Fødetilbudet
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at vi
har en god og trygg fødselsomsorg i Norge som vi må ta vare på og
forbedre. Flertallet viser
til at finansieringen ikke skal være til hinder for god organisering
av tilbudet på den enkelte avdeling eller mellom avdelinger. Flertallet viser
til at regjeringen i Nasjonal helse- og sykehusplan har slått fast
at det fortsatt skal være en desentralisert sykehusstruktur i landet
vårt. Mindre fødeavdelinger og fødestuer skal fordeles slik at vi
sikrer nærhet til fødetilbudene, også utenom de store kvinneklinikkene. Flertallet viser
til at helseministeren har gitt Helsedirektoratet i oppdrag å etablere
en hurtigarbeidende faggruppe som skal se om arbeidssituasjonen
for jordmødrene på kvinneklinikkene har endret seg over tid, og
hva som bør gjøres. Frist for oppdraget var 1. mars 2020. Flertallet ser
frem til nye og konkrete tiltak som vil forbedre situasjonen i fødselsomsorgen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det er en stor svakhet ved Nasjonal helse- og sykehusplan at den
overhodet ikke nevner landets fødetilbud. Vi har ingen oversikt
over hvilke avdelinger som klarer å oppfylle målet om én-til-én-bemanning,
og det er avdekket stor svikt i følgetjenesten for gravide, blant
annet. Disse medlemmer mener landets
fødetilbud fortjener en grundig gjennomgang, da det har skjedd mye
innenfor forskningen på dette området. Disse medlemmer viser til
Innst. 39 S (2019–2020), og fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide en stortingsmelding som ser på helheten
i fødetilbudet og på hvordan man best kan sikre en kvalitativ og
sikker svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg. Meldingen må særlig
ta for seg nærhet til fødetilbud, kvalitet og bemanning på fødeavdelingen,
oppfølging før og etter fødsel, finansieringssystemet for jordmødre
og overgangene mellom spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten.»
Disse medlemmer understreker
at det oppdraget Helsedirektoratet har fått om å gjennomgå hva endringer
i kompleksitet i fødselsomsorgen betyr for bemanning og finansieringssystem,
ikke er det samme som en stortingsmelding med dertil hørende behandling
i Stortinget.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener den fraværende
omtalen av fødetilbudet er særlig oppsiktsvekkende med tanke på
de siste årenes kraftige folkelige mobilisering mot det som oppleves
som en svekkelse av føde- og barseltilbudet i spesialisthelsetjenesten. Disse medlemmer viser
i den anledning til barselopprøret som toppet seg i 2018, og fremveksten
av Bunadsgeriljaen i 2019.
Disse medlemmer viser til
anmodningsvedtak 750 (2017–2018), der Stortinget vedtok følgende:
«Stortinget ber
regjeringen sikre en trygg og fremtidsrettet fødselsomsorg ved å
sikre dagens fødeinstitusjoner.»
Disse medlemmer viser til
behandlingen av statsministerens redegjørelse om regjeringens sammensetting
30. januar 2020, der Senterpartiet fremmet følgende forslag:
«Stortinget ber
regjeringen sikre at ingen av dagens fødeavdelinger eller andre
fødetilbud legges ned.»
Disse medlemmer viser
til at forslaget ble nedstemt med regjeringspartienes og støttepartiet
Fremskrittspartiets stemmer.
