Om nytt finansieringssystem
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, påpeker at hensikten med de foreslåtte endringene
er å stimulere universitetene og høyskolene til å arbeide mer for
å øke kvaliteten i utdanning og forskning, samt øke samarbeidet
med samfunns- og arbeidslivet. Flertallet mener sektoren
behøver et finansieringssystem som gjør det lett for institusjonene
å vite hva de kan forvente av finansiering, men som også er tydelig
på forventninger til resultat og kvalitet. Flertallet vil imidlertid
peke på at selve omleggingen fra gammelt til nytt indikatorsett
fører til at en del institusjoner taper midler.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at det nye finansieringssystemet får to
nye resultatindikatorer. Dette flertallet viser til
budsjettavtalen 3. desember 2016, hvor det foreslås å bevilge i
overkant av 44,5 mill. kroner for å kompensere statlige og private
universiteter og høyskoler som får en negativ effekt i 2017 ved
omstillingen til nytt finansieringssystem. Dette flertallet legger til
grunn at disse midlene fordeles slik at den negative effekten i
2017 halveres. Dette
flertallet vil også be om at innfasingen av nytt indikatorsett
fordeles over tre år. Dette
flertallet ber departementet komme tilbake senest i statsbudsjettet
etter at finansieringsmodellen er fullt ut innført, med en vurdering
av effekter.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at den nye kandidatindikatoren,
som ville få seks kategorier A–F, samme som for studiepoeng, ble
omtalt i budsjettprosessen for 2016. Dette ble begrunnet
med at ekspertgruppens anbefaling, som var færre kategorier, ville
gitt mye større omfordeling enn det som var tilfelle med regjeringens
forslag. Når satsene sees samlet, basis og resultatbaserte midler,
og det beregnes midler for utdanningene etter årslengde, er det
få forskjeller mellom tidligere og nytt system. Kostnadsdekningen
og insentivene er i sum omtrent det samme for alle utdanningene
i de ulike kategoriene. Disse medlemmer viser videre
til at fordelingen av midler til studiepoengindikatoren og kandidatindikatoren
fortsatt er innrettet med størst vekt på studiepoengindikatoren.
Det er fortsatt betydelige midler å tjene eller tape ved å stimulere
til gjennomføring av årsenheter og emner. I tillegg er også utvalgte
videreutdanninger inkludert i kandidatindikatoren for å fremme slike
tilbud. For eksempel praktisk-pedagogisk utdanning og flere videreutdanninger
innen helsefag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til behandlingen av Prop. 1 S (2015–2016) og ny finansieringsordning
for universitets- og høyskolesektoren. Den bygger på en utredning
hvor et regjeringsoppnevnt ekspertutvalg skulle gjennomgå finansieringsmodellen
og fremme forslag til hvordan denne kunne forbedres. Hovedhensikten med
gjennomgangen var å utvikle finansielle virkemidler som vil understøtte
god måloppnåelse for universiteter og høyskoler, samlet og enkeltvis,
på en bedre måte en dagens modell.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet støttet i hovedsak de skisserte prinsippene for
et nytt finansieringssystem i 2015. I budsjettet for 2017 foreligger
regjeringens forslag til hvordan disse prinsippene konkret skal
gjennomføres, hvilke utslag disse vil få for sektoren og for de
ulike institusjonene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at flere av utslagene dette gir, er både overraskende og lite forklart.
På flere punkter bryter forslaget med anbefalingene fra ekspertutvalget,
uten at bakgrunnen for dette er godt begrunnet i budsjettdokumentene.
Disse medlemmer er kritiske
til at de nye indikatorene kan ha motsatt effekt av det Stortinget
ønsket. Indikatoren som handler om uteksaminerte kandidater, er
utformet slik at den gir uttelling basert på finansieringskategori
for studiet. Dette gjelder for bachelor- og masterkandidater, i
motsetning til ph.d-kandidater som ikke er koblet til kategoriene.
Vektingen av indikatoren er også større enn ventet, noe som trolig
forsterker de uventede utslagene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil understreke at det er
ønskelig med et insentiv for fullføring av grader, men at alle utdanninger
har et behov for anerkjennelse og belønning for sitt arbeid med
dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti konstaterer
at konsekvensen av regjeringens forslag vil gi vesentlig større
uttelling for dyrere studier i etterkant av at studentene er uteksaminert.
Å gjennomføre indikatoren på denne måten ble ikke skissert i fjorårets
budsjettproposisjon og er ikke foreslått av ekspertutvalget.
Disse medlemmer merker seg
at det er knyttet usikkerhet til hvordan BOA-indikatoren slår ut. Flere
institusjoner hadde forventet at de ville få større uttelling for
godt samarbeid med arbeids- og næringslivet, men opplever at indikatoren
virker mot sin hensikt.
Disse medlemmer konstaterer
at regjeringen vil innføre nytt system med budsjetteffekt allerede
fra 2017, noe som bryter med tidligere praksis i UH-sektoren. Hensikten
med nytt system er å gjøre det mer tilpasset dagens situasjon og
gi insentiver til ønsket aktivitet i fremtiden. Da ville institusjonene kunnet
tilpasse seg, hvilket jo også er hensikten, nemlig å endre adferd
etter de mål som er satt for sektoren.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti, mener det er uheldig at det nye finansieringssystemet
ble behandlet som en del av statsbudsjettet for 2016, da denne type
prinsipper for hvordan offentlige midler best mulig skal fordeles
til universiteter og høyskoler, bør være gjenstand for en grundig
behandling og bredere debatt enn regjeringen den gang la opp til.
