Innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om Endringer i statsbudsjettet 2016 under Kunnskapsdepartementet

Søk
Til Stortinget

Sammendrag

Regjeringen v/Kunnskapsdepartementet foreslår i proposisjonen endringer i enkelte bevilgninger i statsbudsjettet 2016. Utgiftene foreslås redusert med til sammen 366,4 mill. kroner, inkludert lånetransaksjoner. Inntektene foreslås redusert med til sammen 267,3 mill. kroner, inkludert lånetransaksjoner.

Endringsforslagene gjelder følgende kapittelnumre: 222, 225, 226, 227, 228, 230, 252, 256, 258, 260, 270, 281, 283, 288 og 2410 med tilhørende inntektskapitler.

De fleste forslagene gjelder justeringer av bevilgningsbeløp som følge av økt elevtall og andre endrede overslag, økning i driftsutgifter som følge av økte salgsinntekter mv. eller reduserte tilskudd på grunn av mindrebehov og lavere aktivitet enn forutsatt i Saldert budsjett 2016.

Kap. 222 Statlige grunn- og videregående skoler og grunnskoleinternat, post 1, er således økt med 6 mill. kroner som følge av at inntektskapitlet er tilført 6 mill. kroner i høyere inntekter fra fjernundervisning og andre salgsinntekter.

Kap. 225 Tiltak i grunnopplæringen, post 64 Tilskudd til opplæring av barn og unge som søker opphold i Norge, er redusert med 93,5 mill. kroner som følge av at elevtallet er lavere enn tidligere lagt til grunn. Under samme kapittel er den overførbare bevilgningen på post 65 Rentekompensasjon for skole- og svømmeanlegg økt med 17 mill. kroner ut fra oppdaterte renteforutsetninger, mens prognoser fra fylkesmennene gir et mindrebehov på 3 mill. kroner på post 66 Tilskudd til leirskoleopplæring.

Under kap. 226 Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen, post 22 Videreutdanning for lærere og skoleledere, er det – etter fordeling av stipend, vikarmidler og studieplasser for skoleåret 2016–17 – anslått et mindrebehov på 38,2 mill. kroner i 2016. Under samme kapittel er post 60 Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner redusert med 3,4 mill. kroner på grunn av et anslått mindrebehov.

Videre er kap. 226 post 21 Spesielle driftsutgifter foreslått redusert med 1 mill. kroner, mot at kap. 225 post 74 Tilskudd til organisasjoner økes med 1 mill. kroner i tilskudd til FIRST Scandinavia.

Under kap. 228 Tilskudd til frittstående skoler mv. foreslås overslagsbevilgningene for 2016 økt eller redusert i henhold til korrigerte elevtall ved alle typer skoler under dette kapitlet.

Videre har departementet opprettet en ny post 83 Tilskudd til friskoler med internat og friskoler som gir undervisning til voksne elever uten rett til videregående opplæring under kap. 228. Det ble under Stortingets behandling av revidert nasjonalbudsjett for 2016 bevilget 12 mill. kroner i kompensasjon for tapt merverdiavgiftskompensasjon til friskoler med internat og friskoler som gir undervisning til voksne elever uten rett til videregående opplæring på kap. 228 post 71, jf. Innst. 400 S (2015–2016). Utdanningsdirektoratet har fått i oppdrag å etablere en tilskuddsordning hvor de aktuelle skolene kan søke om kompensasjon. Kompensasjonen skal kun gjelde for de varer og tjenester som er brukt i virksomheten til og med 31. desember 2016, da nytt regelverk skal gjelde fra 1. januar 2017.

Departementet tar sikte på at tilskuddsordningen vil være på plass senest ved starten av 2017, og foreslår at det for 2016 bevilges 12 mill. kroner på kap. 228 ny post 83, mot en tilsvarende reduksjon av overslagsbevilgningen til frittstående videregående skoler (kap. 228 post 71). Det foreslås også at den nye posten i 2016 tilføyes stikkordet «kan overføres», jf. forslag til vedtak III.

Hva angår kap. 258 Tiltak for livslang læring, arbeider regjeringen og partene i arbeidslivet med en felles «Nasjonal kompetansepolitisk strategi» (NKPS), som skal legges frem tidlig første halvår 2017. Departementet vil benytte 2,5 mill. kroner over post 21 til en forsøksordning i varehandelen for realkompetansevurdering av kompetanse ervervet utenfor det formelle utdanningssystemet. Forsøket skal administreres av Virke og finne sted i samarbeid med NHO, LO og YS, og i dialog med departementet.

