Døgnbehandling
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti,
viser til at det i Nasjonal helse- og sykehusplan fremkommer at det
fremtidige behovet for psykiske helsetjenester, herunder behov for
døgnbehandling, skal analyseres. Dette er nødvendig for å få enda
bedre kunnskap om hvordan den psykiatriske helsetjenesten skal dimensjoneres
og organiseres fremover. Flertallet viser til at regjeringen
derfor har gitt Helsedirektoratet og helseregionene i oppdrag å
utarbeide en analyse av befolkningens behov for psykiske helsetjenester.
Dette inkluderer selvsagt også behovet for døgnplasser.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at det samtidig fortsatt skjer en viktig omstilling og
utvikling mot en mer åpen og utadrettet tjeneste. Det har vært en
vekst på nærmere 2 500 årsverk i kommunalt psykisk helse- og rusarbeid
de siste tre årene, og kommunene har nå et lovpålagt krav om psykologkompetanse.
93,8 pst. av kommunene har dette nå.
Dette flertallet viser til
at regjeringens satsing på tverrfaglige oppsøkende behandlingsteam
har dokumentert effekt for mennesker med omfattende psykiske lidelser
og rusmiddelproblemer. Det er nå etablert over 70 ACT- og FACT-team
på landsbasis, fordelt på alle helseregionene.
Dette flertallet påpeker at
selv om regjeringen over flere år har bygget ut tilbudet innenfor
psykisk helse, er det fortsatt mye som kan bli bedre.
Dette flertallet viser til
at det i revidert nasjonalbudsjett for 2019 ble bevilget 5 mill.
kroner til utvikling av digitalt mestringsverktøy i kommunene, for
plager som angst, depresjon og søvnvansker. I oppfølgingen av opptrappingsplanen
for barn og unges psykiske helse vil regjeringen igangsette en pilot
for lavterskel behandling av psykiske helseutfordringer hos unge. Dette flertallet viser
til at regjeringen også vil utrede samarbeidsløsninger for dialog
mellom kommunene og spesialisthelsetjenesten før og under henvisning til
barne- og ungdomspsykiatrien (BUP), slik at barn og unge får rask
og god hjelp på riktig sted.
Dette flertallet understreker
at antall døgnplasser i barne- og ungdomspsykiatrien har vært relativt stabilt
gjennom en årrekke. Antallet var nede på 301 i 2014, men har deretter
økt til 310 i 2018. Den gjennomsnittlige ventetiden har gått ned
hvert år siden 2013. Innenfor psykisk helsevern for voksne har ventetidene gått
ned med ni dager, og innenfor psykisk helsevern for barn og unge
har ventetidene gått ned med syv dager. Behandlingskapasiteten i
psykisk helsevern voksne har totalt sett økt. Dette flertallet er i likhet
med tjenestene opptatt av at døgnkapasiteten innenfor psykisk helsevern
er tilstrekkelig for å imøtekomme behovet.
Dette flertallet viser til
at Norge har et godt utbygd tjenestetilbud innenfor psykisk helse,
også i internasjonal sammenheng. Tjenestetilbudet til mennesker med
psykiske lidelser har fått en langt større bredde og kapasitet de
siste tiårene. Organiseringen av tjenestetilbudene i Norge utvikler
seg i samme retning som i andre land og i tråd med anbefalinger
fra WHO. Hovedprinsippene i utviklingen er mindre bruk av institusjoner, desentralisering
og integrering av tjenestetilbud lokalt der pasientene bor.
