2.2 Komiteens merknader
Komiteen merker seg beskrivelsen
av utviklingen i mediemarkedet. På få år har mediemarkedet og medievanene
endret seg dramatisk. Mangfoldet av radio- og tv-kanaler, strømmetjenester,
nettaviser og sosiale medier har økt kraftig. Det er positivt at
innbyggerne får et stadig bredere tilbud. Samtidig har andelen som
leser papiraviser gått ned. Dette gir utslag i våre medievaner som
meldingen beskriver godt. Endringene bekreftes også av Statistisk
sentralbyrås siste Norsk mediebarometer 2018.
Komiteen merker seg at fra
2017 ble all rikssendt radio heldigital. NRKs DAB-nett har i dag
en befolkningsdekning på 99,7 pst., mens de kommersielle kanalene
har en befolkningsdekning på 92,8 pst. Begge nettene har en høyere
dekningsgrad enn hva som er satt i kravene fra staten. Et tredje
DAB-nett for lokalradio er under utbygging.
Komiteen ser med bekymring
på endringene i annonsemarkedet. Annonseinntektene for tv faller
noe, for radio faller inntektene mer og for avisene ser vi en stor
svikt i annonseinntektene. Tradisjonelt har dette vært den viktigste
inntektskilden for nyhets og aktualitetsmedia. Samtidig ser vi en
stor økning i annonsering på internett, og konkurransen fra aktører
som Facebook og Google bekymrer store deler av bransjen.
Komiteen anerkjenner at dette
er en internasjonal problemstilling, men er av den oppfatning at
regjeringen aktivt må jobbe for å sikre en endring i regelverk og
rammevilkår for de internasjonale aktørene som opererer på internett.
Komiteen merker seg at brukerbetaling
de siste årene har blitt stadig viktigere samtidig som annonsemarkedet
har vært nedadgående. Det plattformnøytrale momsfritaket for nyhets-
og aktualitetsmedier som ble innført i 2016, har vært et viktig
tiltak for å sikre økte inntekter gjennom brukerbetaling. Det er
også gledelig å se at det har bidratt til at andelen digitale abonnenter er
økende. Komiteen er
allikevel bekymret for at store grupper i samfunnet ikke ser seg
i stand til, eller ønsker, å betale for tilgang til nyheter. Dette
kan på sikt gi oss nye nyhetsblindsoner i samfunnet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at sett i lys av tilgangen til «nyheter» via sosiale medier, blogger
og gjennom algoritmer, bør denne problemstillingen sees nærmere
på.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, er enige med bransjen
i at nye medievaner i befolkningen også er en utfordring for å sikre redaktørstyrte
nyheter til hele befolkningen. Allerede i dag, men ikke minst i
et fremtidsbilde, vil kampen om annonser, brukerbetaling og befolkningens
tid hardne til. I dette bildet blir det viktigere enn noen gang
å ha en mediepolitikk som sikrer tilgangen til et nyhetsmangfold
for alle.
Komiteen viser
til at mediesektoren nå gjennomgår enorme endringer, store utviklingstrekk
som slår inn samtidig. Digitaliseringen gjør at informasjonsflommen
er mye større enn før. Det innebærer store fordeler gjennom at alle
kan delta, ytre seg og dele, og at man kan få tak i enormt mye informasjon
gjennom noen tastetrykk. Det gjør at produsert innhold i prinsippet
blir et kollektivt gode, en ekstra bruker medfører ingen ekstrakostnad.
Men det gjør det også vanskeligere å finne fram i informasjonsflommen,
og påvirker tillitsforholdene i mediesektoren. I en digital tid
er det derfor viktig med redaktørstyrte kvalitetsorienterte medier med
høy tillit i befolkningen.
Komiteen viser videre til at
fremveksten av sosiale medier og et utall tilbud på nettet endrer
forbruksmønstrene. Digitaliseringen medfører endring i forretningsmodeller
og betalingsstrømmer. Fallende grensekostnad og økt nytte av flere
brukere gjør at de største aktørene får enorme fordeler mot de mindre.
Den internasjonale konkurransen fører til store utfordringer, blant
annet ved at internasjonale aktører tar større andel av annonsemarkedet
i Norge. Det øker faren for markedskonsentrasjon og manglende mangfold
og konkurranse. Digitaliseringene gjør det også mer krevende å ivareta
opphavsrettigheter.
