Kap.
254 Tilskudd til voksenopplæring
Det foreslås en
bevilgning på kr 221 493 000 under dette kapitlet.
Komiteen understreker
studieforbundenes viktige rolle i opplærings- og utdanningssystemet vårt.
De representerer en arena for opplæring som ikke er bundet av pensum
og eksamen, men som like fullt er svært verdifull for arbeidslivet,
lokalsamfunn, organisasjoner og institusjoner. Komiteen mener at en grunnleggende
forutsetning for et godt og rettferdig samfunn som gir alle gode
muligheter, er å sørge for et utdanningssystem der alle kan lykkes. Derfor
må det satses på flere gode og tilpassede arenaer for læring.
Komiteen merker seg at tallet
på kurstimer i studieforbundene har vært stabilt i perioden 2010–2015,
samt at en stor del av kursdeltakerne er godt voksne personer, og
at særlig kvinner benytter seg av kurstilbudet. Komiteen merker seg også
at kurstilbudet særlig benyttes i estetiske fag og håndverksfag,
at det har vært en betydelig økning i antallet deltakere til kurs
med tilbud om offentlig eksamen, og at andelen yngre deltakere vokser. Komiteen registrerer
videre at regjeringen er i dialog med Voksenopplæringsforbundet
om innretning og kriterier for tilskuddsordningen, støtter at dette
gjøres i dialog med sektoren og imøteser utfallet av dette arbeidet. Komiteen mener
at studieforbundene på en ubyråkratisk måte støtter opp om det opplæringstilbudet som
foregår i frivillig sektor, og at de utgjør en åpen og tilgjengelig
læringsarena for alle, med et særlig potensial til å nå grupper
i utenforskap. Komiteen er
opptatt av at denne egenarten må ivaretas.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, viser til at studieforbundene
tilbyr opplæring i de fleste kommuner, og at variasjonen i tilbud
er bredt. Flertallet mener
at studieforbundene også har en viktig rolle for mange av dem som sliter
i utdanningsløpet og står i fare for å falle ut av opplæringen.
Her kan studieforbundene være et litt annerledes tilbud som gir
den nye «given», skape mestringsfølelse og slik gi en vei inn i
videre utdanning og arbeidsliv. Studieforbundene er også en viktig
kulturbærer for oss som nasjon og for lokalsamfunnene og bidrar
til kurs og kompetanseheving som sikrer både kontinuitet og kvalitet
i det rike organisasjonslivet i frivillig sektor.
Flertallet har merket seg
at studieforbundene flere steder gjør et godt arbeid med inkludering,
og understreker viktigheten av at dette arbeidet fortsetter og videreutvikles.
VOFO og Kunnskapsdepartementet bør ha en god dialog om hvordan ordningen best
kan legges til rette for økt inkluderingsarbeid.
Flertallet har merket seg
at det i statsbudsjettet for 2017 blir påpekt at studieforbundene
har vanskelig for å rapportere tilfredsstillende på overordnede
mål. Flertallet er
blitt gjort kjent med at studieforbundene mener de ikke har fått
tydelige tilbakemeldinger fra departementet på dette, og ber departementet
følge opp dette i det videre arbeidet.
Flertallet viser til at studieforbundene
har som hovedoppgave å tilby opplæring ubundet av pensum og eksamener,
men også å gi formell kompetansegivende utdanning som supplement
og alternativ til det offentlige utdanningssystemet. Flertallet mener
studieforbundene driver et uvurderlig arbeid blant annet når det
gjelder demokratiopplæring, å skape møtesteder, inkludere og å ta
vare på kultur, tradisjoner og mangfold.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, viser til proposisjonen der regjeringens forslag
om en nominell videreføring av bevilgningene til studieforbundene innebærer
et reelt kutt. Flertallet mener
at studieforbundene representerer viktige læringsarenaer, både for
den enkelte, for frivillige organisasjoner, kulturlivet og samfunnslivet
for øvrig.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre vil understreke den
viktige rollen voksenopplæringsarenaen spiller for å motvirke utenforskap. Disse medlemmer vil
påpeke viktigheten av at tilretteleggingstilskuddet brukes på en
god og rettferdig måte. Disse medlemmer viser til
at ulike grupper i samfunnet har ulike behov, og at man i de senere
år har brukt midler fra tilretteleggingstilskuddet for å legge til
rette for nye inkluderingstiltak og undervisningsopplegg for minoritetsspråklige. Disse medlemmer vil
understreke at støtten til slike tiltak er nødvendig og nyttig,
men at den ikke må gå på bekostning av kurs- og aktivitetstilbudet
til funksjonshemmede med ekstra behov for tilrettelegging.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til forslag i finansinnstillingen
om å bevilge 1 mill. kroner til studieforbundene utover regjeringens
forslag.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett
for 2017, der det ble foreslått å øke tilskuddet til studieforbundenes
arbeid med integrering med 10 mill. kroner utover regjeringens forslag.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett
med forslag om å øke bevilgningen med 5 mill. kroner utover regjeringens
forslag i Prop. 1 S (2016–2017).
Komiteens medlem
fra Venstre viser til Venstres forslag til statsbudsjett for
2017, der det ble foreslått å bevilge 4 mill. kroner til prisjustering
av tilskuddet til studieforbundene.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative
budsjett der det foreslås 1 mill. kroner til tilskudd til Voksenopplæringsforbundets
arbeids- og inkluderingsinnsats.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til fjorårets merknad om
voksenopplæring, inkludering og utenforskap, jf. Innst. 12 S (2015–2016). Disse medlemmer er gjort
kjent med at ordningen i mindre omfang treffer arbeidslivsrelaterte
kurs. Utviklingen i arbeidslivet går i retning av kortere etterutdanningskurs
og modulbaserte kurs. Støtten til studieforbund bør ha en fleksibilitet
og innretning som også bygger opp om kurs for å komme inn i arbeidslivet
og for å kunne stå i arbeid. Dette gjelder grupper som innvandrere
og asylsøkere, frafalne i den videregående skolen, grupper som er
falt ut av arbeidslivet, samt eldre arbeidstakere. Disse medlemmer stiller seg
positive til en innretning som i større grad støtter opp om arbeidslivsrelaterte
kurs, og vil be departementet gå i dialog med studieforbundene med
sikte på endringer som ivaretar dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Venstre viser til fjorårets
merknader fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti om øremerking av tilskuddet
og til flertallets avvisning av dette. Disse medlemmer ønsker
at studieforbundene, i likhet med andre deler av frivillig sektor,
skal få utvikle seg på egne premisser, innenfor gjeldende regelverk
for studieforbund.