Dette flertallet viser til
at det i forbindelse med oppfølgingen av Nasjonal helse- og sykehusplan
vil bli vurdert om prioriteringsregelen kan gjøres mer treffsikker
for å understøtte ønsket utvikling av tjenesten. Regelen som sådan
skal videreføres.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker
seg at regjeringen i Nasjonal helse- og sykehusplan erkjenner nødvendigheten
av «mer kunnskap om behovet for psykiske helsetjenester», blant
annet for å «fremskrive behovet for dag- og døgntjenester, poliklinikk
og ambulante tjenester». Disse medlemmer konstaterer
at regjeringen dermed mangler denne kunnskapen i dag. Disse medlemmer mener
det er sterkt bekymringsfullt at det flere steder i landet foregår
en nedbygging av døgnkapasiteten i psykiatrien, samtidig som regjeringen
erkjenner at den ikke har tilstrekkelig kunnskap om hvor stort behovet er,
og kommer til å være, for ulike psykiatriske helsetjenester.
Disse medlemmer viser til
at Helse Møre og Romsdal HF i august 2019, bare få måneder før Nasjonal helse-
og sykehusplan ble lagt frem, la ned Sjøholt DPS. Disse medlemmer merker seg
at samme helseforetak nå vurderer kutt i døgntilbudet innenfor alderspsykiatrien
(Sunnmørsposten 17. januar 2020). Disse medlemmer registrerer
at nedleggelsen kom som et av mange sparetiltak i foretaket. Disse medlemmer viser
til at det i Sykehuset Innlandet HF pågår en prosess med å legge
ned døgnplasser ved distriktspsykiatriske sentre (DPS) i Nord-Gudbrandsdalen
og Valdres. Disse medlemmer viser
til at kuttene i DPS-tilbudet ble besluttet av foretaket høsten
2018, som et av flere sparetiltak.
Disse medlemmer er kjent med
argumentasjonen om at reduksjonen av sengeplasser i psykiatrien skyldes
en faglig ønsket utvikling vekk fra døgnbehandling over til poliklinisk
og ambulerende tilbud. Disse medlemmer er
bekymret for at denne utviklingen har gått for langt, og viser til
Dokument 8:60 (2018–2019) om å stoppe nedbygging av sengeplasser
og øke døgnkapasiteten i psykisk helsevern. Disse medlemmer mener dessuten
at kuttplanene til Sykehuset Innlandet HF og Helse Møre og Romsdal
HF viser at det kuttes i psykiatrien ut fra en økonomisk motivasjon, snarere
enn en faglig motivasjon. Disse medlemmer mener det
tegner seg et mønster der helseforetakenes behov for kortsiktige
innsparinger ofte fører til kutt i det psykiatriske døgntilbudet.
I en slik situasjon mener disse medlemmer det er problematisk
at kartleggingen av behovet for psykiatriske helsetjenester skyves
frem i tid, samtidig som helseforetakene får fortsette å kutte i
tilbudet.
På denne bakgrunnen
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at helseforetakene ikke planlegger eller gjennomfører
nedleggelse av døgnplasser innenfor psykisk helsevern før Helsedirektoratet
og de regionale helseforetakene har lagt frem sin analyse av befolkningens
fremtidige behov for psykiske helsetjenester.»
Disse medlemmer registrerer
at prioriteringsregelen «den gylne regel» skal vurderes i oppfølgingen av
Nasjonal helse- og sykehusplan. Disse medlemmer mener dette
er enda et eksempel på at stortingsmeldingen skyver de viktigste
grepene ytterligere frem i tid. Disse medlemmer mener vurderingen
av prioriteringsregelen burde ha vært gjort før Nasjonal helse- og
sykehusplan ble lagt frem, og at regjeringens eventuelle justeringer
eller endringer av regelen burde ha vært beskrevet i meldingen.
Disse medlemmer viser til
doktorgradsavhandling ved NTNU, «Effects of a Self-referral to Inpatient
Treatment Program in Mental Health», som viser til at pasientene
får økt autonomi med brukerstyrte sengeplasser. Antall innleggelsesdager
i DPS var det samme med brukerstyrte sengeplasser, men varigheten
av innleggelsene var kortere enn for dem som fikk vanlig behandling.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å innføre flere brukerstyrte senger.»