Programkategori
7.70 Forskning under Kunnskapsdepartementet omfatter bevilgninger
til forskning gjennom Norges forskningsråd og til internasjonalt
samarbeid, forskningsinstitutter og andre tiltak, de nasjonale forskningsetiske
komiteene, samt meteorologiformål.
Direkte forskningsbevilgninger
til universiteter og høyskoler er omtalt under programkategorien
for disse i punkt 7 foran.
Forskning i statsbudsjettet
som helhet er omtalt i budsjettproposisjonen for Kunnskapsdepartementet, del
III kapittel 5 Oppfølging av langtidsplanen for forsking og høgare
utdanning. Langtidsplanen ble behandlet i Stortinget 3. februar
2015, jf. Meld. St. 7 (2014–2015) og Innst. 137 S (2014–2015).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, merker seg økningen i bevilgningene til forskning
og høyere utdanning og understreker betydningen av investeringer
for å sikre verdiskaping og velferd i fremtiden. Flertallet merker seg at
regjeringen i budsjettet følger opp langtidsplanen for forskning
og høyere utdanning, der hovedmålene for de offentlige investeringene
er å styrke konkurransekraft og innovasjonsevne, møte store samfunnsutfordringer
og utvikle fremragende kvalitet i forskning og høyere utdanning.
Det er viktig for flertallet å
understreke betydningen av å ha et langsiktig perspektiv med høy
grad av forutsigbarhet når det gjelder investeringer i forskning
og høyere utdanning.
Flertallet understreker at
det er et sterkt forskningsbudsjett. Med en nominell vekst på 5,7 pst.
og en realvekst på vel 3 pst. leverer regjeringen nok en gang en
betydelig vekst i FoU-bevilgningene. Ifølge NIFU har FoU-bevilgningenes
andel av det totale statsbudsjettet økt hvert eneste år siden 2014
og ligger nå høyere enn noen gang tidligere. Flertallet merker seg at
vekstmålet om at den offentlige andelen av FoU-bevilgningene skal
utgjøre 1 pst. av BNP, allerede er oppfylt.
Flertallet er tilfreds med
en realvekst på vel 3 pst. og merker seg at det har vært sterk vekst
i forskningsbevilgningene de siste årene, og at Langtidsplanen har
vært fulgt opp hvert år. I 2017 følges Langtidsplanen opp med 580
mill. kroner, og med dette har samarbeidspartiene styrket bevilgningene til
Langtidsplanens opptrappinger og langsiktige prioriteringer
med totalt 2,2 mrd. kroner i perioden 2015–2017. Regjeringen legger
opp til å styrke fem av de seks langsiktige prioriteringene i 2017.
Flertallet viser til NIFUs
statsbudsjettanalyse som sier at de samlede foreslåtte bevilgningene
i Prop. 1 S (2016–2017) til forskning og utviklingsarbeid (FoU)
er anslått til 34,5 mrd. kroner. Det er 1,9 mrd. kroner mer enn
i vedtatt budsjett 2016. Det gir en nominell vekst på 5,7 pst. og
en realvekst på 3,1 pst. FoU-bevilgningenes andel av bruttonasjonalprodukt
(BNP) vil øke fra 1,04 pst. i 2016 til 1,06 pst. i 2017. Flertallet viser
til budsjettavtalen av 3. desember 2016, der FoU-bevilgningene økes
til 34,7 mrd. kroner – en realvekst på 3,4 pst. fra 2016 og en andel
av BNP på 1,06 pst.
Flertallet viser til budsjettavtalen
av 3. desember 2016, hvor det foreslås å bevilge midler til 500
nye studieplasser innenfor IKT og 50 nye rekrutteringsstillinger.
Det foreslås videre å bevilge i overkant av 35 mill. kroner for
å kompensere statlige universiteter og høyskoler som får en negativ
effekt i 2017 ved omstillingen til nytt finansieringssystem.
Flertallet viser til at det
har vært en betydelig vekst i forskningsinnsatsen siden 2014. Hvert
år siden regjeringen tiltrådte i 2013, har de fire samarbeidspartiene
løftet investeringene i forskning betraktelig. Foreløpige tall for
utgifter til forskning og utviklingsarbeid (FoU) i Norge i 2015
viser at den samlede FoU-innsatsen utgjorde over 60 mrd. kroner.