På den
bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen forsterke det internasjonale arbeidet, blant annet
overfor EU, mot spredning av opphavsrettslig beskyttede verk på
internett uten godkjenning og eventuelle vederlag.»
Komiteen mener
at større muligheter for aktørene til å samle informasjon om brukerne
fører til endringer, en utvikling som kan forsterke seg kraftig
i årene som kommer. Gjennom analyse av hva en bruker interesserer
seg for, kan innhold og annonser skreddersys for den enkelte. Det
kan føre til at hver enkelt bruker lettere finner relevant stoff,
men kan også føre til at man bare får bekreftet egne oppfatninger,
såkalt ekkokammer, og at det informasjons- og debattfellesskapet
som et godt samfunn er avhengig av, svekkes. Innsamlingen av persondata
medfører store personvernutfordringer.
Digitale plattformer
medfører større fare for manipulering og spredning av falske nyheter
og hatpropaganda. Innhold som skaper følelser, særlig sinne, spres fortere
og kan skape store bevegelser. Skadelig innhold kan spres lettere,
kriminelle miljøer og terrorvirksomhet kan bruke nettet til kommunikasjon.
Samtidig som det kan være lettere å bryte informasjonsmonopoler
og legge større begrensninger på ytringsfriheten i autoritære og
totalitære regimer, gir ny teknologi også større muligheter til
overvåkning og kontroll.
Komiteen mener de enorme endringene
stiller store krav til et samfunns overordnede politikk for ytringsfrihet,
tilgang på informasjon, samfunnsdebatt og strategier for et opplyst
og deltakende demokrati. Det overordnede målet kan ikke bare være
at alle har tilgang på et mangfold av medier av god kvalitet, men
at folk kan nyttiggjøre seg mediene på en god måte, delta i samfunnsdebatt
og demokrati og at den samlede politikken bidrar til en opplyst
og informert befolkning.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
peke på at i Norge går utviklingen på mange områder i gal retning.
Selv om økonomien i mange mediebedrifter for tiden er god, går antall
journalistårsverk kraftig ned. Mediebedriftene taper annonsepenger
til plattformer som Facebook og Google og andre som ikke har noen
egenproduksjon av innhold. Disse medlemmer mener at Norge
må ta initiativ til internasjonalt samarbeid for å sikre at de globale
medieaktørene betaler skatter og avgifter i de landene de opererer
i. Dette vil bidra både til likeverdige konkurranseforhold i mediebransjen
og til et styrket inntektsgrunnlag for de offentlige mediestøtteordningene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen forsterke arbeidet for å sikre at de globale medieaktørene
betaler skatter og avgifter i de landene de opererer i.»
Disse medlemmer mener
at presseetikken og kvalitetsjournalistikk utfordres av høyere tempo,
hardere konkurranse fra sosiale medier, klikkanalyser og annonsepress.
Vi ser også et generasjonsgap i beherskelse av digitale medier som
gjør at en del føler seg ekskludert fra det digitale informasjonssamfunnet.
Alle de raske endringene
medfører behov for en jevnlig gjennomgang av tilstanden for ytringsfrihet,
debatt og medier i Norge.
Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen holde en årlig redegjørelse for Stortinget om pressefrihetens
vilkår i Norge.»
Disse medlemmer mener
det er svært skuffende at den fremlagte mediemeldingen ikke går
inn i de store utviklingstrekkene og drøfter hva som skal til for
å sikre en god og mangfoldig mediesektor i framtiden. I stedet for
å legge fram en skikkelig analyse av hvilke mål som er viktig å
nå, analyse av de store endringene og overordnede strategier for
å møte dem, fremlegger meldingen noen mindre endringer i den eksisterende
mediepolitikken. Dette på tross av at mediemeldingen er kraftig
forsinket, hvor det hadde vært fullt mulig for statsråden å bruke
den store ekspertisen både i eget departement og utenfor til å fremlegge
en ordentlig mediemelding.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener det er nødvendig med en helt annen
og grundigere gjennomgang av mediesektoren og fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremlegge en ny og grundigere mediemelding, med
en solid gjennomgang av overordnede mål, viktige utviklingstrekk
og trender, og en langsiktig strategi for en sterk, god og mangfoldig mediesektor
og en opplyst og deltakende befolkning.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
peker på at meldingen foreslår en fremtidsrettet mediestøtteordning
som skaper en mediepolitikk for en ny tid hvor mangfold, armlengdes
avstand og uavhengighet er grunnleggende prinsipper. Flertallet viser
også til at regjeringen allerede har gjort mye for å tilpasse mediestøtten
til de raske endringene, blant annet gjennom å gjøre produksjonstilskuddet
plattformnøytralt, utvide momsfritaket og opprette et eget innovasjonstilskudd.
