5.2 Komiteens merknader
Komiteen mener befolkningen
skal være trygg på at den får kompetent og rask hjelp ved akutt
sykdom og skade. Kvalitet og kompetanse skal sikres, men det kan samtidig
gi utfordringer med å sikre tilstrekkelig nærhet til de akuttmedisinske
tjenestene.
Komiteen viser til tiltaket
i Nasjonal helse- og sykehusplan om at helseforetakene i samarbeidet
med kommunene skal gjennomgå de akuttmedisinske tjenestene utenfor
sykehus. Dette skal gjøres i helsefellesskapene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at vi har en god akuttmedisinsk beredskap i Norge. Vi
er i verdenstoppen når det gjelder behandling av hjerteinfarkt og
hjerneslag. Det tyder på en velfungerende akuttkjede. Samtidig er flertallet opptatt
av at samhandlingen i den akuttmedisinske tjenesten skal bli bedre,
og viser til at regjeringen skal gjennomgå de akuttmedisinske tjenestene
utenfor sykehus. Det skal være like god akutt helsehjelp for mennesker med
rusmiddelproblemer og psykiske lidelser som for dem med somatisk
sykdom.
Komiteen mener
vi i større grad må ta i bruk ny teknologi i den akuttmedisinske
tjenesten. Det kan gi mulighet for tidligere diagnostikk og behandling
utenfor sykehus.
Komiteen viser til at befolkningen
er en viktig ressurs som kan iverksette livreddende førstehjelp. Komiteen ønsker
å følge opp den nasjonale førstehjelpsstrategien «Sammen redder
vi liv» med en strategi for hvordan vi skal sørge for at flere får
opplæring i førstehjelp.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringen har fremmet en nasjonal førstehjelpsstrategi,
«Sammen redder vi liv». Disse medlemmer viser til
at behovet for en slik strategi også ble tatt opp i NOU 2015:17
Først og fremst. Utvalget så på befolkningens kunnskap, evne og
villighet til å yte livreddende førstehjelp som viktig for den akuttmedisinske
kjeden, og foreslo en rekke konkrete punkter for å styrke førstehjelpskunnskapen
i befolkningen, blant annet med en satsing i barnehage og skole, i
arbeidslivet, i førstegangstjenesten og i utdanningene. Disse medlemmer viser
til at regjeringen ikke valgte å følge opp NOU-en med en egen stortingsmelding,
og oppfatter at regjeringens førstehjelpsstrategi ikke inneholder
konkrete tiltak, som NOU-ens foreslåtte førstehjelpsstrategi. Disse medlemmer mener
det er behov for en ny og revidert førstehjelpsstrategi som følger
opp anbefalingene fra akuttutvalget.
Disse medlemmer viser til
vedtak nr. 21 av 15. november 2018:
«Stortinget ber
regjeringen legge frem en stortingsmelding om de prehospitale tjenestene
og hele den akuttmedisinske kjeden basert på NOU 2015:17 Først og
fremst.»
Disse medlemmer viser til
behandlingen av Dokument 8:225 S (2017–2018), jf. Innst. 32 S (2018–2019),
der et mindretall bestående av Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti påpeker at en slik melding «blant annet
må ha som mål å utrede behovene for bil-, båt- og luftambulanse
samlet, der man ser på behovene for kapasitet og basestruktur under
ett,» og at en slik melding må vurdere lovhjemler om krav til responstider. Disse medlemmer mener
regjeringens melding om Nasjonal- helse og sykehusplan ikke kan
sidestilles med en egen stortingsmelding om prehospitale tjenester.
I denne meldingen utredes ikke behovene for bil-, båt- og luftambulanse,
og det ses ikke på kapasitet og basestruktur, herunder behovet for etablering
av baser i Innlandet, Bykle/Vinje og Kirkenes. I tillegg er det
ikke gjort noen utredning av krav til responstider, ut over å peke
på at dette vil kunne «innebære utfordringer». Disse medlemmer mener det er
viktig at helseforetakene i samarbeid med kommunene skal gjennomgå
den akuttmedisinske tjenesten utenfor sykehus, men vil understreke
at dette ikke erstatter behovet for en helhetlig gjennomgang av
den akuttmedisinske kjeden basert på NOU 2015:17 Først og fremst. Disse medlemmer mener
dermed at Stortingets vedtak ikke er fulgt opp, og fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen følge opp vedtak nr. 21 av 15. november 2018 og
legge frem en stortingsmelding om de prehospitale tjenestene og
hele den akuttmedisinske kjeden basert på NOU 2015:17 Først og fremst.»
Disse medlemmer viser
til at det i meldingen hevdes at «det viktigste ved akutte hendelser
er å få kompetent hjelp fram til pasienten, uavhengig av om det
er ambulansetjeneste eller annen helsehjelp». Disse medlemmer er uenige
i at det er vilkårlig hva slags helsehjelp som ankommer hendelsesstedet. Disse medlemmer viser
til at ved tidskritisk sykdom eller skade er det av avgjørende betydning
å få pasienten raskt til sykehus, samt stabilisere og trygge pasienten frem
til ankomst til sykehuset. Disse medlemmer konstaterer
at denne oppgaven tilhører ambulansetjenesten – ikke andre deler
av det offentlige tjenestetilbudet.