I løpende priser gir dette en økning i FoU-innsatsen på nesten 6,5
mrd. kroner fra 2014, tilsvarende 12 pst. FoU-utgiftenes andel av
BNP øker fra 1,72 til 1,93 pst. Veksten fra 2013, da siste fullskalaundersøkelse
ble gjennomført, utgjorde nesten 10 mrd. kroner. Det ble utført
42 700 FoU-årsverk i 2015, som var nesten 2 400 flere enn i 2014.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti konstaterer
at en del av veksten ikke har direkte effekt på volumet av forskning,
men snarere skyldes en del enkeltfaktorer som for eksempel investering
i nytt forskningsfartøy og en forskningsavgift på landbruk som tas
inn i budsjettet.
Disse medlemmer viser til
at det er viktig med stabile prioriteringer til forskning og utvikling, ikke
minst i harde økonomiske tider, og viser til at bevilgningene til
forskning og utvikling fra 2005 til 2012 økte med rundt 64 pst.
(fra 15,5 mrd. kroner til 25,5 mrd. kroner), noe som tilsvarer en
realvekst på rundt 27 pst. Særlig var det kraftig økning i bevilgningene
til klimaforskning og til vitenskapelig utstyr.
Disse medlemmer viser til
at mer av bevilgningene i dette budsjettet vris over i styrte programmer,
på bekostning av utdannings- og forskningssektorens grunnbevilgninger,
etter forliket av 3. desember. Dette innebærer også at det er nesten umulig
for de andre politiske partiene å danne seg et fullstendig bilde
av forskningsbudsjettet, og disse medlemmer mener dette
er en demokratisk utfordring.
Disse medlemmer merker seg
at kuttet i bistandsforskning på 35 mill. kroner fra 2016 tas med videre
inn i 2017. Norge bruker store beløp på bistand, og disse medlemmer mener
at det nettopp på slike områder er viktig med forskning for å sikre at
vi har best mulig kunnskapsgrunnlag for den politikken vi fører.
Disse medlemmer mener det
er bra med satsing på de spisse fagmiljøene, men mener det også
er nødvendig å sikre gode rammevilkår for bredden av forskningsmiljø
som blant annet skal gi god utdanning til lærere, sykepleiere og
ingeniører over hele landet, for å styrke velferdsstatens yrker
og forskningen på profesjonene, spesielt sett i sammenheng med innføring
av femårig lærerutdanning og oppfølgingen av Meld. St. 13 (2011–2012)
Utdanning for velferd.
Disse medlemmer viser til
at Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning og Forskingsmeldingen
er grunnlagsdokumentene for satsing på forskning og høyere utdanning
i statsbudsjettet. I begge dokumenter fremheves næringslivsrettet forskning,
globale utfordringer og forskningsbaserte velferds- og helsetjenester.
Likevel gjenspeiles ikke disse føringene i tilstrekkelig grad i
regjeringens forslag til statsbudsjett.
Disse medlemmer konstaterer
at det er noe lavere realvekst i budsjettet for 2017 til forskning
enn de senere årene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet konstaterer videre at det
ikke er noen vekst i næringsrettet FoU eller over store FoU-departementer
som Helse- og omsorgsdepartementet og Olje- og energidepartementet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre, legger til grunn at kuttet
på 300 mill. kroner til vitenskapelig utstyr i Forskningsrådet er
av teknisk karakter, og at det ikke vil ha reell betydning for satsingen
på infrastruktur. Flertallet forutsetter
at Forskningsrådets aktivitetsnivå i 2017 ikke blir berørt av dette,
og legger til grunn at hensikten med kuttet er å unngå at Forskningsrådet
overfører midler fra ett år til et annet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker
seg at det er kuttet 300 mill. kroner til vitenskapelig utstyr i
Forskningsrådet. Selv om det ikke har noen praktisk konsekvens for
2017 på grunn av lang saksbehandlingstid, innebærer denne reduksjonen
at tilsvarende beløp må tilbakeføres ved senere budsjett for at
det ikke skal ha reelle konsekvenser.
Disse medlemmer viser til
et teknisk kutt på 300 mill. kroner, på grunn av at det står 337
mill. kroner urørte midler til dette formålet.
Dette har ingen
umiddelbare konsekvenser, men disse medlemmer vil påpeke
at det betyr at regjeringen skyver på regningen og må legge inn
475 mill. kroner for 2018-budsjettet om målet i langtidsplanen skal
følges opp.
Disse medlemmer viser til
budsjettavtalen mellom regjeringen og Kristelig Folkeparti og Venstre,
hvor det kuttes ytterligere i samme post. Sammen med at EU-kontingenten
er satt betydelig lavere enn i fjor, betyr alt dette at det ved
neste års budsjett kan bli svært krevende å følge opp langtidsplanen
på det nivået som er signalisert.