Helsefellesskap
Komiteen mener det er positivt
at KS ønsker et samarbeid med helseforetakene, og at de er enige
i målet om at kommuner og sykehus skal se på hverandre som likeverdige
partnere med felles ansvar for pasientene. Komiteen viser til regjeringens
avtale med KS om helsefellesskap for å få bedre samhandling.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
er positive til regjeringens avtale med KS om helsefellesskap mellom
kommuner og helseforetak. De vil være viktige i arbeidet med å sikre
at pasienter og pårørende skal oppleve en helhetlig og sammenhengende helse-
og omsorgstjeneste.
Flertallet tror dette løses
best dersom kommuner og sykehus møtes som likeverdige partnere og
sammen bidrar til å planlegge og utvikle tjenestene. Samtidig er
det viktig å finne løsninger som er tilpasset lokale forutsetninger.
Det betyr at oppgavene kan løses på ulike måter i de forskjellige
helsefellesskapene. Det viktigste er at oppgavene ligger fast og
at innbyggerne er sikret et likeverdig helsetilbud.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at regjeringens forslag om helsefellesskap kan være med på å bidra
til bedre samarbeidsarenaer, men at helsefellesskap ikke alene kan løse
de samhandlingsutfordringene helsetjenesten står overfor. De tilfører
verken mer ressurser eller endrete beslutningsstrukturer, og kommunenes
innflytelse på helseforetakene forblir den samme.
Disse medlemmer påpeker at
også de regionale helseforetakene i sitt høringsinnspill har vist
til at det er behov for å klargjøre hvordan man skal håndtere manglende
konsensus ved uenighet, eller at en eller flere aktører ikke etterlever
de løsninger som er avtalt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det allerede er mangler
i å følge opp innhold og prosedyrer i etablerte samhandlingsavtaler,
og at rettigheter til kontaktlege og rettigheter til individuell
plan og koordinator ikke følges opp like godt i hele tjenesten. Disse medlemmer ser
ikke hvordan helsefellesskapene skal kunne bidra til å rette opp
i dette, og mener meldingen burde prioritert konkrete virkemidler,
snarere enn oppfordringer til mer samarbeid.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre økt bruk av individuell plan hos pasienter
som har bruk for langvarige og koordinerte tjenester, og sørge for
at pasientenes lovfestede rettigheter til koordinator og kontaktlege
blir fulgt opp i helseforetakene.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at både kommuner og helseforetak ved innføring av samhandlingsreformen
fikk en lovfestet plikt til å samarbeide. Det vises til kommunehelsetjenesteloven
kapittel 6 om at alle kommuner har lovfestet plikt til å inngå samarbeidsavtaler
med det regionale helseforetaket eller med det helseforetaket det regionale
helseforetaket bestemmer. Det vises tilsvarende til spesialisthelsetjenesteloven
§ 2-1 om at det regionale helseforetaket har lovfestet plikt til
å sørge for at det inngås samarbeidsavtaler som nevnt. Helseforetaket
har også lovfestet plikt til å legge til rette for nødvendig samarbeid
mellom like helseforetak innad i det regionale helseforetaket, fylkeskommuner,
kommuner eller andre tjenesteytere om å tilby tjenester omfattet av
loven.
Disse medlemmer viser til
at samarbeidet ifølge loven skal ha som målsetting å bidra til at
pasienter og brukere mottar et helhetlig tilbud om helse- og omsorgstjenester,
og pasient- og brukerorganisasjoner skal medvirke i forbindelse
med utarbeidelse av avtalene. Det er lovfestet hva samarbeidsavtalene
som minimum skal inneholde, blant annet retningslinjer for samarbeid
knyttet til innleggelse, utskrivning, habilitering og rehabilitering
og tjenester til pasienter med behov for koordinerte tjenester,
samarbeid om jordmortjenester, IKT-løsninger, forebygging, omforente
beredskapsplaner og planer for den akuttmedisinske kjeden. Avtalepartene
skal årlig gjennomgå avtalene med tanke på nødvendige oppdateringer
eller utvidelse.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil påpeke at helsefellesskap
derfor på ingen måte representerer noe nytt med hensyn til at kommuner
og helseforetak må samarbeide, men at dette i flere år har vært
lovfestet.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti støtter intensjonen om å ha
helsefellesskap mellom kommuner og sykehus for å sikre at pasienter og
pårørende skal få en helhetlig og sammenhengende helse-, omsorgs-
og rehabiliteringstjeneste. Målet er godt, men regjeringen har ikke
gitt ressursene helsetjenestene trenger. Dersom helsefellesskapene
skal fungere etter hensikten, trengs det mer ressurser. Hvis ikke risikerer
vi at det blir en papirtiger, i stedet for at det bygger opp en
helhetlig og sammenhengende helse-, omsorgs- og rehabiliteringstjeneste.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det er kritikkverdig at regjeringen ikke har fulgt opp samhandlingsreformen
og evaluert hvordan samarbeidsavtalene har fungert i praksis. Disse medlemmer viser
til at det mange steder fra kommunenes side oppleves at helseforetaket
har vært bestemmende part og premissgiver i utforming og oppfølging
av samarbeidsavtalene. Det vises for eksempel til at alle kommuner
på Nordmøre i fjor sa opp sine samarbeidsavtaler i protest mot at
helseforetaket planla omfattende kutt i sitt tjenestetilbud på en
måte som ville få store konsekvenser for det kommunale tilbudet. Disse medlemmer mener
at etablering av helsefellesskap må bygge på gode forpliktende samarbeidsavtaler
mellom kommuner og helseforetak, og at samarbeidsavtaler må utvides
til å omhandle de prioriterte områdene for helsefellesskap, som
er barn og unge, personer med psykiske lidelser og rusproblemer, skrøpelige
eldre og personer med flere kroniske lidelser.