Flertallet peker på at det
viktigste og fremste grepet meldingen foreslår, er en modernisering
av mediestøtten for å sikre et mangfold av utgivelser på ulike plattformer.
Ved å samle mediestøtten og innføre et nytt system med faste økonomiske
rammer for henholdsvis NRK og den direkte mediestøtten, legges det
til rette for mer forutsigbarhet, og mulighet for innovasjon, samtidig
som prinsippet om armlengdes avstand styrkes. Flertallet viser til at den
nye mediestøtteordningen vil kunne fremme balansen mellom nasjonale
og lokale medier, mellom kommersielle og offentlig finansierte og
mellom etablerte og nye, og vil dermed kunne bidra til et godt og
bredt mediemangfold.
Flertallet mener at de redaktørstyrte
journalistiske mediene har en avgjørende funksjon for å bevare den
høye tilliten vi har i Norge, og at dette ikke er noe vi kan ta
for gitt. Derfor er flertallet fornøyde
med at dette er et viktig prinsipp i meldingen, og at den foreslår flere
grep for å gi media økonomiske forutsetninger for å produsere et
mangfold av journalistikk over hele landet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti konstaterer
at meldingen inneholder få nye løsninger. Meldingen burde for eksempel
drøftet nye mulige forretningsmodeller for tilgjengeliggjøring av stoff
fra de redaktørstyrte ansvarlige mediene, for eksempel med felles
abonnementsordninger med nye systemer for kanalisering av den offentlige
støtten.
Disse medlemmer mener at meldingen
også burde sett på vilkårene for gravende og granskende journalistikk,
ikke minst hvordan også lokalmedier og mindre redaksjoner i landet
kan drive slik journalistikk. I dag skjer dette fortrinnsvis i store
nasjonale medier. Ønsket om og viljen til å jobbe mer undersøkende
er stor i mange redaksjoner, men det skorter på ressurser og kompetanse.
Etter startskuddet for Senter for undersøkende journalistikk (SUJO)
ved Universitetet i Bergen ved siste årsskifte har syv større og
omfattende graveprosjekter blitt publisert i lokal- og regionalmedier, hjulpet
fram av SUJO. Disse
medlemmer ser at det er et behov for kompetanse på dette helt
sentrale journalistiske fagområdet i lokal- og regionalmedier. Disse medlemmer mener
slik kompetanse kunne blitt styrket gjennom etablering av et samarbeid
om både arbeidsmetoder og finansering. Redaksjoner med gode undersøkende
prosjekter kunne få tett oppfølging til å utvikle den saken, samtidig
som journalister og redaktører lærer metodikk og verktøy for videre
jobbing med undersøkende prosjekter. Ingen slike perspektiver berøres
i meldingen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet har vurdert om den framlagte meldingen
burde vært sendt tilbake i påvente av en ordentlig mediemelding. Disse medlemmer ser
det likevel som nødvendig å ta stilling til de foreslåtte endringene
i støttesystemene nå, slik at mediesektoren får avklaring.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at mediebransjen er i en krevende situasjon og opplever
store omveltninger på mange fronter. Overgangen fra papir til digitale
aviser, nye forretningsmodeller og automatisering er eksempler på
endringer som fordrer nye løsninger. Det er krevende med omfattende digitaliserings-
og automatiseringsprosesser, med utviklingen av nye forretningsmodeller
og med store inntektstap særlig til internasjonale aktører som Facebook og
Google. Nyhetsmedienes integritet og posisjon som demokratibærer
er i tillegg under press etter framveksten av «fake news» og alternative
medier.