Disse medlemmer mener behovet
for å sikre dagens fødeinstitusjoner understrekes av en rekke fakta som
er minst like aktuelle i dag som da anmodningsvedtak 750 (2017–2018)
ble fattet: at antallet fødselsinstitusjoner ifølge tall fra Medisinsk
fødselsregister sank fra 182 i 1967 til 48 i 2016, at Norge har
færre fødeavdelinger enn det som anbefales av Verdens helseorganisasjon,
og at ny forskning basert på norske forhold viser at avstanden til
fødeinstitusjonen har vesentlig betydning for risikoen for alvorlige
komplikasjoner hos både mor og barn (jamfør forskningen til Hilde
Engjom ved Universitetet i Bergen og Haukeland universitetssjukehus).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at under den rødgrønne regjeringen ble det lagt ned seks
fødesteder, og at det under dagens regjering har blitt lagt ned
to fødestuer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener at selv om det er gjort vedtak om
at fødeavdelinger i Kristiansund og Molde skal samles i et fellessykehus,
er det noe helt annet å legge ned fødeavdelingen i Kristiansund
flere år før fellessykehuset står ferdig og pålegge alle fødende
i disse årene å reise helt til Molde, ikke minst når vi vet at transporttid
har klar betydning for komplikasjoner, og at nedlegging av fødeavdelingen
vil føre til tap av kompetanse og økt risiko for fødende. Disse medlemmer anser
at en slik nedleggelse ville stride med Stortingets vilje, jf. anmodningsvedtak
750 (2017–2018) om å sikre dagens fødeinstitusjoner. Disse medlemmer fremmer
derfor igjen forslaget som først ble fremmet som forslag nr. 9 av
Senterpartiet ved behandlingen av Innst. 264 S (2018–2019):
«Stortinget
ber regjeringen følge opp anmodningsvedtak 750 (2017–2018), og sørge
for at fødeavdelingen i Kristiansund består inntil fødeavdelingen
i det nye sykehuset på Hjelset er i drift.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil understreke at
Senterpartiets og Sosialistisk Venstrepartis primære standpunkt
i Innst. 264 S (2018–2019) var forslag nummer 5:
«Stortinget
ber regjeringen følge Stortingets vedtak nr. 750 (2017–2018) og
umiddelbart instruere Helse Møre og Romsdal HF om å ikke legge ned
fødeavdelingen i Kristiansund. Eventuelle framtidige endringer i fødetilbud
og beredskap må legges fram for Stortinget (jf. helseforetaksloven
§ 30).»
Disse medlemmer vil
opplyse om at forslag nummer 9 i samme sak ble fremmet som forsøk
på et kompromiss for å sikre bredest mulig støtte.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti konstaterer
at fødeavdelingen ved Kristiansund sykehus er akutt nedleggingstruet. Disse medlemmer viser
til at styret i Helse Møre og Romsdal 27. mars 2019 vedtok å legge
ned fødeavdelingen fra 19. august 2019. Den 15. mai 2019 ble sammenslåingen utsatt
til et uvisst tidspunkt «i god tid før innflytting i Sjukehuset
Nordmøre og Romsdal (SNR)». Disse medlemmer viser til
at styret i Helse Møre og Romsdal i løpet av våren 2020 ventes å
ta stilling til når den planlagte nedleggelsen av fødeavdelingen
i Kristiansund skal skje. Det medfører at Nordmøre-regionen med
nærmere 60 000 innbyggere, vil miste sitt fødetilbud.
Disse medlemmer registrerer
at helse- og omsorgsministeren har påstått at Helse Møre og Romsdals planer
om å legge ned fødeavdelingen i Kristiansund ikke er i strid med
vedtak 750 (2017–2018), blant annet i sitt svar på skriftlig spørsmål
i Dokument nr. 15:1353 (2018–2019). Disse medlemmer mener, i motsetning
til statsråden, at nedleggelse av en fødeavdeling helt åpenbart
strider mot et vedtak om å sikre dagens fødeinstitusjoner. Disse medlemmer mener
at fødeavdelingen i Kristiansund må opprettholdes frem til nytt
fellessykehus for Nordmøre og Romsdal ferdigstilles. Når nytt fellessykehus
er ferdig, mener disse
medlemmer at det fortsatt skal være en fødeavdeling i Kristiansund
for innbyggerne i Nordmøre-regionen.
På denne bakgrunnen
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen stanse nedleggelsen av fødeavdelingen i Kristiansund
og sikre at en fullverdig fødeavdeling i Kristiansund blir en del
av den fremtidige sykehusstrukturen i Møre og Romsdal.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til behandling av
Dokument 8:79 S (2018–2019) Representantforslag om å stoppe økonomisk
motiverte kutt i pasienttilbudet i helseforetakene og stanse nedlegging
av fødeavdeling og døgnbehandling ved DPS og rehabilitering i Møre
og Romsdal, og statsrådens svarbrev til dette.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til behandlingen av statsbudsjettet
for 2018, da Stortinget bevilget en låneramme til Sjukehuset Nordmøre og
Romsdal, jf. Innst. 11 S (2017–2018). Her gikk Senterpartiet inn
for at man bør planlegge for et avdelingssykehus i Kristiansund,
hvor det blant annet skal være et føde- og barseltilbud.