Innstilling fra finanskomiteen om Endringer i statsbudsjettet 2018 under Utenriksdepartementet, Kunnskapsdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Klima- og miljødepartementet og Olje- og energidepartementet (endringer i departementsstrukturen mv.)

Søk

Innhold

Til Stortinget

1. Innledning

1.1 Sammendrag

I forbindelse med endringene i regjeringen i statsrådet 17. januar 2018 ble det varslet at det i løpet av første halvår 2018 vil bli gjennomført enkelte endringer i departementsstrukturen og i ansvarsdelingen mellom departementene. I denne proposisjonen fremmes det forslag om endringer i statsbudsjettet for 2018 som følge av disse endringene. Når de nødvendige vedtak i Stortinget er fattet, vil det bli fremmet en kongelig resolusjon hvor endringene i departementsstrukturen fastsettes.

Nedenfor følger en omtale av de foreslåtte bevilgningsendringene under Utenriksdepartementet, Kunnskapsdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Klima- og miljødepartementet og Olje- og energidepartementet.

1.2 Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fredric Holen Bjørdal, Svein Roald Hansen, Ingrid Heggø, Åsunn Lyngedal og Rigmor Aasrud, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, lederen Henrik Asheim, Mudassar Kapur, Anders Riise og Aleksander Stokkebø, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Jan Steinar Engeli Johansen og Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Sigbjørn Gjelsvik og Trygve Slagsvold Vedum, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes, og fra Rødt, Bjørnar Moxnes, viser til de respektive merknader under de enkelte postene nedenfor.

2. Forslag om endringer under det enkelte departement

2.1 Utenriksdepartementet

Kap. 151 Bistand til Asia

Post 72 (Ny) Bistand til Afghanistan, kan overføres

Sammendrag

Det foreslås bevilget 565 mill. kroner i bistand til Afghanistan, jf. omtale under post 78 under. Det er knyttet usikkerhet til tidspunktet for utbetaling av midler til dette formålet. Det foreslås derfor at ny post 72 tilføyes stikkordet «kan overføres».

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 78 Regionbevilgning for Asia, kan overføres

Sammendrag

Som følge av ansvarsdelingen mellom utenriksministeren og statsråden for utviklingssaker foreslås post 78 redusert med 565 mill. kroner til 221,5 mill. kroner i forbindelse med opprettelse av ny post 72 Bistand til Afghanistan, kan overføres.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 161 Næringsutvikling

Post 70 Næringsutvikling, kan overføres

Sammendrag

Det foreslås at bevilgningen på posten økes med 66,3 mill. kroner knyttet til handel, jf. omtale under kap. 170 FN-organisasjoner mv., post 76 FN og globale utfordringer, kan overføres under. Samlet bevilgning blir da 385,3 mill. kroner til næringsutvikling, herunder internasjonal handel.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 170 FN-organisasjoner mv.

Post 76 FN og globale utfordringer, kan overføres

Sammendrag

Som følge av ansvarsdelingen mellom utenriksministeren og statsråden for utviklingssaker foreslås post 76 redusert med samlet 96 mill. kroner til 212,3 mill. kroner. Forslaget om bevilgningsreduksjon motsvares av forslag om bevilgning på ny post 80 Øvrige tilskudd, kan overføres under dette kapitlet (29,7 mill. kroner), samt overføring av utgiftene knyttet til internasjonal handel (66,3 mill. kroner) til kap. 161 Næringsutvikling, post 70 Næringsutvikling, kan overføres.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 80 (Ny) Øvrige tilskudd, kan overføres

Sammendrag

Det foreslås bevilget 29,7 mill. kroner til programsamarbeidsavtalene med UNESCO og ILO, internasjonale prosesser og konvensjoner, MUL mm., jf. omtale under post 76 over. Det er knyttet usikkerhet til tidspunktet for utbetaling av midler til dette formålet. Det foreslås derfor at ny post 80 tilføyes stikkordet «kan overføres».