Gjennom realkompetansevurdering vil en person i dag kunne få vurdert og godkjent kompetanse oppnådd på en ikke-formell eller uformell læringsarena, som en del av en kvalifikasjon innen det formelle utdanningssystemet. En tilsvarende standardisert prosess for vurdering finnes ikke utenfor det formelle utdanningssystemet, for eksempel for bransjeskolene og andre organiserte læringsaktiviteter i arbeidslivet. Mange ufaglærte har lang, men udokumentert yrkeserfaring. Det er uheldig å ikke ha dokumentert kompetanse, som kan bygges videre på gjennom effektive utdanningsløp, gi grunnlag for etter- og videreutdanning, og som kan være nyttig i omstillingsprosesser. En arbeidsgruppe bestående av Virke, NHO, LO og YS har i forbindelse med arbeidet med NKPS vurdert og foreslått muligheter for en forsøksordning innen varehandelen.

Tilskudd til kompetanseutvikling for tillitsvalgte i arbeidslivet ble evaluert i 2015. Konklusjonen var at ordningen i noen grad bidrar til kompetanseheving hos ansatte, men at det varierer i ulike deler av arbeidslivet, og at ordningen ikke når dem som trenger det mest. Tilskuddet er fra høsten 2016 lyst ut med ny innretning, utarbeidet etter dialog mellom Vox og organisasjoner i arbeidslivet.

Regjeringen viser til at Meld. St. 16 (2015–2016) Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring, presenterte en rekke flerårige tiltak, der det er vanskelig å anslå hvor stor andel av kostnadene som vil falle på det enkelte budsjettår. Flere av tiltakene finansieres over kap. 258 post 21. Det foreslås derfor at bevilgningen for 2016 tilføyes stikkordet «kan overføres», jf. forslag til vedtak III nedenfor.

Når det gjelder nye studieplasser under kap. 260 Universiteter og høyskoler og tiltak i 2016 for at flyktninger og andre innvandrere som nylig er kommet til Norge, raskt kan komme ut i arbeidslivet, foreslås en teknisk betont tilpasning av bevilgningene under kap. 260 post 50, kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning, post 50 og 72, og kap. 281 Felles tiltak for universiteter og høyskoler, post 1. Deler av midlene er brukt til studieplasser i kompletterende utdanning ved Høgskolen i Oslo og Akershus og flyttes derfor til rammebevilgningen for denne høyskolen. Videre er det lagt inn studiestøtteeffekter av tiltaket.

Under kap. 270 Internasjonal mobilitet og sosiale formål for studenter, post 75 Tilskudd til bygging av studentboliger, foreslår departementet – ut fra prognoser fra Husbanken – å redusere posten med 168,8 mill. kroner. Samtidig foreslås tilsagnsfullmakten endret, jf. forslag til vedtak II nedenfor.

Under kap. 281 Felles tiltak for universiteter og høyskoler opplyser departementet at Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Trondheim kommune m.fl. arbeider for at den internasjonale Starmus-festivalen kan arrangeres i Trondheim i 2017. NTNU, kommunen og fylkeskommunen støtter festivalen økonomisk. Det er imidlertid behov for ytterligere statlig finansiering for å kunne gjennomføre festivalen. Departementet foreslår å tildele 10 mill. kroner over kap. 281 post 1 for at NTNU skal kunne gjennomføre festivalen og foreslår å øke bevilgningen i 2016 med 6 mill. kroner for å gi rom for tildelingen på 10 mill. kroner. Det er videre foretatt en teknisk omfordeling mellom post 1 og 70 under kap. 281. Når det gjelder ulike tiltak for flyktninger og andre under dette kapitlet, vises til omtalen ovenfor under kap. 260.

Styrket kronekurs og andre valutaendringer i 2016 er bakgrunnen for forslag om å justere flere bevilgninger, jf. utkast til vedtak under kap. 283 Meteorologiformål og kap. 288 Internasjonale samarbeidstiltak og kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning, post 71. Andre forhold kan også spille inn, f.eks. er den overførbare bevilgningen under kap. 288 post 73 EUs rammeprogram for forskning redusert med 90 mill. kroner. Mindrebehovet her skyldes ikke bare styrket kronekurs, men også lavere kontingentkrav enn antatt i revidert budsjett.