Disse medlemmer er bekymret
for at regjeringen dermed fraskriver helseforetakene ansvaret for
å hjelpe akutt syke og skadde pasienter utenfor sykehus. Disse medlemmer viser
til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskaps Brannstatistikk
2018, som viser at brann- og redningstjenesten rykket ut på 6 505
helseoppdrag i 2018, og at dette er den hyppigste typen oppdrag
sett bort fra brann. Disse
medlemmer minner om at legevakttjenesten allerede er svært presset,
og viser til tall fra Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin
som viser at én av ti legevakter på landsbasis har problemer med
å rekruttere leger og sykepleiere til tjenesten. Disse medlemmer viser til
at denne utfordringen er størst i de nordligste fylkene, der reiseavstandene
er lengst og man følgelig er mest avhengig av en velfungerende ambulansetjeneste. Disse medlemmer blir
derfor bekymret av regjeringens signaler om at ansvaret ved akutte
hendelser i enda større grad skal legges over på de kommunale tjenestene.
I 2018 ble det gjennomført 750 185 ambulanseoppdrag. Det er en økning
på 23 914 oppdrag eller 3,29 prosent fra 2017. Bilambulansetjenesten
håndterte nesten hele oppdragsmengdeøkningen på 23 914 oppdrag fra
2017 til 2018. Denne økningen har bilambulansetjenesten tatt med
bare én ekstra ambulanse i forhold til 2017. Selv om luftambulansetjenestens
andel (2,48 prosent) av alle ambulanseoppdrag står stille, økte
kostnadene med 11,27 prosent fra 2017 til 2018.
Disse medlemmer peker på at
det er et mål for spesialisthelsetjenesten at ambulansen i 90 prosent
av alle utrykninger skal være fremme på hendelsesstedet innen de
anbefalte responstidene på henholdsvis 12 og 25 minutter. Disse medlemmer viser
til at dette målet ikke er nådd i det store flertallet av norske
kommuner, ifølge statistikk fra Helsedirektoratet. Disse medlemmer viser til
at Helsedirektoratet ifølge meldingen «vil vurdere om det, ved siden
av responstider for ambulansetjenesten, skal innføres flere kvalitetsindikatorer for
den akuttmedisinske kjeden». Disse medlemmer mener det
er bekymringsfullt hvis regjeringen dermed skal gå bort fra det
som hittil har vært et tydelig mål, nemlig at responstidene for
ambulansetjenesten skal oppnås.
Disse medlemmer viser til
at flere helseforetak for tiden planlegger eller vurderer å kutte
i ambulansetilbudet. Disse
medlemmer viser til at flere steder – som i Helse Møre og
Romsdal HF, Helse Nord-Trøndelag HF og Finnmarkssykehuset HF – ligger
det en tydelig økonomisk motivasjon bak kuttene, ettersom de inngår blant
en rekke innsparingstiltak. Disse medlemmer mener det
er bekymringsfullt at mange helseforetak planlegger eller gjennomfører
kutt i ambulansetilbudet, samtidig som man over hele landet har
problemer med å oppfylle responstidsmålene.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet vil påpeke at det allerede er et mål at
ambulansetjenesten skal oppfylle responstidsmålene, og mener det
er en fallitterklæring at regjeringspartiene aksepterer at målene uthules
på grunn av svak sykehusøkonomi. Dette medlem viser for øvrig
til Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2020, hvor det
foreslås å styrke sykehusbudsjettene med én milliard kroner, hvorav
500 mill. kroner til ambulansetjenesten, lokalsykehus og fødetilbud.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at en kartlegging gjennomført av LHL og Ambulanseforbundet i
2017 viser at antall ambulanser har sunket med 14 prosent siden
2002, samtidig som folketallet i Norge har økt med 14 prosent i samme
tidsperiode. I løpet av disse 15 årene har også oppdragsmengden
for ambulansetjenesten i Norge økt med 46 prosent. Disse medlemmer viser til
at selv om det har vært en betydelig aktivitetsvekst i ambulansetjenesten,
er det også ambulansestasjoner i spredt bebygde strøk med stagnasjon
og reduksjon i antall oppdrag. Ved enkelte helseforetak blir ikke
aktiv flåtestyring tatt godt nok i bruk. Dette er et viktig virkemiddel
i samtidighetskonflikter, altså der flere hendelser inntreffer samtidig. Disse medlemmer mener
det er for stor variasjon rundt i landet knyttet til både kompetanse,
personell og utstyr i bilene. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til forskriftsfestede
responstider for blålystjenestene, som fastsetter hvilke responstider som
skal gjelde, og hvilke krav som skal settes til utstyr og faglig
kompetanse i tjenesten.»
Disse medlemmer viser
til at Stortinget i 2000 vedtok veiledende responstider for ambulanser
ved akuttoppdrag. Kvalitetsindikatoren, som angir tiden fra AMK
varsles, til ambulanse er på hendelsessted, har ikke vært oppdatert
siden 2017. Disse
medlemmer mener at det er påfallende at Helsedirektoratet
etter 2017 ikke har offentliggjort en samlet framstilling av resultater
for responstider fordelt på fylker og kommuner.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Helsedirektoratet
og Folkehelseinstituttet i dag gjør et omfattende og viktig arbeid med
forberedelser til håndtering av pandemier, både med behandling og
eventuell vaksinasjon. Den norske legeforening ønsker å delta nært
i dette arbeidet som følge av den sentrale rollen i kontakten med
pasientene. Det er særlig fastlegene som må bære et stort ansvar med
mange pasientkontakter i utøvende behandling, rådgivning og informasjon
til pasienter og pårørende når sykdom rammer. Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen etablere en modell for effektiv massevaksinasjon,
med en effektiv logistikk for invitasjon til prioritert vaksinering
av kjente risikogrupper først.»