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

2.2 Kunnskapsdepartementet

Kap. 200 Kunnskapsdepartementet

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Det foreslås at bevilgningen økes med 23,4 mill. kroner, jf. omtale under kap. 400 post 1 under Justis- og beredskapsdepartementet.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Overføring av Integreringsavdelingen fra Justis- og beredskapsdepartementet

Sammendrag

Som følge av at Integreringsavdelingen flyttes fra Justis- og beredskapsdepartementet til Kunnskapsdepartementet, foreslås det opprettet nye budsjettkapitler innen integreringsområdet og at gjeldende bevilgninger til de aktuelle formålene flyttes til de nye kapitlene. Forslagene fremgår av tabell 2.1 og tabell 2.2.

Tabell 2.1 Utgiftsbevilgninger som foreslås flyttet

Fra kap.

Til kap.

Post

Formål

Beløp

495

290

Integrerings- og mangfoldsdirektoratet

1

Driftsutgifter

241 314 000

496

291

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

21

Spesielle driftsutgifter, kunnskapsutvikling, kan overføres

44 572 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

51 000 000

50

Norges forskningsråd

6 857 000

60

Integreringstilskudd, kan overføres

11 254 978 000

61

Særskilt tilskudd ved bosetting av enslige, mindreårige flyktninger, overslagsbevilgning

3 329 422 000

62

Kommunale innvandrertiltak

199 506 000

70

Bosettingsordningen og integreringstilskudd, oppfølging

2 161 000

71

Tilskudd til innvandrerorganisasjoner og annen frivillig virksomhet

107 860 000

72

Statsautorisasjonsordningen for tolker m.m.

3 921 000

73

Tilskudd

7 941 000

497

292

Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere

21

Spesielle driftsutgifter, opplæring i norsk og samfunnskunnskap, kan overføres

44 525 000

22

Prøver i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere

32 267 000

60

Tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere

1 997 096 000

Sum

17 323 420 000

Tabell 2.2 Inntektsbevilgninger som foreslås flyttet

Fra kap.

Til kap.

Post

Formål

Beløp

3496

3291

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

1

Integreringstilskudd for overføringsflyktninger, ODA-godkjente utgifter

197 200 000

2

Særskilt tilskudd ved bosetting av enslige, mindreårige flyktninger, ODA-godkjente utgifter

113 874 000

3

Tilskudd til integreringsmottak, ODA-godkjente utgifter

10 167 000

3497

3292

Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere

1

Norskopplæring i mottak, ODA-godkjente utgifter

50 505 000

Sum

371 746 000

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Andre saker

Endring av merinntektsfullmakt

Sammendrag

I saldert budsjett 2018 er det gitt fullmakt til at Justis- og beredskapsdepartementet i 2018 kan overskride bevilgningen på kap. 495 Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, post 1 Driftsutgifter mot tilsvarende merinntekt under kap. 3495 Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, post 1 Diverse inntekter. Som følge av flyttingen av bevilgningene på disse kapitlene foreslås det at en tilsvarende fullmakt gis til Kunnskapsdepartementet for de nyopprettede kapitlene, jf. forslag til romertallsvedtak.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

2.3 Justis- og beredskapsdepartementet

Kap. 400 Justis- og beredskapsdepartementet

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Det foreslås at bevilgningen på kap. 400 post 1 reduseres med 23,4 mill. kroner. Reduksjonen skyldes flytting av budsjettmidler til Kunnskapsdepartementet og motsvares av et forslag om tilsvarende bevilgningsøkning under kap. 200 post 1.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Overføring av Integreringsavdelingen til Kunnskapsdepartementet

Sammendrag

Som følge av at Integreringsavdelingen flyttes fra Justis- og beredskapsdepartementet til Kunnskapsdepartementet, foreslås det opprettet nye budsjettkapitler innen integreringsområdet og at gjeldende bevilgninger til de aktuelle formålene flyttes til de nye kapitlene. Forslagene fremgår av tabell 2.1 og tabell 2.2 under omtalen av endringer under Kunnskapsdepartementet.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

