Søk

Innhold

7. Medieøkonomiske virkemidler

7.1 Sammendrag

Kapittelet handlar om Mediemangfaldsutvalet sine forslag til nye direkte tilskotsordningar og økonomiske verkemiddel retta mot særlege grupper av publikasjonar, målgrupper og formål.

Departementet vil setje i verk eit arbeid for å gjere tilskotsordninga for samiske medier plattformnøytral. Vidare vurderast Mediemangfaldsutvalets forslag om å innføre nye tilskotsordningar for til dømes breie nyheitsmedium og gratismedium. Regjeringa konkluderer med at det ikkje er aktuelt å innføre slike ordningar no. Regjeringa vil arbeide for at den eksisterande innovasjonsordninga i større grad blir retta mot særlege grupper som innvandrarar og språklege minoritetar. Regjeringa vil òg sende på høring forslag om endring av innovasjonsordninga slik at han i større grad blir retta mot tenester for personer med funksjonsnedsetjingar. Eit mellombels fritak for arbeidsgivaravgift bør ikkje innførast på det noverande tidspunkt. Regjeringa meiner også at det ikkje bør innførast ei støtteordning for kommersiell allmennkringkasting på radio.

I kapittelet vurderast òg verkemiddel som kan bidra til å betre rammevilkåra til lokalradioen. Departementet har bedt Medietilsynet om å kartleggje rammevilkåra for lokalradiodrift og vurdere om det er grunnlag for å forlengje FM-konsesjonar etter 2021, og på kva vilkår ei eventuell forlenging bør bli gitt. Departementet tek sikte på å komme tilbake til Stortinget med ei sak i 2019 om vilkåra for ei eventuell forlenging av FM-konsesjonar for lokalradio.

7.2 Komiteens merknader

Komiteen ser at departementet har gått gjennom mange av forslagene fremmet av Mediemangfoldsutvalget. Samtidig vises det til flere innspill på komiteens høringsmøte 6. mai 2019, der flere instanser tok opp behovet for en fremtidig «beredskapsplan» eller «verktøykasse» for å raskt kunne iverksette tiltak ved fremtidige utfordrende endringer for mediebransjen. Tiltak som er løftet frem, er for eksempel midlertidig nedsettelse av arbeidsgiveravgiften med ulike avgrensninger og ordninger rettet inn mot større lokalaviser og regionale nyhetsmedier. Komiteen vil med bakgrunn i dette oppfordre regjeringen til å starte et arbeid i tråd med disse innspillene.

Komiteen er tilfreds med at regjeringen vil sende på høring et forslag om å gjøre tilskuddsordningene for samiske aviser plattformnøytral.

Komiteen deler bekymringen for distribusjon av aviser i deler av Finnmark sett i lys av endringene i postloven. Allikevel støtter komiteen vurderingene i meldingen om at en vurdering av distribusjonstilskuddet ikke bør gjøres før man ser hvordan en endret frekvens i postombæringen virker inn på media.

Komiteen mener at man i dette arbeidet må se på avgrensning av mulige tiltak for å sikre at eventuelle virkemidler blir treffsikre. Dette kan innbefatte øvre grenser for overskudd, ulike tidsavgrensninger, hvilke kategorier medier og avgrensning med tanke på journalistiske årsverk.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti registrerer at regjeringen i forslag til revidert nasjonalbudsjett 2019 utvider momsfritaket for elektroniske tidsskrifter og bøker fra og med 1. juli 2019. Forslaget innebærer en konkurransevridning mellom elektroniske publikasjoner som ikke oppdateres fortløpende, og elektroniske utgaver som oppdateres fortløpende. Disse medlemmer mener dette er en lite fremtidsrettet løsning og viser til at flere aktører i bransjen har skissert alternative løsninger for avgrensning av momsfritaket.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2020 fremme forslag om en bedre og mer framtidsrettet ordning for momsfritak for elektroniske tidsskrifter.»

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, er tilfreds med at regjeringen vil klargjøre reglene for nullmoms for nettidsskrifter og viser til følgende merknad i Revidert nasjonalbudsjett for 2019:

«Flertallet viser til Granavold-erklæringen der det heter at nullmoms for nettidsskrifter skal ‘ivareta utviklingen av det digitale mediesamfunnet gjennom å tilrettelegge for elektroniske utgaver som ikke må være helt identiske med den trykte utgaven’, og er en oppfølging av regjeringens omtale i Prop. 86 LS (2017–2018) og Prop. 1 LS (2018–2019). Dette er viktig for å sikre innovasjon og for å hindre konkurransevridning mellom tilbydere av elektroniske og trykte tidsskrifter. Det bør imidlertid gjøres enkelte justeringer i gjeldende kriterier for trykte tidsskrifter for å tilpasse fritaket til digital publisering. Flertallet ber regjeringen om å bruke tiden frem til 1. juli 2019 på å utforme og vedta forskriften slik at ovennevnte ivaretas i størst mulig grad.»

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at Mediemangfoldsutvalget presenterte en rekke forslag til tiltak for å sikre mediebransjen bedre kår i en krevende periode. Denne krevende perioden har ettertrykkelig blitt påpekt av høringsinstansene, som belyser de store utfordringene mediebransjen har med annonsesvikt (Facebook, Google osv.), digitalisering, å få leserne over til digitale plattformer, et stadig press på de redaktørstyrte medienes rolle som en troverdig fjerde statsmakt grunnet fremveksten av alternative medier som «fake news», «deep fakes», m.m. Hovedbotemiddelet til Mediemangfoldsutvalget var å få på plass et tidsavgrenset fritak fra arbeidsgiveravgift. Under komiteens muntlige høring ble fritak fra arbeidsgiveravgift, samt muligheten til å se på andre verktøy som skattefritak for avisabonnement for lavinntektsfamilier, løftet frem av mange.

Komiteens medlem fra Senterpartiet fremhever at Senterpartiet er positiv til å innføre et midlertidig fritak fra arbeidsgiveravgift. Det vil være hensiktsmessig å utrede ulike modeller for et tidsavgrenset, treffsikkert og effektivt fritak for å avhjelpe mediebransjen i omstillingsfasen. Eksempelvis kan fritaket gjelde kun redaksjonelle stillinger/funksjoner. Regjeringen bør også utrede andre tiltak slik at «verktøykassen», som mediebransjen etterspør, er rustet til å håndtere fremtidige utfordringer som vil komme.

På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utrede ulike modeller for tidsavgrenset fritak fra arbeidsgiveravgift for mediebransjen.»

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utrede ulike tiltak som skal inngå i myndighetenes «verktøykasse» for å styrke mediebransjen i møte med fremtidige utfordringer.»

Komiteen viser til merknader om FM-konsesjoner for lokalradio under kapittel 11.2.