4.2 Komiteens merknader
Komiteen vise til at Stortinget
i 2017 behandlet Meld. St. 15 (2016–2017) Eit moderne og framtidsretta NRK,
og ba regjeringen om å komme tilbake med en ny modell for finansiering
av NRK. Stortinget valgte den gang å be om at følgende ble tatt
hensyn til i prioritert rekkefølge:
-
«- sikre et legitimt
og uavhengig NRK og ett forutsigbart tilskuddsnivå
-
- ivareta en sosial
profil i større grad enn lisensordningen gjør i dag
-
- sikre NRK merverdiavgiftsrefusjon
som insentiv for å kjøpe tjenester og produksjoner eksternt
-
- være enkel og
ubyråkratisk å kreve inn
-
- være robust og
fremtidsrettet og ha et langsiktig perspektiv»
Komiteen mener disse kriteriene
er like aktuelle i dag. Vi vet at stadig færre ser fjernsyn på tradisjonelle
tv-apparater. Samtidig vet vi at 87 pst. benytter NRKs tilbud hver
dag på ulike plattformer.
Komiteen merker seg også tallene
fra Statisk sentralbyrå i 2018, som viser at rundt 43 pst. av de
som bor i private husholdninger, bor alene eller er alene om omsorg
for barn. En omlegging til inndekning via skatt og bevilgning til
NRK over statsbudsjettet vil bli en god ordning for denne gruppen
og for de med lavest inntekt.
Komiteen slutter seg til omleggingen
og vil også fremheve at forutsigbarheten vil styrkes gjennom ordningen
med faste, økonomiske rammer for NRK gjennom romertallsvedtak for
det konkrete styringssignalet for fire år av gangen. Dette vil sikre
forutsigbarheten og styrke uavhengigheten.
Flere av instansene
som var på komiteens høring 6. mai 2019, var bekymret for prinsippet
om armlengdes avstand som følge av omleggingen. Komiteen merker seg at NRK
selv uttalte at de lever godt med endringene, men at de ønsker seg
en lov som sikrer NRKs uavhengighet.
Komiteen er også fornøyd med
at det legges opp til at NRK vil få kompensasjon for inngående merverdiavgift.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
enig i at det er på høy tid at lisensordningen legges om. Disse medlemmer er
likevel skuffet over at de forskjellige ordningene ikke er bedre
utredet, og viser til at flere av deltagerne på høring viste til
at regjeringens forslag til ordning ikke godt nok ivaretar NRKs
uavhengighet.
Disse medlemmer viser til
at Stortinget har bedt regjeringen vurdere ny finansieringsmodell
for NRK og registrerer regjeringens forslag om at NRKs inntekter
skal kreves inn over statsbudsjettet.
Disse medlemmer viser til
at regjeringens forslag til finansiering over statsbudsjettet er
prinsipielt problematisk fordi NRK da blir gjenstand for en budsjettbehandling,
noe som svekker institusjonens uavhengige stilling. Disse medlemmer mener
en slik finansieringsmodell kan gjøre NRK mer sårbar for politisk
motiverte kutt i inntektene og svekkelse av den armlengdes avstanden.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at NOU 2017:7 Mediemangfoldsutvalget
i sin tid anbefalte husstandsavgift som finansieringsgrunnlag for
NRK. Disse medlemmer mener
at en løsning med husstandsavgift burde vært utredet, særlig med
sikte på å se om en slik modell kan ivareta en god sosial profil.
Det er beklagelig at regjeringen ikke har gjennomført en slik utredning,
og det stiller Stortinget i en vanskelig situasjon. I mangel på
en slik utredning vil disse
medlemmer støtte omleggingen til en skattefinansiert ordning. Disse medlemmer er
likevel bekymret over hvordan dette vil påvirke NRKs uavhengighet
og forutsigbare finansiering. Det er viktig å sikre at NRKs inntekter skjermes
mot å bli en brikke i budsjettforhandlinger. Disse medlemmer mener det
er behov for å styrke NRKs uavhengighet og mener regjeringen må
se på tiltak for å sikre dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede tiltak for å sikre NRK større uavhengighet
og økonomisk forutsigbarhet og komme tilbake til Stortinget med
dette på egnet måte.»
Komiteen støtter
forslaget om å gi NRK økt forutsigbarhet gjennom å fryse rammen
og oppjustere tilskuddet iht. lønns- og prisvekst i en fireårsperiode.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener dette vil gi NRK nødvendig og viktig forutsigbarhet for sin
drift.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
opptatt av at NRK sikres forutsigbar og tilstrekkelig finansiering
av allmennkringkastingsoppdraget, og inntekter til videre utvikling
som allmennkringkaster med en sterk regional forankring.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener regjeringens forslag om
4-årig styringssignal er viktig for forutsigbarheten til NRK, men
at dette hverken sikrer forutsigbarhet eller uavhengighet godt nok.
Dette medlem viser til at
den øremerkede personskatten vil gi den ønskede uavhengighet som
NRK og andre etterspør. Det vil gjøre at pengene som innbetales
går direkte til kringkastingen, det synliggjøres over skatteseddelen
og NRK blir med det direktefinansiert av innbyggerne og beholder
en uavhengig status. Dette medlem er
enig med de av høringsinstansene som pekte på at denne ordningen
dessverre er dårlig utredet fra regjeringens side. Dette medlem viser til at
en løsning på utfordringen med at ren, øremerket skattefinansiering
er variabel, er å innføre en ordning tilsvarende den i Finland,
der den øremerkede personskatten settes inn på et fond, og der utbetalingene
til YLE går fra dette fondet, som har mulighet for å spare opp/låne midler
dersom det oppstår uforutsigbare endringer i skatteinngangen. Dette medlem viser
til at en slik personskatt bør være mer progressiv enn det som er foreslått
av regjeringen.
På denne bakgrunn
foreslår dette
medlem:
«Stortinget
ber regjeringen utrede videre og komme tilbake til Stortinget med
sak om øremerket personskattemodell for finansiering av NRK, med
økt sosial progresjon, økt uavhengighet og større forutsigbarhet for
eksempel gjennom opprettelse av et fond.»