Flertallet er kritisk til
at regjeringen ikke gikk inn på eller begrunner godt hvorfor den
lot flere av ekspertgruppas forslag ligge. Det samme gjentar seg denne
gangen. Nytt system innføres med budsjetteffekt allerede i dette
budsjettet, og med flere forslag som klart bryter med faglige anbefalinger.
Flertallet har merket seg
at det er svært delte meninger i sektoren om hvordan dette vil slå
ut for utdanningsinstitusjonene, og at nye kriterier blir innført
uten dialog eller informasjon i forkant.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter
ikke den konkrete omleggingen nå. For å sikre at innføringen av
nytt finansieringssystem blir i tråd med Stortingets intensjoner, foreslår disse medlemmer en
utsettelse og ber regjeringen redegjøre for omleggingen i større
detalj og komme tilbake til Stortinget på egnet måte. Regjeringen
bør spesielt redegjøre for punktene der forslaget bryter med faglige
anbefalinger.
Disse medlemmer fremmer på
den bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utsette nytt finansieringssystem, redegjøre for
omleggingen av nytt finansieringssystem i større detalj og komme
tilbake med dette til Stortinget på egnet måte. Regjeringen bør spesielt
redegjøre for punktene der forslaget bryter med faglige anbefalinger.»
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at universitets- og høgskolesektoren går
gjennom en omlegging av finansieringssystemet som på sikt
vil bidra til økt gjennomføring og mer forskningssamarbeid. Dessverre
kommer noen institusjoner, som for eksempel Høgskolen i Oslo og
Akershus, Universitetet i Stavanger, Universitet i Agder og den
nye Høgskolen på Vestlandet, skjevt ut fra start og får en vesentlig
lavere bevilgning enn de ville fått med det gamle systemet. Dette medlem viser
til Kristelig Folkepartis alternative budsjett for 2017, hvor det
foreslås å forlenge innføringen av det nye systemet fra to år til
tre år og styrke sektoren gjennom å kompensere de institusjonene
som taper i overgangsfasen. Kristelig Folkeparti har satt av 67
mill. kroner til dette formålet.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet allerede ved
behandlingen av statsbudsjettet høsten 2015, der regjeringen varslet innføring
av nytt finansieringssystem, advarte mot de skisserte endringene.
Særlig er Senterpartiet kritisk til at regjeringens forslag sementerer
de historiske skjevheter mellom institusjonene, og at bidrags- og oppdragsfinansiert
aktivitet (BOA) vektes sterkere på bekostning av basisbevilgningen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil påpeke
at regjeringens budsjettforslag for 2017 i praksis innebærer en
omfordeling fra de nye universitetene og høyskolene til de gamle
breddeuniversitetene. Disse
medlemmer viser til at de tre nye universitetene vil ha mindre
undervisningsressurs per student, mindre forskningstid per ansatt
og mye lavere strategisk bevilgning til utvikling av disse fusjonerte
institusjonene som en følge av regjeringens budsjettforslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
bekymret for at dette vil kunne medføre et ytterligere press på
viktige profesjonsutdanninger og gjøre det vanskelig for institusjonene
å løse sitt samfunnsoppdrag.
Disse medlemmer vil også
påpeke at forslaget om at institusjonene skal få større økonomisk
uttelling i finansieringssystemet på grunnlag av fullførte grader
enn antall studiepoeng, vil føre til at institusjoner som tilbyr
årsstudier, etter- og videreutdanning, blir nødt til å satse mer
på gradsgivende studier. Disse medlemmer frykter at
dette vil gå på bekostning av andre viktige studier som det også
er behov for, spesielt for voksne med behov for påfyll av utdanning.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet mener primært at innføring av nytt finansieringssystem
må utsettes for å sikre at det ikke vil innebære utilsiktede virkninger
og en ytterligere skjevhet mellom institusjonene. Dette medlem viser til Senterpartiets
alternative budsjettforslag med forslag om å bevilge 50 mill. kroner
utover regjeringens forslag i Prop. 1 S (2016–2017), særskilt til
de tre nye universitetene: Universitetet i Agder, Universitetet
i Stavanger og Nord universitet.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at regjeringen i forslaget til statsbudsjett
har lagt fram forslag til endringer i finansieringssystemet for
universiteter og høyskoler, og konstaterer at endringene slår negativt
ut for de nye universitetene i sektoren, samt for høyskoler som
er i eller har vært igjennom en sammenslåingsprosess. Dette medlem støtter hovedtrekkene
i endringene, men mener at disse utslagene er uheldige. Det burde
være en forutsetning at ingen i utgangspunktet kommer dårligere
ut enn i dag, og at aktiviteten ikke reduseres i enkeltinstitusjoner
som følge av endringen i seg selv. Dette medlem viser til Venstres
forslag til statsbudsjett for 2017, hvor det på denne bakgrunn foreslås
å bevilge ytterligere 89 mill. kroner til en utjevningsordning for
de institusjonene som kommer negativt ut i den nye fordelingen.