2.4 Landbruks- og matdepartementet

Ansvaret for forvaltningen av høstbare viltressurser overføres fra Klima- og miljødepartementet til Landbruks- og matdepartementet

Landbruks- og matdepartementet overtar ansvaret for forvaltningen av høstbare viltressurser fra Klima- og miljødepartementet, jf. omtale under Klima- og miljødepartementet. Inntektene fra jeger- og fellingsavgifter til Viltfondet og inntekter fra gebyr knyttet til jegerprøven budsjetteres etter dette på Landbruks- og matdepartementets budsjett. Videre budsjetteres utgifter til forvaltningen av høstbare viltressurser på nytt kap. 1140 Høstbare viltressurser på Landbruks- og matdepartementets budsjett. Dette gjelder blant annet utgifter til overvåkingsprogrammer for hjortevilt, Hjorteviltregisteret og Hjorteviltportalen, Jegerregisteret, jegerprøven, deler av villreinforvaltningen, jaktstatistikk m.m.

Ansvarsendringen medfører behov for bevilgningsendringer i statsbudsjettet for 2018 under Landbruks- og matdepartementet og Klima- og miljødepartementet.

Kap. 1100 Landbruks- og matdepartementet

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Posten foreslås økt med 0,2 mill. kroner til departementets arbeid med forvaltning av høstbare viltressurser, jf. omtale under kap. 1400 post 1.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 1140 (Nytt) Høstbare viltressurser

Post 1 (Ny) Driftsutgifter

Sammendrag

Det foreslås bevilget 15 mill. kroner, jf. omtale under kap. 1425 post 1 Driftsutgifter.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 21 (Ny) Spesielle driftsutgifter

Sammendrag

Det foreslås bevilget 29,6 mill. kroner, jf. omtale under kap. 1425 post 21 Spesielle driftsutgifter.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 23 (Ny) Jegerprøve m.m., kan overføres

Sammendrag

Det foreslås bevilget 4,4 mill. kroner, jf. omtale under kap. 1420 post 23 Oppdrags- og gebyrrelatert virksomhet. Bevilgningsforslaget må sees i sammenheng med forslaget til merinntektsfullmakt under kap. 4140 post 1.

Det er knyttet usikkerhet til tidspunktet for utbetaling av midler til dette formålet. Det foreslås derfor at ny post 23 tilføyes stikkordet kan overføres.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 71 (Ny) Tilskudd til viltformål, kan overføres

Sammendrag

Det foreslås bevilget 35,6 mill. kroner, jf. omtale under kap. 1425 post 71 Tilskudd til viltformål. Det er knyttet usikkerhet til tidspunktet for utbetaling av midler til dette formålet. Det foreslås derfor at ny post 71 tilføyes stikkordet «kan overføres».

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 4140 (Nytt) Høstbare viltressurser

Post 1 (Ny) Jegerprøve, gebyr m.m.

Sammendrag

Det foreslås bevilget 4,4 mill. kroner, jf. omtale under kap. 4420 post 8 Gebyrer, naturforvaltningsområdet. Det foreslås at driftsutgifter under kap. 1140 post 23 kan overskrides mot tilsvarende merinntekter under denne posten, jf. forslag til romertallsvedtak.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 5576 Sektoravgifter under Landbruks- og matdepartementet

Post 72 (Ny) Jeger- og fellingsavgifter

Sammendrag

Det foreslås bevilget 90,9 mill. kroner, jf. omtale under kap. 5578 Sektoravgifter under Klima- og miljødepartementet, post 71 Jeger- og fellingsavgifter.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

2.5 Klima- og miljødepartementet

Overføring av ansvaret for forvaltningen av høstbare viltressurser til Landbruks- og matdepartementet

Landbruks- og matdepartementet overtar ansvaret for forvaltningen av høstbare viltressurser fra Klima- og miljødepartementet, jf. omtale under Landbruks- og matdepartementet.

Ansvarsendringen medfører behov for bevilgningsendringer i statsbudsjettet for 2018 under Landbruks- og matdepartementet og Klima- og miljødepartementet.

