6.2 Komiteens merknader
Komiteen mener at målet må
være at mediestøtten skal legge til rette for ytringsfrihet, pressefrihet,
informasjonsfrihet og for god nyhetsproduksjon over hele landet.
Mediepolitikken skal stimulere til innovasjon, utvikling og nyskaping.
I tillegg må det være et mål at mediestøtten er forutsigbar, ubyråkratisk
og har størst mulig avstand til myndighetene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
merker seg at med et mediestøtteråd på plass vil Stortinget og regjeringen
fastsette de overordnede, politiske mål og føringer for hvilke støtteordninger
man skal ha, og hvordan støtteordningene under den direkte mediestøtten
skal innrettes.
Flertallet viser til at meldingen
peker på at dagens system kan kritiseres for at det ikke legges
til rette for en helhetlig og overordnet analyse av den fremtidige
utviklingen i markedet og vurderinger av hvor midlene gir best avkastning
i form av økt mediemangfold. Det kan derfor være behov for å se
formålene i sammenheng og vurdere hva som fremmer mangfoldet og
den offentlige samtalen i et mer langsiktig perspektiv. Flertallet merker
seg at meldingen ikke er konkret på dette, men at en omlegging av
pressestøtten vil være en prosess som mediestøtterådet vil vurdere
nærmere i dialog med bransjen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti er uenige i
regjeringens forslag om å fryse den direkte mediestøtten på dagens
realnivå. Disse
medlemmer mener dette må være grunnplanken i støtten, men
at det er for lite fleksibelt å fryse nivået. Omfanget av støtten
må justeres i takt med konsekvensene av framtidige utviklingstrekk,
særlig hvis vi får en utvikling hvor verdien av den indirekte mediestøtten
går ned på grunn av reduserte brukerinntekter i mediebedriftene.
Vi har også sett hvordan annonseinntektene kan forandres drastisk
på svært kort tid.
Komiteen vil
peke på at Mediemangfoldsutvalget viste til at lokalmedia fyller
en viktig rolle for mediemangfoldet. Utvalget pekte på at den journalistiske dekningen
blir svakere jo mindre befolkningsgrunnlaget er. Videre skrev utvalget
at dersom en lokalavis blir lagt ned i en kommune med få eller ingen
andre lokale alternativ, vil det være mer prekært enn dersom et
av mange riksdekkende nyhetsmedier faller bort.
Komiteen mener at lokalavisen
har en viktig rolle. En lokalavis skal bidra til å gjøre også småsteder
og lokalsamfunn til bedre plasser å leve, bo og virke.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter
styrking av lokalavisenes økonomi. Den direkte mediestøtten utgjør
en liten andel av den samlede mediestøtten, og en økning av støtten
til lokalavisene bør finansieres med økte bevilgninger. Disse medlemmer er
derfor uenige i å finansiere dette med svekkelse av rammebetingelsene
for de nasjonale meningsbærende avisene. Disse medlemmer støtter en
satsing på lokalaviser, men mener denne satsingen må skje med friske
midler, ikke gjennom omfordeling som vil svekke andre deler av mediemangfoldet.
Komiteen deler
bekymringen for hvite flekker, men vil understreke at dette gjelder
både geografiske blindsoner og journalistiske- og tematiske blindsoner. Komiteen deler
derfor målet om at mediestøtten skal legge til rette for lokale
medier i hele landet for å unngå geografiske hvite flekker, og tilrettelegging
for samfunnsviktig og undersøkende journalistikk for å redusere
de tematiske hvite flekkene. Også intensjonene om at mediestøtten
skal bidra til innovasjon og utvikling deles av komiteen.
Komiteen anerkjenner at de
nasjonale nisjeavisene har store krav til journalistisk kompetanse,
har en mer kostandskrevende distribusjon og i mange tilfeller mangler
et naturlig annonsemarked. Samtidig har disse avisene et stort ansvar
for å redusere de tematiske blindsonene. Det er viktig at dette
hensyntas når man vurderer den direkte mediestøtten.
Komiteen merker seg at NRK
får i oppdrag å styrke den journalistiske dekningen i geografiske
blindsoner. I den sammenhengen vil det også være naturlig å trekke
frem NTB som er viktig for å sikre mediemangfoldet i hele landet
og gjennom mange av landets redaksjoner.
Komiteen vil understreke betydningen
av kompetanse for hele mediebransjen. I hovedsak vil gravende og
undersøkende journalistisk kompetanse være viktig å fremheve, men
også digital kompetanse og kompetanse knyttet til omstillingen i
bransjen.
Komiteen merker seg at samfunnskritisk
og undersøkende journalistikk i liten grad drives av lokalmedier og
mindre redaksjoner i landet. Slik journalistikk drives i dag fortrinnsvis
i større nasjonale medier. Ønsket om og viljen til å jobbe mer undersøkende er
stor i mange redaksjoner, men det skorter ofte på ressurser og kompetanse. Komiteen ser
at det er et stort behov for kompetanse på dette helt sentrale journalistiske
fagområdet i lokal- og regionalmedier. En kompetansepott bør vurderes
for å få til denne satsingen sammen med bransjen. Både Institutt
for journalistikk og Senter for undersøkende journalistikk vil her
være viktige ressursmiljøer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti reagerer
på at regjeringen i meldingen ikke signaliserer at det vil komme
friske midler eller nye økonomiske tiltak. Disse medlemmer viser til
at behovet er ettertrykkelig dokumentert av Mediemangfoldsutvalget,
og hvor det ble manet til at man måtte få på plass flere tiltak
og støtteordninger. Regjeringen lytter ikke til dette og foreslår
heller å omfordele produksjonsstøtten til de minste lokalavisene
på bekostning av de litt større lokalavisene, regionalaviser, nr.