Under kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning foreslås videre avsetningen til utdanningsstipend økt med 14,2 mill. kroner (post 50) fordi en del av de studentene som ble tatt i bokontrollen i 2015, ikke har fått vedtak om mislighold og dermed har rett til framtidig støtte. Det er også foreslått justeringer i overslagsbevilgningene for stipend (post 70 og 71) og for rentestøtte (post 72), jf. også kap. 5617 post 80 Renter. For øvrig er bevilgningen over kap. 5310 post 29 Termingebyr satt ned fordi flere benytter e-faktura og avtalegiro, og likeledes har post 89 purregebyr gradvis gått ned etter overgangen fra kvartalsvis til månedlig forfall i juli 2014.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Christian Tynning Bjørnø, Martin Henriksen, Audun Otterstad, Tone Merete Sønsterud og Marianne Aasen, fra Høyre, Henrik Asheim, Norunn Tveiten Benestad, Kent Gudmundsen og Kristin Vinje, fra Fremskrittspartiet, Lill Harriet Sandaune og Bente Thorsen, fra Kristelig Folkeparti, Anders Tyvand, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Venstre, fung. leder Iselin Nybø, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, viser til proposisjonen.

Komiteens tilråding

Komiteen har ingen merknader, viser til proposisjonen og råder Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:
I

I statsbudsjettet for 2016 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

222

Statlige grunn- og videregående skoler og grunnskoleinternat

1

Driftsutgifter, forhøyes med

5 995 000

fra kr 94 525 000 til kr 100 520 000

225

Tiltak i grunnopplæringen

63

Tilskudd til samisk i grunnopplæringen, kan overføres, nedsettes med

6 619 000

fra kr 58 975 000 til kr 52 356 000

64

Tilskudd til opplæring av barn og unge som søker opphold i Norge, nedsettes med

93 622 000

fra kr 493 388 000 til kr 399 766 000

65

Rentekompensasjon for skole- og svømmeanlegg, kan overføres, forhøyes med

17 000 000

fra kr 334 218 000 til kr 351 218 000

66

Tilskudd til leirskoleopplæring, nedsettes med

3 000 000

fra kr 48 247 000 til kr 45 247 000

74

Tilskudd til organisasjoner, forhøyes med

1 000 000

fra kr 21 630 000 til kr 22 630 000

226

Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, nedsettes med

1 000 000

fra kr 828 398 000 til kr 827 398 000

22

Videreutdanning for lærere og skoleledere, nedsettes med

38 200 000

fra kr 1 243 332 000 til kr 1 205 132 000

60

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, nedsettes med

3 350 000

fra kr 40 812 000 til kr 37 462 000

227

Tilskudd til særskilte skoler

75

Tilskudd til opplæring i rusinstitusjoner, nedsettes med

386 000

fra kr 10 630 000 til kr 10 244 000

228

Tilskudd til frittstående skoler mv.

70

Frittstående grunnskoler, overslagsbevilgning, forhøyes med

180 102 000

fra kr 1 866 052 000 til kr 2 046 154 000

71

Frittstående videregående skoler, overslagsbevilgning, forhøyes med

3 291 000

fra kr 1 532 416 000 til kr 1 535 707 000

72

Frittstående skoler godkjent etter kap. 4 i voksenopplæringsloven, overslagsbevilgning, forhøyes med

1 828 000

fra kr 146 078 000 til kr 147 906 000

73

Frittstående grunnskoler i utlandet, overslagsbevilgning, nedsettes med

6 275 000

fra kr 119 492 000 til kr 113 217 000

74

Frittstående videregående skoler i utlandet, overslagsbevilgning, nedsettes med

5 906 000

fra kr 23 026 000 til kr 17 120 000

75

Frittstående skoler for funksjonshemmede elever, overslagsbevilgning, forhøyes med

17 823 000

fra kr 259 368 000 til kr 277 191 000

77

Den tyske skolen i Oslo, overslagsbevilgning, forhøyes med

580 000

fra kr 17 180 000 til kr 17 760 000

83

Tilskudd til friskoler med internat og friskoler som gir undervisning til voksne elever uten rett til videregående opplæring, kan overføres, bevilges med