Ansvaret for oppfølging av eierskapet i Enova SF overføres fra Olje- og energidepartementet til Klima- og miljødepartementet

Ansvaret for ivaretakelsen av statens eierskap i Enova SF og styring av oppdrag som tildeles statsforetaket, overføres fra Olje- og energidepartementet til Klima- og miljødepartementet.

Nedenfor følger omtale av forslag til endringer i bevilgninger og fullmakter under Klima- og miljødepartementet.

Kap. 1400 Klima- og miljødepartementet

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Det foreslås å øke bevilgningen med 1,2 mill. kroner. Økningen motsvares av en tilsvarende reduksjon under kap. 1800 Olje- og energidepartementet, post 1 Driftsutgifter. Endringen har sammenheng med overføring av to årsverk fra Olje- og energidepartementet til Klima- og miljødepartementet fra 1. mai 2018.

Som følge av endringen i oppgavefordelingen mellom Klima- og miljødepartementet og Landbruks- og matdepartementet foreslås det at bevilgningen for 2018 reduseres med 0,2 mill. kroner. Landbruks- og matdepartementets kap. 1100 post 1 økes med tilsvarende beløp. Dette er ressursbruk knyttet til departementets arbeid med høstbare arter.

Samlet foreslås det å øke bevilgningen på posten med 1 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 1420 Miljødirektoratet

Post 23 Oppdrags- og gebyrrelatert virksomhet, kan overføres

Sammendrag

Som følge av overføringen av ansvaret for forvaltning av høstbare viltressurser skal ansvaret for jegerprøven overføres fra Klima- og miljødepartementet til Landbruks- og matdepartementet. Utgiftene knyttet til å drive eksamensordningen er dekket av eksamensgebyret for å avlegge jegerprøven, jf. nærmere omtale under kap. 4420 post 8.

Bevilgningen foreslås for 2018 redusert med 4,4 mill. kroner, jf. omtale under kap. 4420 post 8. Det foreslås bevilget tilsvarende beløp på Landbruks- og matdepartementets nye kap. 1140 ny post 23 Jegerprøve m.m.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 1425 Vilt- og fisketiltak

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Landbruks- og matdepartementet overtar bevilgningen på posten, bortsett fra midler til fisketiltak. Midler til ikke høstbare arter stilles til disposisjon fra Landbruks- og matdepartementet til Klima- og miljødepartementet. Dagens fordeling av budsjett mellom høstbare og ikke høstbare arter skal videreføres i ny forvaltningsmodell. Bevilgningen under kap. 1425 post 1 foreslås for 2018 redusert til 0,15 mill. kroner. Av den foreslåtte reduksjonen foreslås tilsvarende bevilget under Landbruks- og matdepartementets kap. 1140 post 1 Driftsutgifter. Resterende 0,1 mill. kroner tilknyttet fisketiltak foreslås bevilget under kap. 1425 post 21.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Sammendrag

Av postens bevilgning på 30,1 mill. kroner går 29,6 mill. kroner til viltformål og 0,5 mill. kroner til fiskeformål. Midlene til viltformål går til både høstbare og ikke høstbare arter. Det foreslås å redusere bevilgningen med 29,6 mill. kroner knyttet til både høstbare og ikke høstbare viltarter. Det foreslås å bevilge tilsvarende beløp under Landbruks- og matdepartementet på kap. 1140 post 21 Spesielle driftsutgifter. Dagens fordeling av budsjett mellom høstbare og ikke høstbare arter skal videreføres i ny forvaltningsmodell, og midler til ikke høstbare arter skal stilles til disposisjon fra Landbruks- og matdepartementet til Klima- og miljødepartementet. Samtidig foreslås det å øke bevilgningen med 0,1 mill. kroner knyttet til fisketiltak, jf. omtale under kap. 1425 post 1. Samlet foreslås posten redusert med 29,5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 71 Tilskudd til viltformål, kan overføres

Sammendrag

Det foreslås at hele beløpet på posten, både midlene til tilskudd til høstbare og ikke høstbare arter, bevilges under Landbruks- og matdepartementet. Midler til ikke høstbare arter skal årlig stilles til disposisjon fra Landbruks- og matdepartementet til Klima- og miljødepartementet. Dagens fordeling av budsjett mellom høstbare og ikke høstbare arter skal videreføres i ny forvaltningsmodell.

