8.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til budsjettproposisjonen
for 2019 der departementet orienterte Stortinget om at vurderingen
av styringssignal for NRK ville bli gjort i denne meldingen. Dette
var viktig for å kunne se vurderingene i sammenheng med de andre
økonomiske virkemidlene på mediefeltet. Resultatet er at styringssignaler
til NRK tidligst kan innføres fra budsjettåret 2020. Komiteen registrerer
derfor at styringssignaler i første omgang skal fastsettes frem
til 2022, og deretter blir fastsatt for fire år om gangen.
Komiteen ønsker å fremheve
forutsigbarhet som ligger i at regjeringen vil justere NRKs økonomiske
ramme årlig i takt med pris- og lønnsveksten, minus et effektiviseringskrav
på 0,5 pst. Komiteen merker
seg også at overgangen til ny finansieringsordning vil skje med utgangspunkt
i et anslag for NRKs inntekter fra kringkastingsavgiften i 2019.
Komiteen har forståelse for
at det er uunngåelig at NRKs tilbud påvirker handlingsrommet til
de kommersielle aktørene i det samme markedet. I den sammenheng
er det viktig å vise til NRKs rolle som allmennkringkaster og NRK-plakaten
som gir politiske føringer for hva NRK skal satse på.
Komiteen viser til at NRK-plakaten
sist ble revidert da Stortinget behandlet Meld. St. 15 (2016–2017). Komiteen er
derfor enig i at det ikke er behov for å gå gjennom NRK-plakaten
i sin fulle bredde nå, men støtter forslaget om at NRK-plakaten
utvides med et punkt om at NRK skal ha et særlig ansvar for å dekke
tematiske og geografiske blindsoner, der det er tydelig at andre medier
ikke kan eller vil dekke det.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at NRKs rolle og oppgave er like viktig som før. Selv om medietilbudet
er mye større enn tidligere, er behovet for troverdig og kvalitetssikret
innhold viktigere enn noen gang. Det store medietilbudet gjør at
folk enkelt kan velge bort NRK. Samtidig har folk behov for medier
som de stoler på. NRKs tillit og kvalitet er derfor viktigere enn
noen gang for at NRK skal beholde sin rolle og gi det tilbudet folk
har behov for. Det betyr blant annet at dersom NRK velger å gå inn
i en konkurranse med andre medier om «klikkjournalistikk» og tabloidoppslag,
risikerer de å undergrave hele fundamentet for NRKs posisjon.
NRK betyr mye for
å gi befolkningen et tilbud som andre medier ikke dekker. Annonsørene
retter seg inn mot bestemte aldersgrupper, derfor vil reklamefinansierte
medier bare i begrenset grad gi et tilbud til barn og eldre. NRK
dekker hele landet og skal også dekke geografiske områder med begrenset
medietilbud, eller innholdsområder som ellers ikke ville fått mediedekning. Disse medlemmer støtter
forslaget om at NRK skal ha et viktig ansvar for å dekke ulike blindsoner
i mediedekningen i Norge.
Disse medlemmer mener det
er særdeles viktig at NRK opprettholder sin virksomhet i hele landet.
Det er under planlegging et nytt NRK-senter i Oslo. Disse medlemmer er
i utgangspunktet positive til dette, men mener det ikke må føre
til en sentralisering av NRKs virksomhet. Tvert imot bør distriktssatsingen over
hele landet styrkes og de regionale sentraene utvikles. Også NRKs
nasjonale oppgaver kan ivaretas over hele landet, slik medvirkningen
i etableringen av Media City Bergen og NRKs hovedbase i Trondheim
er eksempler på. Disse
medlemmer mener Media City Bergen kunne være et viktig og
nyttig sted for NRKs langsiktige utviklingsarbeid.
Disse medlemmer mener det
er viktig å sikre et fortsatt sterkt allmennkringkastingstilbud
i Norge med klare programforpliktelser overfor brede og smale grupper,
med tilstedeværelse over hele landet. NRKs allmennkringkastingsoppdrag
må sikres gjennom sterke distriktsredaksjoner med tilstedeværelse
i alle fylker.
Komiteen merker
seg Medietilsynets vurdering av NRKs bidrag til mediemangfoldet,
men også at ikke alle medieaktørene deler deres konklusjoner. Departementet
konkluderer med at det ikke er aktuelt å legge restriksjoner på
NRKs muligheter til å tilby sitt innhold på nett.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
er enig i dette, men viser også til departements vurderinger om at
NRK bør være tilbakeholdne med å sitere for mye fra saker som kommersielle
medieaktører har publisert bak betalingsmur. Videre vises det til
at NRK skal ha en raus krediteringspraksis.
Komiteen viser
til at Stortinget parallelt med mediemeldingen behandler endringer
i kringkastingsloven (Prop. 58 L (2018–2019)). Endringene som foreslås der,
innebærer krav til NRK med tanke på tegnspråk, lydtekst og synstolking,
i tillegg til mer omfattende krav til teksting. For de kommersielle
kringkasterne på TV er det foreslått tilsvarende krav når dette
er teknisk og praktisk mulig.
Komiteen viser også til høringsinnspill
fra Norges Blindeforbund. Der viser de til en statusmåling gjennomført
i 2018 av Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) av 278 virksomheter,
der 25 av disse var medienettsider. Difi konkluderte med at manglende
universell utforming av nettsider skaper digitale barrierer. Kun 14
pst. av medienettsidene som ble testet, var i samsvar med krav til
kontrast, og kun på 27 pst. av nettsidene var det mulig å nå alt
innhold ved tastaturbetjening. Flertallet mener at disse
utfordringene må tas på alvor for å sikre tilgang til nyhetsmangfoldet
for alle.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
bekymret for en utvikling hvor flere store idrettsarrangementer
blir formidlet på dyre betalingsplattformer. Regjeringen Stoltenberg
listeførte en rekke arrangementer som skal gå på åpne plattformer,
og håndhevingen og videreutviklingen av denne listen er helt nødvendig.
De store felles begivenhetene skal være for alle, ikke bare for
de få.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå listen over store begivenheter av nasjonal
betydning som skal være åpent tilgjengelig, for å se om medieutviklingen tilsier
at flere slike arrangementer, som for eksempel verdenscupen i ski,
bør inkluderes på denne listen.»