På denne bakgrunn
fremme disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen evaluere de lovfestede samarbeidsavtalene mellom
helseforetak og kommuner og sikre at samarbeidsavtalene gjennomgås
årlig med tanke på nødvendige oppdateringer og forbedringer.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at de lovfestede samarbeidsavtalene mellom
helseforetak og kommuner omfatter tjenester til barn og unge, personer med
alvorlige psykiske lidelser og rusproblemer, skrøpelige eldre og
personer med flere kroniske lidelser.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
mener at samhandling også bør omfatte private og ideelle aktører,
i tillegg til spesialist- og kommunehelsetjenesten. Private og ideelle
aktører av betydning bør ha plass i helsefellesskapene. I større byer
der ideelle sykehus har egne opptaksområder, bør hensynet til samhandling
være bestemmende for sammensetting og antall helsefellesskap. Samhandling gjennom
helsefellesskap forutsetter tilpasning til lokale forhold.
Komiteen viser
til høringsinnspill fra Virke om at de ideelle sykehusene må bli
inkludert i helsefellesskapene. De ideelle sykehusene Diakonhjemmet,
Lovisenberg og Haraldsplass har alle en viktig rolle i de respektive
helseregionene i å tilby spesialisthelsetjenester til innbyggerne.
De har lang erfaring som akuttsykehus med bred samhandling til sine
bydeler.
Komiteen vil påpeke at ved
opprettelsen av eventuelle helsefellesskap må også de ideelle DPS-ene
delta som selvstendige parter i helsefellesskapene for sine opptaksområder.
På denne bakgrunn
fremmer komiteen følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at ideelle sykehus og ideelle DPS-er blir
inkludert i helsefellesskapene.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser for øvrig til representantforslag
fra Senterpartiet, Dokument 8:64 S (2019–2020), om å styrke det
ideelle innslaget i spesialisthelsetjenesten, der det blant annet foreslås
å be regjeringen sikre at de 12 ideelle sykehusene med løpende avtaler
får langsiktige avtaler i fremtiden, og at helseforetakene får i
oppdrag å vurdere muligheten for å øke opptaksområde og nytt tjenestevolum
for ideelle sykehus i sine utviklingsplaner. Det foreslås også å
sikre at helseforetak ikke kjøper opp eller overtar ideelle aktører
sine spesialisthelsetjenestetilbud, og at alle helseforetak får
krav om å rullere sine strategiplaner for ideell vekst, der det
blir satt konkret mål om at minst 10 pst. av tjenestene skal være
drevet av ideelle aktører innen 2030.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at en stor undersøkelse
gjort blant synshemmede, gjennomført av Nasjonalt kunnskapssenter
om vold og traumatisk stress, viser at en svært stor andel av gruppen
er deprimerte, langt flere enn i befolkningen ellers, samt at langt
flere enn i befolkningen ellers er ensomme. Til tross for dette
finnes det i dag ingen psykologer eller psykiatere som har spisskompetanse
på å gi bistand til blinde og svaksynte. Flertallet mener det derfor
er viktig at det etableres et slikt tilbud.
Flertallet viser til at Gaustad
sykehus har et tilbud rettet mot hørselshemmede. Dette er en nasjonal behandlingstjeneste
som både gir direkte oppfølging til hørselshemmede, personer med
kombinert hørsels- og synsnedsettelse og fagpersoner som følger
opp de to gruppene innenfor psykisk helsevern rundt i landet.
Flertallet ønsker et tilsvarende
tilbud for synshemmede, som legges i tilknytning til det tilbudet
Gaustad har rettet mot hørselshemmede. Flertallet viser til at de
har bekreftet at de gjerne tar på seg en slik oppgave, noe som også
er bekreftet av Oslo universitetssykehus.