Flertallet mener det er en
grunnleggende demokratisk verdi at borgerne har tilgang til ulike
synspunkter og meninger i medielandskapet. Norske, seriøse nyhetsmedier
må derfor sikres gode kår, slik at de fortsatt er i stand til å
produsere journalistikk og fylle sin viktige samfunnsrolle, til
det beste for den offentlige samtalen og demokratiet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
at den frie redaktørstyrte pressen er en grunnstein i demokratiet
vårt. I Norge scorer vi høyt på pressefrihetsindeks og har et stort
mediemangfold, men disse
medlemmer peker på at vi ikke kan ta dette for gitt. Mange
steder er pressens frihet under angrep, og også i Norge er falske
nyheter, hat og hets samt utfordringen fra de store multinasjonale
teknologiselskapene trusler mot den frie pressen. Derfor mener disse medlemmer at
framtidens mediepolitikk må rigges med langt større ambisjoner og
sterkere virkemidler enn denne stortingsmeldingen foreslår.
Komiteen viser
til at det er et økende problem at store sosiale medier som ikke
er redaktørstyrt, som blant annet Facebook, ikke evner å stoppe
spredning av hets, trusler og skadelig innhold. Samtidig har tjenester som
Facebook en svært restriktiv politikk som de evner å håndheve på
andre områder, som nakenhet, annonsørinnhold og lignende.
Komiteen er bekymret for at
vi har store globale aktører som setter premisser for ytringsklimaet,
samtidig som folk er avhengig av de samme plattformene for å kunne
delta i den offentlige samtalen. Mange stemmer hindres fra å delta
i det offentlige ordskiftet fordi de møtes av hets og trusler, spesielt
rammes unge, kvinner og personer med minoritetsbakgrunn.
Komiteen merker seg at ytringsklima,
deltakelse i offentlig samtale og globale aktørers mulighet for
å styre samtalen ikke er omtalt i det hele tatt i mediemeldingen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at Norge må være en aktiv pådriver for å utvikle systemer for å
sikre at hets, trusler og skadelig innhold blir fjernet, og der
prosessen er sikret etter klare kriterier og er gjennomsiktig og
åpen slik at aktører som får fjernet innhold eller bedt om å endre
innhold, får en klar begrunnelse og kan klage på vedtaket. Disse medlemmer mener
at vi ikke lenger bør godta en situasjon der bildet av «napalm-jenta»
fra Vietnamkrigen blir fjernet, mens grov hets og trusler blir tillatt.
Det er tydelig at disse tjenestene har ressursene og teknologien
som trengs, da er det nødvendig med en dialog om aktørenes ansvar.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
medlem fra Sosialistisk Venstreparti følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette ned et ekspertutvalg for å vurdere de ikke-redaktørstyrte
sosiale mediene og tiltak for å bedre ytringsklimaet.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen ta initiativ til en dialog med ikke-redaktørstyrte
sosiale medier om å bedre ytringsklimaet, moderering av hets, trusler
og skadelig innhold, samt sikre åpenhet rundt modereringen som foregår.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at statsministeren holdt tale ved den offisielle åpningen
av aksjonen «Rusken på nett» på Youngstorget i mai 2019, hvor formålet
med aksjonen er å «rydde opp i søppelet i kommentarfeltene på Internett».
Statsministeren uttalte bl.a. følgende:
«Hatefulle ytringer på nett
gjør Norge til et dårligere sted å vokse opp i, og det begrenser
ytringsfriheten. Vi kan ikke akseptere at vår politiske debatt skal
stilne fordi folk ikke kan oppføre seg på nettet.»
Flertallet understreker at
arbeidet mot hatefulle ytringer står høyt på regjeringens agenda.
I november 2016 samlet for første gang en norsk regjering innsatsen mot
hatefulle ytringer i en egen strategi. I strategien finnes viktige
tiltak rettet mot politiets innsats, en økt innsats på forskning
og flere møteplasser. I tillegg finnes tiltak for barn og unge,
og tiltak i arbeidslivet og i mediesektoren. Flertallet viser videre til
at regjeringen har lansert en ny nettportal mot hatefulle ytringer
– hatytringer.no – som gir råd og veiledning om alt fra hva hatefulle
ytringer er, hvordan håndtere hatytringer, hvor man kan henvende
seg dersom man opplever å bli utsatt for hatefulle ytringer, til
hvordan diskutere på nett uten «å miste hodet».