratiske mellomleddet
og heller prioritere midlene til pasientbehandling. Med bakgrunn
i dette fremmer disse
medlemmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen avvikle de regionale helseforetakene og fordele
oppgavene mellom en nasjonal styringsenhet og de enkelte helseforetakene.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og fremme lovforslag om at helseforetaksloven
erstattes av en ny helseforvaltningslov, der fylkene kan overta
drift av sykehusene ved innføring av folkevalgt styring, stedlig og
praksisnær ledelse og medbestemmelse for de ansatte.»
Disse medlemmer mener
at kombinasjonen lønnsomhetsregnskap, foretaksorganisering med styrer etter
modell av aksjeselskaper og stykkprisfinansiering har svekket overordnet
politisk styring og stimulert til konkurranse mellom sykehus om
pasienter i stedet for samarbeid. Disse medlemmer viser til
Senterpartiets forslag om å avvikle helseforetaksmodellen og ta
sykehusene tilbake til folkevalgt styring og offentlig forvaltning
i Dokument 8:133 S (2018–2019), jf. Innst. 384 S (2018–2019), og
følgende mindretallsforslag fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
«Stortinget ber
regjeringen utrede og fremme lovforslag om at helseforetaksloven
erstattes av en ny helseforvaltningslov, der det utredes hvordan
fylkene kan overta drift av sykehusene, innføre folkevalgt styring, stedlig
og praksisnær ledelse og medbestemmelse for de ansatte.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede og fremme forslag til ny finansieringsmodell
for sykehus, der store sykehusinvesteringer prioriteres av Stortinget
i Nasjonal helse- og sykehusplan og fullfinansieres over statsbudsjettet,
og der sykehus omfattes av samme budsjett- og regnskapssystem som
kommuner og fylkeskommuner.»
Disse medlemmer mener
at en «justering» av modellen i stedet for en avvikling av helseforetaksmodellen
ikke endrer på de grunnleggende utfordringene med en sykehussektor
som baseres på markedsøkonomiske prinsipper, bestiller-utfører-modell,
DRG-koding og ISF-finansiering med mange lederlag, høye direktørlønninger
og der store beslutninger kan skje uten folkevalgt innflytelse.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at mange pasienter tidligere
har ventet altfor lenge på behandling mens det var ledig kapasitet på
både offentlige og private behandlingssteder. Fremskrittspartiet
har i årevis kjempet for å styrke pasientenes rettigheter, og friheten
til selv å velge hvilket behandlingssted man vil benytte. Dette
ble gjennomført ved fritt behandlingsvalg.
Disse medlemmer mener at
det ikke finnes en grunn til at mennesker skal stå i helsekø når
det finnes ledig kapasitet hos private aktører. Fritt behandlingsvalg
ble innført nettopp av hensyn til pasientene. Ved utgangen av august
2019 hadde over 25 000 pasienter kommet raskere til helsehjelp eller
fått velge seg til den institusjonen de mener har det beste tilbudet.
Mange pasienter har over for lang tid ventet på behandling mens
det har vært ledig kapasitet på både offentlige og private behandlingssteder.
Disse medlemmer viser til
at ventetiden og usikkerheten som følger med, for mange har vært
frustrerende. Derfor er alle tiltak som bidrar til at folk får behandling
raskere, et gode og noe som Fremskrittspartiet i regjering har prioritert,
eksempelvis gjennom å slippe til private aktører. Dette har bidratt
til at det er 63 000 færre i sykehuskø nå enn da de rød-grønne styrte.
Disse medlemmer ønsker ikke
at man skal ha en todelt helsetjeneste, der bare de som har god
råd, skal kunne kjøpe seg ut av køen. Fritt behandlingsvalg gir alle
pasienter mulighet til å få raskere behandling og velge hvor behandlingen
skal utføres.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til Spekters høringsinnspill, der det påpekes at effektiv rehabilitering
bidrar til helsevesenets bærekraft ved å bringe pasienter tilbake
i jobb og redusere belastningen på helse- og omsorgstjenester. Spesialisert
rehabilitering er betydelig videreutviklet de siste tiårene, men
finansieringen er uendret siden DRG-systemet ble innført i 1997. Disse medlemmer mener
det er grunnlag for å gjennomgå finansieringen innenfor spesialisert
rehabilitering, og fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå finansieringen innenfor spesialisert rehabilitering
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»