Bevilgningen på posten foreslås følgelig redusert med 35,6 mill. kroner. Det foreslås bevilget tilsvarende beløp på Landbruks- og matdepartementets kap. 1140 post 71 Tilskudd til viltformål.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 1428 (Nytt) Energiomlegging, energi- og klimateknologi

Post 50 (Ny) Overføring til Klima- og energifondet

Sammendrag

Bevilgningen omfatter samlede overføringer til Klima- og energifondet inkludert inntekter fra påslag på nettariffen, jf. kap. 5578 Sektoravgifter under Klima- og miljødepartementet, ny post 73 Påslag på nettariffen til Klima- og energifondet.

Det foreslås en bevilgning på 2 720 mill. kroner og en fullmakt til å kunne gi tilsagn om inntil 400 mill. kroner ut over gitt bevilgning, jf. forslag til romertallsvedtak. Forslag til bevilgning motsvares av tilsvarende reduksjon under kap.1825 Energiomlegging, energi- og klimateknologi, post 50 Overføring til Klima- og energifondet.

Olje- og energidepartementet kan i 2018 gi Enova SF fullmakt til å omgjøre betingede lån fra Klima- og energifondet til tilskudd etter forhåndsdefinerte og forutsigbare betingelser. Det foreslås at tilsvarende fullmakt gis til Klima- og miljødepartementet, jf. forslag til romertallsvedtak.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 4420 Miljødirektoratet

Post 8 Gebyrer, naturforvaltningsområdet

Sammendrag

Inntektene på posten kommer fra gebyr for avleggelse av den obligatoriske jegerprøven, fra gebyr for registrering av merkepliktig vilt og fra gebyr for kontroll med naturforvaltningsvilkår i vannkraftkonsesjonssaker. Av disse er gebyr for jegerprøven knyttet til høstbare viltressurser. Inntektene fra dette utgjør 4,4 mill. kroner av postens bevilgning, mens de to andre gebyrene står for 0,5 mill. kroner av inntektene. Gebyrinntektene skal dekke utgiftene under kap. 1420 post 23 til å drive eksamensordningen. Som følge av overføringen av ansvaret for forvaltning av høstbare viltressurser skal ansvaret for Jegerprøven overføres fra Klima- og miljødepartementet til Landbruks- og matdepartementet.

Bevilgningen på posten foreslås redusert med 4,4 mill. kroner. Det foreslås å bevilge tilsvarende beløp på Landbruks- og matdepartementets kap. 4140 ny post 1 Jegerprøve, gebyr m.m.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 5578 Sektoravgifter under Klima- og miljødepartementet

Post 71 Jeger- og fellingsavgifter

Sammendrag

Det foreslås at inntektene knyttet til jeger- og fellingsavgiftene flyttes fra Klima- og miljødepartementet til Landbruks- og matdepartementet.

Bevilgningen foreslås redusert med 90,9 mill. kroner. Reduksjonen motsvares av forslag om tilsvarende bevilgningsøkning på Landbruks- og matdepartementets kap. 5576 ny post 72 Jeger- og fellingsavgifter.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Post 73 (Ny) Påslag på nettariffen til Klima- og energifondet

Sammendrag

Det foreslås en bevilgning på 670 mill. kroner, jf. omtale under kap. 1428 post 50. Forslaget til bevilgning motsvares av tilsvarende forslag til reduksjon under kap. 5582 Sektoravgifter under Olje- og energidepartementet, post 72 Påslag på nettariffen til Klima- og energifondet.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

2.6 Olje- og energidepartementet

Ansvaret for ivaretakelsen av statens eierskap i Enova SF og styring av oppdrag som tildeles statsforetaket, overføres fra Olje- og energidepartementet til Klima- og miljødepartementet.

