Kap.
340 Den norske kirke
Det foreslås en
bevilgning på kr 2 227 792 000 under dette kapitlet.
Komiteen viser
til at regjeringen gjennomfører en politikk i tråd med det inngåtte
kirkeforliket. Historisk og kulturelt står Den norske kirke i en
særstilling, og kristen tro og tradisjoner har gjennom tusen år
vært med på å prege norsk kultur og samfunnsliv. Tro, religion og
livssyn spiller en viktig rolle i det norske samfunnet, både for
fellesskapet og for enkeltmennesker. Tros- og livssynsfrihet er
en ukrenkelig menneskerett og en grunnleggende demokratisk verdi. Komiteen viser
til at Den norske kirke skal opprettholdes som en åpen, landsdekkende folkekirke.
Komiteen viser videre til
at endringene i kirkelovgivningen innebærer at Den norske kirke
fra 1. januar 2017 får større selvstendighet som trossamfunn. Endringen
innebærer at Den norske kirke og andre tros- og livssynssamfunn
i større grad likestilles. Komiteen merker seg at regjeringen
mener det er behov for å revidere og avstemme lovbestemmelser om
Den norske kirke og andre tros- og livssynssamfunn i en ny og helhetlig
lov for tros- og livssynsamfunnene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til budsjettavtalen 3. desember 2016, hvor
det foreslås å øke driftstilskuddet til Den norske kirke med 60
mill. kroner. Flertallet viser
til at Den norske kirke opprettes som eget rettssubjekt 1. januar
2017, og denne økningen i driftstilskuddet skal bidra til overgangen
til dette.
Komiteen ber
regjeringen følge nøye med i utviklingen og omstillingen av Den
norske kirke, slik at kirken på en trygg måte kan gjennomføre overgangen
til et eget rettssubjekt på en god måte og fortsatt kan utføre sine
arbeidsoppgaver og sitt samfunnsoppdrag.
Komiteen ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med en oppdatering av situasjonen og
vurdering av egenkapitalbehovet i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
for 2017.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Senterpartiet, understreker viktigheten av at
Den norske kirke skal bevares som en landsdekkende, demokratisk
og inkluderende folkekirke. Dette er forankret i Grunnloven § 16,
i kirkeforliket våren 2008 mellom alle partiene på Stortinget og
i endringer i kirkeloven (omdanning av Den norske kirke til eget
rettssubjekt m.m.) våren 2016. Loven slår fast at det skal være prestetjeneste
i hvert sokn, en prost i hvert prosti og en biskop i hvert bispedømme. Flertallet er
kjent med at regjeringens forslag til statsbudsjett for 2017 vekket
bekymring i Den norske kirke. Den norske kirke skal inn i en krevende
omstilling, samtidig som de skal ivareta sine ordinære arbeidsoppgaver.
Disse oppgavene kan være å gi alle døpte barn trosopplæring, formidle
evangelisk luthersk tro og tradisjon, gi bistand til mennesker i
vanskelige livssituasjoner eller det å være organisert i samsvar
med demokratiske verdier og prinsipper.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, er opptatt av at alle arbeidstakere
skal ha omstilling under trygghet. Tilbakemeldinger fra kirkens ansatte
har vært at regjeringens forslag til statsbudsjett skapte en situasjon
med stor utrygghet for de ansatte.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti mener kirkepolitikken skal støtte
opp under kirkens eget mål om å være en bekjennende, misjonerende,
tjenende og åpen folkekirke.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet mener at regjeringen behandler sakene knyttet
til Den norske kirke og andre tros- og livssynssamfunn fragmentert
og i feil rekkefølge. Dette
medlem viser til at den lenge bebudede stortingsmeldingen om
tros- og livssynsamfunn, og finansieringen av disse, er sterkt på
overtid. Stålsett-utvalgets rapport lå lenge i skuffen, og regjeringen
har først de siste månedene begynt å arbeide med saken. Dette medlem mener
at den kommende meldingen burde ha ligget til grunn for det videre
arbeidet med finansieringen av tros- og livssynssamfunnene, herunder Den
norske kirke. Dette
medlem reagerer på at regjeringens budsjettforslag forskutterer
lovendringen som er foreslått i Prop. 9 L (2016–2017).