2.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til at pasienten
bør være en aktiv deltaker i eget pasientforløp. Det er pasienten
som er ekspert på egen tilstand og livssituasjon, og komiteen mener
denne kompetansen må nyttiggjøres bedre enn i dag.
Komiteen viser til målet om
å øke helsekompetansen i befolkningen. Helsetjenesten må ta hensyn
til pasientenes helsekompetanse i sin utvikling av tjenester. Det
skal være enkelt for pasienter, brukere og pårørende å finne frem
til riktig tilbud, og tilbudet skal være tilpasset den enkeltes
forutsetninger og livssituasjon.
Komiteen er enig i at økt
kompetanse og kunnskap om egen helse er viktig, men vil understreke
at helsetjenesten har et lovfestet ansvar til å gi pasienter hjelp etter
behov, uansett hvilken «helsekompetanse» pasientene har.
Komiteen viser til at mange
pasienter og pårørende opplever at det er vanskelig å forstå informasjon fra
helsetjenesten. Det kan føre til misforståelser som resulterer i
at pasienten går glipp av viktig informasjon om egen helsetilstand. Komiteen viser
til at de regionale helseforetakene har fått i oppdrag å iverksette
tiltak for å gjøre innkallinger til time og informasjon om rett
til helsehjelp enklere å forstå.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, mener det er positivt at regjeringen
vil gjøre det enklere for pasienten å delta i beslutninger om egen
helse og sikre at pasientens stemme blir hørt i utviklingen av tjenestene. Et
av tiltakene er å bidra til pasient- og pårørendeopplæring gjennom
en revidering av lærings- og mestringstjenestene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at mennesker med funksjonsnedsettelser kommer dårligere ut enn
befolkningen for øvrig både for fysisk og psykisk helse, samt tannhelse.
Helsen til mennesker med utviklingshemning er dårligere, og helsetjenestene
er ofte ikke tilrettelagt for dem. Unge med funksjonsnedsettelse
opplever også fordommer fra helsevesenet når det gjelder seksuell
helse, og personer med utviklingshemninger får lite informasjon
om seksuell og reproduktiv helse. Dette kan gjøre dem mer utsatt for
overgrep. Manglende tolking og annen tilrettelegging av kommunikasjon
hindrer pasienter i å gi fritt og informert samtykke. Helsepersonell
har ofte ikke den nødvendige kompetansen om bestemte behov knyttet
til funksjonshemninger. Det gjør tilgangen til akutte tjenester
problematisk, og fører ofte til for sen og feil behandling. Disse medlemmer mener
det er viktig at personer med funksjonsnedsettelser får nødvendig
informasjon om seksuell og reproduktiv helse, og ber om at regjeringen
kartlegger barrierer for mennesker med funksjonsnedsettelser i møtet
med helsevesenet.
Disse medlemmer viser til
nasjonal strategi for å øke helsekompetansen i befolkningen. I strategien står
det at tilstrekkelig helsekompetanse er en forutsetning for å realisere
pasientens helsetjeneste, som er regjeringens uttalte mål for helsetjenesten.
Befolkningen skal få kompetanse til å navigere seg frem til rett
tilbud og velge riktig. Disse medlemmer mener at økt
helsekompetanse må handle om å øke kompetansen og forståelsen i
befolkningen som helhet når det gjeder å ta vare på egen helse,
egenmestring og egenbehandling, få trygghet i hva som er normale
plager og få kunnskap slik at man kan treffe sunne livsstilsvalg.
Kampanjer som hjerneslagskampanjen «Prate, Smile, Løfte» er eksempel på
et godt tiltak for å øke helsekompetansen i befolkningen. Disse medlemmer mener
at økt helsekompetanse ikke må handle om å lære opp pasienter til
å velge riktig, til å «navigere» og finne fram til rett tilbud,
i et system der man ser på pasienter som kunder i et helsemarked. Disse medlemmer viser
til at det er et overordnet mål for helsetjenesten at helsetilbud
skal gis etter behov, og at folk skal få likeverdig tilgang til
helsetjeneste uavhengig av bakgrunn, og det må også gjelde uavhengig
av såkalt helsekompetanse.
Disse medlemmer viser til
at regjeringens krav om fastlegeattest ved fravær i videregående
er et tiltak som virker imot å øke helsekompetansen i befolkningen,
ved å lære opp en hel ungdomsgenerasjon til å oppsøke fastlege selv
om det ikke er medisinsk behov for det.