Nedenfor følger omtale av endringer i bevilgninger og romertallsvedtak under Olje- og energidepartementet.

Kap. 1800 Olje- og energidepartementet

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Det foreslås å redusere bevilgningen med 1,2 mill. kroner. Reduksjonen motsvares av forslag om en tilsvarende økning under kap. 1400 Klima- og miljødepartementet, post 1 Driftsutgifter. Endringen har sammenheng med overføring av to årsverk fra Olje- og energidepartementet til Klima- og miljødepartementet.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 1825 Energiomlegging, energi- og klimateknologi

Post 50 Overføring til Klima- og energifondet

Sammendrag

Bevilgningen omfatter samlede overføringer til Klima- og energifondet inkludert inntekter fra påslag på nettariffen, jf. kap. 5582 Sektoravgifter under Olje- og energidepartementet, post 72 Påslag på nettariffen til Klima- og energifondet.

Det foreslås å redusere bevilgningen med 2 720 mill. kroner. Reduksjonen motsvares av tilsvarende forslag til bevilgning under nytt kap. 1428 Energiomlegging, energi- og klimateknologi, ny post 50 Overføring til Klima- og energifondet.

Videre foreslås fullmakt i saldert budsjett 2018 til at Olje- og energidepartementet kan gi tilsagn om inntil 400 mill. kroner ut over gitt bevilgning under kap. 1825, post 50 Overføring til Klima- og energifondet, overført til Klima- og miljødepartementet under kap. 1428 Energiomlegging, energi- og klimateknologi, post 50 Overføring til Klima- og energifondet, jf. forslag til romertallsvedtak.

Videre foreslås fullmakt i saldert budsjett 2018 til at Olje- og energidepartementet kan gi Enova SF fullmakt til å omgjøre betingede lån fra Klima- og energifondet til tilskudd etter forhåndsdefinerte og forutsigbare betingelser overført til Klima- og miljødepartementet, jf. forslag til romertallsvedtak.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kap. 5582 Sektoravgifter under Olje- og energidepartementet

Post 72 Påslag på nettariffen til Klima- og energifondet

Sammendrag

Det foreslås å redusere bevilgningen med 670 mill. kroner, jf. omtale under kap. 1825 post 50. Reduksjonen motsvares av tilsvarende forslag til bevilgning under kap. 5578 Sektoravgifter under Klima- og miljødepartementet, ny post 73 Påslag på nettariffen til Klima- og miljødepartementet.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

3. Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og råder Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:
I

I statsbudsjettet for 2018 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

151

Bistand til Asia

72

(Ny) Bistand til Afghanistan, kan overføres, bevilges med

565 000 000

78

Regionbevilgning for Asia, kan overføres, nedsettes med

565 000 000

fra kr 786 500 000 til kr 221 500 000

161

Næringsutvikling

70

Næringsutvikling, kan overføres, forhøyes med

66 300 000

fra kr 319 000 000 til kr 385 300 000

170

FN-organisasjoner mv.

76

FN og globale utfordringer, kan overføres, nedsettes med

96 000 000

fra kr 308 300 000 til kr 212 300 000

80

(Ny) Øvrige tilskudd, kan overføres, bevilges med

29 700 000

200

Kunnskapsdepartementet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

23 400 000

fra kr 349 065 000 til kr 372 465 000

290

Integrerings- og mangfoldsdirektoratet

1

(Ny) Driftsutgifter, bevilges med

241 314 000

291

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

21

(Ny) Spesielle driftsutgifter, kunnskapsutvikling, kan overføres, bevilges med

44 572 000

45

(Ny) Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, bevilges med

51 000 000

50

(Ny) Norges forskningsråd, bevilges med

6 857 000

60

(Ny) Integreringstilskudd, kan overføres, bevilges med

11 254 978 000

61

(Ny) Særskilt tilskudd ved bosetting av enslige mindreårige flyktninger, overslagsbevilgning, bevilges med