2-aviser, og riksspredte meningsbærende aviser som Nationen, Klassekampen,
Vårt Land, Dagen og Dagsavisen. Regjeringens forslag vil for de
fleste av disse avisene ha stor negativ betydning. Dette forsterkes
ytterligere dramatisk i kombinasjon med forslaget fra regjeringen
til ny postlov. Modellen som opprinnelig er foreslått, vil ramme
75 000 abonnenter som ikke lenger vil få dagsavisene sine daglig.
Det er de riksspredte meningsbærende avisene og de store regionale
lokalavisene forslaget rammer hardt.
Disse medlemmer er selvsagt
glad for at de mindre lokalavisene får et løft, og er enig i at
lokalavisene må styrkes for å unngå hvite flekker. Dog må ikke dette
skje ved å skape nye hvite flekker. Disse medlemmer viser til
at deres respektive partier de siste årene har prioritert økning
av mediestøtte/produksjonsstøtte i sine alternative statsbudsjett. Disse medlemmer presiserer
at det nå er nødvendig å øke rammene til mediestøtten/produksjonsstøtten
i en tidsavgrenset periode slik at avisene får tid til å omstille
seg.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at produksjonsstøtten ikke omfordeles fra
aviser som i dag mottar hoveddelen av produksjonsstøtten, til fordel
for de små lokalavisene, men at det opprettes en egen støtteordning
for de små lokalavisene.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at deler av innsparingen ved nedleggelsen av lisenskontoret
i Mo i Rana i en overgangsperiode skal benyttes til å styrke produksjonsstøtten.
Videre viser flertallet til
at regjeringen har avsatt midler til digitalisering i forbindelse
med endringene i postloven.
Komiteen vektlegger
at målet må være å sørge for nødvendig infrastruktur til at borgerne
kan bruke mediene, og at borgere på tvers av sosioøkonomiske og
demografiske skillelinjer og andre variabler må inkluderes. Uten
et mangfold av sjangre, ideer og synspunkter er det ikke reell mulighet
for bruksmangfold. Komiteen mener
et prinsipp bør være at mediestøtten skal motvirke hvite flekker
og medieskygger, geografisk og tematisk for å sikre tilstrekkelig mediemangfold
og bygge opp under lokaldemokratiet.
Komiteen er videre opptatt
av at lokaljournalistikken styrkes på flere plattformer enn de lokalavisene benytter
allerede i dag, både for å sikre mediemangfoldet, men også for å
sørge for å gi lokalmiljøene flere journalistiske aktører å velge
mellom der det er mulig. Det vil derfor være rimelig å se nærmere
på hvordan lokalradio og lokal-TV kan styrke sitt tilbud og sin
journalistiske profil framover.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med sak om hvordan
lokalradio og lokal-TV kan få styrket produksjons- og innovasjonsstøtten.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at på grunn av sviktende
annonseinntekter er mediene under sterkt press. Da Mediemangfoldsutvalget
ble lagt frem i 2016, konkluderte de med at krisen i mediene var
så stor at det var behov for ekstra tilskudd og støtte til en verdi
av 800 mill. kroner. Dette
medlem merker seg særlig at pressestøtten er viktig for lokalavisene,
nummer 2-aviser for de riksdekkende meningsbærende avisene. I forslaget
til melding kommer ikke regjeringen med noen forslag til økning
i pressestøtten, eller forslag til nye ordninger, men legger om
ordningen slik at lokalavisene får en større andel av pressestøtten. Dette medlem merker
seg bekymringene fra nummer 2-avisene og de meningsbærende avisene
som vil rammes av dette, særlig fordi de samtidig vil rammes svært
hardt av nedlegging av postombæring.
Dette medlem mener pressestøtten
burde økes betydelig, og viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative
budsjetter der det er satt av en betydelig økning i støtten. Dette medlem mener
det bør komme noen nye tilskuddsordninger som premierer journalistisk
arbeid, for eksempel gjennom en tilskuddsordning for journalistisk
ansatte, som er mulig å få også for nettbaserte aviser. Dette medlem viser
til at også denne ordningen må være regelstyrt og gjennomsiktig,
og at en slik ordning kan være et alternativ til arbeidsgiverfritak.
Dette medlem viser videre
til at mediehusene selv mener den største utfordringen nå er konkurransen med
de multinasjonale teknologigigantene med den store annonselekkasjen
som følger med.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti peker
på at de ledende dagsavisene siden 2013 har mistet 2,3 mrd. kroner
i annonseinntekter, ifølge Medietilsynet. Så store tap av inntekter
er alvorlig for redaksjonenes evne til å dekke både bredde og dybde.
Frykten er at enkelte områder av samfunnet blir til hvite flekker,
unntatt offentlighetens søkelys og oppmerksomhet.
Disse medlemmer viser til
at mediestøttemeldingen beskriver denne massive utfordringen godt. Men
etter å ha ventet i flere år på at mediemeldingen endelig skulle
komme, leverer den likevel ikke tiltak mot annonselekkasjen. Disse medlemmer peker på
at samtidig som Google og andre mediegiganter stikker av med store
annonseinntekter, så skatter de i praksis ingenting. Google Norge
hadde en milliard kroner i inntekter i 2017, men skattet bare 3
mill. kroner. Konkurransevilkårene for norske mediehus er med andre ord
lite fordelaktige.
På denne bakgrunn
fremmer derfor disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og fremme forslag om å skattlegge verdiskapingen
i Norge fra multinasjonale selskaper med digital inntjeningsplattform, som
Google, etter inspirasjon fra Storbritannia, Frankrike og Spania,
for å utjevne konkurranseforholdene mellom norske mediehus og tjenester
som Google i annonsemarkedet.»