9.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til at mulighetene
og ønskene i helse- og omsorgstjenesten alltid vil overstige ressursene
man har til rådighet. Derfor støtter komiteen målsettingen om
å bruke ressursene mest mulig effektivt.
Komiteen merker seg at det
fortsatt er betydelig variasjon innenfor mange områder i helsetjenesten,
og støtter regjeringens arbeid med å redusere uønsket variasjon
og bedre pasientsikkerheten.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det er viktig å tenke ressurseffektivt ved planlegging av nye sykehusbygg,
all den tid personell blir knappeste innsatsfaktor fremover. I planleggingen bør
det vurderes en miks av enerom og flersengsrom, slik man har gjort
i Haugesund, da enerom ikke er egnet til å ta imot flere pasienter
i perioder med høyt press. Likeledes bør akuttmottak legge til rette
for senger til korttidsobservasjon i akuttpoliklinikk, slik man
har gjort på St. Olavs hospital i Trondheim.
Komiteen viser
til den enstemmige uttalelsen fra nye Holmestrand kommunestyre,
som ønsker at kommunen skal ha en delt løsning med tilknytning til
både Sykehuset Vestfold HF (Tønsberg) og Vestre Viken HF (Drammen
sykehus). Det nye kommunestyret i den sammenslåtte kommunen Holmestrand
ønsker at innbyggerne i gamle Holmestrand kommune skal bruke Sykehuset
Vestfold HF (Tønsberg) som sitt lokalsykehus, mens innbyggerne i
gamle Sande kommune fortsatt skal bruke Vestre Viken HF (Drammen
sykehus).
Komiteen viser til at fordelingen
har vært slik i mange år, og kommunestyret i den sammenslåtte kommunen
ønsker at denne delte løsningen videreføres, dette for å sikre at
alle innbyggerne i Holmestrand får kortest mulig reisevei til sitt
sykehus. Helse Sør-Øst har imidlertid problematisert dette, og komiteen oppfatter
det slik at Helse Sør-Øst vil at hele den nye kommunen skal tilhøre
enten Vestre Viken HF (Drammen sykehus) eller Sykehuset Vestfold
HF (Tønsberg).
Komiteen presiserer at kommunen
har bestemt at innbyggerne i gamle Sande kommune skal ha sitt kommunale
legevakttilbud ved Vestre Viken HF (Drammen sykehus), mens resten
av kommunen skal bruke legevakt ved Sykehuset Vestfold HF (Tønsberg).
Komiteen støtter de lokale
representantene i Holmestrand kommune i ønsket om å ha en delt sykehusløsning
for sine innbyggere.
På bakgrunn av
dette fremmer komiteen følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge avgjørende vekt på lokalpolitiske ønsker og
innbyggerperspektiv, og derfor åpne opp for at nye sammenslåtte
kommuner kan ha delte løsninger mellom flere helseforetak.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til Prop. 55 L (2018–2019) om at de regionale helseforetakene skal
innrette sitt tjenestetilbud i tråd med prioriteringskriteriene. Disse medlemmer vil
understreke at flere høringsinstanser var bekymret for hvilke konsekvenser
en slik generell lovbestemmelse vil få for veletablerte pasienttilbud,
slik som livreddende dialyse, og at dette ville kunne få konsekvenser
for klinikernes mulighet til å velge behandling for den enkelte
pasient, idet RHF-ene gjennom beslutninger på gruppenivå kan påvirke
behandlingsvalg for den enkelte pasient.
Disse medlemmer viser til
målet om å unngå uønsket variasjon og vil peke på at finansieringsmåten for
sykehus kan være en driver for både over- og underbehandling i helsetjenesten.
Finansieringsmåten kan føre til at tilbud og pasienter som «lønner
seg», blir prioritert framfor andre pasienter og behandlingstilbud. Disse medlemmer mener
det er en stor feil når regjeringspartiene nekter å utrede hvordan
finansieringsmåten kan påvirke prioriteringsbeslutninger, selv om
dette ble anbefalt av prioriteringsutvalget.
Disse medlemmer viser til
at Helse Midt-Norge har innført «antibiotikafarmasøyter» på post
for å redusere antibiotikabruk på sykehus. Disse medlemmer mener at
hvis resultatene er gode, bør alle sykehus vurdere å ansette «antibiotikafarmasøyter»
for å kutte ned bruken av bredspektret antibiotika.
Disse medlemmer viser til
at flere leger, sykepleiere og helsefagarbeidere sier at de bruker
mer tid på byråkratisk arbeid enn før. Disse medlemmer mener at
ressursene bør brukes bedre, og at helsepersonell bør ha mer tid
med pasientene. Disse
medlemmer mener at sykehusene bør ansette flere helsesekretærer for
at andre kan bruke mer tid med pasientene.
Disse medlemmer viser til
at ansatte med hele, faste stillinger er mindre syke enn de som
er vikarer, eller de som har mindre stillinger. Disse medlemmer viser til
forskningen og mener at helsetjenesten kan bruke ressursene bedre
hvis de har flere faste, hele stillinger.
Disse medlemmer viser til
de erfaringene man har gjort blant annet ved St. Olavs hospital
i Trondheim, og ved Sørlandet sykehus i Arendal, med å etablere
egne ortogeriatriske avdelinger. For eldre som har vært utsatt for
brudd, øker slike avdelinger sjansene både for å være i live og
for å bo hjemme tolv måneder etter bruddet. Disse medlemmer mener derfor
man bør arbeide for å etablere flere ortogeriatriske avdelinger
ved norske sykehus, da dette vil være et positivt bidrag til å øke
livskvaliteten til eldre som har hatt et brudd, samtidig som gode
helhetlige behandlingsforløp for denne gruppen bidrar til å redusere
de fremtidige hjelpebehovene.
Disse medlemmer viser til
Innst. 206 S (2015–2016), der flertallet fremmet følgende forslag,
som ble vedtatt av flertallet i Stortinget:
«Stortinget ber
regjeringen gjennom foretaksmøtet og/eller styringsdokumenter sørge
for at de regionale helseforetakene flytte mer av den elektive kirurgien
i foretaket til akuttsykehusene, der det ligger til rette for dette,
for derigjennom å styrke den generelle kirurgiske kompetansen ved
disse sykehusene.»
Disse medlemmer mener dette
vedtaket i liten grad er blitt fulgt opp, da det har vært få konkrete
eksempler på at slik elektiv kirurgi faktisk flyttes. Disse medlemmer mener
derfor forslaget må fremmes på nytt, med en klarere bestilling.
Derfor fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennom foretaksmøtet og/eller styringsdokumenter
sørge for at de regionale helseforetakene flytter mer av den elektive
kirurgien i foretaket fra de største sykehusene til akuttsykehusene, der
det ligger til rette for dette, for derigjennom å styrke den generelle
kirurgiske kompetansen ved disse sykehusene.»