12 000 000

230

Statlig spesialpedagogisk støttesystem

21

Spesielle driftsutgifter, nedsettes med

20 957 000

fra kr 61 289 000 til kr 40 332 000

252

EUs utdannings- og ungdomsprogram

70

Tilskudd, nedsettes med

15 815 000

fra kr 547 134 000 til kr 531 319 000

256

Vox, nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk

21

Spesielle driftsutgifter, forhøyes med

1 200 000

fra kr 11 310 000 til kr 12 510 000

260

Universiteter og høgskoler

50

Statlige universiteter og høgskoler, forhøyes med

3 635 000

fra kr 31 355 396 000 til kr 31 359 031 000

70

Private høgskoler, forhøyes med

25 000

fra kr 1 281 859 000 til kr 1 281 884 000

270

Internasjonal mobilitet og sosiale formål for studenter

75

Tilskudd til bygging av studentboliger, kan overføres, nedsettes med

168 800 000

fra kr 717 446 000 til kr 548 646 000

281

Felles tiltak for universiteter og høgskoler

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 70, forhøyes med

8 749 000

fra kr 205 391 000 til kr 214 140 000

70

Andre overføringer, kan nyttes under post 1, nedsettes med

7 778 000

fra kr 75 475 000 til kr 67 697 000

283

Meteorologiformål

72

Internasjonale samarbeidsprosjekt, nedsettes med

2 283 000

fra kr 124 034 000 til kr 121 751 000

288

Internasjonale samarbeidstiltak

72

Internasjonale grunnforskningsorganisasjoner, nedsettes med

2 561 000

fra kr 313 483 000 til kr 310 922 000

73

EUs rammeprogram for forskning, kan overføres, nedsettes med

89 968 000

fra kr 2 514 815 000 til kr 2 424 847 000

2410

Statens lånekasse for utdanning

50

Avsetning til utdanningsstipend, overslagsbevilgning, forhøyes med

15 561 000

fra kr 6 180 079 000 til kr 6 195 640 000

70

Utdanningsstipend, overslagsbevilgning, forhøyes med

4 032 000

fra kr 2 667 568 000 til kr 2 671 600 000

71

Andre stipend, overslagsbevilgning, nedsettes med

30 109 000

fra kr 870 041 000 til kr 839 932 000

72

Rentestøtte, overslagsbevilgning, nedsettes med

13 681 000

fra kr 865 762 000 til kr 852 081 000

90

Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning, nedsettes med

128 895 000

fra kr 24 367 923 000 til kr 24 239 028 000

Inntekter

3222

Statlige grunn- og videregående skoler og grunnskoleinternat

2

Salgsinntekter mv., forhøyes med

5 995 000

fra kr 5 140 000 til kr 11 135 000

3225

Tiltak i grunnopplæringen

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter, nedsettes med

40 457 000

fra kr 317 495 000 til kr 277 038 000

3230

Statlig spesialpedagogisk støttesystem

1

Inntekter fra oppdrag, nedsettes med

20 957 000

fra kr 61 289 000 til kr 40 332 000

3256

Vox, nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk

1

Inntekter fra oppdrag, forhøyes med

1 200 000

fra kr 11 225 000 til kr 12 425 000

5310

Statens lånekasse for utdanning

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter, forhøyes med

2 986 000

fra kr 21 982 000 til kr 24 968 000

29

Termingebyr, nedsettes med

3 458 000

fra kr 23 459 000 til kr 20 001 000

89

Purregebyr, nedsettes med

14 561 000

fra kr 121 305 000 til kr 106 744 000

90

Redusert lån og rentegjeld, nedsettes med

94 302 000

fra kr 9 522 338 000 til kr 9 428 036 000

5617

Renter fra Statens lånekasse for utdanning

80

Renter, nedsettes med

158 010 000

fra kr 3 669 349 000 til kr 3 511 339 000

Fullmakter til å pådra staten forpliktelser utover gitte bevilgninger

II
Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Kunnskapsdepartementet i 2016 kan:

  1. gi tilsagn om tilskudd ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

    Kap

    Post

    Navn

    Samlet ramme (i mill. kroner)

    270

    75

    Tilskudd til bygging av studentboliger, kan overføres

    567,7

Andre fullmakter
III
Tilføying av stikkord
  1. Stortinget samtykker i at bevilgningen i statsbudsjettet for 2016 under kap. 228 Tilskudd til frittstående skoler mv. post 83 Merverdiavgiftskompensasjon til friskoler med internat og friskoler som gir undervisning til voksne elever uten rett til videregående opplæring, tilføyes stikkordet «kan overføres».

  2. Stortinget samtykker i at bevilgningen i statsbudsjettet for 2016 under kap. 258 Tiltak for livslang læring, post 21 Særskilte driftsutgifter, kan nyttes under, tilføyes stikkordet «kan overføres».

Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 6. desember 2016

Iselin Nybø

fung. leder og ordfører