3 329 422 000

62

(Ny) Kommunale innvandrertiltak, bevilges med

199 506 000

70

(Ny) Bosettingsordningen og integreringstilskudd, oppfølging, bevilges med

2 161 000

71

(Ny) Tilskudd til innvandrerorganisasjoner og annen frivillig virksomhet, bevilges med

107 860 000

72

(Ny) Statsautorisasjonsordningen for tolker m.m., bevilges med

3 921 000

73

(Ny) Tilskudd, bevilges med

7 941 000

292

Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere

21

(Ny) Spesielle driftsutgifter, opplæring i norsk og samfunnskunnskap, kan overføres, bevilges med

44 525 000

22

(Ny) Prøver i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere, bevilges med

32 267 000

60

(Ny) Tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere, bevilges med

1 997 096 000

400

Justis- og beredskapsdepartementet

1

Driftsutgifter, nedsettes med

23 400 000

fra kr 487 634 000 til kr 464 234 000

495

Integrerings- og mangfoldsdirektoratet

1

Driftsutgifter, nedsettes med

241 314 000

fra kr 241 314 000 til kr 0

496

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

21

Spesielle driftsutgifter, kunnskapsutvikling, kan overføres, nedsettes med

44 572 000

fra kr 44 572 000 til kr 0

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, nedsettes med

51 000 000

fra kr 51 000 000 til kr 0

50

Norges forskningsråd, nedsettes med

6 857 000

fra kr 6 857 000 til kr 0

60

Integreringstilskudd, kan overføres, nedsettes med

11 254 978 000

fra kr 11 254 978 000 til kr 0

61

Særskilt tilskudd ved bosetting av enslige mindreårige flyktninger, overslagsbevilgning, nedsettes med

3 329 422 000

fra kr 3 329 422 000 til kr 0

62

Kommunale innvandrertiltak, nedsettes med

199 506 000

fra kr 199 506 000 til kr 0

70

Bosettingsordningen og integreringstilskudd, oppfølging, nedsettes med

2 161 000

fra kr 2 161 000 til kr 0

71

Tilskudd til innvandrerorganisasjoner og annen frivillig virksomhet, nedsettes med

107 860 000

fra kr 107 860 000 til kr 0

72

Statsautorisasjonsordningen for tolker m.m., nedsettes med

3 921 000

fra kr 3 921 000 til kr 0

73

Tilskudd, nedsettes med

7 941 000

fra kr 7 941 000 til kr 0

497

Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere

21

Spesielle driftsutgifter, opplæring i norsk og samfunnskunnskap, kan overføres, nedsettes med

44 525 000

fra kr 44 525 000 til kr 0

22

Prøver i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere, nedsettes med

32 267 000

fra kr 32 267 000 til kr 0

60

Tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere, nedsettes med

1 997 096 000

fra kr 1 997 096 000 til kr 0

1100

Landbruks- og matdepartementet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

170 000

fra kr 162 954 000 til kr 163 124 000

1140

Høstbare viltressurser

1

(Ny) Driftsutgifter, bevilges med

15 022 000

21

(Ny) Spesielle driftsutgifter, bevilges med

29 577 000

23

(Ny) Jegerprøve m.m., kan overføres, bevilges med

4 402 000

71

(Ny) Tilskudd til viltformål, kan overføres, bevilges med

35 600 000

1400

Klima- og miljødepartementet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

1 030 000

fra kr 285 724 000 til kr 286 754 000

1420

Miljødirektoratet

23

Oppdrags- og gebyrrelatert virksomhet, kan overføres, nedsettes med

4 402 000

fra kr 136 864 000 til kr 132 462 000

1425

Vilt- og fisketiltak

1

Driftsutgifter, nedsettes med

15 107 000

21

Spesielle driftsutgifter, nedsettes med

29 492 000

fra kr 30 076 000 til kr 584 000

71

Tilskudd til viltformål, kan overføres, nedsettes med

35 600 000

fra kr 35 600 000 til kr 0

1428

Energiomlegging, energi- og klimateknologi

50

(Ny) Overføring til Klima- og energifondet, bevilges med

2 720 000 000

1800

Olje- og energidepartementet

1

Driftsutgifter, nedsettes med

1 200 000

fra kr 189 113 000 til kr 187 913 000

1825

Energiomlegging, energi- og klimateknologi

50

Overføring til Klima- og energifondet, nedsettes med

2 720 000 000

fra kr 2 720 000 000 til kr 0

Inntekter

3291

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

1

(Ny) Integreringstilskudd for overføringsflyktninger, ODA-godkjente utgifter, bevilges med

197 200 000

2

(Ny) Særskilt tilskudd ved bosetting av enslige mindreårige flyktninger, ODA-godkjente utgifter, bevilges med

113 874 000

3

(Ny) Tilskudd til integreringsmottak, ODA-godkjente utgifter, bevilges med

10 167 000

3292

Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere

1

(Ny) Norskopplæring i mottak, ODA-godkjente utgifter, bevilges med

50 505 000

3496

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

1

Integreringstilskudd for overføringsflyktninger, ODA-godkjente utgifter, nedsettes med

197 200 000

fra kr 197 200 000 til kr 0

2

Særskilt tilskudd ved bosetting av enslige mindreårige flyktninger, ODA-godkjente utgifter, nedsettes med

113 874 000

fra kr 113 874 000 til kr 0

3

Tilskudd til integreringsmottak, ODA-godkjente utgifter, nedsettes med

10 167 000

fra kr 10 167 000 til kr 0

3497

Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere

1

Norskopplæring i mottak, ODA-godkjente utgifter, nedsettes med

50 505 000

fra kr 50 505 000 til kr 0

4140

Høstbare viltressurser

1

(Ny) Jegerprøve, gebyr m.m., bevilges med

4 402 000

4420

Miljødirektoratet

8

Gebyrer, naturforvaltningsområdet, nedsettes med

4 402 000

fra kr 4 902 000 til kr 500 000

5576

Sektoravgifter under Landbruks- og matdepartementet

72

(Ny) Jeger- og fellingsavgifter, bevilges med

90 915 000

5578

Sektoravgifter under Klima- og miljødepartementet

71

Jeger- og fellingsavgifter, nedsettes med

90 915 000

fra kr 90 915 000 til kr 0

73

(Ny) Påslag på nettariffen til Klima- og energifondet, bevilges med

670 000 000

5582

Sektoravgifter under Olje- og energidepartementet

72

Påslag på nettariffen til Klima- og energifondet, nedsettes med

670 000 000

fra kr 670 000 000 til kr 0

Fullmakter til å overskride gitte bevilgninger
II
Merinntektsfullmakt

Stortinget samtykker i at Kunnskapsdepartementet i 2018 kan overskride bevilgningen under kap. 290 Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, post 1 Driftsutgifter mot tilsvarende merinntekt under kap. 3290 Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, post 1 Diverse inntekter.

III
Merinntektsfullmakt

Stortinget samtykker i at Landbruks- og matdepartementet i 2018 kan overskride bevilgningen under kap. 1140 Høstbare viltressurser, post 23 Jegerprøve m.m. mot tilsvarende merinntekt under kap. 4140 Høstbare viltressurser, post 1 Jegerprøve, gebyr m.m.

Fullmakter til å pådra staten forpliktelser ut over gitte bevilgninger
IV
Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2018 kan gi tilsagn ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1428

Energiomlegging, energi- og klimateknologi

50

Overføring til Klima- og energifondet

400 mill. kroner

Andre fullmakter
V
Omgjøring av betingede lån til tilskudd

Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2018 kan gi Enova SF fullmakt til å omgjøre betingede lån fra Klima- og energifondet til tilskudd etter forhåndsdefinerte og forutsigbare betingelser.

Oslo, i finanskomiteen, den 23. april 2018

Henrik Asheim

Rigmor Aasrud

leder

ordfører